Εχοντας ήδη δώσει τα διαπιστευτήριά του με το «God’s Own Country», ο Φράνσις Λι ετοιμάζει αυτήν την περίοδο το επόμενο, σαφέστατα πιο φιλόδοξο, σκηνοθετικό του βήμα με το «Ammonite», μια ταινία εποχής με πρωταγωνίστριες την Κέιτ Γουίνσλετ και τη Σέρσα Ρόναν.
Το φιλμ εκτυλίσσεται στην Αγγλία του 1840 και έχει ως κεντρική ηρωίδα μια αληθινή προσωπικότητα, τη διάσημη Βρετανίδα παλαιοντολόγο και κυνηγό απολιθωμάτων Μέρι Ανινγκ (Γουίνσλετ), η οποία ξεκινά μια σχέση με μια νεαρή γκουβερνάντα (Ρόναν).
Διαβάστε ακόμη: Η Κέιτ Γουίνσλετ και η Σίρσα Ρόναν ζουν έναν έρωτα στο «Ammonite»
Ο Φράνσις Λι με τον πρωταγωνιστή του «God’s Own Country»
Ομως πριν καλά καλά γυριστεί, η ταινία έχει ήδη γίνει αντικείμενο συζητήσεων, κυρίως εξαιτίας των δηλώσεων συγγενών της Ανινγκ τους οποίους προσέγγισε η εφημερίδα Telegraph και οι οποίοι κατηγορούν τον σκηνοθέτη ότι η υποτιθέμενη λεσβιακή σχέση της ηρωίδας του είναι ξεκάθαρα δική του φανταστική επινόηση, ισχυριζόμενοι ταυτόχρονα ότι οι σεξουαλικές προτιμήσεις της δεν είχαν επιβεβαιωθεί ποτέ.
«Είναι ανάγκη οι δημιουργοί της ταινίας να καταφεύγουν στη χρήση ανεπιβεβαίωτων πτυχών της σεξουαλικότητας κάποιου προκειμένου να κάνουν μια ήδη αξιοσημείωτη ιστορία πιο εντυπωσιακή;» δήλωσε στην εφημερίδα η Μπάρμπαρα Ανινγκ. «Φανταστείτε την ντροπή και την αμηχανία που αυτή η γυναίκα θα ένιωθε αυτή τη στιγμή βλέποντας κυριολεκτικά την ιδιωτική σεξουαλική της ζωή να συζητιέται και να εκτυλίσσεται στη μεγάλη οθόνη. Κάτι τέτοιο δεν προσθέτει τίποτα στην ιστορία της». Για να συμπληρώσει στη συνέχεια ότι «δεν υπάρχει καμία απόδειξη που να στηρίζει το πορτρέτο της ως ομοφυλόφιλης γυναίκας. Πιστεύω ότι η Μέρι Ανινγκ έπεσε θύμα κακομεταχείρισης επειδή ήταν φτωχή, ακαλλιέργητη και γυναίκα. Δεν είναι αυτό αρκετό;»
Μια ακόμα συγγενής της, η Λόρεν Ανινγκ, υπαινίχθηκε ότι η απόφαση των δημιουργών να εμπνευστούν μια ομοφυλοφιλική σχέση για την ηρωίδα τους ήταν για να κάνουν την ιστορία της πιο ελκυστική στο κοινό, συμπληρώνοντας ότι επρόκειτο για «μια μοναχική και ανεξάρτητη γυναίκα», η οποία με τα σημερινά στανταρ είναι πολύ πιθανό να οδηγούσε πολλούς στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για λεσβία.
Η όλη υπόθεση ανάγκασε τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο να υπερασπιστεί την ταινία του δημόσια στα social media, ανοίγοντας ταυτόχρονα μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με τα δύο μέτρα και δύο σταθμά που μοιάζουν να ορίζουν την απεικόνιση της σεξουαλικότητας και σεξουαλικής ταυτότητας στο mainstream σινεμά, ειδικά όταν πρόκειται ταινίες που αφορούν πραγματικά πρόσωπα.
