Η καριέρα της Ιζαμπέλ Ιπέρ στον κινηματογράφο μετρά πάνω από 50 χρόνια. Στο ενεργητικό της συγκαταλέγονται σπουδαίοι σταθμοί, όπως οι ρόλοι της στην «Πύλη της Δύσης» (1980) και τη «Δασκάλα του Πιάνου» (2001), ενώ έχει συνεργαστεί και με θρύλους του σινεμά όπως τον Ζαν-Λικ Γκοντάρ και τον Πολ Bερχόφεν. Βαθιά της πεποίθηση αποτελεί πως ανεξαρτήτως είδους ή του ατόμου πίσω από την κάμερα, οι ταινίες είναι προτιμότερο να βλέπονται στον τόπο για τον οποίο προορίζονταν εξαρχής: τη μεγάλη οθόνη.
Προτού αναλάβει την προεδρία της κριτικής επιτροπής στο 81ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αυτή την εβδομάδα, η Ιπέρ μίλησε στους «The New York Times», εκφράζοντας τόσο την εκτίμησή της για το τι προσφέρουν τα φεστιβάλ στην επιβίωση και την ενίσχυση του κινηματογράφου, όσο και την αισιοδοξία της για το μέλλον του μέσου.
«Τα φεστιβάλ είναι όλο και πιο σημαντικά», δήλωσε η Ιπέρ. «Ολοι γνωρίζουμε ότι με την άνοδο των νέων τρόπων παρακολούθησης ταινιών, όπως είναι οι πλατφόρμες streaming -οι οποίες έχουν κι αυτές τις αρετές τους- οι κινηματογράφοι απειλούνται σε έναν βαθμό. Επομένως, τα φεστιβάλ είναι κρίσιμα οικοσυστήματα που προσφέρουν ορατότητα στις ταινίες, αλλά και στη βιομηχανία του κινηματογράφου συνολικά».
Συνεχίζοντας, πρόσθεσε: «Είναι ένα ραντεβού με τον κινηματογράφο, όπου ταινίες διαφορετικών ειδών προβάλλονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Για μένα, η σημασία τους είναι καθοριστική».
Η Ιπέρ στη «Δασκάλα του Πιάνου», 2001
Ξεκινώντας από τις 28 Αυγούστου και συνεχίζοντας για τις επόμενες 10 ημέρες, η Ιπέρ και η υπόλοιπη κριτική επιτροπή της φετινής διοργάνωσης θα παρακολουθήσουν όλες τις υποψήφιες ταινίες, πριν απονείμουν τον Χρυσό Λέοντα. Μιλώντας για το τι καθιστά το Φεστιβάλ της Βενετίας τόσο ξεχωριστό, η Ιπέρ απάντησε πως είναι το «μαγικό περιβάλλον», το οποίο, όπως πιστεύει, «αναδεικνύει ακόμη περισσότερο τη μαγεία της ίδιας της διοργάνωσης».
Παρά το γεγονός ότι η Βενετία αναμένεται να λειτουργήσει ως κινηματογραφική ουτοπία για την επόμενη χρονική περίοδο, το μέλλον του κινηματογράφου στο σύνολό του παραμένει αβέβαιο, καθώς οι κινηματογραφικές αίθουσες συνεχίζουν να ανταγωνίζονται, μετά την πανδημία του COVID-19, τις -πλέον κυρίαρχες- πλατφόρμες streaming, παράλληλα με τη συρρίκνωση της βιομηχανίας.
Τα παραπάνω δεν φαίνεται να πτοούν την Ιπέρ, παρ’ όλο που η ίδια επηρεάζεται άμεσα από την κατάσταση. «Θα ήθελα να παραμείνω αισιόδοξη», είπε στους «The New York Times». «Η οικογένειά μου και εγώ φροντίζουμε δύο μικρούς καλλιτεχνικούς κινηματογράφους στο Παρίσι: το «Christine» και το «Écoles». Το Παρίσι παραμένει μια πολύ προνομιούχα πόλη όσον αφορά τους κινηματογράφους».
Σχολιάζοντας το γεγονός ότι το διαδίκτυο και η ευκολία του να μένει κανείς στο σπίτι αποτελούν πλέον βασικούς λόγους για την εγκατάλειψη των κινηματογράφων, η Ιπέρ ανέφερε: «Πιστεύω ότι οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να έχουν πάθος για το σινεμά. Βέβαια, μπορεί να αναρωτηθεί κανείς εάν ο κινηματογράφος αποτελεί μία διαχρονική τέχνη και αν οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να επισκέπτονται τις αίθουσες. Η δική μου απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα είναι ναι».
Το 81ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου. Το Flix θα βρίσκεται στη Βενετία για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες.