Mε την παρουσίαση τoυ μικρού μήκους που δημιούργησε το εργαστήρι Σινεμασκόπ, τη δεύτερη μέρα του drive-in, το τελευταίο φιλμ του διαγωνιστικού στο θερινό σινεμά Παλλάς και το πάρτυ στην παραλία Κόμητο, θα μπορούσαμε να πούμε πως η 8η μέρα του φεστιβάλ έλαβε χώρα κάτω από τ'αστέρια. Με μόνη εξαίρεση την προβολή στο χειμερινό Παλλάς της ταινίας «O Μιχαήλ Μαρμαρινός στο Εργαστήρι του Φάουστ» του Ηλία Γιαννακάκη, ο οποίος ακολουθώντας την ιδέα του Μιχαήλ Μαρμαρινού να ανεβάσει τον Φάουστ του Γκαίτε από τις πρώτες πρόβες το φθινόπωρο του 2013 μέχρι και την πρεμιέρα της παράστασης τον Ιανουάριο του 2014 μας παρουσίασε μια πολύπλοκη διαδικασία, επιλεγμένη από έναν εξαιρετικά μεγάλο σε όγκο κινηματογραφημένο υλικό. Πέρα από τις ιδιαιτερότητες ενός τέτοιου εγχειρήματος (της δημιουργίας μιας θεατρικής παράστασης ενός εμβληματικού κειμένου και συγγραφέα), η ταινία προσπαθεί να αποτυπώσει τον τρόπο προσέγγισης και εργασίας ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή θεατρανθρώπους.
φωτό: Κωνσταντίνα Μαυρίδου
Διαβάστε περισσότερα για το Syros International Film Festival 2015:
- Syros International Film Festival 2015: με αυτοκίνητο ή φορτηγό πλοίο
- Syros International Film Festival 2015: Από τον Σταύρο Τορνέ στον Κορνέλιου Πορουμπόιου
- Syros International Film Festival 2015: Μια γυναίκα που την έλεγαν «Wanda»!
- Syros International Film Festival 2015: Ενα φεστιβάλ κινηματογράφου σαν να είναι νησί!
Αντίστοιχα έγινε και η παρουσίαση της μικρού μήκους «Χταπόδι» που ετοίμασαν οι 13 νεαροί συμμετέχοντες στο εργαστήρι Σινεμασκόπ, που συνδιοργανώθηκε με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Εκεί, υπό την καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου και της Οliwia Twardowska, 13 νέοι από τη Σύρο, ηλικίας 14 με 18, έμαθαν στο εντατικό 8ήμερο εργαστήρι να δημιουργούν κινηματογραφικές ιδέες και να τις υλοποιούν από το στάδιο του σεναρίου μέχρι τη σκηνοθεσία και το μοντάζ.
Επιστροφή στ' αστέρια όμως! Το βράδυ επιστρέψαμε στο ντράιβ ιν για να δούμε τη μοναδική, κατ'εξοχήν ταινία δρόμου του Μπιλ Μόρισον, «Ταξίδι Φαντασμάτων» (2000). Συνοδευόμενη από μία εξαιρετική επένδυση, όπως οι περισσότερες ταινίες του Μόρισον οι οποίες σχεδόν πάντα συνοδεύονται από σύγχρονα σάουντρακ φιαγμένα από διάσημους συνθέτες όπως οι: Laurie Anderson, Todd Reynolds, ο Bill Frisell, Philip Glass, Michael Gordon μεταξύ άλλων, η μικρού μήκους αυτή ακολουθεί έναν άντρα που αφού αποκτά ένα αυτοκίνητο, το οδηγεί έως... το τέλος, εωσότου δηλαδή το αυτοκίνητο δεν μπορεί να οδηγηθεί άλλο. Με μια δυνατή εικαστική γλώσσα και τη βοήθεια της εξαιρετικής μουσικής του Michael Montes που μόλις αναφέραμε, το ταξίδι φαντασμάτων μας καθήλωσε πίσω από το παρμπρίζ μας σε μια ασπρόμαυρη περιπλάνηση.
Απόψε στην τελετή βράβευσης, θα προβληθεί άλλη μια ταινία του Μόρισον, το «Decasia» (2002), μια μεγάλου μήκους συνεργασία του με τον συνθέτη Michael Gordon, η οποία επελέγη το 2013 από τη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου ως η πρώτη ταινία του 21ου αιώνα που προστίθεται στο Αμερικάνικο National Film Registry, αναγνωρίζοντάς την έτσι σαν την «πιο ευρέως αναγνωρισμένη αμερικανική ταινία avant-garde του fin-de-siècle».
Μετά την προβολή της δεύτερης ταινίας στο ντράιβ ιν, του «Αγκίρε, Η Μάστιγα του Θεού», εθελοντές και κοινό γιόρτασαν στην κοντινή παραλία της Ποσειδωνίας, Κόμητο. Οι υπόλοιποι επέστρεψαν στην Ερμούπολη για το τελευταίο φιλμ του διαγωνιστικού ταινιών μεγάλου μήκους, «Ιστορία στο Τσιγκασάκι» του 28χρονου Μισάουα Τακούγια, 2014 (Ιαπωνία/Ταϋλάνδη)
Σε αυτήν ο Tomoharu εργάζεται ως υπάλληλος μερικής απασχόλησης σ' ένα ιαπωνικό ξενοδοχείο με ιστορία 115 ετών στο Τσιγκασάκι, ένα ήσυχο, παράκτιο θέρετρο στα νότια του Τόκυο, όπου αποσυρόταν με άφθονο αλκοόλ ο Γιασουζίρο Όζου κι όπου συνέλαβε τις ιδέες του Tokyo Story and Late Spring. Ο γάμος της κόρης του ιδιοκτήτη του ξενοδοχείου, Risa, είναι σε τρεις ημέρες και συνάδελφοι της καταφθάνουν για τον χαρμόσυνο γεγονός, μεταξύ των οποίων και η Κarin. Ο Tomoharu πολύ σύντομα θα ερωτευθεί την Karin ενώ η κρυφή θαυμάστριά του, Ayako, τον παρακολουθεί εξ αποστάσεως. Αυτή είναι μόνο μία από τις αισθηματικές καραμπόλες της ιστορίας καθότι όλοι λίγο-πολύ ανακαλύπτουν παλιά και ξεχασμένα ή καινούρια και έντονα συναισθήματα - μια αλυσιδωτή αντίδραση αρκεί για να οδηγήσει τα πράγματα στο δρόμο των εξελίξεων. Τι θα διασωθεί;
Πλαισιωμένο με στατικά τοπία και μια λεπτή, γοητευτική οπτική, παρόμοια άλλων προσφάτων ρομαντικών κομεντί από την Ιαπωνία, η «Ιστορία στο Τσιγκασάκι» ίσως είναι το φαβορί για τα αυριανά βραβεία. Ες αύριον τα σπουδαία.