Ο Ράντου Μουντέαν είναι ένας θαυμάσιος σκηνοθέτης, όπως απέδειξε τελευταία φορά στο «Τρίτη, Μετά τα Χριστούγεννα». Στη νέα του ταινία, «One Floor Below», τόσο πολύ εμμένει στο χαμηλών τόνων, υπόγειων εντάσεων, αφαιρετικό, ρεαλιστικό νέο ρουμανικό σινεμά, που το φιλμ περνά απαλά πάνω από τον θεατή χωρίς ν' αφήνει αποτύπωμα.
Ο κεντρικός ήρωας της ταινίας, ο Πετρέσκου - έτσι τον αποκαλούν όλοι, με το επώνυμό του, ακόμα κι η γυναίκα του - είναι ένας χαρούμενος οικογενειάρχης βιοπαλαιστής που ξεκλέβει στιγμές για να προπονεί τον αγαπημένο του σκύλο στο πάρκο και δουλεύει μόνος του, δηλώνοντας αυτοκίνητα νέων ιδιοκτητών στις αρχές, αναλαμβάνοντας για λογαριασμό τους όλη την κουραστική γραφειοκρατία. Ο,τι θέλεις, θα στο κανονίσει ο Πετρέσκου. Επιστρέφοντας μια μέρα στο σπίτι, ακούει στο διαμέρισμα του από κάτω ορόφου ένα ζευγάρι να τσακώνεται βίαια. Λίγο αργότερα, η γυναίκα θα βρεθεί νεκρή. Ο Πετρέσκου γνωρίζει ότι ο σύζυγος, ο Βάλι Ντίμα, είναι ο ένοχος. Ο Βάλι γνωρίζει ότι ο Πετρέσκου ξέρει την αλήθεια. Ο θεατής γνωρίζει τα πάντα. Για κάποιο λόγο, όμως, ο Πετρέσκου θ' αποφασίσει να μη μιλήσει.
Η σκιαγράφηση του Πετρέσκου είναι το ωραιότερο στοιχείο της ταινίας. Ενας άντρας που θεωρεί ότι μπορεί να καταφέρει, να τακτοποιήσει τα πάντα, αλλά τη στιγμή που πρέπει, δεν παίρνει την πρωτοβουλία. Ισως επειδή θεωρεί ότι μπορεί κι αυτό, μια δολοφονία, να το «τακτοποιήσει» μόνος, χωρίς τις αρχές, παρότι μακράν απέχει από την ιδέα της αυτοδικίας. Ισως επειδή, αυτός ο καταφερτζής, νιώθει τύψεις που την ώρα που θα μπορούσε να προλάβει το μοιραίο δεν το έκανε. Πάντως αυτή η αντιδιαστολή μιας ανέφελης κανονικότητας με μια ολοένα γιγαντούμενη αποχή και ενοχή είναι η κινητήρια δύναμη του φιλμ.
Από την άλλη πλευρά, την ιστορία του ο Μουντέαν την αφηγείται με αυτό το ύφος που έχει επικρατήσει ως «νέο ρουμανικό σινεμά» και που, λόγω γενιάς ή καταβολών, έχει πράγματι μια δική του ταυτότητα. Απόλυτος ρεαλισμός, συγκρατημένος ρυθμός και μια υποδόρια ένταση που αναπτύσσεται και διαχέεται, χωρίς ξεσπάσματα ή σημαντικά γεγονότα, χωρίς εμφανή πηγή αλλά με επιτυχημένη εμβέλεια. Οπότε σ' αυτήν την ταινία του, ο Μουντέαν κάνει check in σε όλα τα απαραίτητα σημεία του σινεμά που αγαπά. Την επιπλέον δύναμη, πρωτοτυπία και ιδιαιτερότητα, θα την περιμένουμε ξανά, την επόμενη φορά.