Γιος του σκηνογράφου και καλλιτεχνικού διευθυντή Φαίδωνα Παπαμιχαήλ, ξαδέλφου, φίλου και συνεργάτη του Τζον Κασσαβέτη, ο Φαίδων Junior γεννήθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε στη Γερμανία, σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μονάχου κι εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη για να δουλέψει ως φωτορεπόρτερ.
Το «κάλεσμα» του σινεμά και του Λος Αντζελες ήρθε με τη μορφή της συνεργασίας με τον Ρότζερ Κόρμαν, για τον οποίο δούλεψε ως διευθυντής φωτογραφίες σε επτά ταινίες μέσα σε δυο χρόνια! Από τότε μέχρι σήμερα έχει βάλει την υπογραφή του σε πάνω από 40 ταινίες, με εύρος από το «The Million Dollar Hotel» του Βιμ Βέντερς, μέχρι το «This Is 40» του Τζαντ Απατοου, διατηρώντας μόνιμες συνεργασίες με σκηνοθέτες σαν τον Τζέιμς Μάνγκολντ («Identity», «Walk the Line», «3:10 to Yuma», «Knight and Day»), τον Γκορ Βερμπίνσκι («Mousehunt», «The Weatherman»), τον Τζορτζ Κλούνεϊ («The Ides of March», «The Monuments Men») και, φυσικά, τον Αλεξάντερ Πέιν, με τον οποίο γνωρίστηκε στο UCLA το 1986 και συνεργάστηκε στο «Πλαγίως», τους «Απογόνους» στο «Nebraska» (όπου ήταν και υποψήφιος για Οσκαρ) και το «Downsizing».
Εχοντας παραλίγο χάσει μια υποψηφιότητα πέρσι με το «Ford vs. Ferrari» του Τζέιμς Μάνγκολντ, ο Φαίδων Παπαμιχαήλ μετράει φέτος τη δεύτερη υποψηφιότητα του για Οσκαρ για την εξαιρετική δουλειά του στη «Δίκη των 7 του Σικάγου» του Ααρον Σόρκιν.
Δείτε εδώ όλες τις υποψηφιότητες για τα Οσκαρ 2021
«Εχω δουλέψει με τον Γκορ Βερμπίνσκι και τον Ντέιβιντ Φίντσερ, οι οποίοι όπως και ο Τζέιμς Μάνγκολντ, διατηρούν μια συγκεκριμένη οπτική ταυτότητα στις ταινίες τους ανεξάρτητα από τον Διευθυντή Φωτογραφίας με τον οποιό συνεργάζονται. Ο Τζέιμς Μάνγκολντ είναι συνεχώς μαζί μου και ανήσυχος για το κοντράστ και τον κορεσμό των χρωμάτων. Ο Ααρον Σόρκιν δεν ενδιαφέρεται τόσο πολύ για το τεχνικό κομμάτι. Μάλλον το αντίθετο. Κοιτούσε μόνο το τελικό αποτέλεσμα και έλεγε: "Μοιάζει τέλειο". Η δουλειά μου είναι να μεγεθύνω το όραμα και νομίζω ότι σε αυτήν την ταινία οι προθέσεις μου μεταφράστηκαν με επιτυχία», δήλωσε ο Παπαμιχαήλ για τη συνεργασία του με τον Ααρον Σόρκιν.
Ο Φαίδωνας Παπαμιχαήλ διεκδικεί το Οσκαρ απέναντι στους Ερικ Μέσερσμιντ για το «Mank», Τζόσουα Τζέιμς Ρίτσαρντς για το «Nomadland», Ντάριους Βόλσκι για το «News of the World», Σον Μπόμπιτ για το Judas and the Black Messiah.