Ενα από τα πιο δημοφιλή τμήματα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, εκείνο των μεταμεσονύκτιων προβολών, επιστρέφει φέτος με άγριες διαθέσεις, συμπεριλαμβάνοντας μεταξύ άλλων στο πρόγραμμά του το ήδη πολυσυζητημένο instant cult classic του Πάνου Κοσμάτου, «Mandy», αλλά και ένα από τα πιο παραγνωρισμένα διαμάντια μεταφυσικού τρόμου, το «The Changeling» (1980) του Πίτερ Μέντακ.
Η ήσυχη ζωή ενός αφοσιωμένου ζευγαριού, του Ρεντ και της Μάντι, παίρνει μια σκοτεινή και αλλόκοτη τροπή όταν μια εφιαλτική σέκτα και ο μανιακός της ηγέτης αποφασίζουν να αποκτήσουν τη Μάντι… ψυχή τε και σώματι.
Αυτή είναι συνοπτικά η υπόθεση του «Mandy», οι κριτικές μαρτυρούν ωστόσο ότι πρόκειται για μια σουρεαλιστική, αιματοβαμμένη και ψυχεδελική κινηματογραφική εμπειρία που είναι μάλλον αδύνατο να περιγραφεί με λόγια, αλλά κι ότι φιλοξενεί την πιο ταιριαστά δαιμονισμένη ερμηνεία του Νίκολας Κέιτζ εδώ και πολλά χρόνια
Διαβάστε ακόμη: Νύχτες Πρεμιέρας 2018: Ολα όσα ξέρουμε μέχρι τώρα για το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ
«Mandy»
Οσοι έχουν δει το «Beyond the Black Rainbow», την προηγούμενη (και πρώτη) ταινία του Κοσμάτου (γιου του Ελληνοϊταλού σκηνοθέτη Τζορτζ Κοσμάτου), γνωρίζουν πολύ καλά ότι πρόκειται για έναν ιδιοσυγκρασιακό δημιουργό με εντυπωσιακή, ονειρική (ή εφιαλτική, όπως το πάρει κανείς) αισθητική και ελάχιστο σεβασμό για οποιαδήποτε έννοια λογικής, όμως ακόμα κι αυτό μοιάζει πολύ λίγο για να συνοψίζει την καινούργια του ταινία, η οποία έκανε αίσθηση στα φετινά φεστιβάλ του Σάντανς και των Καννών όπου προβλήθηκε.
Με συμπρωταγωνιστές την Αντρεα Ράιζμπορο και τον Λάινους Ρόουτς, το φιλμ (που θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες μέσα στη σεζόν από τη Feelgood Entertainment) μοιάζει να έχει ήδη κατακτήσει τη θέση του ως ένα μελλοντικό cult classic. Φαντάζει, λοιπόν, σχεδόν φυσικό που βρήκε και μια περίοπτη θέση στο τμήμα των μεταμεσονύκτιων προβολών των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας.
Διαβάστε εδώ την κριτική του Flix για το «Mandy» από το Φεστιβάλ Καννών
«The Changeling»
Το καναδικής παραγωγής «The Changeling», από την άλλη, που σκηνοθέτησε το 1980 ο Πίτερ Μέντακ, βαδίζει στην καλύτερη παράδοση του μεταφυσικού τρόμου και της κινηματογραφικής μυθολογίας των στοιχειωμένων σπιτιών, καταφέρνοντας παράλληλα να την ανανεώσει.
Σκηνοθετημένο δεξιοτεχνικά από τον ουγγρικής καταγωγής δημιουργό, δεν αποτελεί μονάχα μια υποδειγματική και υπαινικτικά τρομακτική ιστορία φαντασμάτων, αλλά και μια σπαρακτική σπουδή για την απώλεια, κάτι που την καθιστά άξιο απόγονο ταινιών όπως το «The Haunting» (1963), το «The Innocents» (1961), αλλά και το «Don't Look Now».
Σε αυτό συνηγορεί και η εξαιρετική, συγκινητική ερμηνεία του Τζορτζ Σι Σκοτ, ο οποίος υποδύεται έναν συνθέτη κλασικής μουσικής που πασχίζει ακόμα να ξεπεράσει το θάνατο της γυναίκας και της κόρης του σε ένα αυτοκινητικό δυστύχημα. Οταν αφήνει τη θορυβώδη Νέα Υόρκη και μετακομίζει σε μια απομονωμένη επαρχιακή έπαυλη έξω από το Σιάτλ, προκειμένου να αφοσιωθεί στην τέχνη του, θα έρθει αντιμέτωπος με βίαια οράματα και την παρουσία ανήσυχων πνευμάτων που θα τον κάνουν να εξερευνήσει το μυστηριώδες παρελθόν του επιβλητικού οικήματος.
Αυτό το εξόχως ατμοσφαιρικό, αν και ακόμα σχετικά παραγνωρισμένο δείγμα του σινεμά του φανταστικού, θα έχουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στο 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας, σε αποκατεστημένη ψηφιακή κόπια, σε μια σπάνια προβολή, παρουσία του σκηνοθέτη Πίτερ Μέντακ.
Ο Τζορτζ Σι Σκοτ στα γυρίσματα του «The Changeling»
Διαβάστε ακόμη
- Αυτές είναι οι 47 ελληνικές ταινίες μικρού μήκους που θα διαγωνιστούν στις 24ες Νύχτες Πρεμιέρας
- Αίμα, πριόνια και ψυχεδέλεια: Τρέιλερ για το «Mandy» με τον Νίκολας Κέιτζ