Από τον ρόλο του Γκόλουμ στον «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών», μέχρι τον φετινό «Πλανήτη των Πιθήκων», ο Αντι Σέρκις έχει μεταμορφωθεί σε κάτι σαν τον Λόρενς Ολίβιε του motion capture, τον ηθοποιό που πρέπει να προσλάβεις όταν θες, ο χαρακτήρας που θα υποδυθεί -με το κοστούμι της τεχνολογίας- να ξεχωρίζει.
Κι αν μέχρι σήμερα όλοι επαινούσαν τον τρόπο που ο Σέρκις κατόρθωνε να κρατά τον ηθοποιό ζωντανό κάτω από το δέρμα του πλάσματος στο οποίο μεταμορφωνόταν, τώρα η αποδοχή της τέχνης του, δείχνει να πηγαίνει ένα βήμα πιο πέρα.
Πριν λίγο καιρό ο πρόεδρος της 20th Century Fox Τομ Ρόθμαν υποσχόταν πως η ερμηνεία του Σέρκις αξίζει μια κανονική προώθηση όπως αυτή ενός οποιουδήποτε ηθοποιού που έχει πιθανότητες να κερδίσει μια υποψηφιότητα στα Οσκαρ. «Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να πιέσουμε τα πράγματα προς την κατεύθυνση που η δουλεία του, να θεωρείται 100% ερμηνεία. Ολα όσα βλέπεις, όλα όσα νιώθεις τα έκανε ο Αντι. Τον είδα, ήμουν εκεί. Ναι, επένδυσαν την ερμηνεία του ψηφιακά, μπορείς να το δεις σαν ένα κοστούμι, το δέρμα και το τρίχωμα του πιθήκου. Αλλά αυτό που νιώθεις και αυτό που πολλοί άνθρωποι ένιωσαν, οφείλεται ξεκάθαρα στην ερμηνεία του» έλεγε ο Ρόθμαν.
Κι όπως υποσχέθηκε, η «for your consideration» καμπάνια για τον Αντι Σέρκις, ξεκίνησε ήδη. Με σύνθημα το «The Time is Now» και, διθυραμβικές κριτικές να συνοδεύουν τις καταχωρίσεις σε επαγγελματικά περιοδικά και sites οπως το Variety και το Hollywood Reporter.
Είναι όμως η ακαδημία έτοιμη για μια υποψηφιότητα σε έναν ηθοποιό του οποίου το αληθινό πρόσωπο δεν βλέπεις ποτέ στην οθόνη; Κι αν ναι, μήπως θα έπρεπε να δημιουργηθεί μια καινούρια κατηγορία για τις ερμηνείες που δίνονται με την βοήθεια του motion capture; Ο ίδιος ο Σέρκις λέει όχι: «Θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες των ρόλων, αφού η διαδικασία της ερμηνείας είναι ίδια, αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος που τους κινηματογραφείς, που τους καταγράφεις».
Ομως ο «Πλανήτης των Πιθήκων» και η ερμηνεία του εκεί, δεν είναι η μόνη που φέρνει πονοκέφαλο στην ακαδημία φέτος. «Οι Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου» μοιάζει με ταινία κινουμένων σχεδίων, αλλά είναι στην ουσία μια ταινία όπου όλοι οι ρόλοι υποδύονται από ηθοποιούς. Σε ποια κατηγορία οφείλει να βρεθεί υποψήφια; Ο Σέρκις που παίζει εκεί τον Κάπτεν Χάντοκ, πιστεύει ότι οι κανόνες που ορίζουν τις κατηγοριοποιήσεις των ταινιών ως κινούμενα σχέδια ή ταινίες με ηθοποιούς, οφείλουν να τεθούν ξανά υπό εξέταση.
Μέχρι τότε, ειδικά αν βρεθεί υποψήφιος στα Οσκαρ (κάτι που μεταξύ μας δείχνει προς το παρόν μάλλον απίθανο), πιθανότατα θα συνεχίσει να λαμβάνει e-mail όλο μίσος από τεχνικούς. «Συχνά μου γράφουν, ή μου λένε “πως τολμάς να μιλάς για την ερμηνεία σου, όταν τόσοι τεχνικοί δουλεύουν γι αυτή αφού εσύ την ολοκληρώσεις; Θα έπρεπε κι εμείς να θεωρούμαστε ηθοποιοί”.» λέει ο Σέρκις για τις αντιδράσεις που οι δηλώσεις του δημιουργούν. «Και ναι βοηθάνε, δημιουργώντας πλάνα στους υπολογιστές τους, χτίζοντας πάνω στις εκφράσεις μου, αναδεικνύοντας το συναίσθημα. Ενας ηθοποιός όμως δεν κάνει αυτό. Ενας ηθοποιός ανακαλύπτει, δημιουργεί, με την βοήθεια του σκηνοθέτη και των άλλων ηθοποιών στοιχεία σε μια σκηνή, που όσο χρόνο και να είχες μπροστά σε έναν υπολογιστή δεν θα μπορούσες ποτέ να κατασκευάσεις»