Industry

Το μέλλον των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ

of 10

Η ανακοίνωση του ιδιοκτήτη των κτιρίων e-ΕΦΚΑ που στεγάζουν τα σινεμά, οι υποσχέσεις που ελπίζουμε να τηρηθούν, οι άνθρωποι των κινηματογράφων που μιλούν στο Flix και οι ανακοινώσεις των επαγγελματιών του ελληνικού σινεμά για το μέλλον των τριών αιθουσών.

Το μέλλον των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ

Ο e-ΕΦΚΑ με δελτίο Τύπου απάντησε στις έντονες διαμαρτυρίες του τελευταίου διαστήματος για την προοπτική αλλαγής χρήσης ή/και κατεδάφισης τριών εμβληματικών αθηναϊκών κινηματογράφων, του Αστορ, του Ιντεάλ και του Αελλώ.

Και τα τρία σινεμά απειλούνται μετά την προκήρυξη διαγωνισμών για την αξιοποίησή τους, την πώλησή τους δηλαδή σε ιδιώτες από τον ιδιοκτήτη τους, τον e-ΕΦΚΑ. Τρία συνολικά σινεμά από τα εννιά (προσθέστε στα παραπάνω το Αστυ στην πλατεία Κοραή, την Oπερα και την Ελλη στην Ακαδημίας και το Τριανόν, το Αλεξάνδρα και το Studio στην Πατησίων) που έχουν απομείνει στο ευρύτερο κέντρο της πόλης.

Κι αυτό γιατί δεν υπήρξε κάποιος κάπου κάποτε να σκεφτεί να ορίσει τις κινηματογραφικές αίθουσες ως διατηρητέες και άρα τη χρήση τους υποχρεωτική ως τέτοια ακόμη και μετά από την πώλησή τους ή οποιαδήποτε άλλη αξιοποίησή τους. Αυτό έγινε στην δεκαετία του '90 από το αρμόδιο Υπουργείο για την κήρυξη διατηρητέας χρήσης για αρκετά από τα θερινά σινεμά της Αθήνας, όχι όμως και για τις κλειστές, χειμερινές αίθουσες, οι οποίες είναι και αυτές που πλήττονται περισσότερο τα τελευταία χρόνια - πριν κατά τη διάρκεια και μετά από την πανδημία - από την χαμηλή προσέλευση θεατών στη χώρα.

Στο δεκαήμερο περίπου που έχει προηγηθεί, η απειλή του κλεισίματος των τριών κινηματογράφων έχει κινητοποιήσει τα ΜΜΕ, απλούς ανθρώπους που αγαπούν τα σινεμά - δείτε και υπογράψτε εδώ στη συλλογή υπογραφών - αλλά και πολιτικές δυνάμεις και φορείς.

Επερώτηση στη Βουλή υπέβαλαν η Ολγα Κεφαλογιάννη από τη Ν.Δ., αλλά και το ΚΚΕ, ενώ ανοιχτές επιστολές και ανακοινώσεις προς τον Πρωθυπουργό και πάσα υπεύθυνο έστειλαν, ανάμεσα σε άλλους, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών, η Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, από κοινού ο ΣΑΠΟΕ, η ΕΣΠΕΚ και η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ και άλλοι που μπορείτε να διαβάσετε αυτούσιες στο τέλος του κειμένου.

Την Τρίτη 22 Νοεμβρίου, ο e-ΕΦΚΑ εξέδωσε μια ανακοίνωση, δηλώνοντας ότι η χρήση των κινηματογράφων προτίθεται να διατηρηθεί. Πιο ρητά για το Αελλώ, λιγότερο για το Αστορ και ακόμη λιγότερο για το Ιντεάλ. Μπορείτε να τη διαβάστε αυτούσια παρακάτω, καθώς και το σχολιασμό των Σπύρου Σπέντζου από το Ιντεάλ και του Μπάμπη Κονταράκη από το Αστορ για το θέμα γενικότερα και την ανακοίνωση ειδικά.


Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση του e-ΕΦΚΑ:

e-ΕΦΚΑ: δεν δρομολογείται αλλαγή χρήσης των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ

Σχετικά με δημοσιεύματα που αφορούν στο μέλλον των κινηματογράφων Αελλώ, Αστορ και Ιντεάλ που ανήκουν στον e-ΕΦΚΑ τονίζονται τα εξής:

Σχετικά με τον κινηματογράφο Αελλώ, δεν υφίσταται κανένα θέμα αλλαγής χρήσης του. Στόχος είναι η σύμβαση μίσθωσης να ανανεωθεί και η χρήση του ακινήτου να μην αλλάξει.

Αναφορικά με τον κινηματογράφο Αστορ, ήδη υλοποιείται ο σχεδιασμός του Φορέα προκειμένου η αίθουσα κινηματογράφου να μην αλλάξει χρήση, το υπόλοιπο κτήριο να αξιοποιηθεί από επενδυτή και να λειτουργήσει και ένα κατάστημα στο ισόγειο. Οι πρώτες μελέτες που ήδη έχουν υλοποιήσει οι αρμόδιες διευθύνσεις του e-ΕΦΚΑ δείχνουν πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό.

Τέλος, αναφορικά με τον κινηματογράφο Ιντεάλ, εντοπίστηκαν στατικά προβλήματα σε ολόκληρο το κτηριακό συγκρότημα επί της Οδού Πανεπιστημίου 46. Την κατάσταση του κτηρίου επιδείνωσε η πρόσφατη πτώση τοίχου στην πίσω πλευρά του κινηματογράφου όπου γειτνιάζει με το κτήριο του Ελληνικού Ωδείου επί της Οδού Φειδίου η οποία ανέδειξε και μια σειρά από κτηριακές επεμβάσεις που έχουν γίνει και οι οποίες χρήζουν αντιμετώπισης. Τόσο για την συνολική αποκατάσταση του κτιριακού συγκροτήματος όσο και για την εκμετάλλευσή του, βρίσκεται ανοικτή διαδικασία εξεύρεσης επενδυτή. Οσοι υποψήφιοι επενδυτές ήρθαν σε επαφή με τον e-ΕΦΚΑ βλέπουν θετικά την διατήρηση της χρήσης της αίθουσας ως Κινηματογράφου με ταυτόχρονη αναβάθμιση αυτής μέσα από την αξιοποίησή της και για θεατρικές παραστάσεις ή άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο καθώς απαιτούνται επιπλέον οικονομοτεχνικές μελέτες για να υπολογιστεί το ακριβές κόστος αποκατάστασης αλλά και απόσβεσης της επένδυσης.

Βασικό κριτήριο για τη λήψη της όποιας απόφασης από την Διοίκηση του ΕΦΚΑ παραμένει η άμεση αξιοποίηση του συνόλου της ακίνητης περιουσίας που διαχειρίζεται ο Φορέας και παράλληλα ο σεβασμός στην ιστορικότητα των κτηρίων και των χρήσεων αυτών. Καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί χωρίς να λαμβάνει και τα δυο αυτά στοιχεία υπόψη. Προς την κατεύθυνση αυτή, η Διοίκηση του ΕΦΚΑ βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία και συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για όσα κτήρια έχουν αρχιτεκτονικό, ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον συμπεριλαμβανομένων και των κινηματογράφων που βρίσκονται στη ιδιοκτησία του Φορέα, όπως εξάλλου συνέβη στην περίπτωση των κτηρίων του Ελληνικού Ωδείου και του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης, και τα δύο ιδιοκτησίας ΕΦΚΑ, όπου το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού προχωρά με την αποκατάσταση και συντήρησή τους.

Από τη Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ


ιντεάλ

Μας ανησυχεί η φράση «οι υποψήφιοι βλέπουν θετικά», γιατί αυτό δεν σημαίνει κάποια δέσμευση εκ μέρους των υποψηφίων.»

Το Flix ρώτησε τον Σπύρο Σπέντζο του Ιντεάλ για το γιατί οδηγηθήκαμε μέχρι εδώ, για τη συμπαράσταση του κόσμου, για τους τρόπους που μπορεί να ανατραπεί η κατάσταση καθώς κι ένα σχόλιο για τη σημερινή ανακοίνωση του e-ΕΦΚΑ.

Προφανώς κάθε φορά που σκεφτόμαστε ότι μπορεί αυτός ο χώρος που τόσο αγαπήσαμε όλοι μας να μην υπάρχει πια ένα βάρος μας κυριεύει. Μας εξέπληξε ειλικρινά και ευχάριστα η συμπαράσταση του κόσμου! Ολοι εκπλήσσονται, αγανακτούν, ζητούν από εμάς με ποιόν τρόπο να αντιδράσουν για να ανατρέψουν την κατάσταση. Κάποιος πελάτης δήλωσε ότι θα αλυσοδεθεί έξω από τον κινηματογράφο!!! Πράγματι η συμπαράσταση του κόσμου είναι τεράστια!

Η οικονομική ανάπτυξη με μοναδικό σκοπό το κέρδος χωρίς κανένα άλλο κριτήριο μας οδήγησε σε αυτήν την κατάσταση.

Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τον κινηματογράφο χωρίς φυσικά να εμποδίσουμε την δημιουργία τετράστερου ξενοδοχείου στο τετραόροφο κτίριο. Νομικός τρόπος δεν υπάρχει για να το πετύχουμε αυτό, μόνο με πολιτική βούληση και απόφαση μπορεί να συμβεί και έχουμε έρθει σε επαφή με το Υπουργείο Πολιτισμού, ζητώντας να προστατέψει την ιστορική αυτή αίθουσα που φέτος συμπληρώνει τα 100 χρόνια λειτουργίας.

Η κινητοποίηση φορέων και δημοσιογράφων είναι δεδομένη και κάθε φωνή που ακούγεται ασκεί πίεση στο να παρθεί πολιτική απόφαση για την διάσωση του κινηματογράφου.

Αναφορικά με την ανακοίνωση του ΕΦΚΑ σήμερα, με μια πρώτη ανάγνωση, αρχικά είναι προς την σωστή κατεύθυνση.

Παρ΄όλα αυτά μας ανησυχεί η φράση «οι υποψήφιοι βλέπουν θετικά», γιατί αυτό δεν σημαίνει κάποια δέσμευση εκ μέρους των υποψηφίων.

