Ο Ρόκας μιλά στην κάμερα με ελαφριά προφορά αλλά πολύ καλή χρήση των ελληνικών. Είναι ξανθός, μεγαλόσωμος, εικοσάχρονος, κάθεται σ' ένα γραφείο, διαβάζει, γράφει, μελετά. Στον ελεύθερο χρόνο του βγαίνει στο προαύλιο. Οχι του σχολείου, αλλά του κρατητηρίου Αυλώνα όπου ζει εδώ και τρία χρόνια, όταν τον συνέλαβαν μόλις έφτασε από τη Λιθουανία σ' ένα ελληνικό νησί μεταφέροντας ναρκωτικά. Ο Ρόκας έχει στόχο, να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις για να μπει στο Πολυτεχνείο. Ο νόμος του δίνει αυτό το δικαίωμα. Ο ίδιος έχει τη δύναμη και το πείσμα να το κυνηγήσει. Το σύστημα θα τον διευκολύνει σ' αυτήν την υπεράνθρωπη, σχεδόν, προσπάθεια, να δημιουργήσει κάτι θετικό μέσα από μια κακή επιλογή του παρελθόντος, ένα «όχι», όπως εξηγεί, που δεν είπε όταν έπρεπε;
Ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης, στο πλαίσιο της σειράς ντοκιμαντέρ «Συναντήσεις με Αξιοσημείωτους Ανθρώπους», φτιάχνει μια ταινία για το πώς, μέσα απ' όλες τις αντίξοες συνθήκες, τις παγειωμένες απόψεις, τις προκαταλήψεις, ένας άνθρωπος μπορεί να κερδίσει μια δεύτερη ευκαιρία για την πορεία του. Ή μια χώρα, μια και, όπως ο ίδιος λέει, κι η Ελλάδα έχει βρεθεί παγιδευμένη από επιλογές του παρελθόντος, σ' ένα στάδιο όπου καλείται να κάνει το ακατόρθωτο για να μπορέσει να ξαναρχίσει απ' την αρχή. Η ταινία, γυρισμένη μέσα στα κρατητήρια Αυλώνα, συναντά τον διευθυντή του σχολείου των φυλακών, των κρατούμενο δάσκαλο της μουσικής, την αντιεισαγγελέα, την καθηγήτρια που, λόγω τεράστιων ελλείψεων προσωπικού (η σχολική χρονιά ξεκινά κατά τον Δεκέμβριο, μια και νωρίτερα καθηγητές δεν υπάρχουν), προσφέρεται εθελοντικά να βοηθά τον Ρόκας στα μαθήματά του, για όσο χρόνο μπορεί.
Περισσότερο απ' ολους μιλά ο Ρόκας. Για το πώς, φτάνοντας κατ' ευθείαν σε μια φυλακή, σε μια ξένη χώρα, μη γνωρίζοντας ούτε λέξη από τη γλώσσα, κάπου μέσα σ' αυτήν την κυριολεκτική και μεταφορική καταδίκη, είδε την ευκαιρία να φτιάξει μια ζωή καλύτερη. Βοηθά το ότι είναι έξυπνος, βοηθά το ότι είναι αποφασιστικός, αλλά ο Ρόκας μοιάζει σα να θεωρεί την κράτησή του στην Αυλώνα το καλύτερο πράγμα που συνέβη ως τώρα στη σκληρή ζωή του. Και δεν είναι ο μόνος, κάθε χρόνο δεκάδες κρατούμενοι μπαίνουν σε σχολές ή πανεπιστήμια και ξεκινούν, με τις σχετικές άδειες, να παρακολουθούν μαθήματα και να προχωρούν, βήμα το δύσκολο βήμα, προς το πτυχίο τους και μια ευνοϊκή επανένταξη.
Ανάμεσα στις συζητήσεις, η κάμερα του Καραμαγγιώλη κυλά στο γύρω περιβάλλον: στους συγκρατούμενους που αθλούνται στο προαύλιο, στις θεατρικές και μουσικές παραστάσεις της φυλακής, στη μεγάλη τοιχογραφία που γεμίζει εικόνα, στις αυτοσχέδιες τάξεις του σχολείου του κρατητηρίου, με τα λίγα μέσα και τη δυνατή ανθρώπινη θέληση. Μέσα απ' αυτά, στήνεται το αληθινό σασπένς: θα καταφέρει ο Ρόκας να δώσει πανελλαδικές; Λες να περάσει; Λες να του επιτραπεί να φοιτά; Κι είναι, για μια φορά, σασπένς απ' την ανάποδη, αγωνία για το καλό, για την επιτυχία, για μια φωτεινή περίπτωση, που δεν είναι η μόνη και που δείχνει ότι κάτι μέσα σ' όλα λειτουργεί αποτελεσματικά. Κι αυτό δεν είναι γενικώς το σοφρωνιστικό σύστημα, είναι περισσότερο ο ανθρώπινος παράγοντας που το ωθεί να υπερβεί τους περιορισμούς του.
Η «Δεύτερη Ευκαιρία» προβάλλεται σε επανάληψη την Τετάρτη, 16 Μαρτίου, στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, στη 13.00
Το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 11 ως τις 20 Μαρτίου 2016. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Διαβάστε ακόμη:
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «The Book of Conrad», ένα queer Ευαγγέλιο
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Τρου Μπλου», κύριε Σταμάτη αϊ λαβ γιου
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «A Family Affair», για όλα τα καταστροφικά οικογενειακά μυστικά
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ενας «Τερματισμός» ικανός να σε κάνει να ξεκινήσεις από την αρχή
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Time Simply Passes», ή πώς καταδικάστηκε για 7 φόνους ένας αθώος άνθρωπος
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «I Am Dublin», αυτά είναι τα φαντάσματα της Ευρώπης
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Δύο Λαμπεντούζα, ένας κόσμος στη θάλασσα
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ολα για το προσφυγικό, όλα Δημήτρης Εϊπίδης
- 18 ταινίες που πρέπει να δεις οπωσδήποτε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονικής
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονικής: 72 ελληνικές ταινίες - καθρέφτης μιας χώρας σε κρίση
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αφιερώματα