
Η Επανάσταση δεν είναι εδώ ένα σύνθημα ούτε μια σημαία, κι αυτά τα τρία νέα επεισόδια που μόλις κυκλοφόρσηαν μάς αποκαλύπτουν πόσο δύσκολο είναι να αντισταθείς όταν ο εχθρός φοράει καθημερινά πρόσωπα και η υποταγή γίνεται μέρος της ρουτίνας.
Ο αφηγηματικός πυρήνας εδώ στρέφεται γύρω από το Ghorman - έναν πλανήτη που λειτουργεί ως μικρογραφία της Αυτοκρατορικής τυραννίας και της αργής σήψης που προκαλεί στον πληθυσμό. Οι σκηνές δείχνουν τις καθημερινές πρακτικές του ελέγχου: επιθεωρητές που επιβάλλουν κανόνες χωρίς λογική, στρατιώτες που «ακολουθούν διαταγές», και κατοίκους που σιωπούν για να επιβιώσουν. Μέσα σ’ αυτό το τοπίο, η Επανάσταση δεν ξεκινά με όπλα, αλλά με βλέμματα, με συνομωσίες, με φόβο. Οι ήρωες μας βρίσκονται σε κομβικά ηθικά σταυροδρόμια.
Ο πλανήτης θυμίζει περισσότερο κατεχόμενη ευρωπαϊκή πόλη στον Β’ Παγκόσμιο. Στρατιωτικός νόμος. Περιπολίες. Εντολές που δεν αμφισβητούνται. Το κεφάλαιο αυτό ξεκινά σαν κατασκοπικό δράμα, με την ένταση να κρύβεται σε βλέμματα και στη σιωπή των διαδρόμων — αλλά σιγά-σιγά, η βία διεισδύει από παντού.
Διαβάστε παρακάτω τη γνώμη του Flix για όλα τα κεφάλαια της δεύτερης σεζόν του «Andor»:
Ο Κάσιαν δεν είναι πια ο παρατηρητής. Μπαίνει στο παιχνίδι. Αλλά δεν είναι έτοιμος. Τα μάτια του λένε πάντα «δεν θέλω να είμαι εδώ». Το βλέμμα του Ντιέγκο Λούνα γίνεται σταδιακά βαρύτερο, λες και το κορμί του υποχωρεί κάτω από το βάρος των επιλογών του. Η Μπιξ (Aντρια Αρχόνα) επιστρέφει όχι για να μας υπενθυμίσει ποια ήταν, αλλά για να μας δείξει ποια έγινε. Η σκηνή που βρίσκεται απέναντι στον βασανιστή της, χωρίς λόγια, είναι μια νίκη της υποκριτικής οικονομίας. Η κάμερα δεν απομακρύνεται. Ούτε εμείς. Την κοιτάμε, και βλέπουμε έναν άνθρωπο που ξαναφτιάχνει τον εαυτό του από τα συντρίμμια. Ο Σο Γκερέρα (Φόρεστ Γουίτακερ) εισβάλλει ξανά, αυτή τη φορά πιο θυμωμένος, πιο απόλυτος. Ο ιδεαλισμός του έχει μεταλλαχθεί σε φανατισμό. Και είναι απολύτως λογικό. Δεν υπάρχουν ήρωες. Μόνο διαφορετικοί τρόποι να σπείρεις καταστροφή.
Η σκηνοθετική γραμμή παραμένει υποδειγματικά συνεπής στη λιτή, ωμή και γεωμετρικά αυστηρή αισθητική της σειράς. Η ένταση δεν χτίζεται μέσα από μοντάζ, αλλά από την καθυστέρηση της δράσης: κάθε σκηνή διαρκεί όσο χρειάζεται για να νιώσουμε το βάρος της αναμονής. Στο πέμπτο επεισόδιο, υπάρχει μια σκηνή όπου η κάμερα ακολουθεί τον Κάσιαν στους διαδρόμους του Ghorman. Δεν συμβαίνει τίποτα - ή έτσι νομίζουμε. Κάθε πλάνο είναι βραδυφλεγές. Κάθε βλέμμα στον δρόμο είναι πιθανή απειλή. Η σιωπή είναι το ηχητικό μοτίβο. Ο σκηνοθέτης Αριελ Κλέιμαν χρησιμοποιεί τα υλικά του τρόμου, χωρίς ποτέ να καταφεύγει στον τρόμο καθαυτόν. Δεν είναι jump scare, αλλά μια μόνιμη αίσθηση ότι κάτι θα σπάσει. Και όταν σπάει — όπως στη σκηνή της αποτυχημένης επιχείρησης στον σταθμό επικοινωνίας — το κάνει απότομα, σχεδόν αντι-κινηματογραφικά.
Στη σειρά, η βία είναι βρώμικη, μπερδεμένη, απρόβλεπτη. Το κλασικό «Star Wars» μας έμαθε ότι όταν πυροβολείς τον κακό, σώζεις τον κόσμο. Το «Andor» μάς δείχνει πως όταν πυροβολείς, συνήθως πεθαίνει κάποιος που δεν έπρεπε. Η απώλεια της Σίντα είναι χαρακτηριστική: συμβαίνει σε κλάσματα του δευτερολέπτου, μέσα στον πανικό μιας επιχείρησης που πήγε στραβά. Δεν προαναγγέλλεται με μουσική κορύφωση, δεν «σκηνοθετείται» για συναισθηματικό αντίκτυπο, με την κάμερα να μένει απόμακρη. Η Βελ συνεχίζει την αποστολή σαν να μην έγινε τίποτα. Και όμως όλα έχουν αλλάξει.
Αυτό είναι το βασικό μήνυμα. Οι επαναστάτες δεν είναι καλύτεροι άνθρωποι. Είναι αυτοί που δεν αντέχουν άλλο να βλέπουν τον τρόμο. Oμως για να αλλάξουν τον κόσμο, πρέπει να γίνουν κομμάτι του. Να χτίσουν μια νέα Αυτοκρατορία μέσα στην καρδιά της παλιάς και να πληρώσουν με το ίδιο νόμισμα. Αν τα πρώτα τρία επεισόδια έθεσαν τους όρους, τα επεισόδια 4–6 τους κατέστησαν αδιαπραγμάτευτους: το «Andor» δεν ενδιαφέρεται να μας διασκεδάσει. Θέλει να μας συντρίψει, να μας ταρακουνήσει, να μας φέρει αντιμέτωπους με το ερώτημα: τι σημαίνει να παλεύεις για κάτι που ίσως δεν προλάβεις να δεις ολοκληρωμένο;
Αλλά, καμιά φορά, η μόνη μορφή αντίστασης είναι να επιλέξεις να συνεχίσεις, ακόμη κι όταν όλα έχουν χαθεί.
Τα επεισόδια 4-6 της δεύτερης σεζόν του «Andor» είναι διαθέσιμα στο Disney+