Φεστιβάλ / Βραβεία

Φεστιβάλ Δράμας 2014: Μια δίκαια βραβευμένη «Προσευχή», η Αντζελα Γκερέκου και άλλες δεσμεύσεις...

of 10

Χωρίς φυσικά να μπορεί κανείς να αγνοήσει την παρουσία της Υφυπουργού Πολιτισμού στην τελετή λήξης του Φεστιβάλ, ας αφήσουμε το όποιο glam (sic) να ανήκει μόνο στους βραβευμένους με μεγάλο νικητή τον Θανάση Νεοφώτιστο και την «Προσευχή» του.

Φεστιβάλ Δράμας 2014: Μια δίκαια βραβευμένη «Προσευχή», η Αντζελα Γκερέκου και άλλες δεσμεύσεις...

Σε μια τελετή που κράτησε σχεδόν τρεις ώρες (και βάλε), το απόλυτο highlight ήταν φυσικά η παρουσία της Υφυπουργού Πολιτισμού Αντζελας Γκερέκου που ενώ έφτασε μόλις σήμερα στην Δράμα, δήλωσε εντυπωσιασμένη από την επιτυχία που είχε και φέτος το Φεστιβάλ και μετά από την ανάγνωση ενός λόγου που της είχαν γράψει και ανάγνωσε με την χαρακτηριστική της ευγένεια και χάρη, δήλωσε πως «Το Υπουργείο Πολιτισμού καταβάλλει ως οφείλει κάθε δυνατή προσπάθεια για τη στήριξη του Φεστιβάλ σε πείσμα των καιρών που το Φεστιβάλ προσφέρει έργο υψηλής πολιτιστικής στάθμης - περνάμε μια κρίση μεγάλη δημοσιονομικά, η χώρα βρίσκεται σε πολύ δυσάρεστο σημείο και βεβαίως δυστυχώς ο χώρος του κινηματογράφου δεν χρηματοδοτείται και στηρίζεται όπως πρέπει. Παρόλ' αυτά αυτην την περίοδο επεξεργαζόμαστε θέματα θεσμικής φύσης που θα θα βοηθήσουν και θα ισχυροποιήσουν το φεστιβάλ - θα τροποποιησούμε το νόμο του 2010 έτσι ώστε να υπάρξει μεγαλύτερη στήριξη και ομπρέλα προστασίας. Με αυτά τα δεδομένα, συγχαρητήρια πολλά πολλά και δεσμεύομαι προσωπικά να συμβάλλω περισσότερο.»

Ηδη από τις πρώτες βραβεύσεις στο ελληνικό τμήμα οι αντιδράσεις απέναντι στην στα λεγόμενα της Αντζελας Γκερέκου υπήρξαν οργισμένες. Ο Κωνσταντίνος Σαμαράς, ανεβαίνοντας στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο σκηνογραφίας εκ μέρους της Πηνελόπης Βαλτή για την ταινία του «Τρεις Αυγουλιέρες Παραλίγο Τέσσερις», απευθύνθηκε στην Υφυπουργό λέγοντάς της πως «το κράτος δεν κάνει ό,τι μπορεί για το σινεμά, αλλά είναι εχθρικό απέναντι στο σινεμά» και πρόσθεσε πως γνωρίζει πως δεν θα αλλάξει τίποτα, αλλά πως είναι καλό να γνωρίζουμε ακριβώς τι συμβαίνει στο χώρο του ελληνικού σινεμά.

Ο Γιάννης Γλέζος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου απάντησε έμμεσα στον Κωνσταντίνο Σαμαρά εξαίροντας το ενδιαφέρον της Αντζελας Γκερέκου για το ελληνικό σινεμά όπως και πως η ταινία του έχει χρηματοδοτηθεί από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Οταν ο Κωνσταντίνος Σαμαράς σηκώθηκε στη σκηνή για να παραλάβει τον Αργυρό Διόνυσο δήλωσε απλά, αστειευόμενος πως το όλο πράγμα καταλήγει να μοιάζει με ριάλιτι, πως όταν παίρνεις χρήματα από το κράτος δεν χαίρεσαι που παίρνεις χρήματα πάνω στη ζούγκλα των άλλων για να φύγει καταχειροκροτημένος από το κοινό.

