Ο μεξικανικής καταγωγής σκηνοθέτης, ο οποίος πρόσφατα τιμήθηκε με βραβείο για τη συνολική του προσφορά στον κινηματογράφο στη φετινή διοργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο, είναι γνωστός για την ποικιλομορφία που διέπει τη φιλμογραφία του, από το «Χάρι Πότερ και ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν» (2004) έως το «Ρόμα» (2018).
Κατά τη διάρκεια ενός masterclass στο οποίο συμμετείχε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, ανακάλεσε σημαντικές στιγμές της μέχρι τώρα καριέρας του και επιπλέον, μοιράστηκε συμβουλές με τους παρευρισκόμενους, βάσει της προσωπικής του εμπειρίας, για τη δημιουργική διαδικασία.
O Κουαρόν τόνισε τη σημασία της ανανέωσης και της πρόκλησης για τον εαυτό του ως σκηνοθέτη. Ακόμη, περιέγραψε τη δημιουργική του προσέγγιση για το «Ρόμα», το οποίο του χάρισε το Οσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας το 2019, ως «εντελώς διαφοροποιημένη» από τις προηγούμενες μεθόδους του. «Εγραψα το σενάριο, βάσει του κανόνα ότι όσο το προχωράω δεν θα κοιτάξω πίσω και δεν θα κάνω καμία διόρθωση», είπε. Στη συνέχεια, έβαλε το σενάριο στο συρτάρι και γύρισε την ταινία με συνεχή ροή, με τους ηθοποιούς να μαθαίνουν τους ρόλους τους μέρα με τη μέρα.
Αυτή η ασυνήθιστη διαδικασία, αν και απέδωσε δημιουργικά, άσκησε συναισθηματική πίεση στον σκηνοθέτη. «Δεν είχα συνειδητοποιήσει το τίμημα που πλήρωνα αναπαράγοντας τον χώρο της παιδικής μου ηλικίας», είπε ο Κουαρόν. «Hταν σαν να πήγαινα σε κάποιο σανατόριο και να δέχομαι ηλεκτροσόκ».
Ρόμα, 2018
Ο Κουαρόν αναφέρθηκε επίσης στην εμπορική αποτυχία της ταινίας «Τα Παιδιά των Ανθρώπων» (2006) κατά την αρχική της κυκλοφορία. Εξήγησε πως η αποτυχία αυτή τελικά τον οδήγησε στη δημιουργία του «Gravity» (2013), το οποίο σχεδίασε ως ένα εμπορικά ελκυστικό έργο προκειμένου να αναβιώσει την καριέρα του.
Gravity, 2013
Με αφορμή την αναφορά του στους δύο παραπάνω σταθμούς της φιλμογραφίας του, o καταξιωμένος δημιουργός μίλησε και για την εμπειρία του με τον «Χάρι Πότερ», τονίζοντας πως αποδείχθηκε πολύτιμη για τα μελλοντικά του έργα. «Ηξερα ότι για να κάνω τα Παιδιά των Ανθρώπων θα χρειαζόμουν οπτικά εφέ. Είπα, εντάξει, δεν ξέρω τίποτα για τα οπτικά εφέ, οπότε Ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν θα είναι το νηπιαγωγείο μου». Οι δεξιότητες που απέκτησε κατά τη δημιουργία της ταινίας επηρέασαν αργότερα τη δουλειά του τόσο στο δυστοπικό θρίλερ, όσο και στο διαστημικό δράμα.
Επιπλέον, μιλώντας για τη γραφή της Ρόουλινγκ, εξήγησε πως τον κέρδισε από την πρώτη στιγμή, καθώς επικεντρώνεται στη μετάβαση από την παιδική στην εφηβική ηλικία εντός του πλαισίου ορισμένων κοινωνικών τάξεων, και όχι απλώς στη μαγεία. «Λατρεύω το σύμπαν που δημιούργησε (η Ρόουλινγκ) επειδή είναι βαθιά θεμελιωμένο στην ανθρωπότητα. Ηταν απόλαυση το να κάνω αυτήν την ταινία», είπε ο Κουαρόν.
O Κουαρόν στα γυρίσματα του «Χάρι Πότερ και ο Αιχμάλωτος του Αζκαμπάν», 2004
Τέλος, ο σκηνοθέτης εξέφρασε τη μεγάλη αγάπη του για τις ταινίες τρόμου, προμηνύοντας μία πιθανή μεταστροφή του στο είδος, μετά από μία καριέρα που έχει σημαδευτεί τόσο από εμπορικές επιτυχίες, όσο και καλλιτεχνικούς θριάμβους.
Ο Κουαρόν, μέσα από τα όσα μοιράστηκε, διαχώρισε τα γούστα του από αυτά του φίλου και συνεργάτη του, Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. Ενώ ο ντελ Τόρο επιλέγει τη φαντασία και τον μεταφυσικό τρόμο, ο ίδιος προτιμά πιο «προσγειωμένες» ταινίες. Εξήγησε ότι «φλερτάρει» με το είδος, αναφέροντας ως προσωπικές του επιρροές τις ταινίες του Ρόμαν Πολάνσκι, «Το Μωρό της Ρόζμαρι» και «Ο Ενοικος».
Η μίνι σειρά του Αλφόνσο Κουαρόν, «Disclaimer» για το Apple TV+, με πρωταγωνιστές την Κέιτ Μπλάνσετ και τον Κέβιν Κλάιν θα κάνει πρεμιέρα στις 11 Οκτωβρίου, ενώ πριν θα παρουσιαστεί μέρος των επεισοδίων της στο Φεστιβάλ της Βενετίας.
Διαβάστε εδώ περισσότερα για το πρότζεκτ.