H ιδιομορφία που μπορεί να έχουμε φέτος στο πεδίο των β’ ρόλων είναι πως ενδέχεται να βραβευτούν σχεδόν αποκλειστικά σειρές που έχουν κερδίσει Emmy β’ ρόλου την τελευταία διετία, αλλά για εντελώς διαφορετικούς ηθοποιούς. Αλλά ναι, ας μη γελιόμαστε: Η Ακαδημία έχει πολύ κόσμο ακόμα να βραβεύσει από το «Modern Family». Εντελώς αντιστρόφως, είναι απολύτως πιθανό η κατάρα του «Mad Men» στις ερμηνευτικές κατηγορίες να συνεχιστεί και φέτος, και να δούμε έτσι άλλους δύο πανάξιους υποψήφιους να χάνουν. Είναι φανταστικό: Όπως η Ακαδημία είναι λες και ψάχνει τρόπους για να βραβεύσει κάθε πιθανό μέλος του καστ του «Modern Family», με την ίδια μανία είναι σα να ψάχνει τρόπους για να μη βραβεύσει κανέναν απολύτως ηθοποιό του «Mad Men».
Έχει όμως ενδιαφέρον και μια άλλη γενική παρατήρηση, που ισχύει για όλες τις κατηγορίες β’ ρόλων: Μιας και είναι οι πιο πηγμένες κατηγορίες από πλευράς συμμετοχών, το σκεπτικό των ψηφοφόρων είναι πάντα της λογικής να αναγνωρίσουν όσο περισσότερους γίνεται, συχνά κι από την ίδια σειρά. Την πρωτοκαθεδρία σε αυτή την τακτική έχει η «Δυτική Πτέρυγα» του Σόρκιν, που στις αρχές των ‘00s είχε κερδίσει αυτή την κατηγορία 3 διαδοχικές σεζόν, για ισάριθμους διαφορετικούς ηθοποιούς. Κάτι παρόμοιο γίνεται τώρα με το «Modern Family».
Ένα σημαντικό ποσοστό είναι αυτό: Στις 4 κατηγορίες β’ ρόλων για σειρές, την τελευταία δεκαετία έχουν βραβευτεί 33 διαφορετικοί ηθοποιοί (από πιθανούς 40). Αυτό σημαίνει πως η Ακαδημία βραβεύει εδώ με ένα τρομερά υψηλό ποσοστό 82,5% διαφορετικούς ηθοποιούς κάθε χρόνο. Αν, δε, εστιάσουμε στα 5 τελευταία χρόνια, το ποσοστό αυτό γίνεται 95%. (Τα τελευταία 5 χρόνια έχει υπάρξει μόλις ΕΝΑΣ ηθοποιός σε αυτές τις 4 κατηγορίες που κέρδισε 2 φορές Emmy. Κι αυτός, πριν 5 χρόνια. Η τάση είναι σαφής.)
Τα λέμε όλα αυτά διότι θα θεωρήσουμε ως κανόνα κάτι που μοιάζει παράδοξο: Ότι αν έχεις ήδη κερδίσει εδώ, δεν πρέπει να θεωρήσαι φαβορί, αλλά μακρινό αουτσάιντερ. Η λογική δεν είναι «αυτός μας άρεσε, άρα κάτι θα ξέραμε», είναι «αυτόν τον βραβεύσαμε, ποιον άλλο έχουμε τώρα». Και ορθώς κιόλας, εδώ που τα λέμε.
Με βάση αυτό, πάμε να δούμε τις 6 κατηγορίες των β’ ρόλων.
Β’ Ανδρικός σε Δράμα
- Τζιμ Κάρτερ («Downton Abbey»)
- Μπρένταν Κόιλ («Downton Abbey»)
- Πίτερ Ντίνκλεϊτζ («Game of Thrones»)
- Τζανκάρλο Εσπόζιτο («Breaking Bad»)
- Τζάρεντ Χάρις («Mad Men»)
- Ααρον Πολ («Breaking Bad»)
Το «Downton Abbey» μοιάζει να παίζει το ρόλο γεμίσματος σε πολλές από αυτές τις κατηγορίες, ειδικά στις ερμηνευτικές: Δύσκολα θα πάει το χέρι του ψηφοφόρου σε άγνωστους Άγγλους όταν έχει δίπλα συναδέλφους που τρακάρει κάθε μέρα στο Λος Άντζελες ή που βλέπει κάθε βδομάδα στο εξώφυλλο κάποιου Entertainment Weekly ή TV Guide. Με βάση τον κανόνα των μη-επαναλήψεων, αλλά και την τάση για βράβευση διαφορετικών ηθοποιών από την κάθε σειρά, θα πρέπει να αποκλείσουμε τον Ααρον Πολ, παρότι είχε φανταστική χρονιά στην 4η σεζόν του «Breaking Bad», ήταν εκπληκτικός. Ομοίως τον περσινό νικητή Πίτερ Ντίνκλεϊτζ. Όχι μόνο είναι κάτοχος, αλλά επιπλέον στη 2η σεζόν του «Game of Thrones» δεν είχε τόσα πολλά πράγματα να κάνει όσο στην 1η όπου και ξεχώρισε, ενώ και η σειρά γενικώς δεν απέκτησε επιπλέον hype.
Αυτό μας αφήνει σε μια μάχη ανάμεσα σε δύο, και πολύ σωστά κιόλας κατά τη γνώμη μας. Από τη μία έχουμε τον χαρισματικό κακό Γκας Φρινγκ του Τζανκάρλο Εσπόζιτο στο «Breaking Bad», κι από την άλλη τον σπαρακτικό Λέιν Πράις του Τζάρεντ Χάρις στο «Mad Men». Για τον Εσπόζιτο αυτή ήταν μια μεγάλη χρονιά, ο ρόλος του πραγματικά εξερράγη (σόρι) και έκλεψε τις εντυπώσεις από τους πάντες στην 4η σεζόν της σειράς, ακόμη κι από τον Κράνστον. Κι εξάλλου οι γοητευτικοί, συναρπαστικοί, καθηλωτικοί κακοί, πάντα θα έχουν ένα σχετικό πλεονέκτημα απέναντι σε χαμηλών τόνων ερμηνείες που μπορεί και να σε κάνουν να δακρύζεις (όχι εμάς, κάτι φίλους μας), που δίνονται στα σιωπηλά βλέμματα στο background σκηνών, στις προσεκτικά σπασμένες κινήσεις, στον έλεγχο που αρχίζει σιγά-σιγά να χάνεται. Ο Τζάρεντ Χάρις έχει παραδώσει μια μεγαλειώδη ερμηνεία από αυτές που θα μιλάμε για πολλά χρόνια ακόμη, αλλά ατυχώς γι’αυτόν, το ίδιο κι ο Εσπόζιτο.
Πρέπει να κερδίσει: Τζάρεντ Χάρις / Θα κερδίσει: Τζανκάρλο Εσπόζιτο
Β’ Γυναικείος σε Δράμα
- Κριστίν Μπαράνσκι («The Good Wife»)
- Τζοάν Φρόγκατ («Downton Abbey»)
- Αννα Γκαν («Breaking Bad»)
- Κριστίνα Χέντρικς («Mad Men»)
- Αρτσι Παντζάμπ («The Good Wife»)
- Μάγκι Σμιθ («Downton Abbey»)
Α, τι λέγαμε μόλις παραπάνω για το «Downton Abbey»; Ναι, ισχύει παντού εκτός από εδώ. Και αυτό περί μη επανάληψης νικητών; Εδώ έχουμε εξαίρεση, έτσι κι αλλιώς η Μάγκι Σμιθ είχε κερδίσει πέρσι όταν η σειρά ακόμη λογιζόταν ως μίνι σειρά. Για κάποιο λόγο. Τελοσπάντων, η ουσία είναι ότι η Μάγκι Σμιθ θα το πάρει αυτό το βραβείο, πρώτον γιατί είναι η Μάγκι Σμιθ, δεύτερον γιατί δε γίνεται να μην πάρει κάτι το «Downton Abbey», και τρίτον γιατί υπάρχει αυτή η κατάρα να μη μπορεί το «Mad Men» να κερδίσει ένα βραβείο για τους ρόλους του, ακόμα κι όταν αφορά ανατριχιαστικές ερμηνείες σαν αυτή της Κριστίνα Χέντρικς στο «The Other Woman». Χίλια κρίμα.
