Update για την αντίδραση της ΗΒΟ Max στο τέλος του κειμένου
Ολες οι εξεγέρσεις έχουν την μορφή ενός εκκρεμούς: η αδικία κρατούσε το έμβολο πιεσμένο για πάρα πολύ καιρό στο ένα άκρο. Μόλις αφεθεί ελεύθερο, πηγαίνει αυτόματα στο άλλο. Χρειάζεται χρόνος για μία ψύχραιμη ισορροπία που θα μπορεί να φέρει μόνιμες, γόνιμες αλλαγές στο κέντρο.
Αυτή τη μορφή μοιάζει να έχει και η εικόνα της Αμερικής αυτή την εποχή. Επιτέλους, ο κόσμος είναι στους δρόμους για να στηρίξει τον αγώνα κατά του ριζωμένου, εσωτερικευμένου ρατσιμού. Επιτέλους, το #BlackLivesMatter κίνημα μοιάζει να εισακούεται. Επιτέλους, γίνεται διάλογος.
Η ενδοσκόπηση είναι πάντα θετική εξέλιξη, η μετάνοια καλοδεχούμενη, οι σπασμωδικές κινήσεις όμως μοιάζουν με πυροτέχνημα και για αυτό απαιτείται προσοχή.
Διαβάστε κι αυτό: Το μονίμως σύγχρονο «Κάνε το Σωστό» του Σπάικ Λι
Τις τελευταίες μέρες, για παράδειγμα, βλέπουμε μία πίεση και στην showbiz βιομηχανία να διαγράψει, να κατεβάσει, να εξαφανίσει ταινίες, σειρές, βιβλία, που η μαύρη Αμερική παρουσιάζεται υπό τον ζυγό της λευκής. Προτάσεις να λογκριθούν λογοτεχνικά αριστουργήματα (να αφαιρεθεί η λέξη «νέγρος» από τα «To Kill a Mockingbird», «Huckleberry Finn», «Thomas Sawyer»), πίεση να κατέβουν οι «Υπηρέτριες» από το Netflix, και σήμερα η απόφαση της ΗΒΟ Μax να κατεβάσει το «Οσα Παίρνει ο Ανεμος» από την πλατφόρμα του.
Χθες βράδυ, αθόρυβα και χωρίς δηλώσεις, η ταινία «εξαφανίστηκε» από τις επιλογές ΗΒΟ Μax.
To οσκαρικό έπος του 1939 του Βίκτορ Φλέμινγκ, βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο της Μάργκαρετ Μίτσελ, έχει πολλές φορές χαρακτηριστεί ότι παρουσιάζει μία «ρομαντική» εικόνα της διαφυλετικής έντασης, εξειδανικεύοντας την εγκληματική στάση του Νότου και των λευκών προυχόντων, απέναντι στην μαύρη κοινότητα και τη δουλεία.
Διαβάστε κι αυτό: Τζορτζ Κλούνεϊ: «Ο ρατσισμός είναι η μεγαλύτερη αμερικανική πανδημία»
Ισχύει. Κι αυτό θα μπορούσε να είναι η αφετηρία για ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό εργαλείο. Γιατί το θέμα δεν είναι να κρύψεις τίποτα από μία γενιά που χειρίζεται τα ψηφιακά μέσα στα δάχτυλά της (ειδικά αν το απαγορεύσεις, το κάνεις και viral). Το θέμα είναι να της το δείξεις μέσα σ' ένα πλαίσιο ανοιχτού διαλόγου: κοιτάξτε τι πιστεύαμε, πώς το δείχναμε ακόμα και μέσα από το σινεμά, πόσο επείγει να διορθώσουμε μία βαθιά ριζωμένη κατάσταση, πόσο πρέπει να αλλάξουμε κοινωνικά, πολιτικά αλλά και πολιτισμικά.
Οι προβολές του «Οσα Παίρνει ο Ανεμος» θα έπρεπε να ενισχυθούν με ανθρώπους που θα τις προλογίζουν και συζητήσεις που θα τις ακολουθούν. Η γνώση, για παράδειγμα, ότι η Χάτι ΜακΝτάνιελ που ερμηνεύει την υπηρέτρια της κακομαθημένης Σκάρλετ Ο' Χάρα ήταν η πρώτη αφροαμερικανή ηθοποιός που κέρδισε Οσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου, αλλά της απαγορεύτηκε να κάτσει με τους συμπρωταγωνιστές της στην τελετή απονομής (οι συντελεστές της ταινίας που ήταν υποψήφια για 13 Οσκαρ και κέρδισε 8 κάθισαν στις πρώτες σειρές, οι αφροαμερικανοί στον εξώστη) είναι κάτι που πρέπει να κοιτάξουμε στα μάτια, όχι να το κρύψουμε κάτω από το χαλάκι.
UPDATE
Λίγες ώρες μετά τις πρώτες αντιδράσεις για την απόσυρση του «Oσα Παίρνει ο Ανεμος» από την πλατφόρμα, εκπρόσωπος της HBO Max δήλωσε στο CNN ότι η ταινία θα ξανανέβει.
«Οι ρατσιστικές συμπεριφορές που αποτυπώνει το "Οσα Παίρνει ο Ανεμος" ήταν λάθος τότε, είναι λάθος και σήμερα. Για αυτό, αισθανθήκαμε ότι το να συμπεριλαμβάνουμε την ταινία χωρίς κάποια εξήγηση ή καταδίκη των διαφυλετικών και κοινωνικών διακρίσεών της θα ήταν ανεύθυνο. Η ταινία θα επιστρέψει στην πλατφόρμα, συνοδευόμενη από συζητήσεις για το ιστορικό πλαίσιο και καταδίκη των ρατσιστικών της διακρίσεων.»
Ο ίδιος εκπρόσωπος διαβεβαιώνει ότι καμία άλλη αλλαγή δε θα γίνει στην ίδια την ταινία, καθώς το να λογοκριθεί θα ήταν σαν να «αρνείται ότι ο ρατσισμός υπήρξε ποτέ στο ένοχο παρελθόν της Αμερικής».
«Για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα ισότιμο, δίκαιο μέλλον, πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε και να παραδεχθούμε την Ιστορία».
Διαβάστε περισσότερα: