Industry

Συνέντευξη Τύπου του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ένα χρόνο και ένα μήνα μετά

στα 10

Τα κυριότερα σημεία του απολογισμού του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Συνέντευξη Τύπου του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ένα χρόνο και ένα μήνα μετά

Παρόντες στη Συνέντευξη Τύπου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, με αφορμή το κλείσιμο ενός χρόνου από την ανάληψή των καθηκόντων του ΔΣ, ήταν ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, Μάρκος Χολέβας, τα μέλη Ελένη Χανδρινού, Μαρία Καλλιμάνη και Ιφιγένεια Βλαχογιάννη και η νέα Γενική Διευθύντρια του ΕΚΚ, Αθηνά Καρτάλου - Αντούκου.

Τον λόγο πήρε αρχικά η Αθηνά Καρτάλου, που διαδέχθηκε τον Παντελή Μητρόπουλο, ο οποίος είχε ειδοποιήσει το ΕΚΚ για την ανάληψη καθηκόντων ασυμβίβαστων με τη θέση του Γενικού Διευθυντή. Επεσήμανε πως χαίρεται πολύ για την ένταξή της στο δυναμικό του ΕΚΚ: «Είμαι εξαιρετικά ευτυχής που εντάσσομαι στο δυναμικό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου ακριβώς αυτή την περίοδο. Η στιγμή είναι ώριμη το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου να οδηγηθεί σε μία ουσιαστική εσωτερική αναδιοργάνωση που με τη στήριξη καινοτόμων πρωτοβουλιών θα καταστήσει τον θεσμό πιο λειτουργικό και χρήσιμο για τους ανθρώπους του ελληνικού κινηματογράφου. Και βεβαίως θα οδηγήσει το ελληνικό σινεμά σε ακόμη μεγαλύτερες επιτυχίες στο εσωτερικό και το εξωτερικό».

Ο Πρόεδρος του ΔΣ, Μάρκος Χολέβας συνόψισε τη δράση του ΕΚΚ στον ένα χρόνο και ένα μήνα της ανάληψης καθηκόντων του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, επαναλαμβάνοντας πως το Κέντρο Κινηματογράφου δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά υπάρχει επειδή υπάρχουν ελληνικές ταινίες που χρειάζονται στήριξη σε κάθε στάδιο της παραγωγής και προβολής τους.

Τα δύο μεγάλα θέματα που είχε να διαχειριστεί το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου σε αυτό το πρώτο διάστημα ήταν η εξωστρέφεια, να αποκαταστήσει δηλαδή μια καλύτερη επικοινωνία σε σχέση με την κινηματογραφική κοινότητα και να ρυθμίσει τις τρέχοντες εκκρεμότητες, εσωτερικές και εξωτερικές.

Ως προς το πρώτο μέρος, το παρόν Διοικητικό Συμβούλιο κατάφερε αυτό που για χρόνια προσπαθούσαν όλες οι προηγούμενες διοικήσεις, έναν εσωτερικό κανονισμό που έχει εγκριθεί από τα τρία συναρμόδια υπουργεία (Πολιτισμού, Οικονομικών, Εσωτερικών). Ετσι το Κέντρο είναι ένας από τους λίγους εποπτευόμενους φορείς του ΥΠΠΟ που έχει αποκτήσει εσωτερικό κανονισμό ο οποίος λειτουργεί υπέρ της ελληνικής κινηματογραφίας και δημιουργών.

Ως προς το δεύτερο μέρος, ο Μάρκος Χολέβας ανέφερε πέντε σημεία που απαιτούσαν άμεση ρύθμιση:

1. Η διαχείριση του Πρόγραμματος Covid | «Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, επιδιώξαμε τη δημιουργία του Ειδικού Συμπληρωματικού Προγράμματος (παράλληλα με τη συνέχιση του αρχικού προγράμματος Covid -19 που είχε ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται από το προηγούμενο Δ.Σ) με στόχο την οικονομική ενίσχυση μεγαλύτερου αριθμού δημιουργών. Το Ειδικό Συμπληρωματικό Πρόγραμμα προσέθεσε 1.000.000 € στο ποσό των 2.800.000 € του αρχικού προγράμματος Covid -19, χάρη στη γενναία υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ που είχε αντιληφθεί το πρόβλημα που δημιουργήθηκε. Διατέθηκαν έτσι από το Υπουργείο 3.800.000 € στην κινηματογραφική κοινότητα.»

