Οι κακές μέρες για το ελληνικό σινεμά συνεχίζονται, όπως αναμενόταν, μετά τους ασκούς του Αιόλου που άνοιξαν την προηγούμενη εβδομάδα με την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου για τις χρηματοδοτήσεις των ελληνικών ταινιών και την απάντηση - διαφωνία του Γενικού Διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη.
Σε απάντηση της ανοιχτής επιστολής του Γενικού Διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη που εστάλη την Παρασκευή 1 Αυγούστου (μπορείτε να την διαβάσετε αυτούσια εδώ), σήμερα το πρωί, Δευτέρα 4 Αυγούστου, μας ήρθε e-mail από το Γραφείο Διοίκησης του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου με την απάντηση στην επιστολή αυτή του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου Γιάννη Γλέζου.
Παραθέτουμε εδώ αυτούσια την απάντηση του κου Γιάννη Γλέζου προς τον Γρηγόρη Καραντινάκη:
Κάποιοι είτε δεν καταλαβαίνουν ή δεν θέλουν να καταλάβουν ή κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν γι' αυτό κι εγώ τα επεξηγώ όλα και πάλι από την αρχή:
1. Το Δελτίο Τύπου του ΕΚΚ ήταν σαφές: τα 5 παρόντα μέλη του ψήφισαν ομόφωνα τις χρηματοδοτήσεις. Το έκτο ήταν σε επαφή μαζί μας μέσω SKYPE και ψήφισε λευκό. Ο πρόεδρος απουσίαζε αλλά ήταν ενήμερος και δεν είχε αντίρρηση να γίνει το ΔΣ.
2. Το έκτακτο ΔΣ δεν έγινε επειδή δήθεν πιεστήκαμε από τον Γενικό Διευθυντή (ΓΔ) να εγκρίνουμε περισσότερα χρήματα αλλά για να απαντήσουμε στην παραπληροφόρηση των ιστοσελίδων και να προλάβουμε τη διαστρέβλωση της απόφασής μας με τον τρόπο που ήθελε να την εφαρμόσει ο ΓΔ.
3. Ο ΓΔ, όπως τεχνηέντως απέκρυψε από το νέο ΔΣ ότι υπήρχαν εγκρίσεις από το προηγούμενο ΔΣ ύψους 488.500 € (και τα χρήματα ήταν ήδη δεσμευμένα), τώρα τεχνηέντως και δημόσια με την επιστολή του αποκρύπτει ότι αυτά τα χρήματα βαρύνουν τον προϋπολογισμό του 2014 και μάλιστα το πρώτο του τρίμηνο! Αντιθέτως δηλώνει ψευδέστατα ότι δήθεν δεν έχουν αξιολογηθεί αυτές οι προτάσεις, όταν μόνος του παραδέχεται ότι έχουν αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ κι επομένως είναι αμετάκλητες! Άβυσσος ο νους του ΓΔ! Αν λοιπόν προσθέσουμε αυτό το ποσό των 488.500 € στα 809.000 €, που ζητούσε ο ΓΔ με την εισήγησή του να εγκρίνουμε, το συνολικό ποσόν (μαζί με τις 80.000 € που έπρεπε να εγκριθούν για την Κοσοβίτσα προκειμένου να μην χαθεί η Γαλλική της χρηματοδότηση για την ξένη παράγωγη που θα γυριστεί στην Ελλάδα και μαζί με τις 80.000 € για τις ταινίες Μικρού Μήκους που ο ΓΔ τις είχε αγνοήσει εντελώς) θα έφθανε σε ένα ποσόν περίπου 1.500.000 € μόνον για το πρώτο τρίμηνο του 2014 και μάλιστα για προτάσεις μέχρι 31.1.2014 (!) πράγμα απαγορευτικό για μας γιατί θα μας άφηνε μόνο με το ποσόν του 1.000.000 € για όλο το υπόλοιπο έτος και για περίπου άλλα 150 αιτήματα χρηματοδοτήσεων!!! Αυτά είναι απλή αριθμητική που και ένα παιδί τού Δημοτικού την καταλαβαίνει, εκτός από τον ΓΔ. Αναρωτιέμαι λοιπόν γιατί δεν γίνεται κατανοητή και σε κάποιες ιστοσελίδες ή μάλλον δεν χρειάζεται να αναρωτιέμαι γιατί τώρα πια είναι σαφής η λογική τους: "δώστε όλα τα λεφτά τώρα και μετά βλέπουμε για αργότερα: θα μπορούμε πάντα να λέμε ότι το κακό ΔΣ σπατάλησε όλα τα χρήματα του ΕΚΚ από το πρώτο τρίμηνο όταν τους βρίζουν οι επόμενοι αιτούντες!".
4. Το να επιμένει ο ΓΔ να κρατήσει όλες τις εγκρίσεις της εισήγησης του αλλά με μειωμένες καταβολές προς όλους (κάνοντας δηλαδή οριζόντιες περικοπές 40- 60% σε όλους) είχε τον προφανή στόχο να εκθέσει το "κακό" ΔΣ (που αυτό έβαλε όρια στις χρηματοδοτήσεις) και να εκθειάσει τον "καλό" ΓΔ που αυτός ενέκρινε τους πάντες αλλά τι μπορούσε να κάνει; Ενώ αυτό που έπρεπε να κάνει ήταν αυτό που του είπαμε να κάνει: να συνεργαστεί με τις Υπηρεσίες του ΕΚΚ και να αποφασίσει μαζί τους για το ποιες ταινίες θα εγκριθούν και ποιες όχι, στα όρια των χρημάτων που θέσαμε. Αυτό δεν το έκανε και έτσι αναγκαστήκαμε να το κάνουμε εμείς. Αλλιώτικα θα έπρεπε (οι 3 ταινίες μεγάλου μήκους που εισηγήθηκε) να πάρουν από 60.000 € η κάθε μία και όχι από 180.000 € ως είθισται και όσοι έγραψαν αρχικά σενάρια να πάρουν από 1500 € και όχι από 3000 € και ούτω καθεξής για όλες τις κατηγορίες. Ο κ. Καραντινάκης προφανώς ήθελε εμείς να δυσαρεστήσουμε τούς πάντες. Εμείς αντιθέτως ευχαριστήσαμε τούς πάντες εκτός από δύο. Αλλά ακόμα και σ' αυτούς τους δύο που δυσαρεστήσαμε δώσαμε μια δεύτερη ευκαιρία.
5. Σε ποια χώρα τού κόσμου που έχει Κέντρο Κινηματόγραφου μπορεί κάποιος χωρίς προέγκριση ή έγκριση να ξεκινήσει γυρίσματα ταινίας και μετά να απαιτεί από το Κέντρο χρήματα ακριβώς επειδή είχε ξεκινήσει τα γυρίσματα με δική του πρωτοβουλία; Δεν πρόκειται λοιπόν να απολογηθούμε εμείς που ακολουθήσαμε την εισήγηση της Υπηρεσίας (με την οποία είχε συμφωνήσει και ο ΓΔ) και εγκρίναμε μόνον την ταινία του Ντούρου. Ο κανονισμός του ΕΚΚ μας δίνει το δικαίωμα να επιχορηγήσουμε τελειωμένη ταινία ενώ δεν μας το δίνει για ταινία που ξεκίνησε χωρίς έγκριση του ΔΣ και απαιτεί χρήματα ακριβώς και μόνο από το γεγονός ότι ξεκίνησε από μόνη της, χωρίς απόφαση του ΕΚΚ για χρηματοδότηση της.
6. Η επανασυγγραφή σημαίνει ότι έχει δικαίωμα να κατατεθεί εκ νέου η ταινία της Εξάρχου και ότι δεν έχει απορριφθεί: απλώς δεν υπήρχαν τώρα αλλά χρήματα για χρηματοδότηση και δεύτερης ταινίας μεγάλου μήκους. (Το ποσό των 5.000 € είναι σύνηθες για τέτοιες περιπτώσεις).
7. Τι παραπονιέστε για καθυστερήσεις και για δυσπραγία του ΔΣ όταν ο ίδιος ο ΓΔ μάς διάβασε τις εισηγήσεις του καθυστερημένα κι αφού πρώτα τις είχε στείλει σπίτι μας στις 12.30 μετά τα μεσάνυχτα της προηγούμενης μέρας, με αποτέλεσμα να κάνει ακόμα και τον Πρόεδρο να του πει ότι δεν μπορεί να στέλνει καθυστερημένα σε μας τις εισηγήσεις του κι έτσι θα αναβάλει τη συζήτηση τους για το επόμενο ΔΣ.
8. Μέχρι τώρα δεχόμασταν κριτική για τις δήθεν καθυστερήσεις μας. Τώρα που ανακοινώθηκαν οι χρηματοδοτήσεις δεχόμαστε κριτική γιατί κάποιοι δεν συμφωνούν με τις επιλογές μας που τις θεωρούν "τσιγγούνικες" (αυτοί που είναι τόσο γενναιόδωροι με τα λεφτά των άλλων!). Δεν γνώριζα ότι πρέπει να συνυπολογίζουμε στις αποφάσεις του ΔΣ και τις απόψεις κάποιων ιστοσελίδων ή τις απόψεις κάποιων με πασίγνωστες διασυνδέσεις με ορισμένους παραγωγούς, κάποιων δηλαδή που κόπτονται δήθεν για το καλό του Ελληνικού Κινηματογράφου αλλά ασχολούνται αποκλειστικά και μόνο με το καλό τού εαυτού τους.
9. Ακόμα και οι πιο φανατικοί υποστηρικτές του ΓΔ πώς θα ένιωθαν αν καταθέτανε προτάσεις για το επόμενο διάστημα και δεν θα υπήρχαν στο τέλος χρήματα για τις χρηματοδοτήσεις τους; Εμείς πάλι θα φταίγαμε αν είχαμε ακολουθήσει την ισοπεδωτική πολιτική του ΓΔ; Εμείς κάναμε αυτό που κρίναμε σωστό. Σε ένα προϋπολογισμό 2.500.000 € για το 2014 εγκρίναμε μέχρι τώρα χρηματοδοτήσεις 1.122.500 € κι έτσι μείνανε αρκετά χρήματα και για τα επόμενα τρίμηνα. Αφήστε μας λοιπόν να κάνουμε τη δουλειά μας και να μας κρίνετε στο τέλος της θητείας μας και όχι προτού ξεκινήσουμε γιατί τότε αυτό δεν λέγεται κριτική αλλά μισαλλοδοξία που εξυπηρετεί αλλότρια συμφέροντα και πάντως όχι του ΕΚΚ και του Ελληνικού Κινηματογράφου.
10. Το ΔΣ ήταν μέχρι σήμερα πολύ διακριτικό απέναντι στον ΓΔ παρά τις τρομερές πιέσεις που δεχόταν από τους οργανωμένους οπαδούς του και δεν απαντούσαμε μέχρι σήμερα στις προκλήσεις του (τους). Αν όμως θέλει ο ΓΔ να απαξιώνει το ΔΣ δημόσια και να αναζητάει μετωπική σύγκρουση μαζί του τότε θα την έχει:
Ας ακούσει λοιπόν:
Δουλειά τού άμισθου ΔΣ είναι να διαχειρίζεται τα χρήματα του Δημοσίου ακριβοδίκαια και με γνώμονα το καλό όλου του Ελληνικού Κινηματογράφου (και ιδιαίτερα των νέων και ακόμα άγνωστων κινηματογραφιστών) και όχι μόνο μιας ομάδας που επί 9 χρόνια έχει την προτίμηση του ΕΚΚ στις χρηματοδοτήσεις του.
Δουλειά τού αδρά αμειβόμενου ΓΔ είναι όταν το ΔΣ τον καλεί στη συνεδρίαση του να έρχεται αλλιώς διαπράττει πειθαρχικό παράπτωμα που επισύρει κυρώσεις.
Επίσης δουλειά του ΓΔ είναι να σέβεται τις αποφάσεις του ΔΣ και να τις τηρεί επακριβώς και να μην τις διαστρεβλώνει πόσον μάλιστα να τις κριτικάρει δημόσια και μάλιστα παραπληροφορώντας τον χώρο. Τον προειδοποιώ ότι αν επαναληφθεί αυτή η συμπεριφορά θα είναι σοβαρός λόγος για μια πρόταση προς τον Υπουργό με αίτημα την απόλυση του αφού μ' αυτόν τον τρόπο μειώνει το κύρος του ΕΚΚ. Ας μην ξεχνάει ότι είναι υποψήφιος και πάλι για τη θέση του ΓΔ και θα πρέπει να μάθει να συνεργάζεται με το νέο ΔΣ (σε περίπτωση που τον εισηγηθούμε).
Καταλαβαίνω βέβαια ότι είχε μάθει διαφορετικά από τα προηγούμενα ΔΣ που του είχαν δώσει εν λευκώ εξουσιοδοτήσεις για τα πάντα αλλά αυτές δεν ισχύουν πλέον και πρέπει να μάθει να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες (που είναι ένα από τα προσόντα που πρέπει να έχει ένας καλός ΓΔ).
Πάντως η προσωπική μου άποψη (που δεν εκφράζει απαραίτητα και τα άλλα μέλη του ΔΣ) είναι ότι οι έμμισθοι μεγαλουπάλληλοι-managers στους Οργανισμούς που εποπτεύονται από το Υπουργείο Πολιτισμού πρέπει να ξέρουν ότι δεν είναι απαραίτητο να μένουν αιωνίως στις θέσεις τους, όσο καλή δουλειά και να κάνουν (αν κάνουν) γιατί τότε δυστυχώς αποκτούν καθεστωτική νοοτροπία και δημιουργούν αναπόφευκτα σχέσεις διαρκούς εξάρτησης με τον πολύ ευαίσθητο και με συνεχείς ανάγκες καλλιτεχνικό χώρο και ότι η δικαιολογία: "πρέπει να ολοκληρώσω το έργο μου" μάλλον θυμίζει Καίσαρα που ταυτίζει τον εαυτό του με τον Οργανισμό παρά Υπηρέτη του Δημοσίου Συμφέροντος που απλώς κάνει το αυτονόητο (και καλοπληρωμένο) καθήκον του.
