Ξεκίνησε από το Barbican στον Λονδίνο, συνέχισε στο Τεχνολογικό Μουσείο της Στοκχόλμης και τώρα ήρθε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, από τις 20 Οκτωβρίου ως τις 10 Ιανουαρίου: η έκθεση Digital Revolution, σχεδιασμένη για να σας πάρει τα μυαλά και μάλιστα... με τη δική σας βοήθεια!
Από το Pac-Man, το Super Mario και το Tetris μέχρι το Gravity και το Inception, από την Björk μέχρι τον will.i.am των Black Eyed Peas, από τον Στιβ Τζομπς και τον Στιβ Βόζνιακ μέχρι την Επαυξημένη Πραγματικότητα και τη βιομηχανική επανάσταση του 3D printing, η πρωτοποριακή έκθεση Digital Revolution παρουσιάζει την επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στην εξέλιξη των Τεχνών, του design, της μουσικής, της μόδας, του κινηματογράφου και των videogames. Το μέλλον είναι εδώ και είναι φτιαγμένο από αλγόριθμους και pixels.
Δείτε ακόμη: Είμαστε έτοιμοι για όλη την αλήθεια! Ηρθε το τρέιλερ του «Star Wars: The Force Awakens»
26 χρόνια μετά την επινόηση του World Wide Web από τον Sir Τιμ Μπέρνερς-Λι, που έβαλε το πρώτο τουβλάκι στο τζένγκα του σημερινού internet, η έκθεση Digital Revolution (Ψηφιακή Επανάσταση) αποτυπώνει την εξέλιξη της ψηφιακής τεχνολογίας, συγκεντρώνοντας για πρώτη φορά στον ίδιο χώρο ένα πολυσυλλεκτικό φάσμα από εικαστικούς καλλιτέχνες, κινηματογραφιστές, αρχιτέκτονες, designers, μουσικούς και προγραμματιστές παιχνιδιών, που χρησιμοποιούν τα ψηφιακά μέσα για να διευρύνουν τα δημιουργικά όριά τους.
Από την arcade εποχή τoυ παιχνιδιού Pong και τον εθισμό με τα ζουμερά φρουτάκια επιβράβευσης του λαίμαργου Pac-Man, στα ψηφιακά εφέ του Gravity του Αλφόνσο Κουαρόν ή του Star Wars με τους Τζεντάι και τα φωτόσπαθα, αλλά και στην τρισδιάστατη εγκατάσταση θεάτρου σκιών του Αμερικανού σκηνοθέτη και digital artist Κρις Μιλκ (η οποία ψηφιοποιεί τη φιγούρα σου, μεταλλάσσοντάς την σε έναν υβριδικό, new age Ικαρο), ήρθε πλέον η ώρα να αποκρυπτογραφήσουμε στα σοβαρά την ερωτική σχέση μας με τον hi-tech κόσμο.
Μια έκθεση-φεστιβάλ του digital δεν θα μπορούσε να μην έχει τα μάτια και όλο το «είναι» της στραμμένα στο μέλλον, καθώς είναι άμεσα συνυφασμένη μαζί του. Σε αυτό τον άξονα καταγράφονται οι διαδοχικές διαδρομές του ψηφιακού υπερεγώ μας με όλες τις ορατές αντανακλάσεις και τα παραφερνάλιά του: ο δημιουργικός προγραμματισμός, η DIY κουλτούρα μέσω των εξατομικευμένων παραγωγών, οι ψηφιακές κοινότητες και, τέλος, οι δημιουργικές δυνατότητες που προσφέρουν η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), η τεχνητή νοημοσύνη, οι φορέσιμες τεχνολογίες (wearable technologies) και η τρισδιάστατη εκτύπωση (3D printing).