2. Πρόγραμμα για τη στήριξη των αιθουσών | «Στην ίδια κατεύθυνση των συντονισμένων προσπαθειών για την αντιμετώπισης των προβλημάτων της πανδημίας, κινητοποιηθήκαμε για να υλοποιηθεί το πρόγραμμα ενίσχυσης των κινηματογραφικών αιθουσών με τη συνεργασία του ΥΠΠΟΑ. Το αρχικό ποσό διάθεσης για αυτό το σκοπό ανέρχεται σε 675.000 €.»

3. Τα πορίσματα ελέγχων κατά τη περίοδο 2015-2017 | Το Διοικητικό Συμβούλιο ανέθεσε στις νομικές υπηρεσίες του ΕΚΚ να συγκεντρώσει όλα τα στοιχεία και όλους τους φακέλους των ελέγχων και των δημοσιευμένων πορισμάτων αλλά και το σχέδιο έγκλησης που είχε παραγγείλει το προηγούμενο ΔΣ και να τα παραδώσει στον αρμόδιο εισαγγελέα, προκειμένου να δει αν υπάρχουν αξιόποινες πράξεις.

4. Εγκρίσεις προτάσεων | Εκκαθαρίστηκαν προτάσεις του παρελθόντος (μέχρι και 3 χρόνια για ολοκληρωμένες ταινίες) με τη διαδικασία των readers. Εδώ αναφέρθηκε και στην καταγγελία αλλά και την έρευνα από την ανεξάρτητη αρχή διαφάνειας, αλλά και τα ασφαλιστικά μέτρα που έχουν ασκηθεί από κινηματογραφιστές όπως τους δίνει δικαίωμα ο νόμος.

5. Η δημιουργία νέων ευέλικτων και σύγχρονων κανονισμών που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κινηματογραφίας. Τα προγράμματα είναι ήδη δημοσιευμένα, η δέσμευση για το τετράμηνο ως προθεσμία για τις εγκρίσεις τηρήθηκε για τις έτοιμες ταινίες και σύντομα θα ανακοινωθούν και νέες αποφάσεις στο πλαίσιο της τήρησης του τετράμηνου.

Οι καινοτομίες σε σχέση με τους κανονισμούς:

  • Για πρώτη φoρά ορίζεται ρητά με ποιες συνθήκες και ποιους όρους η Ηellas Film επιδοτεί και στηρίζει τη συμμετοχή μιας ελληνικής ταινίας στα διεθνή φεστιβάλ
  • ΕΙδικό πρόγραμμα ορίζει την ενίσχυση για την προώθηση των ελληνικών ταινιών, με ιδιαίτερο βάρος στην αίθουσα αλλά και με το βλέμμα στα νέα μέσα
  • Κανονισμός και για τη συνδρομή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου στα ελληνικά φεστιβάλ που προωθούν το ελληνικό σινεμά
  • Καθιερώθηκε υποβολή αποκλειστικά σε ηλεκτρονικές πλατφόρμες όλων των προτάσεων που θα παρέχει τη δυνατότητα της παρακολούθησή τους από τους ενδιαφερόμενους σε όλες τις φάσεις της αξιολόγησής τους. Γα πρώτη φορά το ΕΚΚ δέχτηκε υποβολή δεδομένων με ηλεκτρονικό τρόπο κατά την υλοποίηση του Ειδικού Συμπληρωματικού Προγράμματος Covid. H καινοτομία αυτή προωθεί το αδιάβλητο και ασφαλές των διαδικασιών, είναι δε το πρώτο βήμα του ΕΚΚ προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό του.

