Ο Αλεξ Γκίμπνεϊ, βραβευμένος με Οσκαρ το 2008 για το ντοκιμαντέρ «Taxi to the Other Side»με θέμα την τακτική βασανιστηρίων του αμερικανικού στρατού, πολυσυζητημένος το 2013 για το «The Armostrong Lie», το χρονικό της πτώσης του Λανς Αρμστρονγκ, μάς έχει συνηθίσει σε πραγματιστικές, τολμηρές αποκαλύψεις. Το ίδιο και το HBO που ποτέ δε φοβήθηκε να τις φιλοξενήσει ως παραγωγός. Ετσι, όταν αυτοί οι δυο αποφάσισαν να καταπιαστούν με το best seller του Λόρενς Ράιτ που έφερε στην επιφάνεια, πριν δυο χρόνια, όλα τα hot κουτσομπολιά για τη Σαϊεντολογία και το πώς μεταχειρίζεται τους ακολούθους της, διάσημους και μη, όλοι προετοιμάστηκαν για ένα πιπεράτο ντοκιμαντέρ. Μόνο που, όπως φάνηκε από την πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς, κανείς δεν ήταν προετοιμασμένος για μια ταινία τρόμου.
Ο Λ. Ρον Χάμπαρντ τα πρώτα χρόνια της Σαϊεντολογίας
Το «Going Clear: Scientology and the Prison of Belief» του Αλεξ Γκίμπνεϊ, το οποίο γυρίστηκε με τη συνδρομή 160 δικηγόρων, εντοπίζει αρχικά την προσοχή του στον ιδρυτή της Σαϊεντολογίας, τον Λ. Ρον Χάμπαρντ, τον άνθρωπο που έδωσε την έμπνευση στον Πολ Τόμας Αντερσον για το «The Master», ορκισμένο φαν της επιστημονικής φαντασίας που βάσισε σ’ αυτήν και τις αρχές της Σαϊεντολογίας, ενώ παράλληλα εξέδωσε σχετικά μυθιστορήματα. Η ταινία περιλαμβάνει συνεντεύξεις με υψηλά ιστάμενα μέλη της οργάνωσης, όπως τον Μάρτι Ράθμπαν που για χρόνια ήταν το δεξί χέρι του Χάμπαρντ και, μέσα από αυτές, αποτυπώνει τις τακτικές προσέλκυσης διασήμων. Ανάμεσά τους, φυσικά, τον Τζον Τραβόλτα του οποίου η Σαϊεντολογία, λέγεται, κρατά καλά κρυμμένα καυτά μυστικά και τον Τομ Κρουζ του οποίου διέλυσε το γάμο με τη Νικόλ Κίντμαν επειδή εκείνη αντιμετώπιζε την οργάνωση με καχυποψία. Παράλληλα, το φιλμ διερευνά τη φυσιογνωμία του τωρινού επικεφαλής της Σαϊεντολογίας, Ντέιβιντ Μισκάβιτζ και τη μυστηριώδη εξαφάνιση της γυναίκας του, Μισέλ.
Ο Αλεξ Γκίμπνεϊ, η Σάρα Μπέρνστιν του HBO κι ο συγγραφέας Λόρενς Ράιτ
Στην ταινία μιλάει και ο Πολ Χάγκις, πρώην μέλος των Σαϊεντολόγων, που συζητά για το πώς πρωτο-προσηλυτίστηκε, πώς τον έλκυσε η ιδέα ότι πρόκειται όχι ακριβώς για μια θρησκεία, αλλά για μια μεθοδολογία επιτυχίας στη ζωή, πώς ανησύχησε με τα τεράστια ποσά χρημάτων που δεσμεύονταν από τους ακολούθους και πώς εξεπλάγη όταν, μετά από χρόνια σεμιναρίων και ασκήσεων, του δόθηκαν τελικά οι χειρόγραφες σημειώσεις του Χάμπαρντ που εξηγούν το παρελθόν της ανθρωπότητας: Η Γη είναι ένας πλανήτης – σκλάβος, όπου οι άνθρωποι τοποθετήθηκαν πριν από δισεκατομμύρια χρόνια από έναν διαγαλαξιακό δικτάτορα κι εγκλωβίστηκαν σε ηφαίστεια που εξεράγησαν με βόμβες υδρογόνου!
Ταυτόχρονα, το φιλμ παρουσιάζει την «εκδικητική» φιλοσοφία της Σαϊεντολογίας, που περιλαμβάνει εκβιασμούς και τιμωρίες και συζητήσεις με πολύ λιγότερο διάσημα μέλη της, ανθρώπους που είδαν τις οικογένειες και τις σχέσεις τους να καταστρέφονται σταδιακά από την οργάνωση που, έχοντας θεσμοθετηθεί ως θρησκεία, προστατεύεται πια στην Αμερική από τον νόμο σε καταστάσεις που, κατά τις εξομολογήσεις των πιστών απαιτούν αυτονόητα δικαστικά μέτρα – με τον ίδιο τρόπο, άλλωστε, διατηρεί το δικαίωμά της στο αφορολόγητο, παρά την περιουσία της κάποιων δισεκατομμυρίων δολαρίων. Κι αν δεν μπορούμε, ακόμα, ν’ αξιολογήσουμε όλα αυτά χωρίς να δούμε την ταινία, το σίγουρο είναι ότι ανυπομονούμε τόσο όσο οι εκατοντάδες θεατές που κατέκλυσαν χτες στο Φεστιβάλ του Σάντανς την αίθουσα της πρεμιέρας της. Το «Going Clear: Scientology and the Prison of Belief» του Αλεξ Γκίμπνεϊ θα προβληθεί μέσα στο 2015 στο HBO, ελπίζουμε και σε κάποιο Φεστιβάλ εδώ κοντά.
Διαβάστε ακόμη:
- Sundance 2015: Οταν ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ μιλάει, εμείς ακούμε
- 10 μέρες Sundance στο Sundance Channel του ΟΤΕ ΤV
- Η «Βόλτα» της Στέλλας Κυριακοπούλου, στο Sundance
- Το «Park» της Σοφίας Εξάρχου στο Screenwriters Lab του φεστιβάλ του Sundance
- «Δεν με χρειάζεται πια»: ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ αποχαιρετά το Φεστιβάλ του Sundance
- Ενας Ρόμπερτ Ρέντφορντ την ημέρα...