«Η βασίλισσα» των ρομαντικών κομεντί, Μεγκ Ράιαν, γοήτευσε το κοινό κατά τη διάρκεια της πρόσφατης εμφάνισής της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο την Τρίτη, όπου βρέθηκε με αφορμή το βραβείο-φόρο τιμής που της απένειμε η φετινή διοργάνωση για τη συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο.
Σε συζήτηση που πραγματοποιήθηκε, η ηθοποιός αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, σε μερικούς από τους πιο εμβληματικούς ρόλους που έχει ενσαρκώσει σε ταινίες όπως το «Οταν ο Χάρι Γνώρισε τη Σάλι» (1989) και το «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας» (1998). Επιπλέον, μίλησε ανοιχτά για τις αλλαγές που βίωσε τόσο στη ζωή, όσο και την καριέρα της στη βιομηχανία του κινηματογράφου από τότε που έκλεισε τα 60.
Στο πλαίσιο της βράβευσής της, οργανώθηκε από το Φεστιβάλ και προβολή του «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας» στον κινηματογράφο Coca-Cola Open Air, τον ίδιο χώρο όπου προβλήθηκε πριν από 25 χρόνια, κατά τη διάρκεια της 5ης τότε διοργάνωσης του Φεστιβάλ.
Η ηθοποιός μοιράστηκε με το κοινό τα πρώτα της βήματα στην αρχή της καριέρας της, τη δεκαετία του '80, στη δημοφιλή σαπουνόπερα «As the World Turns», μία δουλειά που έκανε, ώστε να είναι σε θέση να πληρώνει τα δίδακτρα για τις σπουδές της στο NYU, προτού κλέψει την παράσταση στο πλευρό του Τομ Κρουζ στην επιτυχία του 1986 «Top Gun», η οποία την έφερε στο προσκήνιο. Γελώντας, η Ράιαν περιέγραψε τις σύντομες και κοφτές οδηγίες που έπαιρνε από τον Τόνι Σκοτ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων: «Σε αυτή τη σκηνή είσαι χαρούμενη. Σε αυτή τη σκηνή είσαι λυπημένη».
Η Ράιαν και ο Κρουζ στο Top Gun, 1986
Η δεύτερη ταινία της, «Οταν ο Χάρι Γνώρισε τη Σάλι» ήταν η πρώτη εκ των τριών ρόλων που καθόρισαν την καριέρα της στις ταινίες του είδους, συμπεριλαμβανομένων των «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας» και «Αγρυπνος Στο Σιάτλ», γραμμένων από την αείμνηστη Νόρα Εφρον, την οποία η Ράιαν θυμήθηκε με συγκίνηση, εξηγώντας πως είχε τον τρόπο της να δημιουργεί ένα περιβάλλον που βγάζει τον καλύτερο εαυτό των ανθρώπων. «Εκανε το γύρισμα να μοιάζει με δείπνο στο σπίτι της. Ηταν τόσο διασκεδαστικό», είπε. Αναφερόμενη δε στο σύνολο του έργου της Εφρον, τόνισε πως σχεδόν ποτέ δεν βρίσκεις γραφή σαν αυτή.
Θυμούμενη ακόμη μερικές από τις αξέχαστες ερμηνείες της στη μεγάλη οθόνη, η αγαπημένη ηθοποιός περιέγραψε το πώς μελετούσε τα έργα του Καρλ Γιουνγκ προκειμένου να παίξει τρεις διαφορετικές γυναίκες στο «Ο Τζο ενάντια στο ηφαίστειο» (1990) και το πόσο δυσκολευόταν όταν της ανατέθηκε να παίξει τη μεθυσμένη στο «Οταν ένας άνδρας αγαπάει μια γυναίκα» (1994). Επίσης, έκανε μία σύντομη αναφορά και στη διάσημη απόρριψή της στην πρόταση να ενσαρκώσει την Κλαρίς Στέρλινγκ στη «Σιωπή των Αμνών» (1991), σημειώνοντας ότι η Τζόντι Φόστερ ήταν «το κατάλληλο άτομο» για να παίξει τον ρόλο.
Οταν ο Χάρι Γνώρισε τη Σάλι, 1989
Σε ερώτηση που δέχτηκε για τις ευκαιρίες που υπάρχουν για τις μεγαλύτερες γυναίκες στο Χόλιγουντ, η Ράιαν παραδέχτηκε ότι προκύπτουν ορισμένοι περιορισμοί μετά από κάποια ηλικία, αλλά πρόσθεσε ότι αυτοί ήταν που εντέλει την ώθησαν να πειραματιστεί περισσότερο, οδηγώντας την καριέρα της σε νέες κατευθύνσεις. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι για οποιονδήποτε μεγαλύτερο ηθοποιό, οι ρόλοι είναι περιορισμένοι», είπε. «Αλλά αυτοί οι περιορισμοί δεν υπάρχουν για έναν σκηνοθέτη ή έναν παραγωγό […] Μετά από κάποιο σημείο, απλώς θέλεις να πεις αυτό που εννοείς. Και μερικές φορές, αυτό δεν αφορά το να είσαι ηθοποιός».
Το παραπάνω σκεπτικό συνέβαλε στην απόφασή της να στραφεί και ίδια στη σκηνοθεσία, αλλά και την παραγωγή, πέραν της υποκριτικής τα τελευταία χρόνια. Εκτός από την τιμητική διάκριση που έλαβε από το Φεστιβάλ του Σαράγιεβο, η Ράιαν βρέθηκε στην πρωτεύουσα της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης, για να παρουσιάσει την τελευταία ταινία που σκηνοθέτησε «Τι Συνέβη Μετά...», στην οποία και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Ντέιβιντ Ντουκόβνι. Βασισμένη στο θεατρικό έργο του Στίβεν Ντίτζ, «Shooting Star», η ταινία ακολουθεί δύο παλιούς εραστές που, αφού συναντιούνται τυχαία όταν οι πτήσεις τους ακυρώνονται εξαιτίας μιας χιονοθύελλας, περνούν τη νύχτα σε ένα αεροδρόμιο αναβιώνοντας το παρελθόν.
Το φιλμ αποτελεί τη δεύτερη σκηνοθετική προσπάθεια της Ράιαν μετά την ταινία του 2015, «Ithaca» στην οποία πρωταγωνίστησε δίπλα στον γιο της, Τζακ Κουέιντ, και συναντήθηκε στην οθόνη με τον Τομ Χανκς για τέταρτη φορά. Το «Τι Συνέβη Μετά...», σηματοδοτεί την επιστροφή της μετά από οκτώ χρόνια απουσίας από τα κινηματογραφικά δρώμενα.
Μιλώντας για το πρότζεκτ αποκάλυψε πως γυρίστηκε μέσα σε τρεις μόλις εβδομάδες με προϋπολογισμό 3 εκατομμυρίων δολαρίων και είχε «πολύ υψηλό βαθμό δυσκολίας», όμως -όπως εξήγησε- η πρόκληση ήταν βασικός παράγοντας που την ενέπνευσε να το κάνει. «Καταλήξαμε να γυρίζουμε σε ένα μουσείο στο Αρκανσας. Δεν μπορούσαμε να ελέγξουμε τους κομπάρσους, οπότε έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε πραγματικούς ανθρώπους. Υπήρχε κάτι το διασκεδαστικό στο να προσπαθείς να ανταπεξέλθεις σε όλες τις παραπάνω αναποδιές εντός του λιγοστού διαθέσιμου χρόνου σε συνδυασμό με τον περιορισμένο προϋπολογισμό», διευκρίνισε.
Τι Συνέβη Μετά..., 2023
Ακόμη, η Ράιαν αναφέρθηκε σε μία τριάδα μελλοντικών έργων που σχεδιάζει: ένα στο οποίο έχει πρωταγωνιστικό ρόλο, ένα το οποίο θα σκηνοθετήσει και ένα τρίτο που σχεδιάζει να σκηνοθετήσει, αναλαμβάνοντας συγχρόνως και την παραγωγή.
«Απλώς αγαπώ το να βρίσκομαι στον χώρο της αφήγησης. Και ανακάλυψα στα μέσα της καριέρας μου την αξία της κοινότητας σε αυτό -όχι μόνο των κινηματογραφιστών, αλλά και του ίδιου του κοινού- […] Δεν κοιτάζω πολύ συχνά τη σκοτεινή πλευρά των πραγμάτων. Είμαι ο πιο τυχερός άνθρωπος που θα συναντήσετε. Δεν νιώθω ότι μου λείπει κάτι. Εχω μία ευλογημένη ζωή και δουλεύω με απίστευτους ανθρώπους», δήλωσε κλείνοντας η σταρ.