Πρέπει να κερδίσει: Κριστίνα Χέντρικς / Θα κερδίσει: Μάγκι Σμιθ
Β’ Ανδρικός σε Κωμωδία
- Τάι Μπαρέλ («Modern Family»)
- Τζέσι Τάιλερ Φέργκιουσον («Modern Family»)
- Μαξ Γκρίνφιλντ («New Girl»)
- Μπιλ Χέιντερ («Saturday Night Live»)
- Εντ Ο’Νιλ («Modern Family»)
- Ερικ Στόουνστριτ («Modern Family»)
Πού είχαμε μείνει πέρσι; Α ναι, μετά τον Τάι Μπαρέλ του «Modern Family», το βραβείο πήρε ο Ερικ Στόουνστριτ του «Modern Family», κάτι που μας αφήνει φέτος με κύριους υποψήφιους τον Τζέσι Τάιλερ Φέργκιουσον του «Modern Family» και τον Εντ Ο’Νιλ του «Modern Family». Βέβαια φέτος η χρονιά ανήκε στον Μαξ Γκρίνφιλντ και τον επικό τυπάρα Σμιντ του, αλλά καθώς αυτός δεν έπαιζε στο «Modern Family» μάλλον θα πρέπει να περιμένει υπομονετικά τη σειρά του, σαν σε ουρά τράπεζας με αριθμό προτεραιότητας 84 νούμερα μετά από αυτόν που εξυπηρετείται τώρα, ώστε να τελειώσει πρώτα η Ακαδημία με όλο το «Modern Family», και μετά θα περάσει στον Γκρίνφιλντ, όταν εμείς βέβαια θα έχουμε πάψει να τον θεωρούμε κουλ.
Τι να κάνεις, συμβαίνουν αυτά. Τώρα, για το ποιος θα εξυπηρετηθεί πρώτος από τους Φέργκιουσον και Ο’Νιλ; Θα σας γελάσουμε, αλλά υποθέτουμε πως όταν βρίσκεσαι σε δίλημμα, πάντα να διαλέγεις τον Αλ Μπάντι. Ειδικά από τη στιγμή που ο Αλ Μπάντι δεν έχει κερδίσει ποτέ Emmy. Μάλλον είναι επειδή τότε δεν έπαιζε ακόμα στο «Modern Family».
Πρέπει να κερδίσει: Μαξ Γκρίνφιλντ / Θα κερδίσει: Εντ Ο’Νιλ
Β’ Γυναικείος σε Κωμωδία
- Μαγίμ Μπιαλίκ («The Big Bang Theory» )
- Τζούλι Μπόουεν («Modern Family»)
- Κάθριν Τζούστεν («Desperate Housewives»)
- Σοφία Βεργάρα («Modern Family»)
- Μέριτ Γουέβερ («Nurse Jackie»)
- Κρίστεν Γουίγκ («Saturday Night Live»)
Αν υπάρχει μια κατηγορία όπου μπορεί να ανατραπεί ο κανόνας που λέγαμε στην αρχή, πιστεύουμε πως μπορεί να είναι αυτός. Η Τζούλι Μπόουεν κέρδισε πέρσι και ενώ είμαι σίγουρος ότι οι ψηφοφόροι θα ψάχνουν να βρουν τι άλλο μέλος του καστ από το «Modern Family» τους έχει απομείνει, ακόμα κι αυτοί δε θα μπορούσαν ποτέ με το χέρι στην καρδιά να δώσουν βραβείο στην Σοφία Βεργάρα και τα στερεοτυπικά ουρλιαχτά της.