11.Τέλος: επειδή ο ΓΔ έκανε το μεγάλο ατόπημα να γράψει ότι το ΔΣ νομίζει ότι είναι υπεράνω τού νόμου και ότι έχει υπερβεί δήθεν τις αρμοδιότητες που του δίνει ο νόμος θα ήθελα να του δώσω μια τελευταία φιλική αλλά και προειδοποιητική συμβουλή:
ΔΕΝ ΜΙΛΑΝΕ ΓΙΑ ΣΧΟΙΝΙ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΟΥ!!! (και ο νοών νοείτω)
Γιάννης Γλέζος, μέλος του ΔΣ του ΕΚΚ
Είναι πολλά τα συμπεράσματα - ερωτήματα που προκύπτουν από τα παραπάνω 11 σημεία της απάντησης του κου Γλέζου προς τον Γενικό Διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη, με σημαντικότερα τα εξής:
Δεν υπάρχει τίποτα πιο θλιβερό από ένα Κέντρο Κινηματογράφου που στέλνει στον Τύπο ανακοινώσεις από διαφορετικά του όργανα που επιτίθεται το ένα στο άλλο. Και το κυριότερο - αν υπάρχουν παρανομίες στον τρόπο λειτουργίας του ενός ή του άλλου οργάνου, θα πρέπει να λυθούν μέσω δικαιοσύνης και όχι μέσω e-mail.
Το πού ακριβώς έχει φτάσει το επίπεδο της συζήτησης από την πλευρά του Διοικητικού Συμβουλίου και το ανάξιο του σχολιασμού όλων των παραπάνω 11 σημείων - ακόμη και οι ευθείες αναφορές στο Flix - συνοψίζονται στην τελευταία - με κεφαλαία γράμματα - πρόταση της απάντησης του Γιάννη Γλέζου.
Από την ημέρα της λειτουργίας του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, ό,τι απαντήσεις, επιστολές και e-mail έχουν σταλεί προς τον Τύπο σε σχέση με δημοσιεύματα γύρω από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου υπογράφονται από τον Γιάννη Γλέζο, πράγμα που μας κάνει να συμπεραίνουμε πως πρόκειται για τον επίσημο εκπρόσωπο του Διοικητικού Συμβουλίου - ακόμη κι αν ο ίδιος επισημαίνει στην παραπάνω απάντησή του πως οι θέσεις του είναι προσωπικές. Προφανώς αν διαφωνούσαν κάποια από τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου με τα όσα γράφει θα έπρεπε να σταματήσουν τη δημοσιοποίηση των θέσεών του ή (φευ) θα έπρεπε κάθε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου να στέλνει τη δική του άποψη σε κάθε θέμα που προκύπτει.
Είναι πλέον κραυγαλέα η σιωπή του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, Πέτρου Μάρκαρη, από τα θλιβερά τεκταινόμενα στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Από την ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων του έχει εκφράσει την υποστήριξη του στον Γρηγόρη Καραντινάκη (αν και όχι επίσημα, αλλά σε συνεντεύξεις του στον Τύπο) και τη διαφωνία του με τις πρακτικές των πέντε μελών του Διοικητικού Συμβουλίου που ενέκριναν και τις χρηματοδοτήσεις της Παρασκευής 1ης Αυγούστου. Ωστόσο δεν νοείται σε μια τόσο κρίσιμη στιγμή για το ελληνικό σινεμά, ο διορισμένος από το Υπουργείο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου να αφήνει το όργανο στο οποίο προεδρεύει να ενεργεί «ομόφωνα» χωρίς την παρουσία του και επίσης να μην προσπαθεί να σταματήσει τον θλιβερό πόλεμο που έχει ξεκινήσει στους κόλπους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Αν αληθεύει δε πως ο Πέτρος Μάρκαρης δεν είχε αντίρρηση να γίνει το Διοικητικό Συμβούλιο της Παρασκευής 1ης Αυγούστου, παρά την απουσια του, όπως υποστηρίζει ο Γιάννης Γλέζος, τότε τα πράγματα είναι μάλλον πολύ πιο σοβαρά απ' όσο νομίζουμε. Εξίσου κραυγαλέα είναι και η σιωπή/απουσία/αδιαφορία του Υπουργείου Πολιτισμού και προσωπικά του Υπουργού Πολιτισμού Κωνσταντίνου Τασούλα, ο οποίος αφήνει εδώ και καιρό να διασύρεται το ελληνικό σινεμά χωρίς να παίρνει μια αποφασιστική θέση ώστε να σταματήσει ο πόλεμος στους κόλπους του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, να επιβάλλει τη νομιμότητα και να στρέψει όλες τις προσπάθειες προς την υποστήριξη του ελληνικού σινεμά.
Διαβάστε ακόμη: