Φεστιβάλ / Βραβεία

Oσα συνέβησαν στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες - Κύπρος 2025

of 10

Την προηγούμενη εβδομάδα, το Flix βρέθηκε στη Λεμεσό, προκειμένου να (σας) μεταδώσει τον παλμό της φετινής διοργάνωσης του θεσμού που επί 23 συνεχή έτη γεμίζει τις ανοιξιάτικες μέρες - και νύχτες - της Κύπρου με πάρτυ, ενδιαφέρουσες συζητήσεις και πάνω απ΄ όλα, πολύ - πολύ σινεμά.

Oσα συνέβησαν στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες - Κύπρος 2025

To Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες που διεξάγεται κάθε χρόνο στην Κύπρο αποτελεί έναν από εκείνους τους θεσμούς που ξεχωρίζουν για τον ρομαντισμό, τη γενναιότητα και την ουσία με την οποία στέκονται απέναντι στο - εκ των πραγμάτων - περιορισμένο μέγεθος της κινηματογραφικής βιομηχανίας του τόπου, λειτουργώντας ως ο απόλυτος πυρήνας ενίσχυσης της κοινότητας δημιουργών, αλλά και θεατών του νησιού. Την προηγούμενη εβδομάδα, η φετινή, 23η διοργάνωση του θεσμού, μας υποδέχτηκε κατά τη διάρκεια του καταληκτικού τριημέρου, από τις 10 έως και τις 12 Απριλίου, φιλοξενώντας μας με θέρμη στη Λεμεσό. Στο διάστημα των παραπάνω ημερών, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τόσο τις προβολές, όσο και τα sessions που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, αλλά και να παραστούμε στην Τελετή Απονομής των φετινών Βραβείων της κριτικής επιτροπής και του κοινού. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Διαβάστε ακόμη: Λίγα λόγια για την προβολή του «Arcadia» στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Κορυδαλλού Ι

Οι Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρου φέτος πραγματοποιήθηκαν παράλληλα σε δύο πόλεις (Λευκωσία και Λεμεσό) από τις 4 έως τις 12 Απριλίου, διαμορφώνοντας έναν ζωντανό χώρο συνάντησης και διαλόγου με πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, καθώς το παρόν έδωσαν θεατές, δημιουργοί και επαγγελματίες που εργάζονται στη βιομηχανία του κινηματογράφου από όλη τη Μεσόγειο (και όχι μόνο). Οπως τα τελευταία έξι χρόνια, έτσι και φέτος το Φεστιβάλ φιλοξένησε πέραν των προβολών του και την ενότητα Dot.on.the.map Industry Days, η οποία έχει πλέον καθιερωθεί ως το έτερο σκέλος του, αποτελώντας μία πλατφόρμα συμπαραγωγής, επιμόρφωσης και δικτύωσης που διοργανώνεται από το Τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού του Υφυπουργείου Πολιτισμού της Κύπρου, σε συνεργασία με το Θέατρο Ριάλτο και επικεφαλής την παραγωγό και σκηνοθέτρια Δανάη Στυλιανού.

Κύπρος 2025

Αυτά όσον αφορά μία πρώτη γνωριμία με τις βασικές συνιστώσες της ταυτότητας και τον χαρακτήρα του Φεστιβάλ. Ωρα να ρίξουμε μία πιο αναλυτική ματιά σε όλα όσα είδαμε ως Flix στη διάρκεια των τριών ημερών παρουσίας μας στη Λεμεσό. Από το προσεκτικό curation του προγράμματος, μέχρι τα εξαιρετικά ενδιαφέροντα sessions που μας επιφύλασσε η φετινή διοργάνωση.

Κύπρος 2025

Μέρα 1η, Πέμπτη 10 Απριλίου: Ελληνικό σινεμά x Ντέιβιντ Λιντς

Καταφθάνοντας στον χώρο του Φεστιβάλ, και λίγο προτού παρακολουθήσουμε τις προβολές της βραδιάς, κάναμε μία σύντομη στάση στο welcome - cocktail πάρτυ που διοργανώθηκε ειδικά για τους συμμετέχοντες του 6ου Dot.on.the.map στο Dusty Munky, ακριβώς δίπλα από το Θέατρο Ριάλτο, με τον DJ Sofronis στα decks.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Στη συνέχεια, παρακολουθήσαμε την προβολή της ταινίας «Λούλα LeBlanc» του Στέργιου Πάσχου, η οποία πραγματοποιήθηκε παρουσία του DoP της ταινίας, Γιώργου Κουτσαλιάρη και της εκπροσώπου της Filmiki Productions (εταιρίας παραγωγής του φιλμ), Χριστίνας Σταυροπούλου. Ακολούθησε QnA με τους συντελεστές, κατά το οποίο το κοινό είχε τη ευκαιρία να συνομιλήσει μαζί τους αναφορικά με τη δημιουργική διαδικασία πίσω από το πρότζεκτ.

Κύπρος 2025

Και κάπως έτσι, η σκυτάλη πέρασε σε ένα από τα φετινά αφιερώματα του Φεστιβάλ που σημείωσαν τη μεγαλύτερη προσέλευση: αυτό στη φιλμογραφία του Ντέιβιντ Λιντς που μπήκε εμβόλιμα στο πρόγραμμα, αποτίoντας φόρο τιμής στον πρόσφατα αποθανόντα αξεπέραστο auter. Συγκεκριμένα, το βράδυ της Πέμπτης βρεθήκαμε στην ευχάριστη θέση να (ξανα)δούμε στη μεγάλη οθόνη την αριστουργηματική «Χαμένη Λεωφόρο», απολαμβάνοντας - για ευνόητους λόγους - το κάθε δευτερόλεπτο.

Κύπρος 2025

Μέρα 2η, Παρασκευή 11 Απριλίου: Industry Day(s)

Η δεύτερη μέρα παραμονής μας στο Φεστιβάλ συνέπεσε με την έναρξη του διημέρου των δράσεων της ενότητας Dot.on.the.map, στις οποίες ήμασταν προσκεκλημένοι. Αυτή τη φορά βρεθήκαμε στο Ριάλτο νωρίς το πρωί, ανάμεσα σε ένα πολύχρωμο - με όλη τη σημασία της λέξης - πλήθος δημιουργών και επαγγελματιών του πεδίου του κινηματογράφου, διαφορετικών backgrounds και εθνικοτήτων. Αφού η Δανάη Στυλιανού μας απεύθυνε χαιρετισμό, αναφερόμενη παράλληλα στις παρελθοντικές δράσεις του Θεσμού και αναλύοντάς μας την ουσιαστική πρόοδο που έχει διανύσει ποικιλοτρόπως ανά τα χρόνια, ξεκίνησε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα τμήματα που παρακολουθήσαμε στις φετινές Κινηματογραφικές Ημέρες Κύπρου: το Pitching Session, σε συνεργασία με την Αγορά του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, στο οποίο παραγωγοί, σκηνοθέτες και σεναριογράφοι παρουσίασαν 10 πρότζεκτ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε στάδιο development, με συντονιστή τον εκπαιδευτή και ειδικό σε θέματα ανάπτυξης ταινιών, Χακίμ Μάο.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Προκείμενου να γίνει αντιληπτός ο - επί της ουσίας - ενισχυτικός χαρακτήρας του παραπάνω στην (ευρύτερα) μεσογειακή κοινότητα ανεξάρτητων δημιουργών, αξίζει να αναφέρουμε ότι τρεις ταινίες, οι οποίες συμμετείχαν ως προτάσεις σε προηγούμενες διοργανώσεις του Dot.on.the.map (η «Σμαράγδα» του Αιμίλιου Αβραάμ, το «Seeking Haven for Mr. Rambo» του Καλέντ Μανσούρ και το «Φαντάσματα από το Παρελθόν» του Τζονατάν Μιλέ) φέτος βρίσκονταν στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ (!), διανύοντας έτσι το δικό τους full circle moment. Ακολούθησαν τέσσερα info sessions γύρω από θεματικές σχετικές με το κομμάτι της παραγωγής, καθώς και ένα masterclass, στο οποίο οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να εκπαιδευτούν πάνω σε εναλλακτικούς τρόπους αναζήτησης χρηματοδότησης για ανεξάρτητες δημιουργίες.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Το βράδυ βρεθήκαμε ξανά στο Ριάλτο, αυτή τη φορά με αφορμή τις δύο προβολές της βραδιάς, το ιδιοσυγκρασιακό, λιθουανικό coming-of-age πορτρέτο της Σαούλ Μπλιουβέτ με τίτλο «Toxic», καθώς και το «Faruk» της Τουρκάλας Ασλί Οζγκέ, το οποίο αποτελεί μία προσωπική σπουδή της σκηνοθέτριας πάνω στην πολυπλοκότητα που διέπει τη σχέση πατέρα-κόρης, μέσα από ένα υβριδικό φιλμ που ακροβατεί μεταξύ μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.

Toxic

FarukΣτιγμιότυπα από τις ταινίες. Πάνω: «Toxic» της Σαούλ Μπλιουβέτ, κάτω: «Faruk» της Ασλί Οζγκέ

Μέρα 3η, Σάββατο 12 Απριλίου: Τα Βραβεία

To βράδυ του Σαββάτου πραγματοποιήθηκε η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας της Αλίκης Δανέζη-Κνούτσεν, «Τόσο Κοντά, Τόσο Μακριά», παρουσία τόσο της ίδιας, όσο και του παραγωγού του φιλμ, Διονύση Σαμιώτη, οι οποίοι μετά το πέρας της προβολής απάντησαν σε ερωτήσεις του κοινού, ενώ το πρωί προηγήθηκε πλήθος συζητήσεων και masterclasses στο πλαίσιο του Dot.on.the.map, από τις οποίες ξεχωρίσαμε το πάνελ με τίτλο «Γυναίκες στην κινηματογραφική βιομηχανία: επαγγελματικά βήματα, ανταλλαγή εμπειριών και δράσεις για την ισότητα» που συντόνισε η Λιζ Περοτέ, γενική συντονίστρια του οργανισμού Lab Femmes de Cinéma (Γαλλία), καθώς και το δεύτερο πάνελ της ημέρας «Φεστιβάλ Κινηματογράφου από τον χώρο της Μεσογείου», στη διάρκεια του οποίου οι ομιλητές αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, στις διαδικασίες επιλογής ταινιών και τον καταρτισμό του φεστιβαλικού προγράμματος, καθώς και τις στρατηγικές που διέπουν τα φεστιβάλ τους.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Ωστόσο, κεντρικό σημείο της ημέρας (ή σωστότερα της βραδιάς) ήταν η Τελετή Απονομής των Βραβείων τόσο των διαγωνιστικών τμημάτων, όσο και του Dot.on.the.map. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο, η τριμελής διεθνής κριτική επιτροπή του, που φέτος αποτελούνταν από τους παραγωγούς Μόλος Λόχμαν, Κάτια Τρικόβα και Ντένις Βασλίν, αποφάσισε να απονείμει το Βραβείο Cyprus Film Commission – Invest Cyprus στο πρότζεκτ με τίτλο «Holiday» του Βισάμ Καράφ, ενώ το Βραβείο ΕΚΚΟΜΕΔ απονεμήθηκε στο κινηματογραφικό σχέδιο «The Color Green», το οποίο θα σκηνοθετήσει η Παλόμα Ζαπάτα. Ακόμη, το Βραβείο P.S. Movies and Stories πήγε στο κινηματογραφικό σχέδιο «My Name Is Lily» που θα σκηνοθετήσει η Γιάννα Αμερικάνου, με παραγωγό τη Στελάνα Κληρή και το Βραβείο Δικτύωσης Agora έλαβε η παραγωγός του κινηματογραφικού σχεδίου «I Am Afraid To Meet You Some Day», Ρασά Χοσνί, το οποίο θα σκηνοθετήσει ο Καλέντ Μενσούρ. Επίσης, με ομόφωνη απόφασή της, η επιτροπή απένειμε Ειδική Μνεία στο «Jo of Montreal» που θα σκηνοθετήσει ο Αμίν Ναγιέφ με παραγωγό τον Μπασάμ Ασαλάφ.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Σε ό,τι αφορά τα διαγωνιστικά τμήμα δε, η Κριτική Επιτροπή, υπό την προεδρία της Αλεξάντρα Μπόσοβκιτς, διακεκριμένη παραγωγό και διευθύντρια του Κέντρου Κινηματογράφου του Μαυροβουνίου και μέλη, τη Γαλλίδα ανεξάρτητη επιμελήτρια κινηματογραφικών και εικαστικών προγραμμάτων Ντελφίν Λακά, τον Ούγγρο σκηνοθέτη και σεναριογράφο Γκιόργκι Πάλφι, τον Γάλλο συν-ιδρυτή και διευθυντή του Φεστιβάλ Les Arcs, Γκιγιόμ Καλόπ και την Κύπρια ηθοποιό Αγνή Σκοτ, παρέδωσε το Βραβείο της Καλύτερης Κυπριακής Ταινίας στη «Σμαράγδα» του Αιμίλιου Αβραάμ, ενώ η πρωταγωνίστρια της ταινίας, Νιόβη Χαραλάμπους απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας σε Κυπριακή Ταινία.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Ακόμη, το βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Κυπριακό Διαγωνιστικό Τμήμα, πήγε στον Κύρο Παπαβασιλείου για την ταινία του «Η κάλτσα», ενώ το Βραβείο Κοινού δόθηκε στο «Φαντάσματα από το Παρελθόν» του Τζονατάν Μιλέ.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Τέλος, όσον αφορά το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ, το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Glocal Images έλαβε το «Απρίλης» της Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι, το Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής Glocal Images πήγε στο «Seeking Haven for Mr. Rambo» του Καλέντ Μανσούρ, ενώ στην ίδια κατηγορία το «Φαντάσματα από το Παρελθόν» του Τζονατάν Μιλέ βραβεύτηκε για την Καλύτερη Σκηνοθεσία. Επιπλέον, το Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας Glocal Images απέσπασε ο Βιτάουτας Κάτκους για τη δουλειά του στην ταινία της Σαούλ Μπλιουβέτ, «Toxic» και τιμητικές διακρίσεις δόθηκαν στο «Sun Never Again» του Ντέιβιντ Γιοβάνοβιτς, καθώς και στο «Killerwood» του Χρήστου Μασσαλά.

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Επειτα απ' όλα αυτά, το Φεστιβάλ έριξε αυλαία για το 2025, αποχαιρετώντας κοινό και συμμετέχοντες, μέσα από πάρτυ που πραγματοποιήθηκε στον υπαίθριο χώρο πίσω από το Ριάλτο, το οποίο οργάνωσε η κολεκτίβα «From Berlin With Love».

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Κύπρος 2025

Αντί επιλόγου

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες - Κύπρος 2025 υπήρξε μία ξεχωριστή εμπειρία, η οποία εμφορούταν από άψογη οργάνωση και μία γνήσια αίσθηση αγάπης για το σινεμά που ήταν εμφανής σε κάθε πτυχή του, από τις προβολές μέχρι τα masterclasses του Dot.on.the.map. Η αφοσίωση των διοργανωτών σε συνδυασμό με την επιλογή των ταινιών, έδωσαν στο γεγονός τον χαρακτήρα μίας εξαιρετικά αξιόλογης δουλειάς. Από πλευράς μας ως Flix, ευχαριστούμε από καρδιάς για τη ζεστή φιλοξενία και ευχόμαστε ο θεσμός να συνεχίσει να εξελίσσεται, λαμβάνοντας την αναγνώριση που του αξίζει από ακόμη μεγαλύτερη μερίδα του κοινού.

Κύπρος 2025


Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογραφικές Μέρες και μείνετε συντονισμένοι για μελλοντικές διοργανώσεις, μέσα από την επίσημη ιστοσελίδα του, καθώς και τα προφίλ του σε Facebook και Instagram.

23ο Διεθνές Φεστιβάλ - Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος 2025