Επίσης μας ακούγεται περίεργη η φράση «οι συζητήσεις βρίσκονται ακόμη σε προκαταρκτικό στάδιο», καθώς αύριο οι υποψήφιοι θα καταθέσουν τις προσφορές τους.

Τέλος δεν υπάρχουν στατικά προβλήματα, τουλάχιστον στον κινηματογράφο, για το υπόλοιπο κτιριακό συγκρότημα δεν γνωρίζουμε, όπως δεν γνωρίζουμε που αποσκοπεί η συγκεκριμένη αναφορά.

Σπύρος Σπέντζος


αστορ

Περιμέναμε μια αντίστοιχα σαφή δέσμευση για το Αστορ και το Ιντεάλ, και όχι απλώς μια ανακοίνωση καλών προθέσεων.»

To Flix μίλησε και με τον Μπάμπη Κονταράκη του Αστορ. Παρακάτω τα δικά του σχόλια και πάνω στην ανακοίνωση του e-ΕΦΚΑ

Ποιες είναι οι σκέψεις σου σε όλο αυτό το διάστημα που έχει ξεκινήσει αυτή η δυσάρεστη ιστορία; Πώς νιώθεις για τη συμπαράσταση του κόσμου;

Θα ήθελα να θυμίσω ότι ερχόμαστε από μια τραυματική διετία: τα σινεμά μιάμιση σεζόν κλειστά χωρίς δική τους ευθύνη, στη συνέχεια στην υπηρεσία απίθανων υγειονομικών πρωτόκολλων, με σκαναρίσματα και ταυτοπροσωπίες στις εισόδους τους, ένα επιθετικό μπαράζ δημοσιευμάτων που θέλουν να συγχέουν, για δικούς τους λόγους, το home entertainment με το σινεμά, και τέλος η ανίερη κίνηση του περσινού χειμώνα, με την πρωτοφανή απουσία της κινηματογραφικής ύλης από το σύνολο της ειδησεογραφίας, παρά το ότι τα σινεμά λειτουργούσαν και πάλι. Και ήταν "ανίερη", γιατί τόλμησε να αποκαθηλώσει τον κινηματογράφο ως πολιτιστικο γεγονός. Βρισκόμαστε λοιπόν στο σημείο όπου μετά από όλα αυτά, έρχεται ακόμα ένα αόρατο χέρι, που απειλεί όχι απλώς να κλείσει δυο ιστορικές αίθουσες, αλλά να τις εξαφανίσει!
Ετσι παρόλο που νιώθω σαν όλο αυτό να μας υπερβαίνει, μόνοι απέναντι σε ένα εχθρικό σύμπλεγμα τουριστικής και κτηματομεσιτικής βιομηχανίας που εν κρυπτώ απειλεί να καταπιεί την πόλη και τα φώτα της, είναι η συγκινητική συμπαράσταση, από τη μία όλου του κινηματογραφικού χώρου, και από την άλλη, του κόσμου, των πραγματικών κατοίκων της πόλης που μας κάνει να ελπίζουμε. Ίσως το πιο αναπάντεχο είναι ότι με αφορμή τους κινηματογράφους, όλοι συζητάνε πλέον όσα τόσο καιρό νομίζαμε ότι συζητούσαμε μόνο στις παρέες μας: ότι το σκοτάδι που έχει καλύψει την Αθήνα τα τελευταία αυτά χρόνια, είναι το μέσο με το οποίο αποσπούν την πόλη μας.

Ποια μέτρα έχετε λάβει ως Αστορ για να εμποδίσετε την ενδεχόμενη πώληση/αλλαγή χρήσης του κινηματογράφου;

Για εμάς η δημοσιοποίηση του προβλήματος είναι ο μόνος δρόμος. Έχουν γίνει ήδη τρια ερωτήματα στη Βουλή, για τα οποία περιμένουμε και εμείς απαντήσεις.
Πολύ σύντομα θα απευθυνθούμε με ανοιχτή επιστολή και θα ζητήσουμε από όλες τις αρμόδιες αρχές και τους φορείς να τοποθετηθούν απέναντι στο πρόβλημα που προκαλεί η πολιτεία. Στη συνέχεια θα εκθέσουμε και θα συζητήσουμε τις τοποθετήσεις τους, και πάλι δημόσια, με μια συνέντευξη τύπου στο Άστορ. Ελπίζουμε κανείς να μην βρεθεί από τη μεριά των γκρεμιστών. Και γιατί όχι, αυτή η υπόθεση να δώσει χώρο να εκτεθούν οι λόγοι που κρατάνε τους Αττικόν-Απόλλων δέκα χρόνια σβηστούς, παρά την ακέραια κατάσταση τους.