Το μεγαλύτερο κομμάτι της υπόλοιπης Συνέντευξης Τύπου μονοπώλησαν όπως ήταν φυσικό (αν και πάντα τόσο θλιβερό), τα ασφαλιστικά μέτρα των κινηματογραφιστών εναντίον αποφάσεων του ΔΣ λόγω κατηγοριών για αδιαφάνεια, τα πορίσματα των διάφορων ελέγχων που έχουν γίνει στο παρελθόν και που κατά καιρούς έρχονται στην επιφάνεια για να σταματήσουν το έργο του Κέντρου, το θέμα με τη διάσωση των κινηματογραφικών υλικών από την οδό Χίου.

Συζητήθηκαν ακόμη και η ανταγωνιστική σχέση του ΕΚΚ με το ΕΚΟΜΕ, οι διακριτοί ή μη, πάντα προβληματικοί μέχρι σήμερα ρόλοι του ΔΣ και του Γενικού Διευθυντή και η ανάλυση της φετινής χρηματοδότησης του Κέντρου αλλά και οι προσπάθειες του ΔΣ για την αύξησή του.

Διαβάστε μερικά από τα σημεία που ενδιαφέρουν παρακάτω.


Για τα ασφαλιστικά μέτρα κινηματογραφιστών εναντίον των αποφάσεων του ΔΣ

Τρεις κινηματογραφιστές κίνησαν τη διαδικασία της προσωρινής διαταγής προκειμένου να ακυρωθούν όλες οι αποφάσεις του ΔΣ του ΕΚΚ του Μαρτίου και Απριλίου 2021 με την κατηγορία ότι συγκεκριμένοι readers είχαν καταθέσει και οι ίδιοι σχέδια ταινιών. Η προσωρινή διαταγή απορρίφθηκε και η επόμενη φάση ήταν ότι ασκήθηκαν ασφαλιστικά μέτρα τα οποία διάστηκαν και αναμένεται η απόφαση του δικαστηρίου. Διαβάστε περισσότερα εδώ.

«Δεν θα σχολιάσω το δικαίωμα που έχει κάποιος για άσκηση ένδικων μέσων, όπως προβλέπει η ελληνική νομοθεσία. Υπάρχουν μειοψηφίες που αδυνατούν να δεχτούν ότι έχουμε προχωρήσει στον 21ο αιώνα. Το Κέντρο θέτει τους κανόνες για την εθνική κινηματογραφία. Οσοι δεν συμφωνούν με αυτούς τους κανόνες, οι δρόμοι είναι δύο, ή ή αντίθεση ή η δικαιοσύνη. Δεν θα αφήσω όμως ασχολίαστο το γεγονός πως η μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων κινηματογραφιστών δεν βρήκε πρόβλημα στις αποφάσεις του ΔΣ του ΕΚΚ και αποδέχτηκε τις αξιολογήσεις. Οι διαδικασίες είναι διαφανείς, όλα όσα καταλογίζονται για τους readers - και το έχουμε ξαναπεί πολλές φορές - είναι διαδικασίες που ακολουθούνται από ευρωπαϊκά προγράμματα - το Eurimages από το 2022 θα λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο.»

Η Ελένη Χανδρινού συμπλήρωσε πως «το 2021 ήταν η πρώτη χρονιά που το Κέντρο λειτούργησε με τόσο διαφάνεια και δεοντολογία, καθώς ήταν η πρώτη φορά που όποιος κατέθεσε κάποιο σχέδιο στο Κέντρο ήξερε ακριβώς τον τρόπο με τον οποίο θα αξιολογηθεί και με ποια κριτήρια.»


Για το θέμα της διάσωσης των κινηματογραφικών υλικών από την οδό Χίου που κατηγορήθηκε ως «ριφιφί»

Ο Μάρκος Χολέβας επανέλαβε την πάγια θέση του ΕΚΚ, πως ο ΕΚΟΜΕ και το Κέντρο είναι οι καθ ύλην αρμόδιοι για τη διάσωση παρόμοιων αρχείων. Ολα έγιναν νόμιμα και με σκοπό την προστασία των υλικών. Εχουν ήδη καταλογογραφηθεί όλα τα υλικά που βρέθηκαν εκεί και θα ακολουθήσει ποιοτική αξιολόγηση ώστε να ταυτοποιηθούν τα υλικά και να διαπιστωθεί σε τι κατάσταση βρίσκονται, μια διαδικασία που θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στον επόμενο 1.5 μήνα.


Το 1.5% των ελληνικών καναλιών και το 1.5% των ξένων πλατφορμών στην Ελλάδα

Ο Μάρκος Χολέβας ξεκαθάρισε τα εξής:

Το 1.5% των ελληνικών καναλιών που σύμφωνα με το νόμο πρέπει να δίνεται στην παραγωγή ελληνικών ταινιών ισχύει ακόμη αλλά δεν τηρείται διαχρονικά, με εξαίρεση την ΕΡΤ και μια περίοδο της NOVA.

Οι ξένες πλατφόρμες (π.χ. Netflix) και τα κανάλια που έχουν πελάτες στην Ελλάδα αλλά όχι και έδρα στη χώρα, ορίστηκε πρόσφατα, κατά τη εφαρμογή της αντίστοιχης ευρωπαϊκής οδηγίας, ότι μπορούν είτε να αγοράσουν μια ελληνική ταινία, είτε να γίνουν συμπαραγωγή σε μια ελληνική ταινία ή να διαθέσουν το 1.5% του τζίρου τους στον ΕΚΟΜΕ. Οπως ανέφερε ο Μάρκος Χολέβας, θα ήταν πιο χρήσιμο να είναι το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου η δεξαμενή για τις διαφορετικές χρηματοδοτήσεις ώστε να μπορεί να συντονίζει την εθνική στρατηγική για την εθνική κινηματογραφία.

Διαβάστε περισσότερα εδώ.


Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου vs.ΕΚΟΜΕ

Ο Μάρκος Χολέβας ξεκαθάρισε ότι ανάμεσα στο ΕΚΚ και τον ΕΚΟΜΕ δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Το πρόβλημα είναι νομικό, αφού ο νόμος του 2015 έχει δώσει στον ΕΚΟΜΕ αρμοδιότητες που ανήκαν στο Κέντρο με το νόμο του 2010 κι έτσι υπάρχει επικάλυψη δράσεων, όπως για παράδειγμα στην παρουσία των δύο φορέων αυτών στο εξωτερικό. Είναι σαφές ότι ο κάθε φορές δεν θέλει να εγκαταλείψει το πεδίο των δράσεών του στον τελικό απολογισμό του. Διαβάστε περισσότερα εδώ.

«Πρέπει όμως να γίνει συνείδηση ότι είναι τελείως διαφορετικός ο ρόλος του ΕΚΟΜΕ και ο ρόλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Ο ΕΚΟΜΕ είναι ένα ταμείο που χωρίς αξιολόγηση έρχεται και στηρίζει οπτικοακουστικά έργα που έχουν ήδη εξασφαλίσει τη χρηματοδότησή τους - και φυσικά στηρίζει πρακτικά και την ελληνική κινηματογραφία αφού τα κίνητρα που προσφέρει, το cash rebate, αφορούν κάθε ταινία που γυρίζεται στην Ελλάδα, είτε ελληνική είτε ξένη. Ο ρόλος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όμως, τολμώ να πω, ότι είναι πιο ουσιαστικός και αφορά στο επίπεδο της διαμόρφωσης κεντρικής πολιτικής για τον ελληνικό κινηματογράφο. Αυτός είναι ο ρόλος των Κέντρων Κινηματογράφων σε όλο τον κόσμο. Το Κέντρο είναι αρχή κάθε ελληνικής ταινίες, αυτό του ανοίγει τις πόρτες που θα τον οδηγήσουν προς την ολοκλήρωσή του και στον ΕΚΟΜΕ. Το Κέντρο είναι επιφορτισμένο να διαμορφώσει ένα σύγχρονο ενιαίο πλαίσιο για τον κινηματογράφο και τον οπτικοακουστικό τομεά γενικά και να απομακρυνθεί από τον κατακερματισμό του παρελθόντος. Μια καλή λύση είναι οι δύο οργανισμοί να κάθονται πιο συχνά στο τραπέζι και να αναζητούν συνέργειες. Το πείραμα πέτυχε με την κοινή εκπροσώπηση της Ελλάδας στις Κάννες.»


Για την αποχώρηση του Παντελή Μητρόπουλου και την (προβληματική έως και σήμερα) σχέση ΔΣ και Γενικού Διευθυντή

Η αποχώρηση του Παντελή Μητρόπουλου, διευκρινίστηκε ότι δεν ήταν παραίτηση, ούτε έγινε μετά από κάποια διαφωνία μεταξύ του Παντελή Μητρόπουλου και του ΔΣ του ΕΚΚ. Ο Μάρκος Χολέβας διευκρίνησε πως ο Παντελής Μητρόπουλος είχε την επιθυμία να περάσει σε ένα πιο δημιουργικό κομμάτι, αυτό της παραγωγής, γεγονός που έκανε τη θέση του ως Γενικός Διευθυντής ασυμβίβαστη.

Για τις αρμοδιότητες ανάμεσα στο ΔΣ και τον Γενικό Διευθυντή - στις οποίες αναφέρθηκαν περισσότερες από μια ερωτήσεις δημοσιογράφων - ξεκαθαρίστηκε πως ο κανονισμός ορίζει ρητά τους ρόλους ως διακριτούς, ωστόσο ο Μάρκος Χολέβας ανέφερε ότι τόσο τα ίδια τα πρόσωπα όσο και το αντικείμενο της δράσης που έχει να κάνει και με χρηματοδότηση, είναι λογικό να δημιουργεί τριγμούς ανάμεσα στα δύο νευραλγικά όργανα του ΕΚΚ. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη δυνατότητα του εκάστοτε ΔΣ να μεταβιβάζει αρμοδιότητες στον Γενικό Διευθυντή, όπως επίσης ο Μάρκος Χολέβας υπογράμμισε ότι στον εσωτερικό κανονισμό δεν υπάρχει ακριβής παράθεση των αρμοδιοτήτων, αφού ο νόμος υπερέχει του εσωτερικού κανονισμού και ίσως κάποιο άλλο ΔΣ στο μέλλον να θέλει να ασκήσει μια άλλη πολιτική.


Χρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για το 2021

Ο Μάρκος Χολέβας δήλωσε ότι φέτος ίσως το ΕΚΚ έλαβε τη μεγαλύτερη στην ιστορία χρηματοδότηση, αν λάβει κανείς υπόψη το σύνολο χρημάτων που διακινήθηκαν μέσω των προγραμμάτων Covid, της έκτακτης και τακτικής επιχορήγησης.

Αρχικό Πρόγραμμα Covid: 2.800.000 ευρώ
Συμπληρωματικό Πρόγραμμα Covid: 1.000.000 ευρώ
Πρόγραμμα Covid Στήριξης Αιθουσών: 700.000 ευρώ
Εκτακτη Επιχορήγηση: 2.400.000 ευρώ (αντιστάθμισμα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων)
Τακτική Επιχορήγηση: 3.600.000 (ως φορέας εποπτευόμενος από το ΥΠΠΟ με δικό του κωδικό)

Ο Μάρκος Χολέβας συμπλήρωσε ότι θεωρεί πως το ελάχιστο ποσό που πρέπει να έχει το Κέντρο για την ελληνική κινηματογραφία είναι ετήσια τα 6.500.000 ευρώ. Ανταποκρινόμενο το ΥΠΠΟ έχει προβλέψει από το Ταμείο Ανάκαμψης το ποσό των 2.000.000 ευρώ ετησίως για τα επόμενα τρία χρόνια που θα προστεθούν στην τακτική επιχορήγηση των 3.600.000 ευρώ. Ανέφερε επίσης ότι λόγω λογιστικής παρουσίασης (από χρήματα που ήταν δεσμευμένα σε προεγκρίσεις ταινιών) υπάρχει αυτή τη στιγμή το ποσό των 11 εκατομμυρίων που φαίνεται να ανήκει στο Κέντρο και να είναι αδιάθετο. Αυτό, και μέχρι να λυθεί η λογιστική του «τρύπα», εμποδίζει στο Κέντρο να διεκδικεί διαρκώς περισσότερα χρήματα.


Δείτε εδώ το σποτ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου από τους Αρη Καπλανίδη και Ηλία Ρουμελιώτη του «Από το Μπαλκόνι», εν όψει του 62ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: