«Η Ψυχή και το Σώμα» («Teströl és lélekröl») της Ιλντικο Ενιέντι – Ειδική Προβολή, Αφιέρωμα - Ολύμπιον στις 15.30
Ο διευθυντής ενός σφαγείου υποδέχεται με ανάμεικτα συναισθήματα την καινούργια επιθεωρήτρια: του αρέσει, αλλά τη βρίσκει μάλλον ψυχρή κι απόμακρη. Στην πορεία, οι δύο αυτοί άνθρωποι συνειδητοποιούν πως έχουν κάθε βράδυ το ίδιο, κοινό όνειρο, στο οποίο είναι μεταμορφωμένοι σε ζώα. Μια ταινία που αποδεικνύει πως ο κινηματογράφος γίνεται από το υλικό απ’ το οποίο είναι φτιαγμένο τα όνειρα, ένα τόσο ρομαντικό όσο και λυρικό ποίημα που κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου. Η ταινία, που αποτέλεσε και την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ, εγκαινιάζει και το αφιέρωμα στις ταινίες της Ουγγαρέζας σκηνοθέτη, Ιλντικο Εντιέντι, η οποία θα βρίσκεται στις αίθουσες για να παρουσιάζει τη δουλειά της και να μιλά με το κοινό. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Η Ψυχή και το Σώμα» εδώ.
«Ξεκίνημα της Μέρας» («Dita zë fill») του Γκεντιάν Κότσι - Εκτός Συναγωνισμού - Τζον Κασσαβέτης στις 15.00
Μια ανύπαντρη μητέρα που προσπαθεί να μεγαλώσει το μωρό της κάνοντας περιστασιακές δουλειές, αναλαμβάνει τη φροντίδα μιας ηλικιωμένης γυναίκας. Οταν της κάνουν έξωση, μετακομίζει στο σπίτι της γηραιάς κυρίας και αγωνίζεται να την κρατήσει στη ζωή με κάθε τρόπο. Μια οικουμενική ιστορία για την ηθική σε καιρούς οικονομικής και κοινωνικής εξαχρείωσης, η οποία εστιάζει στη σχέση δύο γυναικών που μάχονται με διαφορετικά μέσα για την επιβίωση. Το ντεμπούτο του Τζεντιάν Κότσι είναι ελληνική συμπαραγωγή με ως επι το πλείστον ελληνικό crew και την εκπληκτική Ορνέλα Καπετάνι στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Διαβάστε περισσότερα για το «Ξεκίνημα της Μέρας» εδώ.
«1945» του Φερέντς Τούρουκ - Ειδικές Προβολές - Φρίντα Λιάππα στις 18.00
Κάποια ζεστή ημέρα του Αυγούστου του 1945, κι ενώ οι κάτοικοι ενός μικρού χωριού είναι αφοσιωμένοι στην προετοιμασία για το γάμο του γιου του τοπικού ιερέα, καταφθάνουν στον σταθμό των τρένων δύο Ορθόδοξοι Εβραίοι κουβαλώντας κάποια μυστηριώδη δέματα. Οι χωρικοί τρέμουν στην ιδέα πως πρόκειται για επιζώντες από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης που θα διεκδικήσουν τη χαμένη τους περιουσία. Μιλώντας με ευαισθησία για ένα παραγνωρισμένο θέμα της ευρωπαϊκής ιστορίας, ο σκηνοθέτης τολμά ν’ ανοίξει το κουτί της Πανδώρας και ν’ αποτυπώσει σ’ αυτό το ασπρόμαυρο πορτρέτο μιας ρημαγμένης γης όλες τις γκρίζες ζώνες που καταπατούν οι άνθρωποι σε καιρό ειρήνης.
«Ο Κύκνος» («Svanurinn») της Αουσα Χέλγκα Χιόρλεϊφσον - Ανοιχτοί Ορίζοντες - Τζον Κασσαβέτης στις 20.00
Ενα πεισματάρικο εννιάχρονο κορίτσι καταλήγει στην εξοχή, όπου την έχουν στείλει για να δουλέψει και να ωριμάσει, αλλά βρίσκεται βαθιά εμπλεγμένη σ’ ένα δράμα που μετά βίας καταλαβαίνει. Μια ακραία ισλανδική βερσιόν της Αλίκης στη Χώρα των θαυμάτων, μια ιστορία για τους ανθρώπους που χάνονται (και ξαναβρίσκονται) στην ερημιά, ένα πέρασμα στα θολά νερά της ενηλικίωσης και στην άγρια φύση μέσα μας.
«Αγαπημένη μου Αννα» («Ana, mon amour») του Καλίν Πέτερ Νέτζερ - Ματιές στα Βαλκάνια - Σταύρος Τορνές στις 20.30
Ο Τομά γνωρίζει την Ανα στο πανεπιστήμιο, όπου σπουδάζουν λογοτεχνία. Η Ανα πάσχει από μια ελαφρά νευρική διαταραχή και υποφέρει από κρίσεις πανικού. Ο Τομά την ακολουθεί σ’ αυτόν τον σκοτεινό λαβύρινθο, έρχεται σε σύγκρουση με τους γονείς της όταν την απορρίπτουν, δέχεται να γίνει πατέρας και την παντρεύεται, γίνεται γκουβερνάντα, σοφέρ, τα πάντα γι’ αυτήν. Αν και μοιάζει να έχει τον απόλυτο έλεγχο της σχέσης, στην πραγματικότητα έλκεται από μια γυναίκα που δεν καταλαβαίνει. Οταν η Ανα ξεπερνά τους φόβους της και προσαρμόζεται στον έξω κόσμο, ο Τομά μένει μόνος, προσπαθώντας να ενώσει τα κομμάτια του παζλ. Από τον σκηνοθέτη του «Child's Pose», Αργυρή Αρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου. Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «Αγαπημένη μου Ανα». Διαβάστε εδώ για όλες τις ταινίες του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια.
«Επαφή» του Τώνη Λυκουρέση - Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου - Ολύμπιον στις 20.30
Πέντε σταματημένα ασανσέρ. Αγνωστοι μεταξύ τους, παγιδεύονται. Μοιάζουν με συνηθισμένους ανθρώπους, αλλά όλοι έχουν εσωτερικές φοβίες, κρυφές ατζέντες και καταπιεσμένα συναισθήματα. Η ένταση κλιμακώνεται. Δεν υπάρχει επικοινωνία – μόνο πικρόχολοι, θυμωμένοι άντρες και γυναίκες. Κόλαση σε τέσσερα τετραγωνικά. Ο πόλεμος ξεκινάει. Από τον σκηνοθέτη του «Σκλάβοι στα Δεσμά τους», με τους Νένα Mεντή, Ακη Σακελαρίου, Χρήστο Λούλη, Αλεξάνδρα Aϊδίνη, Βασίλη Κουκαλάνι. Διαβάστε περισσότερα για όλες τις ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
«Infinity Baby» του Μπομπ Μπάινγκτον - Ανοιχτοί Ορίζοντας - Παύλος Ζάννας στις 21.30
Σ’ αυτή την κωμωδία επιστημονικής φαντασίας, κάποια μωρά δεν μεγαλώνουν και δεν κλαίνε ποτέ –γιατί γεννήθηκαν μετά από κάποια πειράματα γενετικής βελτίωσης–, ενώ κάποια άλλα, μεγαλύτερα μωρά αρνούνται να μεγαλώσουν, διψάνε για προσοχή, έχουν «προβλήματα δέσμευσης» και ψάχνουν τη μαμά τους. Ενας σκηνοθέτης από το Οστιν του Τέξας (τη Μέκκα του αμερικανικού ανεξάρτητου σινεμά) κόβει τον ομφάλιο λώρο που ενώνει τη λεγόμενη «κρίση του ανδρισμού» με την εμμονή της επαγγελματικής και οικογενειακής ολοκλήρωσης.
«Tom of Finland» του Ντόμε Καρουκόσκι - Ειδικές Προβολές - Ολύμπιον στις 23.00
Η αληθινή ιστορία μιας από τις πιο επιδραστικές, πρώιμες φιγούρες του κινήματος για τα δικαιώματα της LGBT παγκόσμιας κοινότητας, το πορτρέτο ενός ζωγράφου που έγινε γνωστός στη μεταπολεμική Ευρώπη με την υπογραφή «Tom of Finland», είναι ταυτόχρονα μια ιστορία για την πραγματική αποστολή της τέχνης που αμφισβητεί, εξεγείρεται, προσφέρει καταφύγιο και απελευθερώνει. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Tom of Finland» εδώ.
«Τα Αγρια Αγόρια» («Les Garçons sauvages») του Μπερτράν Μαντικό - Round Midnight - Φρίντα Λιάππα στις 23.15
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία ενός ορκισμένου εραστή του φιλμ και τολμηρού εικονοκλάστη που παντρεύει το μακάβριο με το μπουρλέσκ, έχει για ήρωες μια ομάδα αγοριών που διαπράττουν ένα έγκλημα στη Ρεουνιόν των αρχών του 20ού αιώνα. Για να τους τιμωρήσει, ένας Ολλανδός καπετάνιος τούς παίρνει στο στοιχειωμένο καράβι του και, βάζοντας πλώρη για ένα μαγικό νησί, γίνεται τύραννος κι αφέντης. Ο Αρχοντας των Μυγών συναντά την αισθητική παρακαταθήκη του Βαλέριαν Μπορόβτσικ σ’ ένα σύμπαν γεμάτο λογοτεχνικές και κινηματογραφικές αναφορές, κι όμως ολότελα προσωπικό.