Εχετε αναζητήσει νομικά πώς θα μπορούσε να γίνει υποχρεωτική η χρήση του κινηματογράφου ως τέτοιου; Με ποια υπουργεία ήλθατε σε επαφή;

Είναι αδύνατο για έναν ιδιώτη να κινήσει μόνος του μια τέτοια διαδικασία. Από όσο γνωρίζουμε, υπεύθυνο Υπουργείο για την κήρυξη διατηρητέας χρήσης είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος (όπως έκανε με τη διαφύλαξη πολλών θερινών κινηματογράφων τη δεκαετία του '90). Αυτό μπορεί να γίνει είτε με δική του πρωτοβουλία, ή με πρωτοβουλία ενός φορέα ή σωματείου. Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν μπορεί να γίνει τίποτα αν δεν υπάρχει αντίστοιχη πολιτική βούληση. Υπό αυτή την έννοια, η αφωνία του Υπουργείου Εργασίας, του Υπουργείου Πολιτισμού ή του Δήμου Αθηναίων ως αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ίσως να είναι ενδεικτική της παρούσας πολιτικής βούλησης ως αμηχανία. Και όμως, ο ΕΦΚΑ, όπως φαίνεται στον διαγωνισμό για το Ιντεάλ, διατηρεί το δικαίωμα τροποποίησης των όρων του διαγωνισμού σε οποιοδήποτε στάδιο του - μπορεί δηλαδή να λυθεί άμεσα το ζήτημα, χωρίς να εξαρτάται από την έκβαση της κήρυξης διατηρητέας χρήσης των κινηματογράφων που θα έλυνε οριστικά την αβεβαιότητα για όλο το κινηματογραφικό οικοσύστημα που στηρίζουν. Ταυτόχρονα, τόσο το Ιντεάλ, όσο και το Άστορ δεν εμποδίζουν με την παρουσία τους την όποια αξιοποίηση (το Ιντεάλ είναι κτιριακά αυτόνομο, ενώ το Άστορ έχει ξεχωριστή είσοδο από την κεντρική είσοδο του υπό εκμετάλλευση κτιρίου στη Σταδίου).

Η κινητοποίηση όλων μας τι ακριβώς θα αποφέρει; Υπάρχει δηλαδή τρόπος να «σωθεί» το σινεμά;

Αν υπάρχει τρόπος να κατεδαφιστεί, σίγουρα θα υπάρχει τρόπος και να σωθεί, έτσι δεν είναι;
Εδώ πάμε με όχημα το ότι κανένας αγώνας δεν είναι χαμένος προτού αυτός δοθεί. Η δημοσιότητα του θέματος νομίζω ότι βοηθά πολύ.
Ομως αυτή η κινητοποίηση, και έχει ενδιαφέρον αυτό, ίσως να αποτελέσει την αφετηρία για να ανοίξει μια συζήτηση που αφορά το μέλλον της πόλης μας. Γιατί, συγνώμη, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ την Αθήνα χωρίς το Ιντεάλ και το Αστορ στις θέσεις τους. Τρίτη γενιά Αθηναίος, και μαζί με τον πατέρα μου Ανδρέα, εκτός από τη δραστηριότητα μας, νιώθουμε ότι είμαστε υπό διωγμό από τον τόπο μας.

Πώς σχολιάζεις την ανακοίνωση; Σου φαίνονται τα πράγματα ενθαρρυντικά; Η ανησυχείς;

Οπωσδήποτε χαιρετίζουμε τη σαφήνεια με την οποία δεσμεύεται για το Αελλώ.
Ωστόσο περιμέναμε μια αντίστοιχα σαφή δέσμευση για το Αστορ και το Ιντεάλ, και όχι απλώς μια ανακοίνωση καλών προθέσεων.


αελλώ

Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση από κοινού της Ενωσης Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), του Συνδέσμου Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Εργων (ΣΑΠΟΕ) και της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ):

Προς:
κα. Λίνα Μενδώνη, Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού

Κοινοποίηση:

κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, Υφυπουργό Πολιτισμού αρμόδιο για θέματαΣύγχρονου Πολιτισμού
κ. Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
κ. Παναγιώτη Δουφεξή, Διοικητή e-ΕΦΚΑ
κ. Κώστα Μπακογιάννη, Δήμαρχο Αθηναίων

Αθήνα, 23.11.2022

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Αξιότιμη κυρία Μενδώνη,

Πριν λίγες μέρες, ο Πρωθυπουργός κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, δήλωσε πως «Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν περισσότερα που μπορούμε να κάνουμε για να διασφαλίσουμε ότι η ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία θα λάβει τις επενδύσεις και τη χρηματοδότηση που της αξίζει».

Φυσική κατάληξη, λοιπόν, της δυναμικής αυτής ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής είναι η αίθουσα, μια κινηματογραφική αίθουσα σαν αυτή που πραγματοποιήθηκε η ομιλία στη Θεσσαλονίκη.

Σήμερα, 23 Νοεμβρίου 2022, λήγει ο πλειοδοτικός διαγωνισμός από τον e-ΕΦΚΑ για τη μετατροπή του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ στο κέντρο της Αθήνας σε 4άστερο ξενοδοχείο (ύστερα από παράταση που δόθηκε στην ΑΔΑ: 9ΗΓΘ46ΜΑΠΣ-4ΔΞ | 08/06/2022). Ενώ ήδη για τον κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ από τον περασμένο Αύγουστο έχει προκηρυχθεί μελέτη αξιοποίησης —πάλι από τον e-ΕΦΚΑ— χωρίς καμιά εγγύηση για τον χαρακτήρα του χώρου ως κινηματογραφικής αίθουσας (22PROC11168306 | 31/08/2022).