Στο τέλος της τελετής, η Αντζελα Γκερέκου παραδίνοντας το Χρυσό Διόνυσο στον Θανάση Νεοφώτιστο για την «Προσευχή» ευχαρίστησε τον Κωνσταντίνο Σαμαρά, δηλώνοντας πως έτσι πρέπει να μιλάνε οι νέοι, βγάζοντας από μέσα τους αυτά που νιώθουν και εκπροσωπώντας όλους, προσθέτοντας πως έχει δίκιο γιατί η πολιτεία δεν κάνει όσα πρέπει για το σινεμά, πως υπόσχεται και μετά δεν πράττει και εύχεται στη θητεία της να το διαψεύσει.

Στην περίπου μιάμιση ώρα που κράτησαν οι χαιρετισμοί και οι παρουσιάσεις, ο Διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας Αντώνης Παπαδόπουλος υπήρξε απρόσμενα λιτός επισημαίνοντας πως φέτος ήταν σίγουρος πως ήταν η καλύτερη διοργάνωση ever - από άποψη ταινιών, διοργανωτικά και από την έξοδο που επιχειρεί το Φεστιβάλ στα Βαλκάνια έτσι ώστε να καταστεί αυτός ο θεσμός το κινηματογραφικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπη. Ο δήμαρχος της Δράμας Χριστόφορος Μαμσάκος, από την άλλη, αφού χαιρέτησε όλους τους τοπικούς φορείς (σχεδόν έναν προς έναν) ανέλαβε τη βράβευση πέντε ανθρώπων που πρωταγωνίστησαν μέσα στα 37 χρόνια του Φεστιβάλ: τον παραγωγό Νίκο Γουδέβενο (χωρίς ωστόσο να μάθουμε το ρόλο του στην ιστορία του Φεστιβάλ), τον διευθυντή φωτογραφίας Νίκο Καβουκίδη (που δήλωσε ότι βρίσκεται στο φεστιβάλ από την -1 του χρονιά όταν το είχε οργανώσει η κινηματογραφική λέσχη της πόλης), τον σκηνοθέτη Λευτέρη Ξανθόπουλο (ο πρώτος βραβευμένος του Φεστιβάλ το 1978 με το «Ο Γιώργος από τα Σωτηριάνικα»), τον Διευθυντή του Φεστιβάλ Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, Δημήτρη Σπύρου και τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Χαρίτο («εγώ αν μπορούσα θα έπρεπε να βραβεύσω εγώ το Φεστιβάλ και όχι το Φεστιβάλ εμένα»)

Ενα χαριτωμένο βίντεο «απευθείας μετάδοσης» μέσα από την αίθουσα έδωσε ένα χαμόγελο, μια τούρτα για τα 20 χρόνια του Διεθνούς Τμήματος έκανε την ατμόσφαιρα εορταστική και σε όλη τη διάρκεια των απονομών ακούστηκαν υποσχέσεις από τους πάντες (ΕΚΚ, ΝΕΡΙΤ, Υπουργείο) για να ξεχαστούν με την έξοδο από την αίθουσα του Δημοτικού Ωδείου της Δράμας.

Τα βραβεία - 37ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους (και το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής)

prosefxi

Χρυσός Διόνυσος: «Προσευχή» του Θανάση Νεοφώτιστου

Η Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα να βραβεύσει έναν νέο σκηνοθέτη σπουδαστικής ταινίας, ο οποίος αξιοποίησε αποτελεσματικά την φωτογραφία, τον ήχο και το μοντάζ, σε ένα σφιχτό σύνολο, με ένα θέμα που απασχολεί την κοινωνία μας καθημερινά. Το βραβείο συνοδεύεται από δύο έπαθλα: Η ΝΕΡΙΤ προσφέρει παροχές εξοπλισμού και τεχνικών εργασιών, αξίας 10.000€ για την παραγωγή της επόμενης ταινίας του βραβευθέντα. Η Φίνος Φιλμ προσφέρει χρηματικό έπαθλο 5.000€

Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη που έδωσε στο Flix ο Θανάσης Νεοφώτιστος λίγα λεπτά μετά τη βράβευσή του.

2

Αργυρός Διόνυσος: «Τρεις Αυγουλιέρες Παραλίγο Τέσσερις» του Κωνσταντίνου Σαμαρά

Για μια γοητευτική ταινία με εξαιρετικές ερμηνείες και αισθητική, η οποία με χιούμορ και παράλογες ανατροπές, μας ταξιδεύει από την απώλεια στην εύρεση και πάλι πίσω. Ο Αργυρός Διόνυσος απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1 στην ταινία «Τρεις αυγουλιέρες παραλίγο τέσσερις» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Σαμαρά. Το βραβείο συνοδεύεται από παροχές υπηρεσιών post production και ψηφιακής κινηματογραφικής μηχανής 4Κ, με πλήρες πακέτο αξεσουάρ και σετ φακών, αξίας 10.000€ για την παραγωγή της επόμενης μικρού μήκους ταινίας του σκηνοθέτη, προσφορά της Authorwave

2

Βραβείο «Σωκράτης Δημητριάδης» για την καλύτερη ταινία της κατηγορίας «Ελληνες του Κόσμου»: «A single body» του Σωτήρη Δουνούκου

Ενας δημιουργός, που με ευαισθησία και δυναμισμό μας μιλάει για την επιβίωση τη φιλία και την μοναξιά, σε ένα σκληρό απρόσωπο και ακέφαλο σημερινό εργασιακό περιβάλλον. Το βραβείο απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1 στην ταινία «A single body» σε σκηνοθεσία Σωτήρη Δουνούκου. Το βραβείο συνοδεύεται από το ποσό των 1.000€, προσφορά του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

2

Βραβείο Καλύτερης Σπουδαστικής Ταινίας: «Jennings Lodge» της Αλίκης Σούμα

Για την ελεύθερη αναζήτηση μιας κινηματογραφικής γραφής που δοκιμάζει να πειραματιστεί πάνω στη σχέση λόγου και εικόνας. Το βραβείο απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1. Το Βραβείο, συνοδεύεται από ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα ψηφιακού μοντάζ Avid Media Composer, Προσφορά της Τelmaco σε συνεργασία με την Avid.

2

Ειδικό βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη «Ντίνος Κατσουρίδης»: Χάρης Λαγκούσης («Maasai»)

Μια μίνιμαλ ταινία, με δύναμη χαρακτήρων και ερμηνειών, τομή στη σχέση δύο αδελφών που δεν είναι πια παιδιά. Το βραβείο απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1. Η οικογένεια Κατσουρίδη προσφέρει στον βραβευμένο σκηνοθέτη, πλήρη τεχνική κάλυψη για την παραγωγή της επόμενης ταινίας του.

immortalizer 607

Βραβείο Τώνια Μαρκετάκη για την καλύτερη ταινία κοινωνικού προβληματισμού: «The Immortalizer» του Μάριου Πιπερίδη

Σε μια μεγάλη παραγωγή, η οποία αγγίζοντας την κοινωνία και τις διαιρέσεις της καταφέρνει να μετατρέψει τον θάνατο σε ένωση φιλίας και βαθιάς ανθρωπιάς, που γεφυρώνει ταχάσματα. Το βραβείο απονεμήθηκε ομόφωνα. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου προσφέρει 1.500€ ως έπαθλο του βραβείου.

Τιμητική Διάκριση Σεναρίου: Βαγγέλης Σέρφας (για το «Sunday» του ιδίου)

Ενα σενάριο, που με αξιοσημείωτη απλότητα αποκαλύπτει σταδιακά τους χαρακτήρες των τριών ηρώων, με αβίαστο ρυθμό και εξέλιξη. Tο βραβείο απονεμήθηκε με ψήφους 3 έναντι 1.

Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου για τη «Βόλτα» της Στέλλας Κυριακοπούλου (ομόφωνα)

Τιμητική Διάκριση Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας: Αλκης Παναγιωτίδης για το «Εβίβα» των Δημήτρη Νάκου και Αμέρισσας Μπάστα

Από τον Κανονισμό του Φεστιβάλ δεν μας επιτράπηκε να δώσουμε το βραβείο και στους δύο. Ομόφωνα, λοιπόν, το απονέμουμε στον Άλκη Παναγιωτίδη για την ερμηνεία του στην ταινία «Εβίβα», των Δημήτρη Νάκου και Αμέρισσας Μπάστα και του ζητάμε να δώσει αυτός το μισό στον κολλητό του Γιώργο Κοτανίδη.

Τιμητική διάκριση Φωτογραφίας: Χρήστος Βουδούρης για το «ΙΙ» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη

Για το δημιουργικό ρόλο της κάμερας και του φωτισμού στην αποτύπωση της πραγματικότητας, υπηρετώντας με άρτιες εικόνες την νεωτερική ματιά του σκηνοθέτη, το βραβείο απονέμεται ομόφωνα στο Χρήστο Βουδούρη, για την φωτογραφία της ταινίας «ΙΙ», σε σκηνοθεσία του Ευθύμη Kosemund Σανίδη. Το βραβείο συνοδεύεται από πλήρη τεχνική κάλυψη για τα γυρίσματα της επόμενης μικρού μήκους ταινίας προσφορά του Νίκου Καββουκίδη

Τιμητική Διάκριση Πρωτότυπης Μουσικής: Κώστας Χρηστίδης για το «Δείπνο για Λίγους» του Νάσου Βακάλη (ομόφωνα)

Τιμητική Διάκριση Μοντάζ: Αγγελος Αγγελίδης για το «A Single Body» του Σωτήρη Δουνούκου (ομόφωνα)

Τιμητική Διάκριση Σχεδιασμού Hχου: Αλεχάντρο Καμπρέρα για την «Προσευχή» του Θανάση Νεοφώτιστου

Τιμητική Διάκριση Σκηνικών: Πηνελόπη Βαλτή για το «Τρεις Αυγουλιέρες Παραλίγο Τέσσερις» του Κωνσταντίνου Σαμαρά

Τιμητική Διάκριση Κουστουμιών: Λίζα Τουλούπα για το «The Immortalizer» του Μάριου Πιπερίδη

Ειδικό Βραβείο: Για την ισχυρή οπτική σύλληψη και την σύνθεση ενός κόσμου αφηρημένου, αλλά απόλυτα πειστικού, το ειδικό βραβείο απονέμεται ομόφωνα στην ταινία «ΙΙ» του Ευθύμη Kosemund Σανίδη

Ειδικό Βραβείο: Για μια σύνθεση, που επιχειρεί με αριστοτεχνική δύναμη και άψογη τεχνική μια αλληγορική ματιά του κόσμου, το ειδικό βραβείο απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1 στην ταινία «Δείπνο για Λίγους» του Νάσου Βακάλη.

Εύφημος Μνεία: Για μια ολοκληρωμένη αισθητικά και τεχνικά πρόταση, από μια ανεξάρτητη παραγωγή και από ένα σκηνοθέτη με ελπιδοφόρα ματιά, η εύφημος μνεία απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1 στην ταινία «Πέρασμα» του Λάμπρου Γεωργόπουλου

Εύφημος Μνεία: Σε μια δύσκολη κινηματογραφική σύλληψη, με πρωτοτυπία και τόλμη, μας δίνει την ευχαρίστηση να απονείμουμε ομόφωνα εύφημο μνεία στην ταινία «For Εternity» της Μαρίας Λάφη.

Βραβείο Animation: Η επιτροπή διαπίστωσε την παρουσία πολλών και καλών ταινιών animation στο Φεστιβάλ. Ομόφωνα συμφώνησε, να βραβεύσει μια ταινία που με αφορμή τη μουσική της, μας μετέφερε σε ένα δικό της σκοτεινό σύμπαν. Το βραβείο απονέμεται στην ταινία «Drag me: an urban music tale» του Νίκου Κέλλη

Βραβείο Ντοκιμαντέρ: Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι σε 38 ταινίες, είχαμε μόνο δύο ντοκιμαντέρ. Ανάμεσα στην έντονη συγκίνηση της ταινίας «Λαβύρινθος» και την κινηματογραφική αρτιότητα της ταινίας «Όταν Αρχίζει το τραγούδι», το βραβείο απονέμεται με ψήφους 3 έναντι 1 στην ταινία «Οταν αρχίζει το τραγούδι» του Γιάννη Πόθου. Το βραβείο συνοδεύεται από παροχές εξοπλισμού και τεχνικών εργασιών αξίας 5.000€ για την παραγωγή της επόμενης ταινίας του βραβευθέντα, προσφορά της ΝΕΡΙΤ


2

Τα Βραβεία - 20ό Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Grand Prix 2014: «Λίγο Φως» του Αντρέ Μάρκες (Πορτογαλία/ Ρουμανία) / Ενα εξαιρετικό φιλμ για μια πραγματικότητα την οποία δεν μπορούμε να αποφύγουμε. Σε μια μη συναισθηματική ιστορία με ρεαλιστική ατμόσφαιρα, βρεθήκαμε στη δύσκολη και βαθιά συναισθηματική σκηνή στο δωμάτιο ενός αποχαιρετισμού. Ένα δωμάτιο που φέρνει στην επιφάνεια τα πιο βαθιά μας συναισθήματα. Η ταινία που κερδίζει το πρώτο βραβείο αντιπροσωπεύει τέλεια την κινηματογραφική τέχνη σε όλα τα στάδια : σκηνοθεσία, υποκριτική, φωτογραφία, μουσική και του δυναμικού συμβολισμού στην αφήγηση.

Δεύτερο Βραβείο: «Ασπρο & Μαύρο» σε σκηνοθεσία Τζαλάλ Σεντπανάχ (Ιράκ) / Για την ρεαλιστική διαπραγμάτευση της καθημερινής ζωής, αποτυπωμένης σχεδόν σαν ντοκυμανταίρ, για τη χρήση της φωτογραφίας και της παραγωγής που ενισχύσαν αυτό το αίσθημα, για την ευαισθησία της στην προσέγγιση των χαρακτήρων, που μας υπενθυμίζει ότι ακόμα και στα πιο απομονωμένα σημεία του πλανήτη, η ελπίδα μπορεί να νικήσει την σκληρότητα της ζωής.Απονέμεται στην ταινία: Άσπρο & Μαύρο, Jalal Saedpanah, Ιράκ

Βραβείο EFA «ΔΡΑΜΑ 2014», της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου: «Ακόμη ζω» του Γιαν-Γκέριτ Σέιλερ (Γερμανία) / Παρά την άσκηση κριτικής από ενήλικη σκοπιά για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και των video games δυο νέοι δημιουργούν μια σχέση εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και υποστήριξης. Τρυφερό, αισιόδοξο, δυνατό δράμα με λεπτομερή υποκριτική δεινότητα , η ταινία αποδεικνύει ότι η αγάπη μπορεί να επιβιώσει υπο οποιεσδήποτε συνθήκες.

