Την πρώτη μέρα του φεστιβάλ μοιάζει λίγο παράξενο να ρωτάς την κριτική επιτροπή για το πως τους έχουν φανεί οι ταινίες μέχρι τώρα «αφού έχουμε δει μόνο μία μέχρι τώρα» όπως είπε ο Μισέλ Γκοντρί, αλλά ακόμη κι αν αυτή ήταν μια ερώτηση που τα μέλη της επιτροπής δεν περίμεναν να δεχτούν, είμαστε σίγουροι πως ήταν προετοιμασμένοι για μερικές άλλες.
Μια από αυτές ήταν φυσικά οι σκέψεις τους για τον θάνατο του Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν, ειδικά αφού ο ηθοποιός ήταν προγραμματισμένο να επισκεφτεί το φεστιβάλ αν ήταν ακόμη ζωντανός. Ο πρόεδρος της επιτροπής, παραγωγός Τζέιμς Σέιμους είπε ότι το πνεύμα του Χόφμαν είναι παρόν στο φεστιβάλ «ο θάνατός του ήρθε σαν ένα πολύ βαρύ χτύπημα σε όλους στην κινηματογραφική βιομηχανία, αλλά ο Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν θα είναι είναι εδώ. Πολλοί από τους φίλους του θα συναντηθούν εδώ στο Βερολίνο για να τιμήσουν την μνήμη του. Είναι μέρη σαν αυτά, όπως το φεστιβάλ του Βερολίνου που προσφέρουν το κατάλληλο περιβάλλον για να θυμηθείς, να θρηνήσεις αλλά και να γιορτάσεις τα όσα κάποιος μας άφησε. Οπότε ναι, ο Φίλιπ θα είναι σίγουρα εδώ»
Το φεστιβάλ άλλωστε προγραμμάτισε μετά τον θάνατο του ηθοποιού μια ειδική προβολή του «Τρούμαν Καπότε», της ταινίας που του χάρισε το Οσκαρ και που είχε κάνει την πρώτη της παγκόσμια προβολή στο Βερολίνο το 2009.
Κι αν η επιτροπή δεν είχε κανέναν δισταγμό να μιλήσει για τον θάνατο του Χόφμαν, ένα άλλο θέμα που βρίσκεται στο κέντρο του ενδιαφέροντος του κινηματογραφικού κόσμου, αλλά προφανώς όχι μόνο, το «σκάνδαλο Γούντι Αλεν», ήταν κάτι που προτίμησε να χειριστεί με διακριτικότητα. Οταν ο Σέιμους ρωτήθηκε αν τα ηθικά ερωτήματα που γεννά η υπόθεση του Αλεν, θα παίξουν έναν ρόλο στον τρόπο που κρίνουν τις ταινίες του φεστιβάλ, απάντησε πώς «όλες η ηθικές αποφάσεις έχουν παρθεί ήδη από τους ανθρώπους που επέλεξαν τις ταινίες στο φεστιβάλ».
Σε ότι αφορά στο τι περιμένουν από την εμπειρία τους εδώ ο Γκοντρί είπε ότι προφανώς είναι πολύ καλύτερο να «βρίσκεται εδώ και να βλέπει ταινίες» από το να προσπαθεί να τις κάνει, ειδικά στο αμερικάνικο σύστημα των στούντιο.
Ο Κριστόφ Βαλτς ρωτήθηκε ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στο Βερολίνο και τις Κάννες κι απάντησε «η έλλειψη παραλίας», για να συμπληρώσει «αυτή ειναι μία από τις διαφορές. Το Βερολίνο είναι ένα φεστιβάλ που ίσως, ίσως, τολμά να ανοιχτεί λίγο πιο βαθιά στο κινηματογραφικό άγνωστο σε σχέση με τις Κάννες. Αλλά στις Κάννες το φαγητό είναι καλύτερο».
Τέλος σε ότι αφορά στον τρόπο που βλέπουν και θα κρίνουν τις ταινίες, ο Σέιμους είπε πως ένα φεστιβάλ είναι σαν μια οικογένεια. Είτε πρόκειται για μια ταινία του Τζέιμς Μποντ ή μια του Μπέλα Ταρ, το φεστιβάλ είναι σαν μια οικογένεια. Ενα μέρος στο οποίο μπορείς να διαφωνήσεις πολύ βαθιά με τους ανθρώπους τρώτε μαζί, αλλά να ξυπνήσετε το άλλο πρωί και ακόμη να αγαπάτε ο ένας τον άλλο».
Εκτός από τον Τζέιμς Σέιμους, τον Μισέλ Γκοντρί, τον Κριστόφ Βαλτς, η φετινή επιτροπή του Βερολίνου περιλαμβάνει ακόμη τις ηθοποιούς Γκρέτα Γκέργουικ, Τρίνε Ντίρχολμ και τον Τόνι Λιουνγκ, την Ιρανή σκηνοθέτη και ζωγράφο Μίτρα Φαραχανί και την παραγωγό Μπάρμπαρα Μπρόκολι.
Τζέιμς Σέιμους
Κριστόφ Βαλτς
Γκρέτα Γκέργουικ
Μισέλ Γκιντρί, Μίτρα Φαραχανί
Τρίνε Ντίρχολμ
Μπάρμπαρα Μπρόκολι, Τόνι Λιουνγκ
Tags: βερολίνο 2014, berlinale 2014