Φεστιβάλ / Βραβεία

Στις Βρυξέλλες αφιέρωμα στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, στη σκιά του Θόδωρου Αγγελόπουλου

στα 10

Μπορεί το νέο ελληνικό σινεμά να έχει, με σεβασμό, απογαλακτιστεί από την κληρονομιά του Θόδωρου Αγγελόπουλου, αλλά η Ταινιοθήκη της Ελλάδος δεν το έχει πάρει ακόμα απόφαση.

Στις Βρυξέλλες αφιέρωμα στον σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο, στη σκιά του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Με αφορμή την Ελληνική Προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η Βασιλική Ταινιοθήκη του Βελγίου και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος διοργανώνουν ένα χορταστικό, διάρκειας 4 μηνών, αφιέρωμα στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά, στις Βρυξέλλες. Θαυμάσια ιδέα και πρωτοβουλία, που θα ήταν ακόμα πιο αποτελεσματική αν τολμούσε να κάνει το καθόλου μετέωρο βήμα πέρα από το σινεμά του Θόδωρου Αγγελόπουλου, όχι στο πρόγραμμά του, αλλά κυρίως στη λογική του. Το αφιέρωμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο θα διαρκέσει από τις αρχές Μαρτίου ως τα τέλη Ιουνίου, με σκοπό να παρουσιάσει, στην καρδιά της Ευρώπης, την πορεία και την εξέλιξη του ελληνικού σινεμά από την αφετηρία του, το 1920, ως τις μέρες μας.

Το αφιέρωμα μοιράζεται σε τρεις ενότητες. Η πρώτη, με τίτλο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος, καλύπτει ταινίες παραγωγής από το 2.000 και μετά, μεταξύ των οποίων, όπως περιγράφει με μάλλον ατυχή «πιασάρικη» πρόθεση η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στο δελτίο τύπου της, «και τα αντιπροσωπευτικότερα δείγματα του αποκαλούμενου Weird Greek Cinema που ταξιδεύει και διακρίνεται στα διεθνή φεστιβάλ». Ποια είναι αυτά; Ο «Κυνόδοντας» και οι «Αλπεις» του Γιώργου Λάνθιμου, το «Attenberg» της Αθηνάς Τσαγγάρη, ορισμένως και το «L» του Μπάμπη Μακρίδη, μέσα σε σύνολο 16 ταινιών μυθοπλασίας και 6 ντοκιμαντέρ. Στο τμήμα αυτό, αποτελούμενο από θαυμάσια και αντιπροσωπευτική επιλογή (επιπλέον των παραπάνω, ανακοινώνονται οι ταινίες «Διόρθωση» | 2007, Θάνος Αναστόπουλος, «Στρέλλα | 2009, Πάνος Κούτρας, «Ακαδημία Πλάτωνος» | 2009, Φίλιππος Τσίτος, «Χώρα Προέλευσης» | 2010, Σύλλας Τζουμέρκας, «Μαχαιροβγάλτης» | 2011, Γιάννης Οικονομίδης, «J.A.C.E.» | 2011, Μενέλαος Καραμαγγιώλης, «Wasted Youth» | 2011, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, «Μετέωρα» | 2012, Σπύρος Σταθουλόπουλος, «Συγχαρητήρια στους Αισιόδοξους» | 2012, Κωνσταντίνα Βούλγαρη, «Ημερολόγια Αμνησίας» | 2012, Στέλλα Θεοδωράκη, «11 Συναντήσεις με τον Πατέρα μου» | 2012 Νίκος Κορνήλιος και τα ντοκιμαντέρ «Αγέλαστος Πέτρα» | 2000, Φίλιππος Κουτσαφτής, «Με τα Μάτια Στραμμένα στη Στεριά» | 2003, Κατερίνα Πατρώνη, «Μακρόνησος» | 2008, Ηλίας Γιαννακάκης, «Λουόμενοι» | 2008, Εύα Στεφανή, «Ελένη Μπούκουρα-Αλταμούρα, Η Πρώτη Ελληνίδα Ζωγράφος» | 2010, Κλεώνη Φλέσσα, «Πρώτη Υλη» | 2011 Χρήστος Καρακέπελης, «Ο Μανάβης» | 2013, Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος), πώς βρίσκει και τρυπώνει και το «El Greco» του Γιάννη Σμαραγδή, μάλλον ως ιστορική εθνική ταινία.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος στο Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο, η Βασιλική Ταινιοθήκη των Βρυξελλών CINEMATEK συνεργάζεται επίσης με το BOZAR και την εθελοντική πρωτοβουλία Ελλήνων του Βελγίου, Ελληνικός Κύκλος Σύγχρονων Μελετών, σε μια σειρά 8 επιλεγμένων προβολών ακόμα πιο πρόσφατων ελληνικών ταινιών, μεταξύ των οποίων και η εναρκτήρια εκδήλωση του κύκλου με τις ταινίες «The Capsule |2012, Αθηνά Τσαγγάρη και «Wild Duck» |2013, Γιάννης Σακαρίδης κι επιπλέον τις τανίες «Στο Λύκο | 2013, Αραν Χιουζ, Χριστίνα Κουτσοσπύρου, «September» | 2013, Πέννυ Παναγιωτοπούλου, «Το αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού | 2013, Εκτορας Λυγίζος, «The Cleaners» | 2012, Κωνσταντίνος Γεωργούσης και τα «Κινέτα» |2005, Γιώργος Λάνθιμος και «Αδικος Κόσμος |2011, Φίλιππος Τσίτος, που θα κολλούσαν και στην παραπάνω ενότητα.

