Περιμένοντας με ανυπομονησία την πρεμιέρα του «Beguiled», ξεφυλλίζουμε τη μεγάλη συνέντευξη του special Cannes issue του περιοδικού Variety, όπου στο εξώφυλλο ποζάρουν δυναμικά σκηνοθέτης και πρωταγωνίστρια, Σοφία Κόπολα & Κίρστεν Ντανστ: «The Future is Female».
Διαβάστε περισσότερα: Οι 20 ταινίες που περιμένουμε να δούμε σαν τρελοί στο 70ό Φεστιβάλ Καννών
Χαμογελάμε από τον πρόλογο κιόλας: Γνωρίστηκαν στο κάστινγκ των «Αυτόχειρων Παρθένων» - όταν η Ντανστ ήταν μόλις 16 χρονών («ήταν ο πρώτος ενήλικος ρόλος μου») και η Κόπολα, που έκανε το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, 27.
«Λατρεύω τα δοντάκια σου. Μην τα ισιώσεις ποτέ» είχε καθησυχάσει η Κόπολα την Ντανστ - σ' έναν χολιγουντιανό ανταγωνιστικό κόσμο που σε απορρίπτει για πολύ λιγότερα, αν δεν είσαι η τέλεια ξανθιά. «Μπορεί να σας ακουστεί μελό, αλλά αυτή η πρώτη της παρατήρηση ήταν η ασπίδα που μου έδωσε αυτοπεποίθηση για όλη την υπόλοιπη καριέρα μου» λέει σήμερα η Ντανστ.
Δύο δεκαετίες και τέσσερις ταινίες αργότερα, το δίδυμο Κόπολα-Ντανστ είναι η γυναικεία απάντηση στα αντίστοιχα Σκορσέζε-Ντι Κάπριο, Σπίλμπεργκ-Χανκς της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Κι ακόμα η Κόπολα νιώθει προστατευτική απέναντί της: ακόμα και η ερωτική σκηνή στο «Beguiled» είναι σύντομη, «ντυμένη». «Ντρέπεται πιο πολύ από μένα για μένα, είναι αστείο» ομολογεί η Ντανστ.
Σήμερα η Κόπολα εξηγεί ότι η Ντανστ (ιδανική λόγω της αθωότητάς της για τις «Αυτόχειρες Παρθένους» και της λάμψης της για τη «Μαρία Αντουανέτα») επίτηδες της έδωσε στο «Beguiled» έναν κόντρα-ρόλο: «η ηρωίδα της είναι καταπιεσμένη, ενώ η Κίρστεν είναι τόσο δυναμική...».
Τι να περιμένουμε από το remake του «Beguiled»;
To «Beguiled» γυρίστηκε μέσα σε μόνο 26 μέρες στη Λουιζιάνα. Στην ίδια φυτεία όπου η Beyoncé γύρισε το «Lemonade». Ολο το καστ έμεινε μαζί σ' ένα τοπικό πανδοχείο.
Είναι η πρώτη φορά που η Κόπολα τολμά ένα remake. Κι εξηγεί τους λόγους: στη δική της εκδοχή οι ηρωίδες δεν είναι στερεότυπα, αλλά τρισδιάστατοι, ολοκληρωμένοι χαρακτήρες. «Αλλιώς ένα remake δεν θα είχε κανένα νόημα για μένα. Ηθελα να πω την ίδια ιστορία, η οποία έχει μείνει μαζί μου χρόνια -από τότε που είδα την ταινία μικρή- από την πλευρά των γυναικών».
Η Κόπολα αυτό κάνει, άλλωστε, σε όλη τη φιλμογραφία της: λέει ιστορίες για γυναίκες - όχι επεξηγηματικά, μασημένα. Αλλά με ενσυναίσθηση. Τις γυναίκες τις αισθάνεσαι, τις καταλαβαίνεις. Κάτι ακόμα πιο δύσκολο.
Κι όσο η συζήτηση των καιρών μας είναι η ισότητα των φύλων στο μικροσκόπιο του Χόλιγουντ, εντός κι εκτός οθόνης, στην ισότιμη αμοιβή των γυναικών ηθοποιών, στις ισότιμες ευκαιρίες για τις γυναίκες σκηνοθέτιδες, η Κόπολα μοιάζει να έχει διανύσει 20 χρόνια καριέρας, δυναμικά, με επιβολή - χωρίς να της κολλήσει κανείς το εύκολο τσιτάτο «bitch». Ο Μπιλ Μάρεϊ την φωνάζει «Βελούδινο Σφυρί». Ο Κόλιν Φάρελ συμφωνεί: «Το εσωτερικό της είναι φτιαγμένο από τιτάνιο. Είναι ξεκάθαρη, ξέρει τι θέλει από σένα. Εχει ένα σαγηνευτικά γλυκό χειρισμό, θέλεις να είσαι κοντά της».
Τα 20 αυτά χρόνια πέρασαν κάπως διαφορετικά για την Ντανστ (τελευταία της επιτυχία το «Fargo»), η οποία χτίζει την καριέρα της μπροστά από το φακό. «Εβλεπα το "Feud" κι έπαθα κατάθλιψη: "Χριστέ μου, είμαι κι εγώ πια μία γερασμένη ηθοποιός". Ομως κάτι διαφορετικό κάνουμε στις μέρες μας. Εχουμε μία κάποια δύναμη να αντισταθούμε στα στούντιο και τον σεξισμό τους. Γυναίκες ενώνουν δυνάμεις μπροστά και πίσω από τις κάμερες - κοιτάξτε τι συνέβη με το "Big Little Lies"».
Η Κόπολα συμφωνεί. Ακόμα και σήμερα, οι γυναίκες σκηνοθέτες είναι είδος υπό εξαφάνιση. «Το νέο κύμα φεμινισμού στο Χόλιγουντ δεν είναι αρκετό όταν ζούμε στην εποχή του Τραμπ. Οι άντρες έχουν τα χρήματα, εκείνοι χρηματοδοτούν ταινίες, εκείνοι επιλέγουν ποιοι έχουν τη δύναμη και ποιοι αξίζουν. Οι ταινίες μου δεν έχουν βία, κυνηγητά με αυτοκίνητα, δράση, εξωγήινους, ρομπότ και ειδικά εφέ. Οπότε είμαι χαμένη από χέρι».
Για το «Beguiled», η Κόπολα προσπάθησε να το αλλάξει αυτό. Γυναικεία ιστορία, γυναικείο καστ (ως επί το πλείστον) και αρκετές γυναίκες πίσω από τις κάμερες στο συνεργείο της. «Αυτό είναι το υπέροχο με τη Σοφία - δεν μένει στα λόγια. Δίνει δουλειά σε γυναίκες, δίνει καλλιτεχνική ελευθερία σε γυναίκες...» δηλώνει η production designer της ταινίας, Αν Ρος.
Η νίκη του Τραμπ στις εκλογές τους βρήκε όλους στα γυρίσματα. Και όλες οι γυναίκες φόρεσαν λευκά, για διαμαρτυρία. «Το remake της Σοφία δε θα μπορούσε να ήταν πιο επίκαιρο» λέει η Ντανστ. «Θα μπορέσετε να δείτε τις ομοιότητες με το σήμερα. Ισως θα έπρεπε να φέρει τον υπότιτλο "Vengeful Bitches"...».
Tags: Beguiled