«1001 Γραμμάρια» («1001 Grams») του Μπεντ Χάμερ - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Ολύμπιον στις 22:30 / Υπάρχει κάτι στο χιούμορ του Μπεντ Χάμερ που είναι τόσο ιδιαίτερο όσο και διασκεδαστικό, στεγνό, μα ποτέ κρύο, παρά την καταγωγή του Νορβηγού δημιουργού. Το «1001 Γραμμάρια» αφηγείται την ιστορία μιας επιστήμονα που είναι πεπεισμένη ότι όλα μπορούν να μετρηθούν με ακρίβεια και πέρα από κάθε αμφισβήτηση, μόνο που η άποψη της για την ζωή θα αλλάξει με αφορμή μια τέτοια απόλυτη μέτρηση. Ενα ταξίδι στο Παρίσι στο οποίο θα συνοδεύσει το τέλειο βάρος του ενός κιλού που αποτελεί το πρότυπο για τις μετρήσεις στη χώρα, θα αποτελέσει το γεγονός που θα στείλει την ζωή της εκτός τροχιάς με απρόβλεπτα, αστεία και τρυφερά αποτελέσματα.
«Δίπλα της» («Next to Her») του Ασάφ Κόρμαν - Διεθνές Διαγωνιστικό - Ολύμπιον στις 15:45 / Αυτή η ιστορία της μπερδεμένης σχέσης αλληλεξάρτησης δυο αδελφών από τις οποίες η μία πάσχει από πνευματική καθυστέρηση εντυπωσίασε στην πρώτη της προβολή στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες. Ο Ασάφ Κόρμαν μετά από μια σειρά πετυχημένες μικρού μήκους κι έχοντας «κόψει» ως μοντέρ μερικές από τις πιο πετυχημένες ταινίες τους Ισραηλινού σινεμά, όπως το «Jaffa» ή το «Big Bad Wolves», κάνει ένα δυνατό ντεμπούτο που μιλά για τις ανθρώπινες σχέσεις με τρόπο απρόβλεπτο, σκληρό μα και ποιητικό μαζί.
«Μάθημα» («The Lesson») των Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ - Διεθνές Διαγωνιστικό - Ολύμπιον στις 18:00 / Σε μια μικρή πόλη της Βουλγαρίας, μια δασκάλα θα προσπαθήσει να βρει τον ένοχο μιας μικροκλοπής, θέλοντας να διδάξει ένα μάθημα στα παιδιά της τάξης της. Μόνο που το μικρό ποσό που έχει κλέψει ένας από τους μαθητές της θα είναι το μικρότερο από τα προβλήματα της, αφού έχει να αντιμετωπίσει κάτι πολύ μα πολύ σημαντικότερο: Ανακαλύπτει πως ο άντρας της, μέθυσος κι άνεργος έχει αδειάσει τους λογαριασμούς τους από όλες τι αποταμιεύσεις τους και πως το σπίτι τους πρόκειται σε λίγο να γίνει ιδιοκτησία της τράπεζας. Με μια ερμηνεία δυναμίτη από την Μαργκίτα Γκόσεβα και με το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενων σκηνοθετών δικό της στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, αυτή η Ελληνοβουλγάρικη συμπαραγωγή προβάλει σαν μια από τις καλύτερες ευρωπαϊκές ταινίες της χρονιάς. Διαβάστε περισσότερα.
«Ολοδικός Σου» («All Yours») του Νταβίντ Λαμπέρ - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Φρίντα Λιάππα στις 20:30 / Η δεύτερη ταινία του Νταβίντ Λαμπέρ μετά το «Hors Les Murs» είναι η ιστορία ενός νεαρού rent boy από την Αργεντινή που θα γνωρίσει μέσα από το internet έναν υπέρβαρο φούρναρη στο Βέλγιο, ο οποίος θα του πληρώσει το εισιτήριο του για να ταξιδέψει ως εκεί. Μόνο που αυτά στα οποία ελπίζουν οι δυο τους διαφέρουν ριζικά, Ο νεαρός ελπίζει απλά σε μια εύκολη ζωή δίχως υποχρεώσεις ο μεγαλύτερος άντρας φιλοδοξεί να βρει κάποιον που όχι μόνο θα ανταποκριθεί στον ερωτά του, μα θα είναι και πρόθυμος να ξυπνά τα χαράματα για να τον βοηθά στον φούρνο. Και τα πράγματα θα γίνουν ακόμη χειρότερα όταν ο νεαρός αργεντινός θα ερωτευτεί την υπάλληλο που δουλεύει στον φούρνο του προστάτη του, σε μια ταινία που θα μπορούσε να είναι ένα «στρέιτ» μελόδραμα, μα που στα χέρια του Λαμπέρ γίνεται κάτι πιο απρόβλεπτο κι ενδιαφέρον. Διαβάστε περισσότερα για την ταινία
«Ταξικός Εχθρός» («Class Enemy») του Ροκ Μπίτσεκ - Βραβεία Lux - Τζον Κασσαβέτης στις 15:00 / Οι προβολές των τριών υποψήφιων ταινιών για το βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου που γίνεται για τρίτη συνεχή χρονιά στα πλαίσια του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ανοίγουν σήμερα με την ταινία του Σλοβένου Ροκ Μπίτσεκ που προβλήθηκε για πρώτη φορά πέρσι στο φεστιβάλ Βενετίας και κέρδισε εκεί το βραβείο της ένωσης κριτικών Fedeora. Το «Ταξικός Εχθρός» διαδραματίζεται σε ένα σχολείο κι ακολουθεί την τεταμένη σχέση μιας τάξης με τον δάσκαλο των γερμανικών τους που καταλήγει να είναι εκρηκτική όταν μια συμμαθήτρια τους αυτοκτονεί. Δυνατό κοινωνικό δράμα δομημένο σαν ψυχολογικό θρίλερ κι ένα από τα καλύτερα ντεμπούτα της περσινής χρονιάς.
«Βασίλισσα Αντιγόνη» του Τηλέμαχου Αλεξίου - Ελληνικές ταινίες - Τώνια Μαρκετάκη στις 22:00 / Μια νεαρή γυναίκα ζει με τον βαριά άρρωστο πατέρα της και τον έφηβο αδελφό της σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη της Ελλάδας. Εργάζεται για μήνες άμισθη σ’ ένα κατάστημα ρούχων, ανήμπορη να αντεπεξέλθει οικονομικά στην ιατρική περίθαλψη του πατέρα της, προσπαθώντας απεγνωσμένα να προστατέψει τον αδελφό της από τον σχολικό εκφοβισμό. Θέλει να ξεσπάσει αλλά δεν βρίσκει λόγια. Θέλει να δραπετεύσει, αλλά τα πόδια της είναι δεμένα. Ψάχνοντας για τσιγάρα στην σχολική τσάντα του αδελφού της, βρίσκει την Αντιγόνη του Σοφοκλή και σταδιακά ταυτίζεται με την ηρωίδα. Η δεύτερη μεγάλου μήκους του Τηλέμαχου Αλεξίου μετά την «Αφροδίτη στην Αυλή» είναι μια queer ανάγνωση της τραγωδίας του Σοφοκλή σε μια σύγχρονη ξεφτισμένη Ελλάδα που όμως δεν αποκλείει την πιθανότητα μιας κάθαρσης.
«Αυτοί Είναι οι Κανόνες» («These Are the Rules») του Ογκνιεν Σβιλίτσιτς - Ματιές στα Βαλκάνια - Σταύρος Τορνές στις 20:30 / Ενα αγόρι γυρίζει στο σπίτι του, μια μεσοαστική φωλιά ηρεμίας και καθησυχαστικής ζωής, μετά από έναν βίαιο ξυλοδαρμό. Οι γονείς του σοκαρισμένοι βλέπουν τον κόσμο τους που θεωρούσαν δεδομένο να καταρρέει μπροστά στα μάτια τους. Οχι με πάταγο, μα κομμάτι κομμάτι σαν μπογιά που ξεφτίζει από έναν τοίχο, σαν τα φύλλα ενός δέντρου που πέφτουν και το αφήνουν γυμνό. Ηρεμο μα σπαρακτικό, δυνατό αν κι απόλυτα συγκρατημένο το «Αυτοί Είναι οι Κανόνες» χτίζει σιγά σιγά μια ατμόσφαιρα ασφυκτικής έντασης που σε κρατά δέσμιο της για ώρα μετά το τέλος της προβολής.
Διαβάστε αναλυτικά το πρόγραμμα του 55ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εδώ