Στο πλαίσιο αυτού του τμήματος θα δώσει διάλεξη ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, Μισέλ Δημόπουλος, με τίτλο που μάς φέρνει ανησυχία, «Ζήτω η Κρίση. Ο Ελληνικός Κινηματογράφος: από τον Νέο Κινηματογράφο στο Νέο Κύμα» κι ελπίζουμε να μην αναπτύσσει το πώς η οικονομική κρίση έκανε τους Ελληνες δημιουργούς πιο… δημιουργικούς.

Η δεύτερη ενότητα έχει τον τίτλο Ανθολογία του Ελληνικού Κινηματογράφου και στοχεύει σε μια αντιπροσωπευτική παρουσίαση της ιστορίας του ελληνικού κινηματογράφου από το 1920 έως το 2000, η οποία θα επιχειρήσει να καλύψει τα περισσότερα κινήματα και τους σημαντικότερους Ελληνες δημιουργούς. Θα προβληθούν περίπου 30 ελληνικές ταινίες, από τα έργα του βωβού και πρώιμου ελληνικού κινηματογράφου που έχει αποκαταστήσει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, μέχρι τη σύγχρονη ελληνική παραγωγή πριν το 2000. Οι τίτλοι δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί, αλλά υποθέτουμε ότι εδώ θα συμπεριλαμβάνονται και ταινίες του Παντελή Βούλγαρη, του Νίκου Παναγιωτόπουλου, μακάρι κι ένας Σταύρος Τσιώλης, μια Αντουανέτα Αγγελίδη.

Η τρίτη ενότητα έχει τον τίτλο Αναδρομικό Αφιέρωμα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο, συνδιοργανώνεται με την Κοινωνία Κληρονόμων Θόδωρου Αγγελόπουλου και αποτελεί ρετροσπεκτίβα στις ταινίες του μεγάλου σκηνοθέτη.

Και η ένστασή μας δε βρίσκεται εδώ: φυσικά κι ένα μεγάλο αφιέρωμα στο ελληνικό σινεμά θα τιμήσει τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον καθοριστικότερο κι επίσης γνωστότερο διεθνώς Ελληνα σκηνοθέτη, οπωσδήποτε μια τέτοια ρεστροσπεκτίβα θα περιμένει να δει και το κοινό του εξωτερικού, στο οποίο απευθύνεται η μεγάλη διοργάνωση στις Βρυξέλλες.

Η διάλεξη, ωστόσο, που συνοδεύει το όλο αφιέρωμα, την οποία θα κάνει η Μαρία Κομνηνού, Γενική Γραμματέας του Διοικητικού Συμβουλίου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, θα έχει τον τίτλο «Ο Αγγελόπουλος και ο Σύγχρονος Ελληνικός Κινηματογράφος: Πατροκτονία ή Φόρος Τιμής;» Είναι ευνόητο ότι αυτή η ομιλία αποσκοπεί στο να συνδέσει το σινεμά του Αγγελόπουλου με το νέο ελληνικό σινεμά. Ωστόσο, στην κεντρική θεωρητική συζήτηση του αφιερώματος, στη μεγάλη ευκαιρία που θα υπάρξει για ν’ ακουστεί ο ελληνικός κινηματογραφικός λόγος στην καρδιά της Ευρωπαϊκής Ενωσης, να παρουσιαστεί ο όγκος των ελληνικών ταινιών που έγιναν με τρομερές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια και πήραν διαβατήριο για το εξωτερικό, αυτό είναι το σημαντικότερο ζήτημα που μπορεί να συζητηθεί, πόσο τα νέα ρεύματα του ελληνικού σινεμά μοιάζουν ή όχι με το σινεμά του Αγγελόπουλου; Οταν το νέο ελληνικό σινεμά έχει σταθεί στα πόδια του και απαγκιστρωθεί από το όνομα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος γιατί δεν τολμά να κάνει το ίδιο, ώστε, τελικά, να έρθει πραγματικά σ’ επαφή και με τους νέους δημιουργούς και με το νεανικό κοινό που προς το παρόν δεν έχει κερδίσει;

Περισσότερες πληροφορίες:

poster