
Παρόλο που προσμέναμε κάποια συμμετοχή ελληνικών παραγωγών στο διεθνές διαγωνιστικό ή τα παράλληλα διαγωνιστικά τμήματα του 78ου Φεστιβάλ των Καννών, μάλλον τα ονόματα που έχουμε στο μυαλό μας πρέπει να περιμένουν μέχρι την ανακοίνωση της Βενετίας.
Ομως η ελληνική παρουσία υπάρχει, μέσω τριών άλλων πρότζεκτς: μία παραγωγή της FOSS στο διαγωνιστικό τμήμα ταινιών μικρού μήκους, ένα πρωτοποριακό ΑΙ πρότζεκτ με την υπογραφή του Ιδρύματος Ωνάση και μία συμπαραγωγή της Byrd στο παράλληλο πρόγραμμα Immersive.
Πάμε να τα δούμε αναλυτικά.
«I'm Glad You're Dead Now» του Τοφίκ Μπαρχόμ | Διαγωνιστικό τμήμα ταινιών μικρού μήκους
Δύο αδέρφια επιστρέφουν στο νησί που μεγάλωσαν. Εκεί τους περιμένει ένα σκοτεινό παρελθόν και βαθιά θαμμένα μυστικά.
Μπορεί να θυμάστε τον Ισραηλινό ηθοποιό Τοφίκ Μπαρχόμ από τον πρωταγωνιστικό του ρόλο στη «Συνωμοσία του Καΐρου». Τώρα περνάει για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα με μία μικρού μήκους ταινία, σε παραγωγή της ελληνική Foss Productions. Διευθυντής φωτογραφίας ο Γιώργος Βαλσαμής (ο πιστός συνεργάτης του Βασίλη Κεκάτου), ο οποίος έχει φύγει από το Φεστιβάλ Καννών στο αντίστοιχο τμήμα, με 2 Χρυσούς Φοίνικες. Θα τους τριτώσει;
CREDITS:
Εταιρεία παραγωγής: Foss Productions
Συμπαραγωγή: KIDMA
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Tawfeek Barhom
Παραγωγοί: Tawfeek Barhom, Στέλιος Κοτιώνης, Άκης Πολύζος
Συμπαραγωγός: Alexandre Perrier
Ηθοποιοί: Ashraf Barhom, Tawfeek Barhom, Αυρήλιος Καρακώστας
Φωτογράφος: Γιώργος Βαλσάμης
Μοντέρ: Λάμπης Χαραλαμπίδης
Σκηνογράφος: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης
Κοστούμια: Εβελίνα Δαρζέντα, Άννα Ζώτου
«Beyond the Vivid Unknown» των Τζον Φιτζέραλντ και Γκόντφρι Ρέτζιο | Διαγωνιστικό Τμήμα Immersive
Μία πρωτοποριακή εγκατάσταση με χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) σε παραγωγή του ιδρύματος Ωνάση. Το Onassis ONX συνεργάστηκε με το Asteria –ένα στούντιο γενετικής AI για ταινίες και animation, το οποίο διαχειρίζονται καλλιτέχνες και λειτουργεί με το πρώτο «καθαρό» μοντέλο AI– και την εταιρεία παραγωγής Pressman Films, για να δώσουν ζωή σε αυτό το μοναδικό εγχείρημα.
Το «Beyond the Vivid Unknown» [Πέρα από το ζωντανό άγνωστο] διερευνά τον πρωταρχικό δεσμό μεταξύ ανθρώπου, φύσης και τεχνολογίας. Δημιουργημένη από μια ανάπλαση με AI της εμβληματικής ταινίας Koyaanisqatsi (1982) του Γκόντφρι Ρέτζιο, η εμπειρία αυτή σηματοδοτεί τη στιγμή που η τεχνολογία παύει να αντανακλά τον κόσμο και αρχίζει να τον ξαναγράφει. Μέσα από τεχνικές γενετικής μηχανικής μάθησης και υπολογιστικής όρασης σε πραγματικό χρόνο, η εγκατάσταση ανιχνεύει και ανταποκρίνεται στην παρουσία των θεατών, εντάσσοντάς τους σε επικές πανοραμικές εικόνες του πλανήτη μας, ο οποίος έχει μεταμορφωθεί από την ανθρώπινη παρέμβαση, καινοτομία και βιομηχανία.
Το «Beyond the Vivid Unknown», μετά από εκπαίδευση στα αρχεία του Ρέτζιο και στη μουσική του Φίλιπ Γκλας, χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη ως συνεργάτη – μια οντότητα που μαθαίνει από εμάς και, σε αντάλλαγμα, μεταπλάθει την αντίληψή μας. Το αποτέλεσμα είναι ένα εντυπωσιακό όραμα της νέας ανθρώπινης συνθήκης, όπως αυτή αναδιαμορφώνεται στην αναδυόμενη τεχνολογική εποχή μας.
«Σε μια εποχή που η τεχνολογία αναδιαμορφώνει την πραγματικότητα με ρυθμούς που δεν γίνονται εύκολα κατανοητοί, αυτή η βιντεοεγκατάσταση εκφράζει το δίπολο της ανόδου και της κατάρρευσης του πολιτισμού, προσφέροντας μια ματιά σε ένα μέλλον διαμορφωμένο από την τεχνητή νοημοσύνη που μοιάζει στοιχειωμένα οικείο, σαν μια ανάμνηση που δεν μπορείς να αγγίξεις. Αν το Koyaanisqatsi (1982) άνοιξε έναν καθρέφτη στον κόσμο, το Beyond the Vivid Unknown (2025) αναδιπλώνει αυτόν τον καθρέφτη προς τα μέσα» δηλώνει ο Τζον Φιτζέραλντ.
Για την παραγωγή του Beyond the Vivid Unknown το Onassis ONX συνέπραξε με τους φορείς και τις εταιρείες Agog: The Immersive Media Institute, Foundry, Godfrey Reggio Foundation, Pressman Film και Asteria. Στην ομάδα παραγωγής συμμετείχαν οι Matt Tierney, Sanford Livingston, Jazia Hammoudi, Graham Milliken, Bryn Mooser, Paul Trillo, Justin Lacob, Matt Russotti, Natasha Lyonne και Sam Pressman.
Aμέσως μετά τις Κάννες το «Beyond the Vivid Unknown» θα παρουσιαστεί και στο Tribeca Film Festival (4-15 Ιοουνίου), κάτι που σηματοδοτεί την πρώτη curation συνεργασία του Ιδρύματος Ωνάση με το νεοϋορκέζικο φεστιβάλ.
«The Exploding Girl» των Kαρολίν Ποτζί και Zoνατάν Βινέλ | Διαγωνιστικό Τμήμα Immersive
Τους τελευταίους τρεις μήνες, η Κάντις εκρήγνυται κάθε μέρα – κάποιες φορές πολλές φορές την ημέρα – με ρεκόρ τις επτά εκρήξεις. Πλέον έχει φτάσει τις 192 εκρήξεις. Ενα ωμό και διαυγές πορτρέτο της οργής μιας ολόκληρης γενιάς, η ιστορία της Κάντις αξιοποιεί τις δυνατότητες του 3D animation – σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες Saradibiza και Lucien Krampf – για να προσφέρει κριτική απόσταση και συναισθηματική ένταση.
Οι σκηνοθέτες Καρολίν Ποτζί και Zoνατάν Βινέλ, το βραβευμένο δίδυμο πίσω από τα «Eat the Night» (Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών Καννών 2024) και «As Long As Shotguns Remain» (Χρυσή Άρκτος, Berlinale), επιστρέφουν με ένα νέο και τολμηρό έργο που μεταφέρει την ριζοσπαστική αφήγησή τους στον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας. Η ταινία είναι μια παραγωγή της Atlas V και της Byrd, που αποτελεί το νεοσύστατο κινηματογραφικό τμήμα της ελληνικής εταιρείας TopCut Modiano.
«Είμαστε περήφανες που ανήκουμε ανάμεσα στους πρώτους Eλληνες παραγωγούς που εισέρχονται στον χώρο του αφηγηματικού VR», δηλώνουν οι Μαντώ και Μυρτώ Στάθη της Byrd. _«Το "The Exploding Girl VR" αποτυπώνει την ένταση μιας ολοένα κλιμακούμενης νεανικής οργής και αντικατοπτρίζει τις τολμηρές ιστορίες που υποστηρίζει η Byrd. Η συνεργασία μας με την Καρολίν Ποτζί και τον Zoνατάν Βινέλ που έφερε αυτό το όραμα στις Κάννες αποτελεί απίστευτη τιμή».
CREDITS:
Σκηνοθεσία: Caroline Poggi & Jonathan Vinel
Παραγωγή: ATLAS, BYRD
Παραγωγοί: Oriane Hurard, Arnaud Colinart, Pierre Zandrowicz, Antoine Cayrol, Μαντώ Στάθη, Μυρτώ Στάθη
Αφήγηση: Grace Seri
Lead 3D Artists: Lucien Krampf, Saradibiza
Lead Developer: Johan Vignon
Μουσική: Malibu
Σχεδιασμός Ήχου: Olivier Voisin, Victor Praud, Nicolas Bredin
Με την υποστήριξη των: CNC, PROCIREP, ANGOA | Διανομή: ASTREA