Η ανάπτυξη του κέντρου της Αθήνας κινδυνεύει να αποψιλώσει την πρώτη ύλη που κάνει την πόλη και τη χώρα μας ελκυστική. Οι ιστορικοί κινηματογράφοι είναι κομμάτι του πολύχρωμου ψηφιδωτού αυτής της εμπειρίας τόσο για τον κάτοικο όσο και για τον επισκέπτη. Χρέος της πολιτείας είναι να διατηρήσει αυτόν τον χαρακτήρα σε βάθος χρόνου κι όχι να τον θυσιάσει για πρόσκαιρα οφέλη. Ανάπτυξη χωρίς κινηματογραφικές αίθουσες δεν μπορεί να υπάρξει.

Το χθεσινό δελτίο τύπου του e-ΕΦΚΑ είναι ενθαρρυντικό, μιας και στην περίπτωση του ΑΣΤΟΡ χαρακτηρίζει «εφικτό» το να μην αλλάξει χρήση ο χώρος και αντίστοιχα για το ΙΝΤΕΑΛ πως οι μέχρι τώρα οι επενδυτικές προτάσεις αντιμετωπίζουν «θετικά» τη διατήρησή του ως κινηματογραφική αίθουσα. Εμείς, όμως, από τη μεριά μας σας ζητάμε ως Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού να πρωτοστατήσετε για να το εγγυηθείτε.

Να σημειώσουμε πως στην περσινή προκήρυξη μελέτης αξιοποίησης του ΙΝΤΕΑΛ ως 4άστερου ξενοδοχείου ή ως γραφεία, περιλαμβανόταν και το Ελληνικό Ωδείο στη Φειδίου 3, το οποίο ευτυχώς φέτος παραχωρήθηκε από τον e-ΕΦΚΑ στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Έτσι, αυτή τη στιγμή δεν εντάσσεται στο πλαίσιο του παρόντα πλειοδοτικού διαγωνισμού. Υπάρχει, λοιπόν, προηγούμενο και μάλιστα στον ίδιο χώρο.

Ταυτόχρονα σας καλούμε να προχωρήσετε στην κήρυξη των χειμερινών κινηματογράφων ως διατηρητέων, προκειμένου να διαφυλαχθεί η χρήση τους, όπως ανάλογα έχει γίνει με τους θερινούς κινηματογράφους (ΦΕΚ 648/Δ/25-7-1997).

Αξιότιμη κυρία Μενδώνη,
Θεωρούμε αυτονόητο πως ανάπτυξη του οπτικοακουστικού τομέα —αλλά και της ίδιας της χώρας συνολικότερα— δεν νοείται αν οι κατεξοχήν χώροι προβολής των παραγόμενων έργων έχουν αφανιστεί.

Μετά τιμής,

Τα Διοικητικά Συμβούλια των:

Ένωση Σκηνοθετών-Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ)
Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικών Έργων (ΣΑΠΟΕ)
Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ (ΕΕΝ)


ΑΣΤΟΡ

Διαβάστε εδώ την επιστολή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου προς τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη:

Προς: κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, Πρωθυπουργό

Κοινοποίηση:
κα. Λίνα Μενδώνη, Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού

κ. Νικόλα Γιατρομανωλάκη, Υφυπουργό Πολιτισμού αρμόδιο για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού

κ. Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Εργασίας

κ. Παναγιώτη Δουφεξή, Διοικητή  e-ΕΦΚΑ

κ. Κώστα Μπακογιάννη, Δήμαρχο Αθηναίων

Αθήνα, 21.11.2022

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Δύο από τους εναπομείναντες κινηματογράφους του κέντρου της Αθήνας, το Ιντεάλ και το Άστορ, απειλούνται με κλείσιμο, προκειμένου τα κτίρια που τους στεγάζουν να μετατραπούν σε ξενοδοχεία, γραφεία και εμπορικά καταστήματα. Τα εν λόγω κτίρια ανήκουν στο Δημόσιο και συγκεκριμένα στον e-ΕΦΚΑ ο οποίος είχε και την πρωτοβουλία της επενδυτικής τους αξιοποίησης. 

Στην πρόσφατη επίσκεψή σας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στον ιστορικό κινηματογράφο Ολύμπιον, μιλήσατε με θέρμη για όλα όσα πράττει η κυβέρνησή σας για την ανάπτυξη της οπτικοακουστικής παραγωγής της χώρα. Για τις ξένες αλλά και τις ελληνικές παραγωγές που βρίσκονται σε εξέλιξη ή ολοκληρώθηκαν πρόσφατα και για την ολοένα και πιο δυναμική παρουσία των Ελλήνων δημιουργών στο εξωτερικό. Πόσο πικρή θα μοιάζει η τεκμηριωμένη αυτή άνθηση αν δεν υπάρχουν αίθουσες προβολής για να φιλοξενήσουν τα έργα που θα παραχθούν;

Οι κινηματογράφοι υπό απειλή δεν είναι μόνο δύο από τους τελευταίους κινηματογράφους της πρωτεύουσας. Είναι δύο από τους τελευταίους κινηματογράφους της χώρας. Οι σκοτεινές αίθουσες είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου πολιτισμού. Είναι το πατρικό σπίτι της έβδομης τέχνης. Οφείλουμε να επενδύσουμε το ανεκτίμητο κεφάλαιό τους στον πολιτισμό. 

