Πνευματικό παιδί του θεωρητικού του κινηματογράφου και ποιητή Αντρέα Παγουλάτου, το Φεστιβάλ «Κινηματογράφος και Πραγματικότητα» ήταν πάντοτε κάτι παραπάνω από ένα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ.
Από τα πρώτα «αγωνιστικά» του χρόνια στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μέχρι και την τελευταία του περίοδο, στο Γαλλικό Ινστιτούτο, οι συλλεκτικές προβολές του «Κινηματογράφος και Πραγματικότητα» υπήρξαν πάντα μια δίοδος σε αυτό που ο Παγουλάτος όριζε ως «κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ», δηλαδή μια ταινία τεκμηρίωσης πιο κοντά στον ποιητικό κινηματογράφου του δημιουργού, μακριά από τηλεοπτικά πρότυπα και από εύκολες αναγωγές στην πραγματικότητα που προτιμά να δίνει απαντήσεις από το να θέτει ερωτήσεις.
Στον 25ο του χρόνο και χωρίς τον Αντρέα Παγουλάτο, ο οποίος έφυγε το 2010 αφήνοντας πίσω του την επιθυμία το Φεστιβάλ να συνεχίσει να αποτελεί την επαφή των νεότερων γενιών με τα διαφορετικά είδη του ντοκιμαντέρ, το Φεστιβάλ «Κινηματογράφος και Πραγματικότητα» γίνεται... πραγματικότητα χάρη στο πάθος των ανθρώπων που το οργανώνουν και στο ταμείο για τη γαλλογερμανική πολιτιστική συνεργασία σε τρίτες χώρες (το οποίο χρηματοδοτείται από τα Υπουργεία Εξωτερικών της Γαλλίας και της Γερμανίας και ιδρύθηκε στο πλαίσιο της «Συνθήκης των Ηλυσίων» για τη γαλλογερμανική φιλία) που ένωσε για τις ανάγκες του Φεστιβάλ τις ανήσυχες δυνάμεις του Γαλλικού Ινστιτούτου και του Ινστιτούτου Γκαίτε της Αθήνας.
Την επικύρωση της γαλλογερμανικής φιλίας αναλαμβάνουν από την πλευρά της Γαλλίας το Cinema Du Reel και από την πλευρά της Γερμανίας το «docx!», το πρώτο ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ ντοκιμαντέρ στον κόσμο με έδρα το Παρίσι και το δεύτερο το παλιότερο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους με έδρα το Ντούισμπουργκ. Και τα δύο Φεστιβάλ «έρχονται» μέσω αντιπροσώπων τους (του Αρνό Ε, υπεύθυνος προγραμματισμού του Cinema du Reel και της Γκούντρουν Ζόμερ, διευθύντριας του doxs!) στην Ελλάδα για να παρουσιάσουν επιλογές από τα πρόσφατα προγράμματά τους, αλλά και να συνομιλήσουν με το κοινό στην ανοιχτή συζήτηση «Πλατφόρμες Δικτύωσης σε Καιρούς Κρίσης» για το ρόλο του ντοκιμαντέρ στην αποτύπωση της πραγματικότητας, την εκπαιδευτική του σημασία, αλλά και τους τρόπους προώθησης των ταινιών ντοκιμαντέρ μέσα από τα διεθνή φεστιβάλ.
Τα τμήματα του φετινού 25ου Φεστιβάλ «Κινηματογράφος και Πραγματικότητα» θα είναι τα εξής:
Bodysong
Σε Πρώτο Πρόσωπο - Το Υποκειμενικό Αφήγημα ως Τεκμηρίωση στον 21ο Αιώνα (επιλογή: Γιάννης Ανδρέου) / Επιλογή από πρόσφατα και απρόβλητα στην Ελλάδα ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την υποκειμενικότητα. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν το «NY77: H Πιο Δροσερή Χρονιά στην Κόλαση του Χένρι Κόρα (2007) για τη χρονιά που σημάδεψε τη Νέα Υόρκη, το «Content» του Κρις Πετίτ (2010), ένα ιδιόμορφο road movie πάνω στη μνήμη και τις νέες τεχνολογίες στην μεταπολεμική Ευρώπη, το «Τραγούδι του Σώματος» του Σάιμον Πάμελ (2003), ένα ταξίδι από τη γέννηση έως το θάνατο με soundtrack το ηχητικό τοπίο του Τζόνι Γκρίνγουντ των Radiohead, το αριστουργηματικό «Wisconsin Death Trip» (1999) από τον σκηνοθέτη του «Man on a Wire» Τζέιμς Μαρς και το «Αναμνήσεις από Ενα Μέλλον» (2001) των Γιανίκ Μπελόν και Κρις Μαρκέρ, ως φόρος τιμής στον μεγάλο Γάλλο κινηματογραφιστή.
