Το Φεστιβάλ ξεκινάει επίσημα απόψε - με την παραδοσιακή τελετή έναρξης στο Ολύμπιον στην Αριστοτέλους και παρόντα για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Τζιμ Τζάρμους, ο οποίος θα παρουσιάσει την νέα του ταινία «Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί» Ολη η Θεσσαλονίκη, τουλάχιστον η πάντα έντονη κινηματογραφική κοινότητας της πόλης, μιλάει για τον Τζάρμους. Το ενδιαφέρον είναι τόσο έντονο που από χθες Πέμπτη 31 Οκτωβρίου, η προβολή του Σαββάτου για το κοινό, όπου αναμένεται ο Τζάρμους να εμφανιστεί για να δεχθεί τις ερωτήσεις των Ελλήνων θεατών, είναι ήδη sold out (αν κάτι αλλάξει θα σας κρατήσουμε ενήμερους). Απόψε την ταινία θα δουν μόνο όσοι έχουν εξασφαλίσει την πολυπόθητη επίσημη πρόσκληση.
Οι προβολές όμως του 54ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (διαβάστε αναλυτικά το πρόγραμμα του φεστιβάλ) ξεκινούν από νωρίς το απόγευμα, με την προβολή των μικρού μήκους που βραβεύτηκαν στο φετινό Φεστιβάλ της Δράμας αλλά και ταινίες από το αφιέρωμα στο Σύγχρονο Αργεντίνικο Κινηματογράφο και τα υπόλοιπα, παράλληλα του διαγωνιστικού, τμήματα του επίσημου προγράμματος.
Eμείς σας προτείνουμε:
«Η Καλή Ζωή» («La Belle Vie») του Ζαν Ντενιζό / Ανοιχτοί Ορίζοντες Δύο αδέρφια, 16 και 18 ετών βρίσκονται στην γαλλική επαρχία μαζί με τον πατέρα τους. Κρύβονται από όλους και αλλάζουν συνεχώς κατάλυμα προκειμένου να μην τους ανακαλύψουν. Σε μια στάση της διαδρομής τους, ο μεγαλύτερος αδερφός τους εγκαταλείπει και έτσι ο 16χρονος Σιλβέν μένει μόνος του μαζί με τον πατέρα του κοντά στον ποταμό Λουάρ. Εκεί θα γνωρίσει το πρώτο του κορίτσι και θα μπει για πρώτη φορά στη διαδικασία να σκεφτεί να εγκαταλείψει και αυτός τον πατέρα του και να ζήσει τη ζωή του. Επίσημο άνοιγμα στο παράλληλο τμήμα του 70ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, «Venice Days», το «La Belle Vie» του πρωτοεμφανιζόμενου Ζαν Ντενιζό χρησιμοποιεί μια πολύκροτη υπόθεση απαγωγής που συντάραξε τη Γαλλία για να φτιάξει μια τρυφερή ταινία ενηλικίωσης. 17.30 / Τζον Κασσαβέτης
«Λα Πας» («La Paz») του Σαντιάγκο Λόσα / Σύγχρονος Αργεντίνικος Κινηματογράφος Ο Λίσο, ένας νέος μεγαλοαστικής τάξης με ψυχιατρικά προβλήματα, αναζητά την «ειρήνη» του τίτλου. Υστερα από έναν σύντομο εγκλεισμό σε κλινική, ο Λίσο επιστρέφει στην ασφυκτική περιποίηση της οικογένειάς του: στη λατρεία της μητέρας του, τις στερεοτυπικές διδαχές του πατέρα του, στην αδιέξοδη ερωτική του ζωή. Το διαταραγμένο μυαλό του ψάχνει απεγνωσμένα τη γαλήνη, όμως οι υλικές ανέσεις και οι ανούσιες διαφυγές που του προσφέρονται χτίζουν ολόγυρά του μια αποπνικτική φυλακή. Eνα ψυχόδραμα ενηληκίωσης, γυρισμένο με πλάνα σεκάνς, αφαιρετικό και ήσυχο, με (επίτηδες) αποστασιοποιημένη αφήγηση, ώστε ο θεατής να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα για την σύνθετη, τρωτή ανθρώπινη φύση. Δύο βραβεία στο Διεθνές Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου του Μπουένος Αϊρες - Καλύτερης Ταινίας και Φωτογραφίας. 20.30 / Φρίντα Λιάππα
«Οκτώβριος-Νοέμβριος» («Oktober-November») του Γκετς Σπίλμαν / Ειδικές Προβολές Δύο αδελφές ζουν πολύ διαφορετικές ζωές, αλλά μοιράζονται επίσης πολύ περισσότερα κοινά χαρακτηριστικά από όσο θα ήθελαν να παραδεχτούν. Η Σόνα είναι ηθοποιός και η πολυάσχολη καθημερινότητά της περιλαμβάνει δουλειά, αποτυχημένες σχέσεις και ακόμα περισσότερη δουλειά. Η Βερένα ζει ακόμα στο οικογενειακό τους πανδοχείο με τον άρρωστο πατέρα τους, τον καλόκαρδο αλλά βαρετό σύζυγό της και το μικρό της γιο. Ομως και οι δυο τους ζουν διπλές ζωές. Η Σόνια είναι η δεύτερη γυναίκα σε μία εξωσυζυγική σχέση, η Βερένα επίσης ερωτεύεται τον γοητευτικό γιατρό του πατέρα τους. Οταν η υγεία του τελευταίου χειροτερεύει, η Σόνια θα επιστρέψει κι εκείνη στην μικρή τους πόλη και οι σχέσεις των δύο γυναικών θα ενταθούν. Ο υποψήφιος για Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας με το «Revanche» (2009) Γκετς Σπίλμαν, παρουσιάζει την αυστριακή απάντηση στα «Μυστικά και Ψέματα» του Μάικ Λι στο «Κραυγές και Ψίθυροι» του Ινγκμαρ Μπέργκαμν, στις «Εσωτερικές Σχέσεις» (Interriors) του Γούντι Αλεν. 22.00 / Τζον Κασσαβέτης
«Καρμίνα ή το Τίναγμα στον Αέρα» («Carmina o Revienta») του Πάκο Λεόν / Ανοιχτοί Ορίζοντες
H 58χρονη ιδιοκτήτης μπαρ Καρμίνα, κάθεται απέναντι στο φακό στην κουζίνα της στη Σεβίλλη και καπνίζοντας ακατάπαυστα μας διηγείται την πολυτάραχη ζωή της, ενώ ταυτόχρονα ταΐζει την κατσίκα που μένει μαζί της ή συνομιλεί με την κόρη της - μία έξω καρδιά ανύπαντρη μητέρα. Στην πιο χαριτωμένη (και πολυβραβευμένη στην Ισπανία) ταινία της μέρας, ο Πάκο Λεόν τοποθετεί απέναντι στην κάμερα την πραγματική μητέρα του και την αδελφή του, σε μία ταινία φιξιόν εξομολόγησης. Η Καρμίνα θα σας κλέψει κυριολεκτικά την καρδιά. Σαν να έχει ζωντανέψει μία τυπική αλμοδοβαρική ηρωίδα και σας μιλάει προσωπικά. 19.30 / Παύλος Ζάννας
Tags: Θεσσαλονίκη 2013