Ο Τομ Φάσερτ μεγάλωσε μ' έναν μπαμπά που φωτογράφιζε και κινηματογραφούσε κάθε του μικρό και μεγάλο βήμα. Το αποτύπωμα της ζωής του περιλαμβάνει τους γονείς του, το σχολείο, τα γενέθλια, τους φίλους, τα σπίτια, αλλά ποτέ τη γιαγιά του, τη Μαριάνε. Για τον μπαμπά τού Τομ, ακόμα και τώρα, στα 70 του χρόνια, είναι πολύ δύσκολο να μιλήσει γι' αυτήν. Οταν ο Τομ λαμβάνει μια πρόσκληση από τη Μαριάνε, να την επισκεφθεί (με τη δική του κάμερα αυτή τη φορά), στο σπίτι της στη Νότια Αφρική, δέχεται με περιέργεια. Η Μαριάνε ήταν διάσημο, πανέμορφο μοντέλο στη δεκαετία του '50 και δε δείχνει καθόλου την ηλικία της σήμερα. Κοκέτα, φιλήδονη, φλερτάρει ασταμάτητα και προσεγγίζει τα πάντα και τους πάντες με μια μεγάλη ελαφρότητα. Ακριβώς όπως έκανε, μοιραία και με την οικογένειά της.
Διαβάστε ακόμη: 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Time Simply Passes», ή πώς καταδικάστηκε για 7 φόνους ένας αθώος άνθρωπος
Με εκπληκτικό μοντάζ, η «Οικογενειακή Υπόθεση», που άνοιξε το IDFA του 2015, ξετυλίγεται σα θρίλερ. Τα ντοκουμέντα της ζωής του Τομ, του πατέρα του, κυρίως της Μαριάνε, εναλλάσσονται με τις «συνεντεύξεις» της στον Τομ σήμερα, ενώ βάφεται, λιάζεται, ντύνεται στιλάτα, ακκίζεται μπροστά στο φακό. Ο ρυθμός ακολουθεί εκείνον του θρίλερ, καθώς ο Τομ και μαζί του ο θεατής, πιστεύει ότι βρίσκεται μπροστά σε μια μεγάλη αποκάλυψη: όσο την πλησιάζει, τόσο εκείνη απομακρύνεται, ανοίγοντας άλλους ασκούς παραλειπόμενων από μια ταραγμένη οικογενειακή ζωή.
Η ζωή της Μαριάνε και η εκκεντρική προσωπικότητά της γεμίζει την οθόνη: μια γυναίκα που αγάπησε τη διασημότητα, τους άντρες, την ανεξαρτησία της, που δε δίστασε, χωρίς καμιά ενοχή, να κλείσει την πόρτα στα παιδιά της και να κυνηγήσει τη δική της και μόνο ικανοποίηση. Το «μεγάλο μυστικό» δεν έρχεται, η σκιά του σκεπάζει την ταινία, αλλά εκείνο παραμένει φευγαλέο, μάλλον γιατί, απλώς, δεν υφίσταται.
Διαβάστε ακόμη: 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «I Am Dublin», αυτά είναι τα φαντάσματα της Ευρώπης
Ο 70χρονος μπαμπάς του Τομ κοιτάζει την κάμερα και, προσπαθώντας να μιλήσει για τη μητέρα του, ξεσπά σε λυγμούς. Η Μαριάνε εξομολογείται απλά, «η οικογένειά μου δεν είναι τόσο σημαντική για μένα, μάλλον δεν ήταν ποτέ». Ενα τέλειο μοντέλο μόδας, αλλά όχι μητρότητας. Με αγωνία, με συναισθηματικά σκαμπανεβάσματα, με μια συναρπαστική, αλλά όχι συμπαθή, ηρωίδα στο επίκεντρο, το ντοκιμαντέρ του Φάσερτ ξεπερνά τη δική του «οικογενειακή υπόθεση» και θυμίζει, ότι η κάθε οικογένεια έχει το δικό της σκοτεινό μυστικό και εξελίσσεται ανάλογα με το πώς θα δοκιμάσει να το ξεπεράσει. «Η αλήθεια δεν υπάρχει,» θα πει η Μαριάνε με χαρακτηριστική σκληρότητα και θα χτυπήσει κέντρο. Η οικογενειακή αλήθεια βρίσκεται μόνο στη συναισθηματική μνήμη των μελών της και στο πώς αυτή διαμορφώνει μια ζωή - ή μια παράξενα εθιστική ταινία.
Το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 11 ως τις 20 Μαρτίου 2016. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Διαβάστε ακόμη:
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ενας «Τερματισμός» ικανός να σε κάνει να ξεκινήσεις από την αρχή
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Time Simply Passes», ή πώς καταδικάστηκε για 7 φόνους ένας αθώος άνθρωπος
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «I Am Dublin», αυτά είναι τα φαντάσματα της Ευρώπης
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Δύο Λαμπεντούζα, ένας κόσμος στη θάλασσα
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ολα για το προσφυγικό, όλα Δημήτρης Εϊπίδης
- 18 ταινίες που πρέπει να δεις οπωσδήποτε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονικής
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονικής: 72 ελληνικές ταινίες - καθρέφτης μιας χώρας σε κρίση
- 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αφιερώματα