Αυτό δε σημαίνει πως η Μπόουεν είναι φαβορί για το ριπίτ - η κατηγορία είναι πολύ ανοιχτή. Κυρίως επειδή η αξιολάτρευτη (και βραβευμένη με Emmy) Κάθριν Τζούστεν απεβίωσε νωρίτερα μες στη χρονιά, κάνοντας τη συμμετοχή της στην τελευταία σεζόν των «Desperate Housewives» εκ των πραγμάτων την ύστερη ευκαιρία για την Ακαδημία να την αναγνωρίσει ξανά. Αλλά κι επειδή η Κρίστεν Γουίγκ αποχώρησε από το «Saturday Night Live» ύστερα από πολλά χρόνια επιτυχιών εκεί, και μάλιστα στην πλάτη μιας χρονιάς που την είδε να φτάνει με αξιώσεις μέχρι και τις υποψηφιότητες των Όσκαρ. Είναι η τελευταία λοιπόν ευκαιρία για την Ακαδημία να βραβεύσει και αυτή την κωμική σταρ της, προτού εκείνη μετακινηθεί οριστικά στη μεγάλη οθόνη. Ίσως είναι επειδή μας τυφλώνει η αγάπη μας για αυτήν, αλλά πιστεύουμε πως αυτό ακριβώς θα συμβεί κιόλας.
Πρέπει να κερδίσει: Κρίστεν Γουίγκ / Θα κερδίσει: Κρίστεν Γουίγκ
Β’ Ανδρικός σε Μίνι Σειρά ή Τηλεταινία
- Τομ Μπέρεντζερ («Hatfields & McCoys»)
- Μάρτιν Φρίμαν («Sherlock: A Scandal in Belgravia»)
- Εντ Χάρις («Game Change»)
- Ντένις Ο’Χερ («American Horror Story»)
- Ντέιβιντ Στράδερν («Hemingway & Gellhorn»)
Εδώ ο μόνος κανόνας είναι πως κερδίζει Αναγνωρίσιμος Πρωταγωνιστής Του Σινεμά (Α.Π.Τ.Σ.), μια σαφέστατα σαχλή νοοτροπία, αλλά ταυτόχρονα και αλάνθαστη - ειδικά αν ο εν λόγω Α.Π.Τ.Σ. παίζει και σε κάποια πρεστιζάτη παραγωγή κανενός ΗΒΟ που όλα δείχνουν πως θα σαρώσει τις κατηγορίες της. Όλα αυτά τα λέμε για να εξηγήσουμε γιατί ο Εντ Χάρις δε θα το χάσει αυτό το βραβείο, ακόμα κι αν ο Μάρτιν Φρίμαν ως Γουώτσον είναι πραγματικά θαυμάσιος.
Πρέπει να κερδίσει: Μάρτιν Φρίμαν / Θα κερδίσει: Εντ Χάρις
Β΄ Γυναικείος σε Μίνι Σειρά ή Τηλεταινία
- Φράνσες Κόνροϊ («American Horror Story»)
- Τζούντι Ντέιβις («Page Eight»)
- Τζέσικα Λανγκ («American Horror Story»)
- Σάρα Πόλσον («Game Change»)
- Μερ Γουίνινγχαμ («Hatfields & McCoys»)
Η συλλογιστική είναι παρόμοια με πριν και δίνει άνετο φαβορί εδώ την Τζέσικα Λανγκ. Ακόμα κι αν το «American Horror Story» δεν προβλέπεται να σαρώσει όπως το «Game Change», υπάρχει κάτι αληθινά θαυμαστό στην μανιακή ερμηνεία της Λανγκ, που υπάρχουν στιγμές που μοιάζει ως η μόνη ηθοποιός που κατανοεί πραγματικά τι είναι αυτή η σειρά στην οποία παίζει. Camp, τρόμος, υστερία, πάγος, όλα σε ένα. Και έχει και την βαρύτητα του ονόματός της για τη (μεγάλη) μερίδα των ψηφοφόρων που βασίζονται σε αυτά και δεν εξετάζουν λεπτομέρειες όπως ‘ποιος ήταν καλύτερος’. Οπότε, καταλήγοντας, η Λανγκ δε το χάνει αυτό, και πολύ δικαίως μάλιστα.
Πρέπει να κερδίσει: Τζέσικα Λανγκ / Θα κερδίσει: Τζέσικα Λανγκ
Διαβάστε επίσης για τα Βραβεία Emmy 2012: