Από το διαγωνιστικό τμήμα και τους πιο λαμπερούς σταρ που θα κλέψουν τα φλας των παπαράτσι, μέχρι τις πιο πειραματικές ταινίες ή instalations του Forum και τα μικρά γραφεία του European Film Market όπου μιλούν τα χρήματα και οι προσδοκίες, ένα φεστιβάλ όπως αυτό του Βερολίνου έχει αμέτρητα πρόσωπα. Λίγο πριν πάρει μπρος η φετινή Berlinale, μετράμε σε μια εύχρηστη λίστα, ονόματα ταινίες, γεγονότα και ιδέες που θα μας απασχολήσουν και θα συζητηθούν τις επόμενες δέκα μέρες. Εμπρός λοιπόν!
H νέα ταινία του Ακι Καουρισμάκι «The Other Side of Hope»
Η νέα ταινία του Ακι Καουρισμάκι είναι το δεύτερο κεφάλαιο στη χαλαρή τριλογία του με ιστορίες που διαδραματίζονται σε πόλεις με λιμάνια, μετά το «Λιμάνι της Χάβρης» του 2011. Αυτή τη φορά, το φιλμ διαδραματίζεται πιο κοντά στο σπίτι του σκηνοθέτη στο Ελσίνκι και ακολουθεί την ιστορία ενός πρόσφυγα από τη Συρία που ζητά άσυλο στη Φινλανδία. Περιμένοντας την υπόθεσή του να εξεταστεί, θα συναντήσει έναν περιπλανώμενο πωλητή, και οι δυο τους θα βιώσουν μια σειρά από στιγμές σαν εκείνες που συνθέτουν το σύμπαν των ταινιών του Καουρισμάκι. Διαβάστε περισσότερα για το «The Other Side of Hope» και δείτε το τρέιλερ εδώ.
Το αφιέρωμα στην επιστημονική φαντασία
Με τον γενικό τίτλο «Future Imperfect» και ταινίες που ξεκινούν από το 1918 με το «A Trip to Mars» του Δανού Χόλγκερ - Μάντσεν και φτάνουν μέχρι το «Dark City» του Αλεξ Πρόγιας το 1998, το αφιέρωμα της Berlinale στην κινηματογραφική επιστημονική φαντασία διασχίζει άλλους πλανήτες, παράξενα πλάσματα, δυστοπικές προφητείες και πολιτικές αλληγορίες, επιβεβαιώνοντας τη δύναμη ενός είδους που καθιερώθηκε στην Αμερική αλλά έτυχε περίφημων δειγμάτων του μέσα στα χρόνια από κάθε πλευρά του κόσμου. Εδώ μπορεί κανείς να δει τις «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου» του Στιβεν Σπίλμπεργκ (φωτό), αλλά και το «On the Silver Globe» του Αντρέι Ζουλάφσκι.
To «The Dinner» του Ορεν Μόβερμαν
Ο σκηνοθέτης του «The Messenger» και του συναρπαστικού «Rampart», μεταφέρει στο σινεμά το μυθιστόρημα «Το Δείπνο» του Χέρμαν Κοχ, το οποίο εκτυλίσσεται σε μια βραδιά, καθώς δυο εύπορα παντρεμένα ζευγάρια βγαίνουν για φαγητό και στη διάρκεια του δείπνου συνειδητοποιούν ότι τα παιδιά τους έχουν διαπράξει ένα φρικτό έγκλημα. Πρωταγωνιστούν οι Ρίτσαρντ Γκιρ, Λόρα Λίνεϊ, Στιβ Κούγκαν, Ρεμπέκα Χολ και Κλόε Σεβινί. Δεύτερη συνεργασία του Μόβερμαν με τον Ρίτσαρντ Γκιρ, μετά το «Time Out of Mind».
Berlinale vs. Trump
Δεν χρειάζεται μαντικές ικανότητες για να προβλέψει κανείς πως τουλάχιστον το 90% των δημόσιων δηλώσεων δημιουργών, ηθοποιών, παραγωγών και εν γένει ανθρώπων του σινεμά θα περιστραφεί γύρω από τη διακυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ και τη γενικότερη στροφή του πλανήτη στην άκρα δεξιά... «Το πρόγραμμά μας από μόνο του είναι ήδη μια ισχυρή μορφή αντίδρασης», απάντησε ο Διευθυντής της Berlinale Ντίτερ Κόσλικ όταν ρωτήθηκε πως θα αποκριθεί το Φεστιβάλ στο νέο πρόεδρο των Η.Π.Α. [Στη φωτογραφία σκηνή από το «I Am not your Negro» του Ραούλ Πεκ που προβάλλεται στο Πανόραμα της Berlinale και είναι υποψήφιο για το Οσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ.]
To «Call me by your Name» του Λούκα Γκουαντανίνο
Ερχεται με φόρα από το Sundance ως μια από τις ταινίες που θα σημαδέψουν την χρονιά κι ενα κινηματογραφικό queer ορόσημο, ιδιότητες που ομολογούμε έχουν μεγεθύνει την ανυπομονησία μας. Περιμένουμε να δούμε αν ο Λούκα Γκουαντανίνο κατόρθωσε όντως να κάνει την μεγάλη ταινία που το ταλε΄ντο του υπόσχεται εδώ και χρόνια, μα που δεν είχε μέχρι τώρα παραδώσει. Με τον Αρμι Χάμερ και τον νεαρό Τιμοτέ Σαλαμέ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, το φιλμ είναι βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο του Αντρέ Ασιμάν, που εξιστορεί την σύντομη ερωτική σχέση ανάμεσα στον 17χρονο γιο ενός ζευγαριού Αμερικάνων ακαδημαϊκών και στον 24χρονο βοηθό του πατέρα του που έρχεται για μερικές εβδομάδες στην βίλα τους στην Ιταλία για να τον βοηθήσει στην εργασία του. Ο νεαρός Ελιο ακόμη κι αν περνά το καλοκαίρι ξένοιαστος φλερτάροντας με την φίλη του και νιώθει αρχικά μάλλον εχθρικά απέναντι στον καινούριο τους επισκέπτη σύντομα θα ανακαλύψει το ξύπνημα συναισθημάτων που μοιάζει να μην άφηνε να φανερωθούν και η έλξη του για τον Ολιβερ θα τον οδηγήσει να τον κατακτήσει. Δείτε εδώ μια πρώτη σκηνή από το «Call my by your Name» για να καταλάβετε.
To «Eight Hours Don't Make a Day» του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ
Γυρισμένη το 1972 για το γερμανικό κανάλι WDR, αυτή η μίνι σειρά του Φασμπίντερ περιέχει μερικούς αληθινά ενδιαφέροντες χαρακτήρες και τους σπόρους της σκέψης και της κινηματογραφικής λογικής που θα εξερευνούσε περεταίρω στο κινηματογραφικό του έργο. Μέρος ενός τηλεοπτικού είδους που το WDR αποκαλούσε «εργατικά φιλμ» το «Eight Hours Don't Make a Day» δημιούργησε αίσθηση στην εποχή του ακόμη κι αν τελικά γυρίστηκαν μόνο πέντε επεισόδια.
«Have a Nice Day», ένα σκοτεινό κυνικό animation από την Κίνα στο διαγωνιστικό της Berlinale
Ο Λιου Τζιαν ήταν ο σκηνοθέτης του πρώτου ανεξάρτητου φιλμ κινουμένων σχεδίων στην Κίνα, πίσω στα 2010 με το «Piercing I» και τώρα επιστρέφει με την δεύτερη μεγάλου μήκους του, μια αληθινά μαύρη κωμωδία με μια... μαύρη σακούλα γεμάτη χρήματα στο κέντρο της, που θα φέρει μια σειρά χαρακτήρες, από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα και με διαφορετικά κίνητρα σε μια κατα μέτωπο σύγκρουση. Με σπουδές καλών τεχνών και προϋπηρεσία ως τοπιογράφος, με σημαντικές εκθέσεις στο βιογραφικό του, ο Λιου Τζιαν μοιάζει εδώ να υπογράφει ένα πολύ πιο ζωντανό και σκληρό πορτρέτο της ανθρώπινης φύσης σε μια χώρα της οποίας το πρόσωπο αλλάζει ριζικά, μέρα με τη μέρα.
Διαβάστε ακόμη: 17 ταινίες για μια Χρυσή Αρκτο: Αυτό είναι το Διαγωνιστικό Πρόγραμμα της Berlinale 2017
Αντίο σε παλιους φίλους
Τόσο ο Αμπάς Κιαροστάμι όσο κι ο Τζον Χερτ, συχνά παρόντες και οι δύο στο φεστιβάλ, θα τιμηθούν φέτος με την προβολή δύο ταινιών τους. Στην περίπτωση του Κιαροστάμι, αυτή θα είναι το «Close-Up», ταινία του 1990, βασισμένη στην πραγματική ιστορία του Χοσεΐν Ζαμπζιάν που υποδύθηκε ότι ήταν ο σκηνοθέτης Μοχσέν Μαχμαλμπάφ προκειμένου να πείσει μια οικογένεια στην Τεχεράνη να παίξει στην υποτιθέμενη ταινία του. Στην προβολή θα παρευρεθούν τόσο ο Ζαμπζιάν, όσο κι ο Μαχμαλμπάφ. Οσο για τον Τζον Χερτ, η Berlinale θα θυμηθεί το «An Englishman in New York» του Ρίτσαρντ Λάξτον στο οποίο ο Χερτ υποδύθηκε τον Κουέντιν Κρισπ και κέρδισε το βραβείο Teddy στο φεστιβάλ το 2009.
Μια ελληνική συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Μικρού Μήκους με το «Hiwa» της Ζακλίν Λέντζου
Μετά την «Αλεπού», που συμμετείχε στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και βραβεύτηκε σε σειρά από φεστιβάλ στον κόσμο, η Ζακλίν Λέντζου διαγωνίζεται στην Berlinale με το «Hiwa» που αφηγείται το όνειρο ενός ανθρώπου από τις Φιλιππίνες που περιπλανιέται στην Αθήνα, χωρίς να έχει έρθει ποτέ στη χώρα -ένα όνειρο που τελικά γίνεται εφιάλτης. μια από τις ταινίες που είχαν Το φιλμ ήταν ένα από αυτά που είχαν γυριστεί στα πλαίσια του Athens Film Lab των Νυχτών πρεμιέρας. Ο,τι πρέπει να ξέρετε για το «Hiwa» το βρίσκετε εδώ.
Μια ακόμη «Φανταστική Γυναίκα» από τον Σεμπαστιάν Λέλιο
Πριν τρία χρόνια ο Χιλιανός σκηνοθέτης μας γνώρισε την «Γκλόρια», την αξιαγάπητη ηρωίδα μιας υπέροχης ταινίας και χάρισε στην Παουλίνα Γκαρσία το βραβείο ερμηνείας στο φεστιβάλ. Φέτος έρχεται με μια ανάλογα δυναμική γυναίκα την τρανσέξουαλ Μαρίνα που δεν σκοπεύει να αφήσει την οικογένεια του νεκρού εραστή της να την παραμερίσουν. Μάρεν Αντε και τον Πάμπλο Λαραΐν σε ρόλο παραγωγών και με την ηθοποιό Ντανιέλα Βέγκα σε έναν ρόλο που βάζει πλώρη για βραβείο, το φιλμ μοιάζει με κάτι που δεν θέλεις να χάσεις. Δείτε εδώ το φανταστικό τρέιλερ.
«Choose Life» ξανά!
O Ντάνι Μπόιλ κι ο Γιούαν ΜακΓκρέγκορ αφήνουν πίσω τις διαφορές τους και συναντιούνται ξανά στην συνέχεια μιας από τις ταινίες που διαλέξαμε να είναι μια από τις ταινίες της ζωής μας, το «Τ2 «Trainspotting». Και επιτέλους θα μάθουμε αν ο Ρέντον έκανε οικογένεια, αγόρασε αμάξι και πλυντήριο όπως διατεινόταν στο τέλος του «Trainspotting» 21 χρόνια πριν. Και μαζί του, θα ρίξουμε κι εμείς μια ματιά στα δικά μας χρόνια που πέρασαν και στο τι διαλέξαμε τελικά...
Οχι μόνο παιδικές ταινίες στο «Generations»
Τα δύο τμήματα του φεστιβάλ που φιλοξενούν ταινίες για παιδιά κι εφήβους, κρύβουν μερικές φορές κάποιες από τις πιο ευχάριστες εκπλήξεις του προγράμματος. Εκεί ας πούμε θα βρει κανείς φέτος το «On The Road» του Μάικλ Γουιντερμπότομ, ένα «ανοιχτόμυαλο» μουσικό ντοκιμαντέρ για τους Wolf Alice που γυρίστηκε στην διάρκεια της πρόσφατης περιοδείας τους, ή το «My Entire High School Sinking Into The Sea» του Ντας Σόου, ένα όχι ακριβώς παιδικό animation που φιλοξενεί τις φωνές ανθρώπων όπως η Λίνα Ντάναμ, ο Τζέισον Σουόρστμαν και η Σούζαν Σαράντον.
Είστε έτοιμοι για ένα ακόμη enfant terrible;
Το μεγάλου μήκους ντεμπούτο του Ισπανού Εντουάρντο Καζανόβα «Skins», χτίζει πάνω στο αλλόφρονα ποπ, ανίερο, κωμικοτραγικό και μισανθρωπικό σύμπαν των μικρού του μήκους που είχαν τίτλους όπως «Eat My Shit» για μια ιστορία από χαρακτήρες που δεν ταιριάζουν σε κανένα πρότυπο ομορφιάς και μιλά για το αν μπορείς να κρίνεις έναν άνθρωπο από το «εξώφυλλό του», ή αν προτιμάτε από το δέρμα του... Δείτε εδώ εικόνες και τρέιλερ για να αποφασίσετε αν θα προσηλυτιστείτε ή όχι.
Ο πιο σκοτεινός Wolverine που είδαμε ως τώρα στο «Logan»
O Χιου Τζάκμαν κι ο Τζέιμς Μάνγκολντ αποχαιρετούν τον Wolverine με μια ταινία που του δίνει το ειδικό βάρος που του αξίζει. Ο Λόγκαν είναι κουρασμένος και αποτραβηγμένος μακριά από τους ανθρώπους και το παρελθόν του, μαζί με τον γερασμένο Τσαρλς Ξαβιέ . Ομως ένα μεταλλαγμένο κορίτσι θα τον κάνει να βγει από την απομόνωσή του και να παλέψει για πάλι, για μια τελευταία φορά.
Δείτε ακόμη: Ο παράδεισος των teasers: Από «Logan» μέχρι «Guardians of the Galaxy Vol.2», όλα τα teasers του Superbowl
To βρετανικό «Brokeback Mountain», στο «God's Own Country»
Τοποθετημένο στην ανεμοδαρμένη εξοχή ενός χειμωνιάτικου Γιορκσάιρ, το φιλμ του Φράνσις Λι, αφηγείται την ιστορία ενός αγρότη που θα ανακαλύψει ότι ένας εποχιακός εργάτης από την Ρουμανία έχει πολλά να του διδάξει κι όχι μόνο πως να δώσει ξανά ζωή σε ένα νεογέννητο αρνί που μοιάζει νεκρό. Γήινο και ανθρώπινο, το ντεμπούτο του Λι μετά από μια σειρά εξαιρετικά μικρού μήκους μοιάζει με κάτι που αξίζει να ανακαλύψεις.