Kατινούλα
Σύγχρονες Ελληνικές Παραγωγές (επιλογή: Εύα Στεφανή - Βασίλης Σπηλιόπουλος) / Με επτά ταινίες - ανάμεσά τους και μια προβολή αφιερωμένη στη Λουκία Ρικάκη («Πλαστογραφημένες Προσδοκίες» του 2000) και μια στον Γιάννη Λάμπρου («Ιδρωμένα Αλώνια» του 1995) - το Φεστιβάλ «Κινηματογράφος και Πραγματικότητα» ανιχνεύει μια γενιά Ελλήνων δημιουργών που επικεντρώνει το βλέμμα της στο σινεμά της παρατήρησης. Δείτε οπωσδήποτε την «Κατινούλα» της Μύρνα Τσάπα, το «100» του Γεράσιμου Ρήγα, το «Ξύπνησε ο Σουλτάν Αχμέτ» του Νίκου Λυγγούρη και τις δύο σπουδαστικές ταινίες, «Σταυρούλα» της Ηρας Ντίκα και «Τι Μέσα, Τι Εξω» του Βαγγέλη Ρήγα.
5 Σπασμένες Κάμερες
Τα Βραβεία του CInema du Reel / Πέντε διάσημα και βραβευμένα στο Φεστιβάλ Cinema du Reel αλλά και σε άλλα διεθνή φεστιβάλ αποτελούν αυτό το τμήμα στο οποίο ξεχωρίζει το αποκαλυπτικό «5 Σπασπένες Κάμερες» των Εμάντ Μπουρνάτ και Γκι Νταβίντι που βλέπει το παλαιστινιακό μέσα από ένα τελείως διαφορετικό πρίσμα, η «Μπαλάντα του Τζένεσις και της Λείντι Τζέι» της Μαρί Λοζιέ, μια σκληρή και τρυφερή ιστορία αγάπης και το «Ανάκτορο των Αετών» των Στέφανο Σαβόνα, Αλέσια Πόρτο και Εστέρ Σπαρατόρε για τη σύγχρονη διαφθορά στη γειτονική Ιταλία μέσα από μια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.
Τα Παιδία δεν Παίζει
Μικροί Ηρωες / Σε επιλογή της διευθύντριας του φεστιβάλ doxs!, Γκούντρουν Ζόμερ που θα βρεθεί στην Ελλάδα καλεσμένη του Φεστιβάλ, θα προβληθούν για παιδιά δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου αλλά και τελικά «για όλη την οικογένεια» 26 ντοκιμαντέρ από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, τα οποία απεικονίζουν την καθημερινή πραγματικότητα των νεαρών πρωταγωνιστών τους που συχνά τους ζητάει να επιδείξουν ηρωισμό. Στο ίδιο τμήμα θα προβληθεί και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ των Αγγελη Ανδρικοπούλου και του Αργύρη Τσεπελίκα «Τα Παιδία Δεν Παίζει» που το φεστιβάλ doxs! συμπεριέλαβε πέρσι στο πρόγραμμα των προβολών του αλλά και στις εκπαιδευτικές προβολές σε σχολεία της Γερμανίας με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen. Στο τμήμα «Μικροί Ηρωες» θα προβληθεί και μια επιλογή από το επιτυχημένο πρότζεκτ του Ινστιτούτου Γκαίτε της Αθήνας «Η Αγνωστη Ζωή των Αλλων» (διαβάστε περισσότερα εδώ), όπου νέοι από την Ελλάδα και τη Γερμανία καταγράφουν από κοινού µε την κάµερα άγνωστες πτυχές από τη ζωή του εκάστοτε «Αλλου».
Why Poverty? / Το «Why Poverty?» είναι μια διεθνής πρωτοβουλία µε σκοπό την συµπαραγωγή οκτώ µεγάλου µήκους και 32 µικρού µήκους ντοκιµαντέρ µε θέµα την καταπολέµηση της φτώχειας. Συµµετέχουν περισσότεροι από 70 ραδιοτηλεοπτικοί φορείς σε όλο τον κόσµο, µεταξύ των οποίων και η ελληνική ΕΡΤ. Στο Φεστιβάλ θα προβληθεί ολόκληρο το πρόγραμμα του «Why Poverty?» σε δύο μέρη.
Βρείτε εδώ όλο το πρόγραμμα προβολών.
Το εισιτήριο για την κάθε προβολή είναι 3 ευρώ. Για δύο εισιτήρια των προβολών «Μικροί Ηρωες» το τρίτο είναι δωρεάν, ενώ για δύο εισιτήρια για δύο προβολές την ίδια ημέρα το τρίτο είναι δωρεάν. Διατίθεται και κάρτα για όλες τις προβολές του Φεστιβάλ με τιμή 25 ευρώ. Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα μπορείτε να βρείτε στα επίσημα site του Γαλλικού Ινστιτούτου και του Ινστιτούτου Γκαίτε.