Buzz

Το σινεμά χωρίς τον Τζορτζ Κούτσαρ...

στα 10

Η είδηση του θανάτου του Τζορτζ Κούτσαρ, πρωτεργάτη του πειραματικού κινηματογράφου, σύγχρονου του Αντι Γουόρχολ και βασική έμπνευση του Τζον Γουότερς, μπορεί να μην σημαίνει τίποτα σε κανέναν, εκτός από τους ελάχιστους που μέσα στα χρόνια ήρθαν αντιμέτωποι με το έργο του. Οι υπόλοιποι, έστω και με αυτή τη δυσάρεστη αφορμή, έχουν μια καλή αφορμή για να τον μάθουν...

Το σινεμά χωρίς τον Τζορτζ Κούτσαρ...

Εκκεντρικός, επιδραστικός, νεωτεριστής, φιλελεύθερος και ο άνθρωπος που, κατά τον Τζον Γουότερς «ενέπνευσε τέσσερις γενιές νέων να κάνουν κινηματογράφο», ο Τζορτζ Κούτσαρ μπορεί να έφυγε από τη ζωή μόνος στις 6 Σεπτεμβρίου, αλλά η πορεία του υπήρξε αναπόσπαστα δεμένη με τον δίδυμο αδερφό του, Μάικ.

Μαζί, φρόντισαν για έναν όγκο περισσοτέρων από 200 ταινιών (μικρού, μεσαίου και μεγάλου μήκους) που διασχίζουν με ξεχωριστό τρόπο την ιστορία του πειραματικού σινεμά. Το 2009, ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ιt Came From Kuchar» της Τζένιφερ Κρουτ φρόντισε να τους βγάλει στην επιφάνεια και να τους συστήσει σε όσους δεν γνώριζαν σχεδόν την ύπαρξη τους, δίνοντας μια νέα ζωή στο έργο και την καριέρα τους.

Μαζί με τον αδερφό του, ο Τζορτζ Κούτσαρ ξεκίνησε τη διαδρομή του στην underground σκηνή της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του ' 60 (την ίδια εποχή με τον Κένεθ Ανγκερ, τον Αντι Γουόρχολ και τον Σταν Μπράκατζ) πριν μετακομίσει στο Σαν Φρανσίσκο και αναλάβει καθήκοντα καθηγητή στο San Fransisco Art Institute το 1971.

Την ίδια στιγμή που ο Αντι Γουόρχολ τελειοποιούσε το σινεμά του «τίποτα», οι Κούτσαρ χώνευαν μέσα στα μεταλλαγμένα μελοδράματα τους όλο το σύμπαν του Ντάγκλας Σερκ, τα κόμικς που διάβαζαν μανιακά και την εμμονή τους με την πορνογραφία, ποτίζοντας ταυτόχρονα τις αλλόκοτες, συχνά βάναυσες και βέβηλες ιστορίες τους με ισχυρές δόσεις επιστημονικής φαντασίας.

Ο Γιόνας Μέκας είχε γράψει στη Village Voice πως η «Βarbarella» του Ροζέ Βαντίμ είχε κλέψει αυτούσια κομμάτια από το «Sins of the Fleshapoids» των αδερφών Κούτσαρ. Ο Τζον Γουότερς έχει δηλώσει πως «πρέπει να τιμηθούν από το Κράτος» εξαίροντας τη χρήση της αφόδευσης στην κάμερα που αργότερα στοίχειωσε το δικό του «Pink Flamingos». Ανάμεσα στους θαυμαστές τους υπήρξε και ο Γκάι Μάντιν που ξεχωρίζει τη στιλιζαρισμένη χρήση των ηθοποιών που διάλεγαν για τις ταινίες τους τα δύο αδέρφια.

Ο Τζορτζ Κούτσαρ γεννήθηκε το 1942 και μέχρι και το θάνατο του από καρκίνο συνέχιζε μέχρι πρόσφατα να διδάσκει σινεμά στο Σαν Φρανσίσκο. To τελευταίο του μεγάλο έργο, χρηματοδοτημένο από το Rockefeller Foundation, ήταν ένα ψηφιακό έπος 140 λεπτών με τίτλο «Secrets of the Shadow World» που υπήρξε ό,τι πιο κοντινό στο όραμα του Κούτσαρ για ένα «μεγάλο φιλμ με ούφο».

To 2006 στις Νύχτες Πρεμιέρας στο αφιέρωμα που είχε γίνει στο «Queer Cinema», είχε προβληθεί το «Thundercrack!» του Κερτ ΜακΝτάουελ του 1975 στο οποίο ο Τζορτζ Κούτσαρ είχε συνεργαστεί στο σενάριο και πρωταγωνιστούσε, ενώ το 2011, το Outview συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα του το ντοκιμαντέρ «It Came from Kuchar».

Δείτε παρακάτω ένα μικρού μήκους φιλμ του Τζορτζ Κουτσάρ από το 1977