«Untitled», το τελευταίο ντοκιμαντέρ του Μάικλ Γκλαβόγκερ
Ο σπουδαίος αυστριακός ντοκιμαντερίστας πέθανε πριν από κάτι παραπάνω από δύο χρόνια και τώρα, το υλικό που είχε γυρίσει για την ταινία που ετοίμαζε, παίρνει μορφή σε μια ταινία που ολοκληρώθηκε από την μοντέρ του του Μόνικα Βίλι. Ενα ντοκιμαντέρ «δίχως συγκεκριμένο θέμα, δίχως ηθική κρίση, που κινείται δίχως συγκεκριμένο στόχο» όπως έλεγε ο Γκλαβόγκερ, γυρισμένο στα Βαλκάνια, την Ιταλία, την Βόρεια και Δυτική Αφρική.
Καινούρια τηλεόραση!
Πέρσι στο φεστιβάλ του Βερολίνου αποκαλύφθηκε μια από τις πιο απολαυστικές τηλεοπτικές σειρές της χρονιάς το «The Night Manager», οπότε φέτος οι προσδοκίες είναι σαφώς ανεβασμένες. Ανάμεσα στις σειρές που φιλοδοξούν να κάνουν την διαφορά είναι το «Patriot» της Amazon, για έναν πράκτορα των αμερικάνικων μυστικών υπηρεσιών που θα κάνει τα πάντα για να εμποδίσει το Ιράν να αποκτήσει πυρηνικά όπλα και το Δανέζικο «Below the Surface» που φαντάζεται ένα εφιαλτικό σενάριο στο οποίο τρομοκράτες κρατούν ομήρους μια ομάδα από πολίτες στο μετρό της Κοπεγχάγης.
«Wild Mouse»: Ψάχνοντας το επόμενο «Toni Erdmann»
H πρώτη ταινία του αυστριακού ηθοποιού και καλλιτέχνη του καμπαρέ Τζόζεφ Χάντερ είναι η ιστορία ενός καλοβαλμένου δημοσιογράφου που όταν χάνει την δουλειά του δεν αναζητά άλλη, μα αναζητά εκδίκηση. Μια πικρή σάτιρα του σύγχρονου τρόπου ζωής, των πιο μύχιων φόβων της αστικής μέσης τάξης σε μια κωμωδία που αφήνει χώρο στον σουρεαλισμό και το κυνικό χιούμορ.
Refugees welcome
H Berlinale κάνει στο σύνθημα πράξη μέσα από μια σειρά δράσεις για την ενσωμάτωση των μεταναστών και προσφύγων, με διάφορους τρόπους. Δωρεάν θέσεις σε προβολές, κινηματογραφικά εργαστήρια, συμμετοχή μεταναστών σε εθελοντικές θέσεις στην παραγωγή του φεστιβάλ και ένα πρόγραμμα ταινιών που έχει ανοιχτή ματιά και καρδιά.
Δίνοντας σχήμα στο σινεμά του μέλλοντος στο European Film Market
To EFM είναι ο τόπος όπου οι παραγωγοί συναντούν τους χρηματοδότες και οι πωλητές τους αγοραστές, όμως φέτος οι διοργανωτές τους θέλουν να κάνουν κάτι πιο δραστικό φέρνοντας τους δημιουργούς και τις λοιπές παραγωγικές δυνάμεις του σινεμά, αλλά και τους διανομείς κι αιθουσάρχες σε επαφή με εταιρίες νέων τεχνολογικών. Το πείραμα φιλοδοξεί να ανακαλύψει νέους τρόπους να κάνεις και να βλέπεις σινεμά αλλά και την μορφή που θα έχουν οι εικόνες και ο τρόπος να τις βλέπεις στο κοντινό μέλλον.