Ζητάμε την προσωπική σας παρέμβαση προκειμένου να προστεθούν ρήτρες προστασίας των εν λόγω κινηματογράφων στο επενδυτικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά και να θεσμοθετηθεί νομοθετικό πλαίσιο προστασίας των χειμερινών κινηματογραφικών αιθουσών, όπως είχε γίνει ανάλογα στο παρελθόν με τους θερινούς κινηματογράφους (ΦΕΚ 648/Δ/25-7-1997).

Επισυνάπτονται:
α) Πλειοδοτικός Διαγωνισμός για εκμίσθωση ακινήτου ιδιοκτησίας e-ΕΦΚΑ επί της οδού Πανεπιστημίου 41-Χ. Τρικούπη 1, Αθήνα (ΙΝΤΕΑΛ)
β) Πρόσκληση Σύναψης Σύμβασης εκτίμησης μισθωτικής αξίας-μελέτη αξιοποίησης τριών ακινήτων ιδιοκτησίας e-EΦΚΑ (ΑΣΤΟΡ)

Με τιμή,

Το Δ.Σ. της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου,

Λευτέρης Χαρίτος, Πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, Αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, Γεν. Γραμματέας
Βίκυ Μίχα, Ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, Μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, Μέλος


Διαβάστε εδώ την από κοινού ανακοίνωση που εξέδωσαν οι Νύχτες Πρεμιέρας, το Ethnofest και το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος:

Οι Νύχτες Πρεμιέρας, το Ethnofest και το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος στηρίζουμε τις κινηματογραφικές μας στέγες

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας, το Ethnofest-Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας και το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος εκφράζουμε την αλληλεγγύη και υποστήριξή μας προς τα σινεμά ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΑΕΛΛΩ, τις κινηματογραφικές μας στέγες, τους πολιτιστικούς μας φάρους στο κέντρο της πόλης.

Η Αθήνα είναι κάτι διαφορετικό για όποι@ τη ζει καθημερινά. Για εμάς, είναι (και) τα σινεμά της.

Και σίγουρα δεν μπορούμε να φανταστούμε πώς θα ήταν, χωρίς τις κινηματογραφικές της αίθουσες να μας προσφέρουν αυτή τη μοναδική συλλογική εμπειρία, που συντελείται μόνο όταν σβήσουν τα φώτα και ανάψει η μεγάλη οθόνη.

Οι αγαπημένες και ιστορικές κινηματογραφικές αίθουσες ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΑΕΛΛΩ στην Πατησίων, τα «σπίτια» των Φεστιβάλ, απειλούνται με οριστικό αφανισμό από τη στιγμή που η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση ακινήτων του ΕΦΚΑ (Υπ. Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων), δεν περιέχει δεσμευτικό όρο για τη διατήρησή τους. Σήμερα, πραγματοποιείται ο πλειστηριασμός και, παρότι αναγνωρίζουμε τις προφορικές δηλώσεις εκπροσώπων του ΕΦΚΑ σε συνέχεια των αντιδράσεων της κοινότητας και των θεατών, δεν υπάρχει σχετική γραπτή δέσμευση.

Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες μίας θλιβερής κατάστασης, παρακολουθώντας τις αίθουσες, τα κινηματογραφικά «φώτα της πόλης», να σβήνουν το ένα μετά το άλλο.

Τα σινεμά του κέντρου της Αθήνας (και όχι μόνο αυτά), χρειάζονται την άμεση στήριξη του κοινού και ασφαλώς, την προστασία των θεσμικών φορέων.

Ζητάμε να μην αλλάξει η κινηματογραφική χρήση των αγαπημένων μας αιθουσών και θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις, ελπίζοντας πως τα κινηματογραφικά «φώτα της πόλης» θα παραμείνουν ανοιχτά.

Ως άνθρωποι του χώρου και πρωτίστως λάτρεις του σινεμά, προτιμάμε το σκοτάδι εντός της αίθουσας, όχι εκτός αυτής.

Οι ομάδες των Φεστιβάλ

Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας
Ethnofest - Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας
Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος


Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών:

ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΜΕΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΟΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ !!!

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με έντονη ανησυχία παρακολουθεί τα δημοσιεύματα στο Τύπο και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης σύμφωνα με τα οποία ο ΕΦΚΑ, στα πλαίσια της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του, σκοπεύει να αλλάξει τη χρήση δυο ιστορικών κτηρίων στο κέντρο της Αθήνας. Το κτήριο της Σταδίου, όπου στεγάζεται ο κινηματογράφος ΑΣΤΟΡ και το κτήριο της Πανεπιστημίου όπου βρίσκεται ο κινηματογράφος ΙΝΤΕΑΛ.

Τα κτήρια των παραπάνω κινηματογράφων προτείνονται να μετατραπούν σε μελλοντικά ξενοδοχεία ή κτήρια γραφείων. Αντίστοιχα «αναπτυξιακά» σχέδια προβλέπονται και για τον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ στην Πατησίων.

Τα σχέδια του ΕΦΚΑ εξαφανίζουν έτσι οριστικά δύο ιστορικούς κινηματογράφους, αίθουσες τέχνης και αστικά τοπόσημα με σημαντική ιστορία στην πολιτιστική ζωή της Πρωτεύουσας. Το ΙΝΤΕΑΛ ξεκίνησε τις προβολές το 1919 και είναι ο παλαιότερος κινηματογράφος που λειτουργεί μέχρι σήμερα, ενώ το ΑΣΤΟΡ λειτουργεί από το 1947. Και οι δυο κινηματογράφοι, εξαιρετικά ανακαινισμένοι, προβάλλουν ελληνικές ταινίες και ταινίες τέχνης του παγκόσμιου ανεξάρτητου cinema. Μέσα στις σκοτεινές τους αίθουσες, γέννησαν κι εκπαίδευσαν γενιές κινηματογραφόφιλων κι έβαλαν τη δική τους σφραγίδα στην πολιτιστική ιστορία της Αθήνας.

Τα αναπτυξιακά σχέδια του ΕΦΚΑ έρχονται σε μια εξαιρετικά δυσμενή συγκυρία για την επιβίωση των κινηματογράφων. Η περίοδος της πανδημίας και τα απανωτά lockdown είχαν σαν αποτέλεσμα πολλές από τις αίθουσες να μην ξανανοίξουν, όπως για παράδειγμα το ΕΜΠΑΣΣΥ στο Κολωνάκι ή το ΤΙΤΑΝΙΑ στη Θεμιστoκλέους. Αν συνυπολογίσουμε και τους άλλους 2 ιστορικούς κινηματογράφους, το ΑΤΤΙΚΟΝ και τον ΑΠΟΛΛΩΝΑ, των οποίων το κτήριο καταστράφηκε από φωτιά το 2012 και παραμένουν από τότε κλειστοί, είναι προφανές ότι μιλάμε για μια κινηματογραφική έρημο στο κέντρο της Αθήνας.

Στο Άρθρο 1 του νόμου 3905/2010 ορίζεται: « Η προστασία και ανάπτυξη της Κινηματογραφικής Τέχνης αποτελεί υποχρέωση του Κράτους». Οι κινηματογράφοι αποτελούν τον τελευταίο κρίκο στην παραγωγή του κινηματογραφικού έργου. Ζητάμε από το Υπουργείο Πολιτισμού να τους χαρακτηρίσει προστατευόμενα μνημεία νεότερου πολιτισμού, ώστε να σωθούν.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών απευθύνει έκκληση σε όλη την κινηματογραφική κοινότητα να παλέψουμε ενωμένοι για τη διάσωση των ιστορικών αυτών χώρων.

ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ


Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση της Ενωσης Σκηνοθετών Δημιουργών Οπτικοακουστικών και Παραστατικων τεχνών:

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ένωσης Σκηνοθετών Δημιουργών σχετικά με την παράσταση διαμαρτυρίας στον ΕΦΚΑ, με αίτημα την αναβολή της διαδιακασίας εκμίσθωσης του κινηματογράφου ΙΝΤΕΑΛ και το μέλλον των ΑΣΤΟΡ και ΑΕΛΛΩ.

Στις 23 Νοεμβρίου, κάναμε παράσταση διαμαρτυρίας στα κεντρικά γραφεία του ΕΦΚΑ, σύμφωνα με την απόφαση που ελήφθη την προηγούμενη ημέρα, κατά την συζήτηση που διοργάνωσαν στο ΑΣΤΟΡ σπουδαστές της Σχολής Κινηματογράφου και Τηλεόρασης Λ.Σταυράκου.

Εκεί, μαζί με εκπροσώπους του Συλλόγου Σπουδαστών Δραματικών Σχολών Χορού Θεάτρου Κινηματογράφου, του ΠΜΣ , μέλη του ΔΣ του ΣΕΗ, μέλη του ΠΟΦΠΑ και σπουδαστές της Σχολής Σταυράκου, ανεβήκαμε στο γραφείο όπου διεξάγονταν η κατάθεση προσφορών, και ζητήσαμε να διακοπεί η διαδικασία και ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί μόνο αφού υπάρξει σαφής και γραπτή δέσμευση από την πλευρά του ΕΦΚΑ ότι μέσα στους όρους παραχώρησης θα είναι και η διατήρηση των κινηματογράφων.

Σε αντίθεση με τις ασαφείς, παραπλανητικές ελπίδες που άφησε με το χθεσινό δελτίο τύπου ο ΕΦΚΑ,και παρουσία του διευθυντή αξιοποίησης ακίνητης περιουσίας, μας εξήγησαν ότι καμία δέσμευση ούτε από την πλευρά τους ούτε από το ΥΠΠΟΑ δεν υπάρχει για τη διατήρηση των κινηματογράφων ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΟΡ, κι ότι αυτό βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια των επενδυτών. Μόνο το ΑΕΛΛΩ φαίνεται να διασώζεται, το οποίο όμως ανήκει σε άλλη κατηγορία, αφού πρόκειται απλώς για επαναμίσθωση στον ίδιο ιδιοκτήτη. Ειδικότερα για το ΙΝΤΕΑΛ, μίλησαν για πιθανές αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις στο κτίριο, εφόσον διατηρητέα θεωρείται μόνο η πρόσοψη, ενώ τα επίμονα σχόλια για την κτιριακή δομή, (την αυλή, την τσίγκινη στέγη κλπ.) καθώς και τα ζητήματα στατικότητας του κτιρίου, μας δημιούργησαν εύλογες υπόνοιες ότι σε κάθε περίπτωση, δεν διασφαλίζεται η συνέχιση της λειτουργίας στο ίδιο μέγεθος και με την ίδια χωρητικότητα.

Τέλος, μας ενημέρωσαν ότι μέσα σε ένα μήνα το αργότερο, θα έχει ληφθεί η οριστική απόφαση για την πλειοδοσία, χωρίς να αποτελεί δέσμευση η μη αλλαγή χρήσης του χώρου. Στη συνέχεια, μεταβήκαμε στα κεντρικά γραφεία του ΕΦΚΑ ζητώντας να μιλήσουμε με τη διοίκηση του ΕΦΚΑ, η οποία αρνήθηκε να μας δεχθεί.

Επειδή εκτός όλων των άλλων, το μέλλον των κινηματογράφων επηρεάζει άμεσα το μέλλον των κινηματογραφιστών, ως Ένωση Σκηνοθετών Δημιουργών, καλούμε συνάδελφους, σωματεία, σπουδαστές, αλλά και απλούς φίλους της κινηματογραφικής αίθουσας, να κλιμακώσουμε τις δράσεις μας το αμέσως επόμενο διάστημα, ώστε να διασφαλίσουμε ότι δεν θα αλλάξει το καθεστώς χρήσης των κινηματογραφικών αιθουσών ΙΝΤΕΑΛ και ΑΣΤΟΡ και ότι θα κριθούν διατηρητέες.


Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση που εξέδωσαν από κοινού η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος και Ακροάματος, η Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου Τηλεόρασης, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών και η Πανελλήνια Ενωση Υπαλλήλων Κινηματογραφικών Επιχειρήσεων:

«Τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι, το ΙΝΤΕΑΛ στην οδό Πανεπιστημίου, το ΑΣΤΟΡ στην Σταδίου και το ΑΕΛΛΩ στην Πατησίων, κινδυνεύουν με κλείσιμο λόγω «αξιοποίησης» από τον ΕΦΚΑ των κτηρίων στα οποία στεγάζονται. Το κέντρο της Αθήνας αποψιλώνεται συστηματικά από τους χώρους πολιτισμού και χάνει σταδιακά την ταυτότητά του. Μετατρέπεται σε ένα τουριστικό θεματικό πάρκο, που απευθύνεται σε επισκέπτες, των οποίων η σχέση με την πόλη και τα τοπόσημά της είναι ευκαιριακή. Από την πλευρά του ο ΕΦΚΑ, ένας κρατικός οργανισμός, δεν έχει ως προτεραιότητα την αξιοποίηση της περιουσίας του με γνώμονα την κοινή ωφέλεια, αλλά μπαίνει στο παιχνίδι του real estate και παραχωρεί εν λευκώ την περιουσία του σε ιδιώτες, ώστε να την εκμεταλλευτούν χωρίς κανέναν έλεγχο.

Εκτός από το τοπίο της πόλης, η απώλεια τριών σημαντικών εστιών πολιτισμού αλλάζει και το τοπίο στην ίδια την τέχνη του κινηματογράφου. Όσο σιγάζουν οι ανεξάρτητες φωνές, η διανομή θα εξαρτάται από μεγάλες αλυσίδες κινηματογραφικών αιθουσών, που θα επιλέγουν τις ταινίες με μόνο γνώμονα το γρήγορο κέρδος. Μία τέτοια εξέλιξη θα επηρεάσει αρνητικά την ίδια την κινηματογραφική δημιουργία, αφού η διανομή ταινιών που δεν πληρούν τις προδιαγραφές της μαζικής κατανάλωσης, θα δυσκολέψει ακόμα περισσότερο.

Ζητάμε εδώ και τώρα να χαρακτηριστούν διατηρητέοι, ως προς την χρήση τους, οι τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι.

Καλούμε τα Υπουργεία Εργασίας και Πολιτισμού, τον ΕΦΚΑ και τον Δήμο Αθηναίων να λάβουν δράση και να εγγυηθούν ότι οι κινηματογράφοι θα συνεχίσουν να λειτουργούν!».


Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ενωσης Κριτικών Κινηματογράφου:

Οχι άλλοι πρώην κινηματογράφοι στο κέντρο της Αθήνας, στη Θεσσαλονίκη, σε οποιαδήποτε πόλη! Η πρόσφατη περίπτωση των ΙΝΤΕΑΛ, ΑΣΤΟΡ και ΑΕΛΛΩ έρχεται να βάλει το κερασάκι στην τούρτα της διαρκούς αδιαφορίας για το μέλλον της κινηματογραφικής αίθουσας. Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου καλεί όλους τους ανθρώπους του πολιτισμού (και πρώτιστα τους έχοντες τη δυνατότητα επέμβασης στα κοινά) να δράσουν για να αποτρέψουν το –από πολλούς επιδιωκόμενο– τέλος της σχέσης μας με τη μεγάλη οθόνη. Στηρίξτε το παραδοσιακό σινεμά, βρείτε λύσεις!