Διαβάστε ακόμη: Ολοι περιμένουν το Mac στο νέο τρέιλερ του «Steve Jobs» του Ντάνι Μπόιλ
Στις οκτώ ενότητες της έκθεσης, διανύουμε (κυριολεκτικά και μεταφορικά) την απόσταση από την πρώτη κονσόλα παιχνιδιών που άρχισε να κατασκευάζεται το 1966, το παιχνίδι Pong (1972), το Altair 8800 (1975) που έφτιαξε ως φοιτητής του Harvard ο Μπιλ Γκέιτς, το Speak and Spell Speech Synthesizer (1978) από το οποίο πήρε το όνομά του το πρώτο άλμπουμ των Depeche Mode και το οποίο χρησιμοποίησε ο E.T. o εξωγήινος για να τηλεφωνήσει σπίτι έως το Johnny Cash Project (2010) των Κρις Μιλκ και Ααρον Κόμπλιν που επιτρέπει στους φαν του Τζόνι Κας να αποτίσουν φόρο τιμής στο ίνδαλμά τους συμμετέχοντας σε ένα διαδικτυακό, ομαδικό έργο τέχνης. Από την παραγωγή εικόνων από υπολογιστή (CGI) και την τρισδιάστατη αναπαραγωγή της κίνησης με γραφικά (previsualisation) έως τις παραμετροποιημένες κατασκευές, όπως το lightbox, η σημερινή βιομηχανία των οπτικών εφέ χαρακτηρίζεται από τεχνολογικές καινοτομίες και μια δημιουργική προσέγγιση στην κινηματογραφία. Βλέπουμε το Inception και το Gravity, μέσα από τα μάτια των βραβευμένων με Οσκαρ δημιουργών οπτικών εφέ Πολ Φράνκλιν της Double-Negative και Τιμ Γουέμπερ της Framestore. Μαθαίνουμε πώς η ψηφιακή τεχνολογία αλλάζει το ρόλο των σύγχρονων animators, χρησιμοποιώντας ως υπόθεση εργασίας την ταινία «How To Train Your Dragon 2» της DreamWorks.
Δείτε ακόμη: Ξαναχτίζοντας τους Δίδυμους Πύργους στο «Βόλτα στο Κενό»
Ο will.i.am. των The Black Eyed Peas, σε συνεργασία με τον εικαστικό καλλιτέχνη Γιούρι Σουζούκι, παρουσιάζουν το Pyramidi (2014), μια συναρπαστική και πολυαισθητηριακή εγκατάσταση. Γι’ αυτό το έργο, που είναι το πρώτο που δημιούργησε για εκθεσιακό χώρο, ο will.i.am. συνέθεσε –κατόπιν ανάθεσης– και ένα νέο τραγούδι, το οποίο ερμηνεύεται από τρία ρομποτικά όργανα και συνοδεύεται από ένα σκηνικό με προβολή βίντεο χωρικής επαυξημένης πραγματικότητας. Καθώς οι απεικονιστικές εμπειρίες περνούν σιγά σιγά σε διάφορες φορητές συσκευές, οι μουσικοί επιλέγουν ολοένα πιο συχνά να συνεργαστούν με εικαστικούς καλλιτέχνες για την οπτικοποίηση της μουσικής τους με νέους τρόπους. Εδώ παρουσιάζεται μια επιλογή από πρωτοποριακές εφαρμογές, όπως είναι το Biophilia (2011), που αναπτύχθηκε από την Björk σε συνεργασία με τον διαδραστικό καλλιτέχνη και προγραμματιστή εφαρμογών Scott Snibbe, και η εφαρμογή γενεσιουργής μουσικής Scape (2012), από τους Πίτερ Τσίλβερ και Μπράιαν Ινο. Δίπλα τους υπάρχει μια επιλογή με ορισμένα από τα πιο δυναμικά και επινοητικά μουσικά βίντεο, που δημιουργήθηκαν σε υπολογιστή με διαδραστικό τρόπο, από το “House of Cards” (2008) των Radiohead και το “Music for Robots” (2014) του Daito Manabe με τον Squarepusher, έως το διαδραστικό μουσικό βίντεο του Κρις Μιλκ, The Wilderness Downtown (2010).
Αυτά και δεκάδες άλλα projects παρουσιάζονται σε μια έκθεση τόσο συγκροτημένη που να περιλαμβάνει τα πάντα και τόσο ευρεία κι απελευθερωτική όσο η ίδια η ψηφιακή τεχνολογία κι η εξέλιξή της. Κι όπως αρμόζει, στην έκθεση Digital Revolution δε βλέπουμε απλώς, αλλά συμμετέχουμε και συν-δημιουργούμε. Ραντεβού εκεί, από σήμερα ως τις 10 Ιανουαρίου. Για περισσότερες πληροφορίες, ώρες λειτουργίας, τιμές εισιτηρίων, εργαστήρια και τον αναλυτικό κατάλογο, επισκεφθείτε το site της Στέγης εδώ.