Φεστιβάλ / Βραβεία

Berlinale 2015: O Αντρέας Ντρέζεν κοιτάζει τη Γερμανία «όπως την ονειρεύτηκε» η γενιά της πτώσης του Τείχους

στα 10

Ανεβάζοντας τα beat της συνήθως πιο «ήσυχης» φιλμογραφίας του, ο Αντρέας Ντρέζεν διασκευάζει με το «As We Were Dreaming» το διάσημο ομότιτλο γερμανικό best-seller, καταλήγοντας μετά από ένα πολλά υποσχόμενο πρώτο μέρος απλά να το... διαβάζει.

Berlinale 2015: O Αντρέας Ντρέζεν κοιτάζει τη Γερμανία «όπως την ονειρεύτηκε» η γενιά της πτώσης του Τείχους

Μια ομάδα αγοριών βρίσκεται στο κέντρο μιας ιστορίας που διαδραματίζεται σε δύο χρόνους: πριν και μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, στη Λειψία, όταν τα 13χρονα παιδιά βρίσκονται αντιμέτωπα με ένα σοσιαλιστικό σχολείο και αργότερα όταν προσπαθούν να ενηλικιωθούν σε μια χώρα ενωμένη πια, αλλά διαλυμένη μέσα σε μικρά κομμάτια ονείρου που δεν θα γίνουν ποτέ πραγματικότητα.

Πιο γνωστός για τις μικρές χειροποίητες και στα όρια του σινεμά βεριτέ ταινίες του, όπως το «Cloud 9» ή το πιο πρόσφατο βραβευμένο στις Κάννες «Stopped on Track», ο Αντρέας Ντρέζεν παρεκκλίνει εδώ με μια ακριβή παραγωγή και την ένταση μιας νεανικής - όπως και οι ήρωές του - ταινίας που ανεβάζει τα ντεσιμπέλ της δράσης και του ρυθμού, όχι μόνο επειδή το βασικό της ηχητικό σύμπαν είναι το τέκνο των αρχών της δεκαετίας του '90, όπως αυτό μονοπώλησε τη youth culture της ενοποιημένης πλέον Γερμανίας.

Βασισμένος στο ομώνυμο best-seller του Κλεμένς Μέγιερ, ο Ντρέζεν μοιράζει και αυτός σε κεφάλαια την ιστορία του, καθώς μικρά στιγμιότυπα από τις ζωές της ομάδας των αγοριών αρχίζουν σιγά - σιγά να χτίζουν το πορτρέτο μιας «χαμένης γενιάς» που απλώνει το όνειρο της νέας χώρας σε μια σειρά από βίαιες εκρήξεις, μικρές επαναστάσεις, αυτοσχέδιες παράνομες επιχειρήσεις και πολλά ναρκωτικά.

Δείτε ακόμη τον Αντρέας Ντρέζεν να μιλάει στην κάμερα του Flix με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2012.

As W

Με τους γονείς τους «απόντες» και με μοναδική κινητήριο δύναμη την επιθυμία να γίνουν οι «καλύτεροι», τα πέντε αγόρια οργανώνουν μια συμμορία και ξεχύνονται στις εγκαταλελειμμένες γωνιές της Λειψίας, μεταμορφώντας την πρώην Ανατολική Γερμανία σε ένα video game με θανάσιμες πίστες: η σύγκρουσή τους με την ομάδα που ελέγχει την περιοχή, το κλαμπ που ανοίγουν θέλοντας να πιάσουν την καλή, μικροκλοπές που τους εξασφαλίζουν τις μπίρες και τα τσιγάρα τους και μαζί οι μνήμες από το σχολείο όταν ακόμη παιδιά μάθαιναν τι σημαίνει «σοσιαλισμός» για να τον ξεχάσουν αυτόματα με την πτώση του Τείχους.

Ο Ντρέζεν τους κινηματογραφεί σε συνεχή κίνηση, με υποβλητική φωτογραφία που αποπνέει την εποχή, δυνατό soundtrack από την τέκνο που μεσουρανούσε σε κάθε νεανικό παλμό, απόλυτη γνώση του «underground» όπως αυτό θα γινόταν τάση ακόμη και σήμερα με αφετηρία την Ανατολική Γερμανία και χαρτογραφεί τη μελαγχολία και μαζί τη ματαιότητα της σημαντικότερης στιγμής για τη σύγχρονη γερμανική ιστορία θέλοντας να γράψει τη δική του «γέννηση ενός έθνους».

As We Were Dreaming 607

Οι προθέσεις του είναι κάτι περισσότερο από σωστές και ορθά εκτελεσμένες, όπως επίσης η επιλογή των νεαρών πρωταγωνιστών αποδεικνύει μελέτη τόσο στο κάστινγκ όσο και στις πρόβες. Μόνο που ο Ντρέζεν, ενώ ξεκινάει με ορμή σε κάτι που νιώθεις πως από στιγμή σε στιγμή θα κορυφωθεί σε μία πραγματική έκρηξη - σαν αυτή που συμβαίνει πάντα όταν διαψεύδονται τα όνειρα μιας οργισμένης γενιάς, παραμένει «λογοτεχνικός» μέχρι και το τέλος της διαδρομής του και ανησυχητικά άρρυθμος στην πορεία προς ένα συγκινητικό και βαθιά πολιτικό φινάλε.

Η ποίηση και το χιούμορ βρίσκονται στην καρδιά του «As We Were Dreaming», μόνο που το μελαγχολικό μανιφέστο του Ντρέζεν για τη γενιά που σήμερα βρίσκεαι στα πράγματα της χώρας δεν ολοκληρώνεται ποτέ, παραμένοντας ακόμη και στη μεγάλη οθόνη σαν γραμμένο σε ένα χαρτί.

To 65o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα διαρκέσει από τις 5 έως και τις 15 Φεβρουαρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει λεπτό προς λεπτό όλα όσα θα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις σκοτεινές αίθουσες με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen. Κάντε κλικ εδώ για συνεχή ενημέρωση.

Διαβάστε ακόμη: