Buzz

LANDMARKS II: - Το Σινεμά στο Κέντρο | Η Αθήνα στο Σινεμά

of 10

Τέσσερις κύκλοι προβολών από την Ενωση Σκηνοθετων και Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου για την Αθήνα σε αίθουσες του κέντρου της Αθήνας.

LANDMARKS II: - Το Σινεμά στο Κέντρο | Η Αθήνα στο Σινεμά

Η Eνωση Σκηνοθετών - Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), μετά την διοργάνωση του κινούμενου θερινού κινηματογράφου - road trip LANDMARKS τον περασμένο Σεπτέμβριο, με προβολές σημαντικών ελληνικών ταινιών στις περιοχές όπου γεννήθηκαν, επιστρέφει στην Αθήνα για να αναδείξει την σχέση της πόλης με το σινεμά, φιλοξενώντας τις δράσεις της στους ιστορικούς κινηματογράφους του κέντρου της. Οπως αναφέρει χαρκατηριστικά στην ανακοίνωσή της «αυτούς που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν στον βωμό μιας τουριστικής Αθήνας και όχι μιας πόλης ζωντανής για τους πολίτες της.»

Θέλοντας να τονίσει αυτή την αμφίρροπη σχέση Αθήνας - σινεμά - κέντρου, επιλέγει τα 4 ιστορικά σινεμά Ελλη, Αστυ, Αστορ και Cinobo Oπερα για να στεγάσουν τις επόμενες Δευτέρες του Απριλίου (8/4, 15/4, 22/4 και 29/4) προβολές μεγάλου, μεσαίου και μικρού μήκους ταινιών, συζητήσεις, installation και party, με την δράση LANDMARKS II - Το Σινεμά στο Κέντρο | Η Αθήνα στο Σινεμά.

Οι προβολές χωρίζονται θεματικά, και περιλαμβάνουν ταινίες που έχουν ταυτιστεί με το κέντρο της πόλης, έχουν επηρεάσει τον τρόπο που βλέπουμε την Αθήνα και έχουν αφήσει το στίγμα τους στον ελληνικό κινηματογράφο. Ταινίες κλασικές, αλλά και σύγχρονες, αγαπημένες και σπάνιες. Ταινίες που χαρτογραφούν την διαδρομή μιας πόλης από τη δεκαετία του ‘50 έως αυτή του 2000. Ταινίες που αποκαλύπτουν τη σχέση της Αθήνας με τον κινηματογράφο, ανοίγουν διάλογο μεταξύ κατοίκων και θεατών και παρουσιάζουν διαφορετικές όψεις της ίδιας πόλης μέσα από διαφορετικά βλέμματα και βιώματα.

Από τη μία η εγκληματική Αθήνα, εκείνη που έχει στιγματιστεί από μια βαριά ιστορία, από την άλλη η λαβυρινθώδης πόλη μέσα στην οποία χάνεσαι, η queer Αθήνα αλλά και αυτή η Αθήνα που δεν βλέπεις, η αθέατη πλευρά των απόκληρων της πόλης.

Ιωάννης ο Βίαιος 607 Ιωάννης ο Βίαιος

Αληθινά Εγκλήματα στην Αθήνα - Δευτέρα 8/4 - Ελλη

Εγκλήματα που έχουν στιγματίσει την ζωή της πόλης γίνονται αφορμή για 2 πολύ διαφορετικά μυθοπλαστικά περιβάλλοντα. Στον «Ιωάννη τον Βίαιο», ο Γιάννης διαβάζει τις εφημερίδες, φαντασιώνεται πως έχει δύναμη, πως είναι φονιάς, πως ο κόσμος τον σέβεται και τον φοβάται. Ο «Αγγελος» στην ομόνυμη ταινία δεν έχει όνειρα δύναμης κι αυταρέσκειας, αποζητά ηρεμία, φροντίδα κι αγάπη που δεν βρίσκει πουθενά. Το όνειρο του ενός γίνεται ο εφιάλτης του άλλου. Και οι δυο ταινίες βασίζονται σε εγκλήματα που ο χρόνος σιγά σιγά μας απομακρύνει από τις ρίζες τους, που οι αληθινές ιστορίες θολώνουν από τη μυθοπλασία, στην οθόνη όμως παραμένουν τα θραύσματα δυο ανθρώπων που ήταν θύτες και θύματα, που η μοναξιά τους φέρει κι ένα δικό μας βάρος, μια δική μας ευθύνη. Αν στρέψουμε το βλέμμα μας στις γωνιές της Αθήνας που περπάτησαν —και τώρα η εικόνα εκείνων των καιρών αργοσβήνει— ίσως ακόμα να διακρίνουμε τον Γιάννη να ψάχνει στα περίπτερα την ιστορία του, τον Άγγελο στο μισοσκόταδο κάποιον να τον αγαπήσει.

Ιωάννης ο Βίαιος, Τώνια Μαρκετάκη, 1973, 180’ | 18:00
Προλογίζει η ηθοποιός Μισέλ Βάλεϊ
Σε έναν απόμερο δρόμο μια νύχτα δολοφονείται η νεαρή Ελένη Χαλικιά από έναν άγνωστοάνδρα, ο οποίος τρέπεται σε φυγή. Το περιστατικό μονοπωλεί το ενδιαφέρον των εφημερίδωνκαι της κοινής γνώμης. Λίγο αργότερα ένας άσχετος με το στενό κύκλο της γυναίκας άντρας,ο 20άρης Ιωάννης Ζάχος ομολογεί πως εκείνος τη σκότωσε, ως αποτέλεσμα των βαριώνψυχολογικών προβλημάτων του.

Αγγελος, Γιώργος Κατακουζηνός, 1982, 126’ | 21:20
Προλογος και συζήτηση μετά την πρόβολή με τον σκηνοθέτη και συγγραφέα Παναγιώτη Ευαγγελίδη & ο συγγραφέαςΧρήστος Ρούσσος, από την αληθινή ιστορία του οποίου εμπνέεται η ταινία.
Ενας νεαρός άνδρας, ο Άγγελος ερωτεύεται ένα σκληρό αρσενικό, τον Μιχάλη που δενανέχεται να έχει σχέση με κάποιον του ίδιου φύλου. Έτσι μεταμφιέζει τον Άγγελο σε γυναίκα. Ο Άγγελος επαναστατεί και τελικά οδηγείται στο έγκλημα.

Ενας Ερωδιος για τη Γερμανία Ενας Ερωδιός για τη Γερμανία

Αθήνα Πόλη Λαβύρινθος - Δευτέρα 15/4 - Αστυ

Η συντομότερη διαδρομή ανάμεσα σε δύο σημεία, μάς λέει η γεωμετρία, είναι η ευθεία, αλλά όλοι ξέρουμε ότι στην πραγματική ζωή δεν υπάρχουν ίσιες γραμμές, και ακόμα λιγότερεςευθείες θα συναντήσει κανείς στη Αθήνα, την πατρίδα των τεθλασμένων, των ανισόπεδων και των τεμνομένων. Παρ' όλα αυτά, εμείς, οι κάτοικοι της Αθήνας, ελπίζουμε ότι κάποτε θαφτάσουμε στον προορισμό μας, και αυτή η αφέλεια μας είναι αρκετή για να ταυτιστούμε μετους ήρωες της «Αρπα Colla», του «Ρεπό» και του «Ερωδιού στη Γερμανία»**. Και αυτοί (όπως κι εμείς)περιδιαβαίνουν την Αθήνα σε ζιγκ-ζαγκ και κύκλους, σκοντάφτοντας σε φαντασιώσεις καικάνοντας στάσεις στο παράλογο, καθώς επιχειρούν — όντας κατά βάση πρακτικοί άνθρωποι(όπως κι εμείς) — να δώσουν πρακτικές λύσεις στα πρακτικά τους προβλήματα, αγνοώνταςότι η ταλαιπωρία τους (όπως και η δική μας) είναι υπαρξιακή, ποιητική και αστεία.

Αρπα Colla, Νίκος Περάκης, 1982, 98’ | 18:00
Προλογίζει ο σκηνοθέτης της ταινίας Νίκος Περάκης
Δυο κινηματογραφιστές με προοδευτικές ιδέες προσπαθούν να εμπνευστούν από τη γύρωπραγματικότητα για να φτιάξουν μια ταινία σε αυτή τη σάτιρα του ελληνικού κινηματογράφου.

Ρεπό, Βασίλης Βαφέας, 1982, 75’ | 20:10
Προλογίζει ο σκηνοθέτης της ταινίας Βασίλης Βαφέας
Στην Αθήνα το 1982 ακολουθούµε την πορεία του Δρακάκου (Πέτρος Ζαρκάδης). ΟΔρακάκος έχει ρεπό από την δουλειά του, και επιλέγει στο ρεπό του να κάνει ορισµένεςδουλειές. Μία µία, τον οδηγούν ϐαθύτερα σε καταστάσεις καθηµερινής τρέλας.

Ενας Ερωδιός για τη Γερμανία, Σταύρος Τορνές, 1988, 90’ | 22:00
Προλογίζουν οι ηθοποιοί της ταινίας Μύρνα Τσάπα και Μάριος Καραμάνης
Οι κεντρικοί ήρωες είναι: ο εκδότης Λουκάς, που τυπώνει μόνο ποιητικές συλλογές και,καθώς δεν τα βγάζει πέρα οικονομικά, πουλά και βαλσαμωμένα πουλιά. Κοντά του ο βοηθόςτου Μάριος και η Νίνα, με την οποία είναι ερωτευμένος ο Μάριος. Η Νίνα είναι εκείνη που θαπάρει την εξουσία στο μικρό εκδοτικό οίκο. Γύρω από τους πρωταγωνιστές κι άλλαπρόσωπα που πολλές φορές παίζουν διπλούς ρόλους, μπλέκοντας το όνειρο και τηφαντασία με την πραγματικότητα.

delivery Delivery

Αθέατη Αθήνα - Δευτέρα 22/4 - Cinobo Οπερα

Από την παραγκούπολη στο Δουργούτι (σημερινός Νέος Κόσμος) της «Μαγικής Πόλης» (1955)όπου άνθρωποι προσπαθούν να χτίσουν την ζωή τους μετά τον εμφύλιο σε μια κοινωνία πουγίνεται ένα σώμα όταν αυτό χρειαστεί, περνάμε στις μεγάλες λεωφόρους και τις κόντρες μεμηχανάκια στους «Απέναντι» (1982) όπου μικροκακοποιοί κλέβουν ανταλλακτικά για ναεπιβιώσουν και μια καταδικασμένη ερωτική ιστορία δίνει την μοναδική διέξοδο σε μια ζωήπου μοιάζει χαμένη. Στο «Delivery» του 2004, δύο άνθρωποι - φαντάσματα, μοιράζονται τηνμοναξιά τους βολτάροντας σε σκοτεινούς δρόμους και στοές του κέντρου όπου κυριαρχούν ηεξάρτηση και η εξαθλίωση. Τρεις διαφορετικές δεκαετίες, τρεις τελείως διαφορετικές όψειςτης Αθήνας, τρία τελείως διαφορετικά περιθώρια. Κοινός τους τόπος η ζωή που γλιστράει απ’τις χαραμάδες αψηφώντας την αποξένωση που εγκαθιδρύεται σταδιακά στην κοινωνία και ημαγική κινηματογραφική αποτύπωση ευάλωτων ανθρώπων σε ευάλωτες στιγμές.

Μαγική Πόλις, Νίκος Κούνδουρος, 1954, 76’ | 18:00
Προλογίζουν οι επίκουρες καθηγήτριες κινηματογράφου στο ΕΚΠΑ, Αφροδίτη Νικολαΐδου καιΆννα Πούπου.
Ενας φορτηγατζής σε μια λαϊκή φτωχογειτονιά της Αθήνας, που βρίσκεται μπλεγμένος σε μιαπαράνομη δοσοληψία με ένα απατεώνα, προσπαθεί να ξεφύγει από τα πλοκάμια τουυπόκοσμου και να κερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του.

Οι Απέναντι, Γιώργος Πανουσόπουλος,1981, 106’ | 20:00
Προλογίζει η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Μπέττυ Λιβανού
Ενας εικοσάχρονος νέος που γλίτωσε το στρατιωτικό εξαιτίας ελαφράς σχιζοφρένειας καικυκλοφορεί μόνο το βράδυ ανάμεσα στους καμικάζι μηχανάκηδες, εντοπίζει, με το τηλεσκόπιότου, μια τριανταπεντάχρονη γυναίκα που ζει απέναντι από την πολυκατοικία του.

Delivery, Νίκος Παναγιωτόπουλος, 2004, 100’ | 22:30
Προλογίζουν οι πρωταγωνιστές της ταινίας, Θάνος Σαμαράς & Αλεξία Καλτσίκη
Ενας νεαρός διανομέας πίτσας, που πέφτει από το πουθενά και στο τέλος πετάει για τοπουθενά, διασχίζει την παραγκωνισμένη πραγματικότητα της Αθήνας και γίνεται μάρτυραςτων εξομολογήσεων αυτού του (αυτό)εξόριστου κόσμου.