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Νότιας Και Ανατολικής Ευρώπης: «Springtime Suns» του Στέφαν Ιβάντσιτς (Σερβία) / Για την πολύ ποιητική και αυθεντική προσέγγιση της ενηλικίωσης, για την έξοχη σκηνοθεσία στιγμών ξέγνοιαστης νεανικής μελαγχολίας και ονείρων επανάστασης, απονέμεται στην ταινία: Οι ήλιοι της Άνοιξης, Stefan Ivancic, Σερβία

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων: «Αγαπημένη» της Ιζαμπέλα Πλουτσίνσκα (Γερμανία/Πολωνία) / Για το εντυπωσιακό της οπτικό αποτέλεσμα, σε συνδυασμό με έναν εξαιρετικό σχεδιασμό ήχου, χάρη στα οποία ξετυλίγεται σε μόνο έξι λεπτά ένα παιχνίδι αναμνήσεων στο μυαλό μιας γυναίκας, σε ενα συνονθύλευμα αλληγοριών, φόβων και πραγματικότητας, και την οδηγεί σε ένα βαθύτερο νόημα για την ύπαρξη.Απονέμεται στην ταινία: Αγαπημένη, Izabela Plucinska, Γερμανία/Πολωνία

Ειδικό Βραβείο Αρτιότερης Παραγωγής TV5 MONDE: «Στο Εδαφος» του Αλέξις Μιχάλικ (Γαλλία) / Η ταινία αποτελεί παράδειγμα για το πώς μπορεί μια ταινία μικρού μήκους να κρατήσει σε ενδιαφέρον το κοινό, χάρη στην αποτελεσματική αφήγηση και την αξιοπιστία της ροής της αφήγησης , χρησιμοποιώντας όλα τα κινηματογραφικά μέσα στον ύψιστο βαθμό, παρουσιάζοντας ένα ανθρώπινο πρόσωπο σε ένα απάνθρωπο περιβάλλον.

Εύφημος Μνεία: «Victor» του Κάβεχ Τεχράνι (Νορβηγία) / Ένα λεπτομερές σενάριο και μια εξονυχιστικά ακριβής κινηματογραφική δραματουργία σε σχέση με το μετατραυματικό στρες νέων στρατιωτών και της αδυναμίας τους να επιστρέψουν στην κανονική ζωή. Η υποδόρια βία δημιουργεί την ατμόσφαιρα του φόβου και της απόγνωσης καθ’όλη τη διάρκεια ενός ανέμελου παάρτυ

Εύφημος μνεία Ντοκιμαντέρ: «Shoot for the Moon» της Ζάρα Ζέρνι (Δανία) / Μια ταινία γεμάτη τρυφερότητα και ελπίδα για τη ζωή, πνευματώδης και διασκεδαστική, χωρίς καμία στιγμή να χλευάσει τους δυο πρωταγωνιστές αλλά αναδυκνύοντας το πάθος τους και το κατόρθωμα τους να συνδεθούν με το σύμπαν.

Βραβείο «Drama Pitching Lab» (1500 ευρώ από τη Finos Film) : «Fighting for Death» της Ελεονόρα Βελινόβα (FYROM)


Ανεξάρτητα Βραβεία

  • Βραβείο Π.Ε.Κ.Κ. (Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου) για το Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα: «The Immortalizer» του Μάριου Πιπερίδη
  • Βραβείο ΟΚΛΕ (Ομοσπονδία Κινηματογραφικών Λεσχών Ελλάδος) για το Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα: «Βόλτα» της Στέλλας Κυριακοπούλου
  • Βραβείο Ενωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών για την καλύτερη φωτογραφία από νέο Ελληνα κινηματογραφιστή: Θωμάς Τσιφτελής ( για την «Ιλένα» του Σπύρου Σκανδάλου)

Διαβάστε ακόμη: