Φεστιβάλ / Βραβεία

Βραβεία Ιρις 2020 | Οι υποψήφιοι - Ταινία Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων | Πηνελόπη Μπεκιάρη, Βιβή Μαρκάτου

of 10

Υποψήφιες για το «The White Wings», οι δύο νεαρές συνδημιουργοί του μικρού μήκους φιλμ κινουμένων σχεδίων απαντούν στο ερωτηματολόγιο του Flix.

Βραβεία Ιρις 2020 | Οι υποψήφιοι - Ταινία Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων | Πηνελόπη Μπεκιάρη, Βιβή Μαρκάτου

Πρώτη υποψηφιότητα για τις Παρασκευή Μαρκάτου και Πηνελόπη Μπεκιάρη στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων με το «The White Wings», που έκανε την πρεμιέρα του τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Φεστιβάλ της Δράμας.

Θυμηθείτε εδώ τις υποψηφιότητες των βραβείων Ιρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

white

Τι ιδιαίτερο έχει για σας η υποψηφιότητά σας;

Βιβή: Η υποψηφιότητά μας, το ταξίδι μας στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου είναι όπως εκείνο του ήρωά μας στην ταινία μας. Μέσα από την υποψηφιότητά μας ξαναζούμε την ταινία μας… Ξεκινήσαμε δειλά δειλά το ταξίδι μας και δεν γνωρίζαμε τι ανταπόκριση θα είχε. Για μας είναι μία προσωπική γραφή, μία ιστορία βγαλμένη από την ψυχή μας. Προσπαθήσαμε να δώσουμε μία προσωπική νότα στην πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα, σαν γυναίκες, σαν δημιουργοί, σαν άνθρωποι Και αυτό φαίνεται με τον ήρωά μας και το ταξίδι του… Ο ήρωας όπως και ο κάθε άνθρωπος στην πορεία της ζωής του μεταμορφώνεται, τα τραύματα, οι εμπειρίες του, ο δρόμος του, δίνουν δύναμη και γίνονται το έδαφος για την μεταλλαγή του. Μεταλλαγή σε μια νέα καθαρή μορφή που επέρχεται ύστερα από εσωτερικό ‘’εγκλεισμό’’ και ενδοσκόπηση, μια βαθιά εργασία που πραγματοποιείται στο παρασκήνιο και είναι διαφορετική για τον καθένα μας. Η φετινή υποψηφιότητα -και πρώτη μας- με τον απρογραμμάτιστο COVID-19 άλλαξε τόσο τις ζωές μας, όσο και την διεξαγωγή του φετινού θεσμού. Μας βοήθησε να αναγνωρίσουμε και πάλι τους μικρούς θησαυρούς και θαύματα που γίνονται καθημερινά στην ζωή και που η καθημερινή ρουτίνα μας είχε απομονώσει από όλα αυτά. Νομίζω ότι ξαναγίναμε λίγο περισσότερο άνθρωποι, και καλύτεροι αναγνώστες του έργου μας και της συμμετοχής μας στην ελληνική πραγματικότητα.

Πηνελόπη: Εδώ θα ήθελα να προσθέσω ότι ίσως το ιδιαίτερο να κρύβεται στη διαχρονική του αξία. Ένα από τα θέματα που ακουμπάει η ταινία μας ‘’The White Wings’’ είναι και εκείνο της ασθένειας- του φόβου γύρω από αυτήν αλλά και της ελπίδας για πλήρη ίαση και ευεξία. Το έργο μας δεν είναι προφητικό παίρνει όμως πολλές ερμηνείες. Σήμερα το μέλημα μας είναι η παγκόσμια πανδημία που έχει εξαπλωθεί και μαζί με αυτήν και πανικός που κυνηγάει κάθε σπιθαμή ελπίδας - ο θάνατος (το κοράκι). Ο ήρωάς μας ξεκινά από ένα πολύ μικρό πλασματάκι της τροφικής αλυσίδας, που ίσως είναι και από εκείνα που έχουν τις χαμηλότερες πιθανότητες επιβίωσης, όμως τα καταφέρνει. Δίνει χώρο και χρόνο στον εαυτό του να εξελιχθεί και αυτό είναι το μεγαλείο για μας που διέπει την ανθρώπινη σκέψη. Η υγεία μας, η ψυχοσωματική, η φωτεινή αναγέννηση αλλά και η ελπίδα ταυτόχρονα πηγάζει από τον προσωπικό μας “μεσαίωνα”. Έτσι λοιπόν , ο χαρακτήρας μας αποφασίσει έντρομος να γίνει ‘’έγκλειστος’’ σε μια γωνιά, και να ξεχειμωνιάσει. Εκεί όπου ο θάνατος δεν θα τον βρει. Το ίδιο σήμερα κάνουν και όλοι όσοι μένουν σπίτι τους αυτές τις δύσκολες ώρες .

Βιβή και Πηνελόπη: Εάν με αυτό το έργο καταφέραμε έστω και μία στιγμή να προσφέρουμε σε κάποιους ανθρώπους τροφή για σκέψη, ίσως μελλοντικά στην ωριμότητα της κινηματογραφικής μας καριέρας μπορέσουμε να δώσουμε ακόμα περισσότερα. Αυτό μόνο ο χρόνος θα το δείξει.

Ποιον θα ψήφιζατε από τους συνυποψήφιους σας και γιατί;

Βιβή και Πηνελόπη: Αυτή είναι δύσκολη ερώτηση. Διότι και οι τρεις ταινίες υποψήφιες για βραβείο κινουμένων σχεδίων έχουν δημιουργηθεί με διαφορετικό τρόπο. Η «Βίαιη Εξίσωση» χρησιμοποιεί ως μέσο της το 3D animation που είναι η καθιερωμένη μορφή που συναντάς στις μεγάλες χουλιγουντιανές παραγωγές, στην Disney, στην Pixar στην Dreamworks… Και ανερχόμενη και στον ελληνικό χώρο! Συνήθως οι τρισδιάστατες παραγωγές κοστίζουν αρκετά και παίρνουν πολύ χρόνο για να δημιουργηθούν. Από την άλλη το «Heatwave» είναι μία άλλη μορφή κινουμένων σχεδίων, το stop-motion. Είναι μία πιο παραδοσιακή μορφή και πολύ αγαπητή στα Aardman Studios (Wallace & Gromit)...

Βιβή: ...και προσωπική -αγαπημένη-, νεαρότερη σε ηλικία παρακολούθησα ένα σεμινάριο του Σπύρου Σιάκα και το αγάπησα και ελπίζω μια μέρα να πειραματιστώ και σε αυτό. Ίσως μου αρέσει λίγο πιο πολύ από το 3D, γιατί στον υπολογιστή τα λάθη είναι ελάχιστα έως μηδαμινά, και το αποτέλεσμα όπως το έχει σκαρφιστεί ο σχεδιαστής του. Ενώ στο stop-motion ένα μικρό λάθος, στο στήσιμο, στον τρόπο που η κούκλα τοποθετήθηκε, στον τρόπο που ο φωτισμός δούλεψε μπορεί να δώσει μία καινούργια ερμηνεία και εικόνα στα μάτια του δημιουργού αλλά και του κοινού του. Και οι δύο συνάδελφοι όμως είναι καταπληκτικοί.

Βιβή και Πηνελόπη: Μιλώντας και για την δική μας ταινία, που μορφολογικά έχει πάρει μια άλλη γραμμή… Μας συναρπάζει το παραδοσιακό κινούμενο σχέδιο, αυτό που διαμόρφωσε την ιστορία της κινούμενης εικόνας στον χώρο και που μας έκανε να το αγαπήσουμε όσο τίποτε άλλο στον κόσμο, το 2D, αυτό που ο Oλι Τζόνστον,ο Μιλτ Καλ, ο αγαπημένος Ρίτσαρντ Γουίλιαμς, ο Χαγιάο Μιγιαζάκι, ο Aαρον Μπλέιζ, ο Ντον Μπλουθ επέλεξαν, αφοσίωσαν την ζωή τους και έγραψαν ιστορία και φυσικά το Ελληνικό «Πανδώρα και Πλάτωνας» … Είναι δύσκολη επιλογή έχουμε τρεις διαφορετικές γραμμές, όλες εξίσου σημαντικές στην ιστορία της κινούμενης εικόνας όλες πολύ ενδιαφέρουσες και πολλά υποσχόμενες. Θέλουμε να ευχηθούμε καλή επιτυχία και μελλοντικά μακάρι ως νέοι δημιουργοί να μπορέσουμε να συνεργαστούμε με τους συνυποψηφίους μας σε μία παραγωγή, γιατί πιστεύουμε αυτός που θέλουμε να βγει πιο πολύ κερδισμένος είναι η χώρα.

Αν είχατε τη δυνατότητα για ένα μόνο ευχαριστώ αν κέρδιζατε το βραβείο από τη σκηνή της απονομής που θα πήγαινε; Και γιατί;

Πηνελόπη: Είμαστε δύο, άρα το προσωπικό της ευχαριστώ η καθεμία θα το δώσει ξεχωριστά. Παραδείγματος χάρη, προσωπικά θα ήθελα να ευχαριστήσω την οικογένεια μου που γνωρίζοντας και κατανοώντας το ότι το να θέλεις να είσαι μουσικός έχει αρκετές δυσκολίες και με στήριξαν. Από κοινού όμως θα θέλαμε σίγουρα να πούμε ένα τεράστιο και δυνατό ευχαριστώ στην Ακαδημία που μας τίμησε με την επιλογή της και έκανε τη πεταλούδα μας να πετάξει παραπάνω. Ενώ, μας δίνει το έναυσμα, ανανεώνοντας τον εξοπλισμό μας να δημιουργήσουμε και να εξελίξουμε τους εαυτούς μας πάνω στο animation με μουσική, που αγαπάμε τόσο πολύ.

Βιβή: Ναι θα συμφωνήσω απόλυτα και θα επαναλάβω: στους ανθρώπους που μας ψήφισαν, που πίστεψαν σε εμάς και που μας αγάπησαν. Αυτοί που μας έδωσαν την ευκαιρία να είμαστε εδώ και να μιλάμε για την ταινία μας. Που είδαν κάτι στην δουλειά μας και που θεώρησαν ότι άξιζε να παρουσιαστεί.

Πόσο σημαντικό είναι ένα βραβείο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου;

Πηνελόπη: Θεωρώντας χρήσιμη την συνεισφορά της στον ελληνικό κινηματογράφο όλα αυτά τα χρόνια σε συνδυασμό με το ότι θεωρούμε σημαντικό να υπάρχουν τέτοιου είδους διακρίσεις και βραβεύσεις σε μία χώρα που υπάρχουν τόσοι ταλαντούχοι συντελεστές σε κάθε κατηγορία, για μας αποτελεί μεγάλη τιμή. Η χώρα μας έχει ανάγκη βελτίωσης της πολιτικής της για τον κινηματογράφο και πιστεύουμε ότι με έντονη θέληση μπορούμε να παράγουμε κινηματογραφικό υλικό άξιο του πολυβραβευμένου ευρωπαϊκού και διεθνούς κινηματογράφου. Επομένως μια τέτοια διοργάνωση είναι σημαντικό τόσο για μας τους διαγωνιζόμενους όσο και την ανάπτυξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Βιβή: Πάρα πολύ σημαντικό αυτό που τόνισε η συνάδελφος. Το ότι συμμετέχουμε ήδη με ταινία μας είναι επίσης αξιομνημόνευτο. Όταν κάναμε την αίτηση, την κάναμε δειλά-δειλά… Ήταν η πρώτη μας ταινία, το ντεμπούτο μας στο χώρο. Τελειόφοιτη εγώ στο θέατρο και στα κινούμενα σχέδια και η Πηνελόπη στο θέατρο εξίσου και στην μουσική. Αυτό το βραβείο θα αποτελέσει για μας μία σφραγίδα στην δουλειά μας, ποιοτική, να θέσουμε υψηλότερο πήχη, και φυσικά μια ευρύτερη αποδοχή. Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου είναι ένας θεσμός που αν μη τι άλλο, είναι και αρωγός στην διαμόρφωση της Ελληνικής Κινηματογραφικής γραφής της χώρας. Θα είναι όχι μόνο τιμή μας αλλά και χρέος μας, μετά από μια πιθανή βράβευση να κάνουμε μια ενδοσκόπηση και να προετοιμάσουμε το έδαφος για την επόμενη ταινία μας που έχουμε ξεκινήσει σιγά σιγά να συζητάμε! Δυστυχώς ένα βραβείο, μία πρόκριση και ένας διαγωνισμός δεν θα πρέπει να σταματάει την πορεία στην δημιουργία αλλά να αποτελεί εφαλτήριο για ακόμη περισσότερη δημιουργία. Από την στιγμή που μπαίνει αυτό το ‘’μικρόβιο’’ δεν σταματάει ποτέ. Το όλο αυτό ταξίδι με βοήθησε να γνωρίσω και να συνάψω συνεργασία με μία πολύ εργατική φίλη και πλέον συνάδελφο την Πηνελόπη Μπεκιάρη που είναι εξίσου προσηλωμένη στον στόχο της, θέλει να δίνει τον καλύτερό της εαυτό. Είμαι πολύ χαρούμενη που το ‘’The White Wings’’ και η πεταλούδα μας αποτέλεσε ένα όμορφο και συμβολικό ταξίδι, να αντιμετωπίσουμε τους φόβους μας, καλλιτεχνικούς και προσωπικούς, να βγούμε έξω στο βήμα και να διεκδικήσουμε με την φωνή μας και τα φτερά μας-που μόλις άνοιξαν- ένα χώρο στις καρδιές και στις οθόνες του ελληνικού κοινού.

Τι θα κάνεις μόλις τελειώσει η καραντίνα; (πατήστε το play - η Πηνελόπη Μπεκιάρη από την Αθήνα συνομιλεί με την αποκλεισμένη λόγω πανδημίας Βιβή Μαρκάτου στο Φέαρχαμ, νότια του Λονδίνου):


Τα βραβεία Ιρις 2020 της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα ανακοινωθούν διαδικτυακά και όχι σε τελετή απονομής, λόγω των προληπτικών μέτρων για την πανδημία του κοροναΐού, στις 14 Απριλίου 2020.


white wings


Βραβεία Ιρις 2020 | Οι υποψήφιοι μιλούν στο Flix | Οι υποψήφιοι των φετινών Βραβείων Ιρις απαντούν στο ερωτηματολόγιο του Flix, αποκαλύπτουν τι θα κάνουν όταν τελειώσει η καραντίνα της πανδημίας και πόσο σημαντικό είναι ένα βραβείο της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Διαβάστε και δείτε τα βίντεο.