Άποψη

Τι σημαίνει η ιστορική νίκη της Apple TV με το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας στο «CODA»;

of 10

Πολλά, είναι η απάντηση. Πολλά για την ίδια και τις ανταγωνιστικές της πλατφόρμες, πολλά για το ίδιο το σινεμά που απλά κερδίζει συνεχώς περισσότερους υποστηρικτές, πολλά για ταινίες σαν το «CODA» που έχουν πια ένα σοβαρό λόγο για να συνεχίσουν να γυρίζονται...

Τι σημαίνει η ιστορική νίκη της Apple TV με το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας στο «CODA»;

Η νίκη του «CODA» της Σαν Χέντερ στα φετινά Οσκαρ ήταν ιστορική. Οχι μόνο γιατί είναι η πρώτη ταινία στην ιστορία του θεσμού με την πλειοψηφία του βασικού καστ να αποτελείται από κωφούς ηθοποιούς, ούτε γιατί η ταινία έφτασε στo θρίαμβο της καλύτερης ταινίας έχοντας μόλις τρεις υποψηφιότητες (χωρίς αυτές της σκηνοθεσίας ή του μοντάζ) και άρα πολύ λιγότερες πιθανότητες να επικρατήσει.

Η νίκη του «CODA» είναι ιστορική γιατί είναι η πρώτη ταινία παρόχου streaming που κερδίζει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας, μετά από χρόνια προσπαθειών του Netflix, το οποίο πλησίασε πολλές φορές στο να το πετύχει (έχει συνολικά οκτώ υποψηφιότητες για καλύτερη ταινία μέχρι σήμερα) και, ομολογουμένως, με καλύτερες ταινίες όπως το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν, το «Mank» του Ντέιβιντ Φίντσερ ή φέτος με την «Εξουσία του Σκύλου» της Τζέιν Κάμπιον.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά τους νικητές της 94ης τελετής απονομής των βραβείων Οσκαρ

Coda

Η Apple TV+ αγόρασε τα δικαιώματα για την αποκλειστική προβολή του «CODA» μετά από την online προβολή του στο Φεστιβάλ του Σάντανς το 2021 για το πρωτοφανές μέχρι εκείνη τη στιγμή ποσό των 25 εκατομμυρίων δολαρίων.

Μέχρι τότε οι ταινίες με τη σφραγίδα An Apple Original δεν είχαν ιδιαίτερη απήχηση παρά το πρεστίζ της Σοφία Κόπολα («On the Rocks»), του Τομ Χόλαντ («Cherry») ή του Τομ Χανκς («Finch»). Καλύτερα τα πήγε η πλατφόρμα με τη δειλή της εισβολή στο τοπίο των τηλεοπτικών σειρών, αρχικά με το «The Morning Show» και στη συνέχεια με τον κριτικό και εμπορικό θρίαμβο του «Ted Lasso». Φέτος, εκτός από το «CODA» είχε στα Οσκαρ και το «The Tragedy of Macbeth» του Τζόελ Κοέν με τρεις ακόμη υποψηφιότητες.

Οι συνδρομητές της Apple TV ανέρχονται στα 25 εκατομμύρια - για να καταλάβει κανείς την αναλογία, το Netflix έχει αυτή τη στιμή 222 εκατομμύρια συνδρομητές. Επίσης η Apple ξοδεύει 7 δισεκατομμύρια στο περιεχόμενο της το έτος, ούτε τα μισά από τα 19 δισεκατομμύρια που ξοδεύει το Netflix. Η Apple χτίζει όμως μεθοδικά και τη φήμη και τη βιβλιοθήκη της, με πολυαναμενόμενη προσθήκη το «Killers of Flower Moon» του Μάρτιν Σκορσέζε.

Διαβάστε εδώ όλα τα ρεκόρ που έσπασε το «CODA» στην ιστορία των Οσκαρ

coda

Για πολλούς το «CODA» χρωστάει τη φόρα που πήρε για να φτάσει στο Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας στο γεγονός ότι ήταν διαθέσιμο - στο σπίτι σου, στο κινητό σου - αμέσως μετά την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων Το 40% των ανθρώπων που είδαν το «CODA» στο Apple TV+ το είδαν από τη στιγμή που κέρδισε την υποψηφιότητα για το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας και μετά. Ταυτόχρονα η Apple το έβγαλε στις αίθουσες Αμερικής και Αγγλίας εντελώς δωρεάν από τις 25 Φεβρουαρίου και μετά, ενώ ξόδεψε περισσότερα από 10 εκατομμύρια δολάρια - περισσότερα και από το budget της ταινίας - για την προώθησή του.

Το αποτέλεσμα; Το «CODA» να υπερισχύσει στις ψήφους προς την τελική ευθεία των Οσκαρ, παραμερίζοντας το μέχρι τότε φαβορί, την «Εξουσία του Σκύλου» του Netflix που ωστόσο είχαν δει περισσότεροι άνθρωποι από το «CODA» πριν τις υποψηφιότητες.

Καμία προώθηση όμως ποτέ δεν μπορεί να σπρώξει μια ταινία που δεν είναι ιδανική για να κερδίσει το Οσκαρ. Το «CODA», ριμέικ της γαλλικής ταινίας του Ερίκ Λαρτιγκό «Η Οικογένεια Μπελιέ» ήταν ακριβώς η οσκαρική ταινία που χρειαζόταν η Ακαδημία για να αναδείξει την απλότητα, την ανθρωπιά και το κοινωνικό της πρόσημο, κάτι που η σκοτεινή «Εξουσία του Σκύλου» πρόσφερε, αλλά σε απείρως πιο δύσβατα επίπεδα. Η Apple είχε το μάτι για να το δει πολύ νωρίς, όταν το «CODA» ενθουσίαζε στο Φεστιβάλ του Σάντανς.

Διαβάστε εδώ τη γνώμη του Flix για το «CODA» της Σαν Χέντερ

coda

Η «Εξουσία του Σκύλου» του Netflix, το «CODA» του Apple TV+, το «Being the Ricardos» του Amazon Prime... O φόβος όσων στο θρίαμβο του «CODA» βλέπουν μόνο ακόμη μια νίκη του streaming πάνω στην αίθουσα και το σινεμά όπως το γνωρίζαμε, παραγνωρίζει το γεγονός πως το σινεμά βγαίνει από μια μεγάλη δοκιμασία, αυτή της πανδημίας, μάλλον ενδυναμωμένο από αυτήν την οσκαρική κατάληξη. Τα μεγάλα blockbusters επιμένουν με πρωτοφανή δύναμη («Spider-Man No Way Home», «The Batman»), οι καλλιτεχνικές ταινίες που δεν θα στήριζαν ποτέ τα στούντιο έκει έξω βρίσκουν συμμάχους στις πλατφόρμες και ταινίες που συγκινούν όλους όπως το «CODA» έχουν πια ένα πολύ σοβαρό λόγο να συνεχίσουν να γυρίζονται...

Το «CODA» της Σαν Χέντερ στριμάρει στο Apple TV+

CODA