Μια Θέση στον Ηλιο Μια Θέση στον Ηλιο

Queer Αθήνα - Μεγάλη Δευτέρα 29/4 - Αστορ

Οι τόποι δεν γίνονται τοπόσημα μέσα από οποιαδήποτε εκ των άνω θεσμική απόφαση αλλάμέσα από την χρήση τους. Η Αθήνα των μνημείων ελκύει ίσως τον τουρίστα, αλλά η πόληπου ενδιαφέρει τον εξερευνητή είναι εκείνη που αποκαλύπτει τον χάρτη της μέσα από τααλλεπάλληλα στρώματα νοηματοδότησης που δημιουργεί η χρήση των δρόμων, τωνπάρκων ή των πλατειών. Αυτή είναι η queer Αθήνα. Μια πόλη σώμα γεμάτη ερωτογενείςζώνες. Μια πόλη συνήθως νυχτερινή όπου ο ελληνικός κινηματογράφος έχει αποκαλύψει τηνστοιχιωτική της μυθολογία. Από την άκρη μέχρι το κέντρο της πόλης, οι ταινίες τουαφιερώματος περιπλανιούνται σε μια Αθήνα ερωτικών συναντήσεων άλλης εποχής, πολύμακριά από την εποχή του online dating. Ο Τσαρουχικός γυμνός Άγγελος της Αθήνας τουΑγγελόπουλου περιπλανιέται με την μηχανή του από την άκρη της πόλης, το Μενίδι τουΓιάνναρη, στο κέντρο της, για να συναντήσει το βλέμμα των ποιητών του Σπετσιώτη μέσαστα πάρκα μια άλλης εποχής ή στην διαφορετική Ομόνοια του Χάρη Παπαδόπουλου. Ηπόλη είναι εκεί για να φιλοξενήσει το ερωτικό βλέμμα και τελικά να μετατρέψει το δημόσιοσώμα της σε ιδιωτικό.

Μετέωρο και Σκιά, Τάκης Σπετσιώτης, 1985, 101’ | 18:00
Προλογίζει ο σκηνοθέτης της ταινίας, Τάκης Σπετσιώτης
Η ζωή του αυτόχειρα ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη. Ομοφυλόφιλος, ναρκομανής καικομμουνιστής, αποτελούσε σκάνδαλο για τη συντηρητική αθηναϊκή κοινωνία του καιρού τουκαι για την κοινωνική τάξη από την οποία προερχόταν.

Queer Μικρού Μήκους | 20:10
Προλογίζει ο καθηγητής Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου, Κωνσταντίνος Κυριακός

Αθήνα, Επιστροφή στην Ακρόπολη, Θόδωρος Αγγελόπουλος, 1983, (μεσαίου μήκους 43')
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ύστερα από την κινηματογραφική του περιπλάνηση στηνεπαρχία, επέστρεψε στη γενέθλια πόλη του και στο ντοκιμαντέρ, με τη μορφή ποιητικούημερολογίου. Το ντοκιμαντέρ του ανατέθηκε στο πλαίσιο μιας τηλεοπτικής σειράς για τιςευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Με σκηνές από προηγούμενες ταινίες του και με μοντέρνανεοελληνική ποίηση, ζωγραφική και μουσική, δημιούργησε το πορτραίτο «μιας διαφορετικήςΑθήνας».

Poste Restante – Ομόνοια, Χάρης Παπαδόπουλος, 1982, (μικρού μήκους, 14')
Ενα μείγμα πραγματικότητας και μυθοπλασίας για τη νυχτερινή ζωή στην πλατεία Ομονοίαςκαι τις γύρω περιοχές.

Μια Θέση στον Ηλιο, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, 1995, (μεσαίου μήκους 45')

Αθήνα. Στα απόνερα της κατάρρευσης του κομμουνιστικού μπλοκ, άλλο ένα τρένοκαταφθάνει γεμάτο οικονομικούς μετανάστες. Ανάμεσα στους απελπισμένους και φτωχούςείναι κι ο Παναγιώτης, 18 χρονών, ένα φιλόδοξο παιδί απ’ την Αλβανία. Στους κατάφωτουςνυχτερινούς δρομους, ο Ηλίας, όμορφος και μοναχικός, ψωνίζεται, γυρεύοντας κάποιον πουθα τον αποσπάσει από την κενή του ζωή.

Από την Ακρη της πόλης, Κωνσταντίνος Γιάνναρης, 1998, 94’ | 22:20
Προλογίζει ο σκηνοθέτης της ταινίας Κωνσταντίνος Γιάνναρης
Όνειρα, πλάκες και σκληρή καθημερινότητα μιας παρέας νεαρών Ρωσοπόντιων που ζουνστην "άκρη της πόλης" και στο περιθώριο της ελληνικής κοινωνίας.


LANDMARKS II - Το Σινεμά στο Κέντρο | Η Αθήνα στο Σινεμά
Οι προβολές πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφουκαι την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
Τιμή εισιτηρίου: 6€ / ταινία, 10€ / ημέρα
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη σελίδα της ΕΣΠΕΚ στο Facebook

landmarks II