Buzz

«64 Minutes with Rebecca»: Ενα χαμένο σενάριο του Ινγκμαρ Μπέργκμαν γίνεται ταινία από μια πρώην ανταγωνίστριά του

στα 10

Δεν είναι μυστικό ότι ο Μπέργκμαν και η Σουζάνε Οστεν είχαν μια εχθρική σχέση όσο εκείνος ζούσε, πράγμα που κάνει την επικείμενη μεταφορά του σεναρίου του στο σινεμά από εκείνη ακόμη πιο ενδιαφέρουσα.

«64 Minutes with Rebecca»: Ενα χαμένο σενάριο του Ινγκμαρ Μπέργκμαν γίνεται ταινία από μια πρώην ανταγωνίστριά του

Το «64 Minutes with Rebecca» ήταν γραμμένο το 1969 από τον Μπέργκμαν για μια σπονδυλωτή ταινία την οποία θα έκανε μαζί με τον Φεντερίκο Φελίνι και τον Ακίρα Κουροσάουα. Μόνο που το σχέδιο δεν προχώρησε ποτέ κι ο Μπέργκμαν έβαλε το σενάριο στο συρτάρι του, και η ύπαρξή του ξεχάστηκε μέχρι το 2002, μέχρις ότου το αρχείο του δωρήθηκε στο ίδρυμα που φέρει το όνομά του.

64 Minutes With Rebecca 607

Ο Μπέργκμαν ήθελε την Κάθριν Ρος, η οποία είχε μόλις προταθεί για Οσκαρ για τον «Πρωτάρη», να πρωταγωνιστήσει στο ρόλο μιας γυναίκας που περνά τη δική της διαδικασία σεξουαλικής απελευθέρωσης στη διάρκεια μερικών ημερών, όταν ανάμεσα σε άλλα ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος, επιβιώνει από ένα αυτοκινητικό ατύχημα κι επισκέπτεται ένα κλαμπ για σεξ.

katherine ross 607 Κάθριν Ρος

Τώρα, με αφορμή την επέτειο για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, το σενάριο αυτό θα μεταφερθεί στο σινεμά από τη Σουζάνε Οστεν, μια από τις πιο σημαντικές σκηνοθέτιδες της Σουηδίας, η οποία όμως βρισκόταν στον αντίποδα του σινεμά που έκανε ο Μπέργκμαν και των οποίων η σχέση υπήρξε ανοιχτά εχθρική.

Η Οστεν έβλεπε στο πρόσωπό του έναν βαθιά παραδοσιακό σκηνοθέτη, εκπρόσωπο μιας πατριαρχικής δομής του σουηδικού σινεμά, όταν εκείνη υπήρξε νεωτερική, μαχητική, ιδρυτικό μέλος του φεμινιστικού, καλλιτεχνικού συλλογικού κινήματος Group 8.

Διαβάστε ακόμη: Bergman Revisited: Γύρισε κι εσύ ένα φιλμ για τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν

Και πριν ακόμη οι δυο τους βρεθούν να ανταγωνίζονται στο πεδίο του σινεμά, ο Μπέργκμαν και η μητέρα της Οστεν, κριτικός κινηματογράφου και επίδοξη κινηματογραφίστρια, είχαν συνεργαστεί σε μια από τις πρώτες ταινίες του και η σχέση τους είχε υπάρξει εκρηκτική. Μια από τις ταινίες της Οστεν, το «Mama», είχε ως θέμα αυτή ακριβώς τη συνεργασία τους και είχε παρουσιάσει τον Μπέργκμαν με κάθε άλλο παρά θετικά χρώματα.

σουζάνε οστεν 607 Σουζάνε Οστεν

Κι αν αυτό δεν ήταν αρκετό, το 1990 μια από τις ταινίες της Οστεν, το «The Guardian Angel», ένα φιλμ που είχε προβληθεί με επιτυχία στις Κάννες και ήταν ήδη υποψήφιο για οκτώ ευρωπαϊκά βραβεία, βρέθηκε να διαγωνίζεται στο Φεστιβάλ της Γλασκώβης ,στην επιτροπή του οποίου πρόεδρος ήταν ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν. Κι όπως αναμενόταν, έφυγε από το Φεστιβάλ δίχως κανένα βραβείο.

Η ίδια λέει ότι αυτό το γεγονός ήταν μόνο μία από μερικές αληθινά κακόβουλες πράξεις που ο Μπέργκμαν έκανε εναντίον της (έχοντας φτάσει, μάλιστα, να την απειλήσει μέσω ενός κοινού γνωστού τους ότι θα την πυροβολούσε αν την συναντούσε), και οι άνθρωποι που τους γνώριζαν επιβεβαιώνουν ότι υπάρχει αλήθεια στα λεγόμενά της.

64 Minutes With Rebecca

Είναι, λοιπόν, ενδιαφέρον ότι το σενάριο του «64 Minutes with Rebecca» έφτασε τώρα στα χέρια της προκειμένου να γίνει ταινία, αλλά αυτό δεν είναι ακριβώς ένα είδος κοσμικής εκδίκησης –ή ίσως και να είναι. Το σενάριο δόθηκε στον κρατικό ραδιοφωνικό σταθμό της Σουηδίας για να γίνει ένα ραδιοφωνικό θεατρικό (το οποίο θα κάνει την πρεμιέρα του στις 6 Νοεμβρίου) και ο επικεφαλής του τμήματος θεατρικών του σταθμού ήταν ένας πρώην μαθητής της Οστεν ο οποίος διαβάζοντάς το θεώρησε ότι εκείνη θα ήταν ιδανική για να το σκηνοθετήσει.

Δείτε ακόμη: Ο Ινγκμαρ Μπέργκμαν έβλεπε...«Ghostbusters»!

Κι έτσι το σενάριο έφτασε στα χέρια της Οστεν, η οποία παραδέχεται ότι ήταν αρκετά διστακτική αρχικά, αλλά όταν το τελείωσε αναφώνησε: «Απίστευτο, ο Μπέργκμαν υπήρξε φεμινιστής για 64 λεπτά στη ζωή του». Οπως λέει η Οστεν, «Διαβάζοντας το κείμενό του καταλαβαίνεις αμέσως ότι είναι πολύ καλό. Ο Μπέργκμαν έγινε πολύ συντηρητικός καθώς περνούσαν τα χρόνια, αλλά ακόμη και τότε τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα εξακολουθούσαν να τον βασανίζουν. Αυτό το σενάριό του είναι πολύ αισιόδοξο και ξεκάθαρα από την πλευρά της γυναίκας ηρωίδας του. Εχει ψήγματα σαδισμού και έντασης, κι εξαιρετικούς διαλόγους, και στο πλαίσιο των ταινιών που έκανε εκείνη την περίοδο είναι κάτι εντελώς διαφορετικό».

Και κάπως έτσι, όπως λέει, αποφάσισε εκτός από το ραδιοφωνικό έργο να μεταφέρει το σενάριο και στο σινεμά, σε μια συνεργασία που κανείς δεν θα περίμενε ποτέ να συμβεί και τα αποτελέσματα της οποίας ανυπομονούμε να δούμε.

Μέχρι τότε, μπορείτε να διαβάσετε δύο αποσπάσματα από το σενάριο του Μπέργκμαν πιο κάτω.

64 Minutes With Rebecca 607

64 Minutes With Rebecca 607

Δείτε ακόμη: