Φεστιβάλ / Βραβεία

Κάννες 2024: Και Φουριόζα και #MeToo (και ελληνικό καλοκαίρι υπό βροχή) | Μέρα 2η

of 10

Δεύτερη μέρα για το 77ο Φεστιβάλ Καννών με σκοτεινό και βροχερό καιρό και τον λαμπερό αλλά και φωτεινό πολιτικά κόσμο του σινεμά για αντιπερισπασμό.

Κάννες 2024: Και Φουριόζα και #MeToo (και ελληνικό καλοκαίρι υπό βροχή) | Μέρα 2η
H Ανια-Τέιλορ Τζόι στο κόκκινο χαλί στην πρεμιέρα της «Furiosa»

Τα σύννεφα με τα οποία ξεκίνησε το 77ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών δεν λένε να φύγουν από τον ουρανό, σκορπίζοντας για δεύτερη συνεχόμενη μέρα ψιλόβροχο και μουντή διάθεση - εντελώς αντίθετη από αυτήν που επικρατεί μέσα στις αίθουσες όπου τα events πληθαίνουν, οι μεγάλες πρεμιέρες δημιουργούν συνωστισμό στο κόκκινο χαλί και οι ελληνικές συμμετοχές ξεδιπλώνονται με φόντο το μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου.

Η Μέριλ Στριπ να συνεχίζει να κλέβει την παράσταση, η Ανια-Τέιλορ Τζόι να γίνεται πλέον η mega star που πάντα ξέραμε ότι θα γίνει και ο Κωστής Χαραμουντάνης δείχνει πρώτη φορά το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του «Κιούκα Πριν το Τελος του Καλοκαιριού», ενώ όλοι μιλούν για το #MoiAusi - το #ΜeToo στα γαλλικά.

Το 77ο Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται φέτος από τις 14 μέχρι και τις 25 Μαΐου. Το Flix θα βρίσκεται στις Κάννες για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες. Ως τότε, μαθαίνετε όλα τα νέα στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

Κυριάρχο θέμα εδώ και δύο ημέρες στις Κάννες είναι το #MeToo - ή #MoiAussi όπως λέγεται στα γαλλικά. Σε κάθε συνέντευξη Τύπου - από αυτή της κριτικής επιτροπής μέχρι των ταινιών που συμμετέχουν στο επίσημο πρόγραμμα μια ερώτηση είναι πάντα κρατημένη για το κίνημα που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο επίκεντρο της γαλλικής κινηματογραφικής (και όχι μόνο) βιομηχανίας. Πυλώνας του η Τζουντίτ Γκοντρές, η ηθοποιός που το Φεβρουάριο του 2024 έκανε αγωγή εναντίον του Ζακ Ντουαγίον και του Μπενουά Ζακό για σεξουαλική κακοποίηση όταν ήταν ανήλικη πίσω στα 80s. Το δημόσιο καλεσμά της μέσω Instagram απέφερε περισσότερες από 6000 απαντήσεις - μαρτυρίες από ανθρώπους που είχαν κακοποιηθεί σεξουαλικά στο παρελθόν και αυτό ήταν η επίσημη γέννηση του γαλλικού #MoiAussi. Με τον ίδιο τίτλο, μια ταινία μικρού μήκους της ίδιας της Γκοντρές προβλήθηκε στις Κάννες, καταγράφοντας μια δημόσια δράση στους δρόμους του Παρισιού από 1000+ άτομα γυναίκες και άντρες που ένωσαν τις φωνές τους εναντίον της σιωπής όλων για το θέμα της σεξουαλικής κακοποιήσης ανηλίκων.

moi aussi H Τζουντίτ Γκοντρές και η ομάδα του μικρού μήκους «Moi Aussi» στο κόκκινο χαλί

Της αδιάφορης ταινίας (για ένα θέμα που δεν χωράει καλλιτεχνικές αναζητήσεις και βαρύγδουπες χορογραφημένες σκηνές) προηγήθηκε η δήλωση της Λέα Σεϊντού, στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου για τη «Δεύτερη Πράξη» του Κεντέν Ντουπιέ: «Είναι πολύ ωραίο που επιτέλους μιλάμε ελεύθερα. Είναι πολύ ωραίο που επιτέλους τα πράγματα αλλάζουν. Ηταν καιρός. To #MeToo είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα. Ενα πολύ σοβαρό θέμα. Ωστόσο, νομίζω πως είναι απαραίτητο να μπορούμε να μιλήσουμε γι' αυτό και με χιούμορ», αναφερόμενη στην ταινία του Ντουπιέ που μιλάει για το γύρισμα μιας ταινίας και όλα όσα συμβαίνουν σε αυτό.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Γενική Διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ιρίς Νομπλόχ σε συνέντευξή της στο Variety: «Το #MeToo είναι πολύ σημαντικό. Είναι υπεύθυνο για μια ορατότητα που δεν υπήρχε πριν. Βρισκόμαστε σε μια στιγμή μεγάλων αλλαγών. Οι γυναίκες αντιμετωπίζονται με άλλο πρίσμα από τότε που ξεκίνησε το όλο θέμα. Αν και όλοι νιώθουν ότι είναι μια στιγμή σύγχυσης για όλους, πραγματικά πιστεύω ότι πρέπει να περάσουμε αυτή τη φάση για να αρχίσει να αλλάζει η εικόνα της γυναίκας στον κόσμο σήμερα.»

Δείτε εδώ σκηνές από τη δράση της ομάδας #MoiAussi.στο κόκκινο χαλί του Φεστιβάλ Καννών:

Μια γυναίκα που αλλάζει την εικόνα της γυναίκας σήμερα, σαν την «Furiosa» Ανια-Τέιλορ Τζόι που ζει αυτές τις μέρες στις Κάννες (αλλά και στις υπόλοιπες πρεμιέρες της ταινίας ανά τον κόσμο) τη μεγαλύτερη στιγμή της καριέρας της, πρωταγωνίστρια στο heavy metal action παραμύθι του Τζορτζ Μίλερ, τυχερή που ο σκηνοθέτης δείλιασε να κάνει νεαρή την Σαρλίζ Θερόν με την τεχνολογία και έτσι διάλεξε ως άξια διαδοχό της την Τζόι.

Στις φωτογραφίες σκηνές από την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στις Κάννες - μαζί με την Ανια-Τέιλορ Τζόι, ο Τζορτζ Μίλερ και φυσικά ο Κρις Χέμσγουορθ.

furiosa

furiosa

furiosa

furiosa

furiosa

furiosa

Δείτε εδώ όλο το κόκκινο χαλί της πρεμιέρας της «Furiosa»

Και συνεχίζοντας...

Μια γυναίκα που έχει αλλάξει την εικόνα της γυναίκας διαχρονικά, σαν την Μέριλ Στριπ που μετά την παράσταση που έκλεψε στην τελετή έναρξης με την απονομή του τιμητικού Χρυσού Φοίνικα για την καριέρα της, έδωσε ένα masterclass στο οποίο και να έλεγε μόνο αυτό θα αρκούσε:

«Η σκηνή του λουσίματος στο "Πέρα από την Αφρική" ήταν γραμμένη στο σενάριο. Στην πρώτη λήψη ο Ρόμπερτ (Ρέντφορντ) ήταν απλώς διαδικαστικός. Χάλια. Μετά πήρε οδηγίες και άρχισε να το κάνει καλύτερα. Μετά την 5η ή 6η λήψη είχα λιώσει. Αισθανόμουν ότι αυτό το μασάζ ήταν καλύτερο κι από σεξ. Και ήταν. Αν το σκεφτείτε η σκηνή είχε κάτι εντελώς ερωτικό, περισσότερο οικείο. Ολοι μάς βάζουν να πηδιόμαστε, αλλά αυτή η σκηνή του λουσίματος ήταν η σπουδαιότερη ερωτική σκηνή που έχω γυρίσει σε ταινία.»

Διαβάστε και δείτε αποσπάσματα από όλα όσα είπε η Μέριλ Στριπ στο masterclass της.

Meryl

Μια γυναίκα σαν το κορίτσι του «Ακατέργαστου Διαμαντιού», πρώτης ταινίας της Αγκάτ Ριντενζέ που παρουσιάζει ένα πορτρέτο, ένα φιλμ που θα μπορούσε να είναι ντοκιμαντέρ παρατήρησης (κι ίσως τότε πήγαινε και σε μεγαλύτερο βάθος), αν δεν ήταν μυθοπλασία (αλλά με έντονο τον κοινωνικό σχολιασμό). Ηρωίδα είναι η Λιάν, ένα κορίτσι 19 χρόνων που επιβιώνει σε μια δύσκολη ζωή. Η μητέρα της αγωνίστηκε να τη δώσει για υιοθεσία αλλά δεν τα κατάφερε κι έτσι τώρα την υφίσταται στο σπίτι. Η Λιάν νοιάζεται και τη μικρότερη αδελφή της και τον εαυτό της. Κυρίως, το προφίλ της. Μοναδική της απασχόληση είναι ν' αυξάνει τους ακολούθους της στο TikTok, που έχουν ήδη ξεπεράσει τους 40.000: βλέπουν τα βίντεο τής Λιάν για μακιγιάζ, για πλούμισμα των παπουτσιών με στρας, για χορευτικές κινήσεις και αφήνουν σχόλια, από λατρευτικά ως εγκληματικά χυδαία.

Και κάπου εκεί αρχίζει και τελειώνει μια ταινία που βρίσκεται στο Διαγωνιστικό των Καννών στην τιμητική θέση του ενός από τα δύο ντεμπούτα της χρονιάς, αλλα και ως μια απόδειξη πως οι καλές προθέσεις δεν φτιάχνουν μια καλή ταινία, ούτε κεφαλαιοποιούνται σε καλή υπόληψη.

Διαβάστε εδώ όλοκληρη την κριτική του Flix για το «Diamant Brut» της Αγκάτ Ριντενζέ.

girl with the needle

Μια γυναίκα που σηκώνει πάνω της το βάρος του κόσμου όλου στο «Κορίτσι με τη Βελόνα» του Μάγκνους φον Χορν, που αγγίζει τα όρια του exploitation για να αφηγηθεί μια αποτρόπαια αληθινή ιστορία που συνέβη στη Δανία προς το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια επικάλυψη αυστηρής ασπρόμαυρης ταινίας που καταδικάζει - με γκροτέσκο τρόπο - τη θέση της γυναίκας διαχρονικά σε έναν αποτρόπαιο κόσμο.

Σοβαρή υποψηφιότητα για μεγάλο βραβείο, αλλά για τους λάθους λόγους.

Διαβάστε εδώ ολόκληρη την κριτική μας για το «Κορίτσι με τη Βελόνα».

diamant brut

Δεύτερη ημέρα του Φεστιβάλ και ήδη με ελληνικό ενδιαφέρον λόγω του Κωστή Χαραμουντάνη και της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του «Κιούκα Πριν το Τέλος του Καλοκαιριού» που έκανε την επίσημη πρώτη του στο ACID, το πρόγραμμα της Ενωσης Ανεξάρτητων Διανομένων που τρέχει ταυτόχρονα με το Φεστιβάλ Καννών.

Το Flix συνάντησε τον Κωστή Χαραμουντάνη λίγη ώρα πριν την πρεμιέρα του και τον ρώτησε αν η ταινία αυτή που έρχεται μετά από μια σειρά ταινιών μικρού μήκους που άφησαν το αποτύπωμά τους ως δημιουργίες ενός πολλά υποσχόμενου νέου δημιουργού είναι η ενηλικίωση του:

«Ναι, είναι ενός είδους ενηλικίωση. Πέρασαν επτά χρόνια για να γίνει. Ξεκίνησε με μια μορφή, αναπτύχθηκε μαζί μου, μεγάλωσα μαζί της, άλλαξε μορφή και νιώθω ότι μετά από αυτή ενηλικιώθηκα. Και επειδή είναι και προσωπική ταινία, ασχολήθηκα και με δικά μου στοιχεία και είναι λίγο σαν να έκλεισα ένα κεφαλαιο της ζωής μου. Λειτούργησε και λίγο ψυχαναλυτικά. Σε πολλά εισαγωγικά.»

Διαβάστε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη του Κωστή Χαραμουντάνη στο Flix

χαραμουντάνης

Δείτε εδώ την Ελενα Τοπαλίδου (που βρίσκεται στις Κάννες) να εξομολογείται στο Flix γιατί δεν θα δει την ταινία στην πρεμιέρα της:

Το 77ο Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται φέτος από τις 14 μέχρι και τις 25 Μαΐου. Το Flix θα βρίσκεται στις Κάννες για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες. Ως τότε, μαθαίνετε όλα τα νέα στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

Ευχαριστούμε την Aegean Airlines για τη βοήθεια πραγματοποίησης του ταξιδιού στο 77ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.