Μέσα από μια σειρά δημοσιεύσεων στον λογαριασμό του στο twitter, ο Λι ξεκαθαρίζει αρχικά ότι όλα αυτά γράφονται χωρίς κανείς να έχει διαβάσει το σενάριό του, πόσο μάλλον να έχει δει την ολοκληρωμένη ταινία (η οποία ξεκίνησε γυρίσματα μόλις την προηγούμενη εβδομάδα). Ομως το πιο σημαντικό από τα όσα λέει (και τα οποία μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικά παρακάτω) ανακινεί ένα μεγάλο ζήτημα που αποδεικνύει ότι ακόμα και οι καλλιτεχνικές ελευθερίες που μπορεί να πάρει κάποιος διασκευάζοντας τη ζωή ενός αληθινού προσώπου (εν τέλει, πρόκειται για μια ταινία), ακολουθούν στο Χόλιγουντ το δικό τους σύστημα διακρίσεων και δεν είναι οι ίδιες για όλους.
«Εχοντας δει την queer ιστορία να ετεροκανονικοποιείται καθημερινά μέσα από την κουλτούρα, και δεδομένου ότι πρόκειται για μια ιστορική προσωπικότητα για την οποία δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ότι είχε κάποια ετεροφυλοφιλική σχέση, δεν είναι επιτρεπτό να δει κανείς αυτό το πρόσωπο μέσα από ένα άλλο πρίσμα; Ειδικά μια γυναίκα της οποίας η δουλειά και η ζωή υποβλήθηκαν στις χειρότερες μορφές πατριαρχίας, ταξικής διάκρισης και φυλετικής ανισότητας».
Η Μέρι Ανινγκ σε πορτρέτο της εποχής
Ακόμα κι αν αγνοήσει κανείς το γεγονός ότι οι επίμαχες δηλώσεις των συγγενών της Ανινγκ δεν έχουν ιδιαίτερο βάρος, καθώς προφανώς καμιά τους δεν είχε επαφή (ή έστω άμεση συγγένεια) μαζί της, δεδομένου ότι έζησε από το 1799 έως το 1847, το πρόβλημα για το οποίο κάνει νύξη ο Λι είναι γενικότερο και πολύ διαφορετικό.
Ενώ είναι αναμενόμενο και συνηθισμένο το σινεμά να σκαρφίζεται φανταστικές ετεροφυλοφιλικές ρομαντικές ιστορίες σε κινηματογραφικές βιογραφίες προσώπων με ανεξακρίβωτη σεξουαλικότητα, ή ακόμα και να αποσιωπά ή να θέτει στο περιθώριο επί της οθόνης την ερωτική ζωή αποδεδειγμένα gay χαρακτήρων, η πιθανότητα ή η καλλιτεχνική επιλογή να κάνει κανείς το αντίθετο μοιάζει ακόμα δυστυχώς κατακριτέα και παραμένει σχεδόν αδιανόητη.
«Θα ένιωθαν την ανάγκη οι δημοσιογράφοι αυτών των εφημερίδων να συγκεντρώσουν στα γρήγορα ανενημέρωτες δηλώσεις από αυτοαποκαλούμενους ειδικούς αν είχαμε εικάσει ότι η σεξουαλικότητα της ηρωίδας ήταν ετεροφυλόφιλη;», αναρωτιέται ο Λι.
Δείτε όλες τις δηλώσεις του σκηνοθέτη παρακάτω.
A Sunday thread: It has come to my attention there is huge speculation about my new film and the ‘controversial’ flames that have been fanned on a slow ‘news’ story day by newspapers and columnists who haven’t read my script or know anything about my film
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
I should also point out that the film (again, that these newspaper writers know absolutely nothing about) hasn’t even been made yet
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
After seeing queer history be routinely ‘straightened’ throughout culture, and given a historical figure where there is no evidence whatsoever of a heterosexual relationship, is it not permissible to view that person within another context...?
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
Particularly a woman whose work and life were subjected to the worst aspects of patriarchy, class discrimination and gender imbalance...
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
As a working class, queer film maker, I continually explore the themes of class, gender, sexuality within my work, treating my truthful characters with utter respect and I hope giving them authentic respectful lives and relationships they deserve
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
Would these newspaper writers have felt the need to whip up uninformed quotes from self proclaimed experts if the character’s sexuality had been assumed to be heterosexual?
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
As film makers we try to make the best work possible and perhaps it would be better to wait until that work actually exists before assuming, presuming or critiquing what that work is and how it depicts its subjects and world
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
I would now love to get on with the business of actually making a new film which I hope you will like. Thank you for reading ❤️
— Francis Lee (@strawhousefilms) 17 March 2019
Διαβάστε ακόμη