Ενημέρωση

Πες μου το πρόγραμμά σου για τον πολιτισμό, να σου πω τι θα ψηφίσω

of 10

Κάνουμε crash-test στις προγραμματικές δηλώσεις των δημοφιλών κομμάτων ενόψει των εθνικών εκλογών.

Πες μου το πρόγραμμά σου για τον πολιτισμό, να σου πω τι θα ψηφίσω

Αρκεί μια επίσκεψη στα επίσημα sites των δημοφιλών κομμάτων που διεκδικούν μια θέση στο ελληνικό κοινοβούλιο με τις εκλογές της 21ης Μαΐου 2023 για να αντιληφθεί κανείς τη σημασία που δίνει η κάθε παράταξη στον πολιτισμό και ειδικότερα στο σινεμά, το οποίο, εκτός από μερικές αναφορές, δεν βρίσκεται - όπως ποτέ δεν βρισκόταν - στην πρώτη γραμμή των «θεμάτων που αφορούν την κοινωνία».

Πράγμα που ενισχύεται και από το γεγονός ότι στο πολυσυζητημένο τηλεοπτικό debate των πολιτικών αρχηγών, ο πολιτισμός απουσιάζει επιδεικτικά από τις θεματικές που θα συζητήθούν.

Ειδικά σε μια συγκυρία που έρχεται ως καταληκτική δύο μεγάλων κινητοποιήσεων - αυτής των καλλιτεχνών με αφορμή το επίμαχο διάταγμα για τις καλλιτεχνικές σπουδές και αυτής των υποστηρικτών των κεντρικών κινηματογραφικών αιθουσών, αλλά και ενός νομοσχεδίου που δεν έχει ολοκληρωθεί και αφορά την ενοποίηση του οπτικοακουστικού τομέα υπό το Υπουργείο Πολιτισμού.

Παρακάτω, παραθέτουμε τα τμήματα των προγραμματικών δηλώσεων των κομμάτων που αφορούν τον πολιτισμό και επισημαίνουμε που αναφέρεται ειδικά και συγκεκριμένα (και φειδωλά, θα πρόσθετε κάποιος) ο κινηματογράφος. Απαραίτητη σημείωση, ότι φυσικά και στο γενικό πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων του κάθε κόμματος, που δεν εξειδικεύονται εξαντλητικά, ο κινηματογράφος μπορεί και να αναφέρεται έμμεσα ή να συμπεριλαμβάνεται σε διατάξεις που αφορούν το σύνολο του πολιτισμού.


ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Στο πρόγραμμα διακυβέρνησης 2023-2027 της Νέας Δημοκρατίας συναντάμε επιγραμματικές αναφορές στη δημιουργία του (υποτίθεται ότι είναι ήδη στα σκαριά) εθνικού φορέα για τα οπτικοακουστικά, στην στήριξη των ξένων επενδύσεων και όλα υπό την ομπρέλα μιας «εθνικής πολιτικής οπτικοακουστικών μέσων και κινηματογράφου» που τόσα χρόνια αναμένουμε και τόσα χρόνια δεν γίνεται.

Ολοκλήρωση νέων εμβληματικών μουσείων: Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων Πειραιά, Μετατροπή του Ανακτόρου Τατοΐου σε Μουσείο, Αρχαιολογικό Μουσείο Ελευσίνας.

Συντήρηση, αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων και αρχαιολογικών χώρων, μεταξύ αυτών και των μνημείων UNESCO με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης (Αρχαία Ολυμπία, Φίλιπποι, Κνωσός, Φαιστός, Δελφοί, Τίρυνθα, Μυστράς, Μονεμβασιά, Φρούρια της Κέρκυρας).

Διαβάθμιση, αναβάθμιση και ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης. Δημιουργία νέας Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών πανεπιστημιακού επιπέδου. Αναβάθμιση υποδομών κρατικών σχολών.

Εθνική πολιτική οπτικοακουστικών μέσων και κινηματογράφου. Δημιουργία νέου φορέα για τα οπτικοακουστικά, τον κινηματογράφο και την πνευματική ιδιοκτησία, έτσι ώστε να στηριχθεί η ελληνική κινηματογραφία και παράλληλα να ενθαρρυνθούν οι ξένες επενδύσεις.

Ενίσχυση ερασιτεχνικού αθλητισμού. Μητρώα σωματείων, εγκαταστάσεων, διοικήσεων και αθλητών. Ψηφιακή μετάβαση του ερασιτεχνικού αθλητισμού, χρηστή διοίκηση. Ενίσχυση πόρων του ερασιτεχνικού αθλητισμού μέσω της φορολογίας του στοιχηματισμού.

Κατασκευές και αναβαθμίσεις αθλητικών εγκαταστάσεων.

Αναπλάσεις Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων.


ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Στο κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, ο κινηματογράφος αναφέρεται δύο φορές, στο τμήμα για τη διαβάθμιση των σπουδών των καλλιτεχνών και στο τμήμα που αναφέρεται στη θέσπιση Εθνικού Συμβουλίου Τεχνών.

Πολιτισμός για όλες και όλους: δημόσιες, διαφανείς, συμπεριληπτικές πολιτικές στον Πολιτισμό

Για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ο πολιτισμός δεν εξαντλείται στο πεδίο της πολιτιστικής κληρονομιάς, της παράδοσης και της υψηλής τέχνης. Είναι το δόγμα της επιβίωσης του ανθρώπου, διαμορφώνει ήθη, έθιμα, αξίες, προκαταλήψεις, σχηματίζει ταυτότητες. Για μας, ο πολιτισμός δεν μπορεί παρά να είναι συμπεριληπτικός, να ευαισθητοποιεί ενάντια στις ανισότητες και τις διακρίσεις, το ρατσισμό, το σεξισμό, τη ΛΟΑΤΚΙ+φοβία, και να συμβάλει στη δημιουργία πολιτών με οικολογική συνείδηση, δημοκρατικόήθος, κριτική σκέψη και ενεργό ρόλο στη δημόσια ζωή.

Τα τελευταία χρόνια, η απερχόμενη κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε έναν πολυμέτωπο αγώναενάντια στον πολιτισμό και τους ανθρώπους του, προωθώντας την αγοραία αντιμετώπισητου πολιτισμού, την ιδιωτικοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς, την απαξίωση τωνεργαζόμενων στο σύγχρονο πολιτισμό. Απέναντί της έχει βρεθεί ένα ισχυρό, επινοητικό καιδιεκδικητικό κίνημα, το οποίο ως ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχουμε στηρίξει και έχουμε δεσμευτεί απέναντίτου σε συγκεκριμένα αιτήματά του. Τις δεσμεύσεις αυτές επαναλαμβάνουμε και τιςεντάσσουμε στο ολιστικό πρόγραμμά μας για τον πολιτισμό.

Βασική δέσμευσή μας και κεντρικό στοιχείο για την ανάπτυξη της πολιτικής μας στονπολιτισμό είναι η αύξηση της χρηματοδότησης του Υπουργείου Πολιτισμού από τον κρατικόπροϋπολογισμό, με προοπτική να προσεγγίσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πυρήνας τηςπολιτικής μας είναι η πολιτισμική δημοκρατία, που θα εγγυάται την καθολική πρόσβασηστον πολιτισμό, με έμφαση στις κοινωνικές ομάδες που για ποικίλους λόγους βιώνουν τοναποκλεισμό, με σεβασμό στην πολυφωνία, την τοπικότητα και τη διαφορετικότητα και στόχοτη συμπεριληπτική λειτουργία της δημοκρατίας.

Οι βασικές προτεραιότητες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ:

Θωράκιση του δημόσιου χαρακτήρα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με κατάργησηόλων των μορφών άμεσης ή έμμεσης ιδιωτικοποίησης της διαχείρισής της. Ένταξή τηςστο νέο μοντέλο οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης. Σύνδεσή της με τη σύγχρονηκαλλιτεχνική δημιουργία και την εκπαιδευτική διαδικασία

Ανασυγκρότηση και ενίσχυση της μουσειακής πολιτικής και της διαχείρισης μνημείωνκαι μουσείων εντός των δομών του Υπουργείου Πολιτισμού, με την επιστροφή τωνπέντε μεγάλων κρατικών μουσείων στην Αρχαιολογική Υπηρεσία. Κατάργησηνομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν στην μακροχρόνια εξαγωγή και δανεισμό αρχαιοτήτων για διάστημα 50 χρόνων. Ακύρωση της συμφωνίας για τη νομιμοποίησητης λεγόμενης συλλογής Στερν με αλλαγή του σχετικού νόμου. Επαναφορά τουδιαχρονικού πλαισίου διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα, με αξιοποίηση τηςπολιτιστικής διπλωματίας και του σχετικού ψηφίσματος της UNESCO. ΊδρυσηΜουσείου Εθνικής Αντίστασης στην Αθήνα

Ενίσχυση του Υπουργείου Πολιτισμού σε ανθρώπινο δυναμικό, ώστε νααντιμετωπιστεί η υποστελέχωση σε κρίσιμους τομείς, που σχετίζονται με την έρευνα,προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς

Εκπόνηση ολιστικού σχεδίου αντιμετώπισης των προκλήσεων της κλιματικής κρίσης,σε σχέση με την προστασία των μνημείων

Ενίσχυση του σύγχρονου πολιτισμού και της καλλιτεχνικής δημιουργίας, κυρίως τωνμορφών πολιτισμού που προέρχονται από μικρές ανεξάρτητες ομάδες, και οι οποίεςαφορούν τη σύνδεση ανάμεσα στις τέχνες, τον πολιτισμό και τις νέες τεχνολογίες.Αναβάθμιση του θεσμού των επιχορηγήσεων, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει όχι μόνοτην παρουσίαση έργου, αλλά και την καλλιτεχνική έρευνα. Σύνδεση με τη χορηγικήσυμμετοχή των δημόσιων ΜΜΕ

Ενίσχυση και ανάπτυξη της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης για τις παραστατικές τέχνες με:

Ενίσχυση των ήδη υπαρχόντων πανεπιστημιακών τμημάτων και αλλαγή τουτρόπου εισαγωγής των φοιτητών
Ίδρυση Πανεπιστημιακών Σχολών Παραστατικών Τεχνών
Δημιουργία τριετούς ανώτερης εκπαίδευσης για τα τεχνικά και υποστηρικτικά επαγγέλματα του πολιτιστικού τομέα (τεχνικοί ήχου, φωτισμού κ.λπ.)
Εκσυγχρονισμός και εποπτεία πλαισίου λειτουργίας των ιδιωτικών Σχολών.
Διαβάθμιση των τίτλων σπουδών της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης (μουσικής,χορού, θεάτρου, κινηματογράφου) σε βαθμίδα αντίστοιχη με ΤΕ. Μεταφορά της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στο Υπουργείο Παιδείας. Κατάργηση του ΠΔ 85/2022.
Ένταξη των καλλιτεχνικών ειδικοτήτων στην βαθμίδα ΤΕ διά νόμου

Ενίσχυση των εργασιακών δικαιωμάτων στον πολιτισμό, με δημιουργία προστατευτικού πλαισίου. Ο σεβασμός των εργασιακών δικαιωμάτων πρέπει να αποτελεί προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση από το ΥΠΠΟΑ

Νέο θεσμικό πλαίσιο για τους δημόσιους καλλιτεχνικούς οργανισμούς, που ναανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής μας. Επιλογή των καλλιτεχνικών, γενικών καιδιοικητικών διευθυντών με διαφάνεια, μέσα από αδιάβλητους διαγωνισμούς.Θέσπιση ενιαίου εργασιακού πλαισίου και απένταξη των τεχνικών και διοικητικώνειδικοτήτων από το ενιαίο μισθολόγιο

Εκπόνηση μιας σύγχρονης Εθνικής Στρατηγικής για το σύγχρονο πολιτισμό, με ορίζοντατο 2030. Θέσπιση Εθνικού Συμβουλίου Τεχνών, με στρατηγικό και ρυθμιστικό ρόλο. Εμφαση σε τομείς όπως το βιβλίο, ο κινηματογράφος ή ο χορός, που παραμένουν στοπεριθώριο των δημόσιων πολιτικών

Πολιτική αποκέντρωσης στον πολιτισμό, με δημιουργία νέων θεσμών σε συνεργασίαμε την τοπική αυτοδιοίκηση. Αναβάθμιση του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ, με τη δημιουργίαμίας τουλάχιστον Εθνικής Σκηνής στην περιφέρεια, δημιουργία Περιφερειακώνθεάτρων αξιοποιώντας συνέργειες του ΥΠΠΟΑ με δήμους και Περιφέρειες.Θεσμοθέτηση πολιτικών στήριξης νέων δημιουργών-καλλιτεχνών, για τη συμμετοχήστα όργανα λήψης αποφάσεων και την ανάληψη καλλιτεχνικής διεύθυνσης σε φορείςτης επικράτειας

Προστασία του πνευματικού και συγγενικού δικαιώματος, λαμβάνοντας υπόψη τιςδιαρκώς αυξανόμενες δυνατότητες κυκλοφορίας και διακίνησης του καλλιτεχνικούπροϊόντος που προσφέρει η τεχνολογία, π.χ. πλατφόρμες περιεχομένου

Ανάπτυξη εθνικών και διακρατικών δικτύων, πολιτισμικών, πολιτιστικών καικαλλιτεχνικών συνεργειών, για τη δημιουργία ενός βιώσιμου παραγωγικού μοντέλουδημιουργικής οικονομίας, που θα συνδυάζει την αξιοποίηση του πολιτιστικούκεφαλαίου της χώρας, το φυσικό περιβάλλον και το ανθρώπινο δυναμικό με τοντουρισμό και την οικολογία.

Συγκρότηση εθνικής πολιτικής για το βιβλίο, τις βιβλιοθήκες και τις εκδόσεις. Νέοςφορέας για το βιβλίο. Ενιαία πολιτική για τις βιβλιοθήκες, με συγκέντρωση τηςρυθμιστικής και εποπτικής αρμοδιότητας στο υπουργείο Πολιτισμού. Πανελλαδικόδίκτυο βιβλιοθηκών, εμπλουτισμός τους, αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών τουςκαι ενίσχυση του πολιτισμικού ρόλου τους. Πρόγραμμα φιλαναγνωσίας στο σχολείο.Στήριξη της εκδοτικής παραγωγή.

Εκ βάθρων ανασυγκρότηση του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού σε νέο φορέαπολιτιστικής διπλωματίας και γλώσσας, υπαγόμενο στο υπουργείο Εξωτερικών.Τοποθέτηση εξειδικευμένων πολιτιστικών ακολούθων με υψηλά προσόντα σεεπιλεγμένες πρεσβείες του εξωτερικού, που συνδέονται με τις μεγάλες εθνικέςπροτεραιότητες. Εμβάθυνση της σχέσης με την UNESCO και στρατηγική συνεργασία μετο ICOMOS που αποτελεί τεχνικό της σύμβουλο


ΚΙΝΑΛ - ΠΑΣΟΚ

Στο αναλυτικό πρόγραμμα του ΚΙΝΑΛ - ΠΑΣΟΚ ο κινηματογράφος αναφέρεται στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός νέου νόμου που να ορίζει τις σχέσεις ΕΚΟΜΕ και ΕΚΚ και γενικότερα όλα τα θέματα της οπτικοακουστικής δημιουργίας.

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΩΣ ΑΞΙΑ, ΕΘΝΙΚΟ ΑΠΟΘΕΜΑ ΚΑΙ ΠΗΓΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Ο Πολιτισμός μας είναι καθοριστικό στοιχείο της ελληνικής ταυτότητας. Ως δημιουργία, ως έκφραση ελευθερίας, ως συστατικό στοιχείο της Δημοκρατίας. Αποτυπώνει τον τρόπο ζωής των Ελλήνων σε όλες του τις αποχρώσεις – συναισθηματικές και υλικές. Η ενίσχυση της πολιτιστικής έκφρασης των Ελλήνων πολιτών καθώς και η σταθερή ενθάρρυνση στη συμμετοχή και βίωση των πολιτιστικών αγαθών, είναι πρωταρχικό στοιχείο της ποιότητας ζωής.

Η προστασία και η ανάδειξη του πολιτισμικού αποθέματος και η στήριξη και προβολή της σύγχρονης δημιουργίας αποτελούν βασικούς άξονες αναφοράς των προοδευτικών πολιτικών δυνάμεων. Αποτελεί μεγάλη αναπτυξιακή δύναμη της χώρας μας και ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Ενισχύει την κοινωνική συνοχή, βελτιώνει την ποιότητα της ζωής και συμβάλλει στην αυτογνωσία των πολιτών. Για αυτό από την πρώτη στιγμή δημιουργίας του, το ΠΑΣΟΚ έδωσε μεγάλη σημασία και προτεραιότητα στην ενίσχυση του πολιτισμού, την αναβάθμιση των υπηρεσιών του και την ευρεία διάδοση των αγαθών του.

1.Η πολιτιστική κληρονομιά

Η πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας είναι το πλέον αναγνωρίσιμο στοιχείο της ταυτότητάς μας παγκοσμίως. Η ανάδειξη και προβολή της συνεπάγεται ανάδειξη και προβολή του σημαντικού ρόλου των Ελλήνων στον Ευρωπαϊκό και δυτικό πολιτισμό. Παράλληλα η πολιτιστική κληρονομιά συμβάλλει αναπτυξιακά στην εξωστρέφεια, την επισκεψιμότητα και τον τουρισμό. Επιπρόσθετα ενισχύει την οικονομική δραστηριότητα τοπικών κοινωνιών. Δυστυχώς μέχρι σήμερα η ανάπτυξη αυτή παραμένει ανισοβαρής. Το μουσείο της Ακρόπολης και ο ιερός βράχος της Αθήνας προσελκύουν ετησίως τόσους επισκέπτες, όσους όλα τα υπόλοιπα αρχαιολογικά αξιοθέατα της χώρας.

Η ανάγκη αναμόρφωσης του συνόλου των εποπτικών μηχανισμών των μνημείων μας, θα πρέπει να έχουν έναν κύριο στόχο: Να συνδέσουν τα μνημεία με την αληθινή ζωή, να τα καταστήσουν ζωντανά και να επαναπροσδιορίσουν μια βιωματική σχέση μεταξύ μνημείων - τοπικών κοινωνιών και επισκεπτών.

Η ανάδειξη και προβολή της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και η σύνδεσή της με την τοπική κοινωνία και οικονομία ισχυροποιεί και προβάλλει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου, ενώ παράλληλα συμβάλει στην ισόρροπη ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας. Σε αυτή την προοπτική έχουν ιδιαίτερη σημασία

Η συνέχιση του προγράμματος εκσυγχρονισμού και βελτίωσης των υποδομών (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία) και η ουσιαστική αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών
Η δημιουργία και η διάθεση επώνυμων πολιτιστικών-τουριστικών προϊόντων
Η ανάπτυξη των ψηφιακών εφαρμογών
Οι συνέργειες στο πλαίσιο ολοκληρωμένων περιφερειακών προγραμμάτων

Η διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού και διαχειριστικού πλαισίου που να ενθαρρύνει και να στηρίξει την ολική προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ένταξή της στη σύγχρονη ζωή.Προς την κατεύθυνση αυτή προτείνουμε τις εξής δράσεις:

Πιστοποίηση και δραστική βελτίωση υποδομών του συνόλου των αρχαιολογικών μας χώρων.
Δημιουργία υποδομών σε αναδυόμενα μνημεία που βρίσκονται υπό αναστήλωση, με ιδιαίτερη έμφαση στα αρχαία θέατρα, ως μνημεία πολυσυλλεκτικά.
Σύνδεση των μνημείων με τουριστικές διαδρομές βιωματικού χαρακτήρα, όπου θα αναδεικνύεται το σύνολο της τοπικής ταυτότητας και των προϊόντων ενός τόπου.
Εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών στους τρόπους πρόσβασης στα μνημεία, (καθολική εφαρμογή ψηφιακών εισιτηρίων, ψηφιακή εφαρμογή συμπερίληψης του συνόλου των μνημείων με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, κλπ).
Κατοχύρωση και πιστοποίηση της ιδιότητας του αρχαιοφύλακα.
Ενίσχυση των αρχαιολογικών ανασκαφών και επίλυση ζητημάτων των αρχαιολόγων.
Νέα μουσειακή πολιτική, νέα κριτήρια επιλογής διευθυντών μουσείων, αναβάθμιση επαρχιακών μουσείων με νέες τεχνολογίες, ώστε να πάψουν να είναι αποθήκες ευρημάτων. Νέα σύγχρονα μουσεία, ως χώροι γνώσης και ψυχαγωγίας.

2.Ψηφιακός πολιτισμός

Η ψηφιακή αποτύπωση του Πολιτισμού δημιουργεί συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας. Η χώρα μας έχει άπειρες δυνατότητες σε αυτό το πεδίο, λόγω μεγάλου πολιτιστικού αποθέματος.

Η χρήση των νέων τεχνολογιών επιτρέπει τη δικτύωση και διάδραση πόλεων και περιφερειών μέσω ενός ψηφιακού Πολιτιστικού Χάρτη, ο οποίος θα έχει ρόλο στην διαμόρφωση συγκεκριμένων προγραμμάτων και δράσεων.

Η ανοικτή πρόσβαση στην πληροφορία επιτρέπει τη δημιουργία ψηφιακών πολιτιστικών εφαρμογών προς όφελος του τουρισμού, των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών (στις οποίες περιλαμβάνονται και τα μουσεία, η παραγωγή πιστών αντιγράφων ή εμπνευσμένων προϊόντων κλπ) και της ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Η ψηφικοποίηση περιεχομένου (ψηφιακές βιβλιοθήκες, πολιτιστικό απόθεμα) πρέπει να ενισχυθεί και να συνδυαστεί με την αποτελεσματική προβολή της σύγχρονης δημιουργίας.

Θέλουμε ανάπτυξη πολιτιστικών εφαρμογών ώστε:

Να μπορεί ο πολιτισμός να φτάνει σε όλους και ιδιαίτερα σε πολίτες που δεν έχουν πρόσβαση είτε λόγω απόστασης είτε λόγω οικονομικών δυνατοτήτων.
Να δημιουργούνται δράσεις ακόμα πιο φιλικές στους νέους που χειρίζονται και αντιλαμβάνονται άμεσα τη γλώσσα της τεχνολογίας.
Να δημιουργούνται δράσεις ενσωμάτωσης μεταναστών, προσφύγων, μειονοτικών ομάδων κάθε λογής.
Να δημιουργούνται πολιτιστικά αγαθά προσβάσιμα σε ΑΜΕΑ ώστε να μειώνεται ο κοινωνικός αποκλεισμός

3.Σύγχρονη δημιουργία

Πιστεύουμε στον πολιτισμό μας και τη δύναμή του γιατί πιστεύουμε στους καλλιτέχνες μας. Πιστεύουμε στο ταλέντο τους, στις δυνατότητές τους και γνωρίζουμε ότι παλεύουν μόνοι ενάντια στη γραφειοκρατία και την αβεβαιότητα.

Στήριξη στον Πολιτισμό σημαίνει στήριξη των καλλιτεχνών μας.

Μόνο έτσι θα έχουμε έναν Πολιτισμό υψηλού επιπέδου στον τόπο μας.

Για αυτό και καταθέτουμε όχι απλώς προτάσεις αλλά διαμορφώνουμε μια συνολική πολιτική πολιτισμού.

Ενίσχυση για μας της σύγχρονης δημιουργίας, σημαίνει πρωτίστως ενίσχυση των επαγγελματιών του Πολιτισμού. Χωρίς επαγγελματίες καλλιτέχνες, κατοχυρωμένους, με ισχυρά εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, δεν μπορούμε να έχουμε πολιτισμό υψηλού επιπέδου στη χώρα μας, που να σταθεί ισότιμα δίπλα στην παγκόσμια δημιουργία.

Για το σκοπό αυτό προτείνουμε μία σειρά άμεσων ενεργειών:

Κατοχύρωση των καλλιτεχνικών επαγγελμάτων, σε ασφαλιστικό και εργασιακό επίπεδο: Ηθοποιών, χορευτών, σκηνοθετών, σεναριογράφων, συγγραφέων, ζωγράφων, γλυπτών, εικαστικών, μουσικών, συνθετών, τραγουδιστών, στιχουργών, και όλων των καλλιτεχνικών ειδικοτήτων και τεχνικών.
Κατοχύρωση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης ισότιμα σε όλες τις καλλιτεχνικές ειδικότητες με πτυχία αναγνωρισμένης ισοτιμίας με αντίστοιχα άλλων επαγγελμάτων.
Αναβάθμιση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, (θέατρο, χορός, κλπ).
Ενίσχυση του θεσμού των καλλιτεχνικών συλλογικών συμβάσεων, άμεση έναρξη διαλόγου για καθορισμό κατώτατων αμοιβών στους καλλιτεχνικούς κλάδους.
Ενίσχυση των φορέων διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων των δημιουργών. Τα πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα αποτελούν αναπόσπαστο περιουσιακό δικαίωμα των δημιουργών στα έργα τους και κίνητρο δημιουργίας.

Ταυτόχρονα προτείνουμε μια σειρά θεσμικών παρεμβάσεων που θα αφορούν:

Ένα νέο πλαίσιο πολιτιστικής χορηγίας από εταιρείες, ιδιώτες και άλλους φορείς που θέλουν να ενισχύσουν την πολιτιστική δημιουργία.
Νέο πλαίσιο επιλογής καλλιτεχνικών διευθυντών στους κρατικούς και εποπτευόμενους πολιτιστικούς φορείς, με αδιάβλητα κριτήρια και αιτιολογημένες αποφάσεις.
Νέο νόμο για την Κινηματογραφική παραγωγή που θα καθορίζει ξανά το ρόλο του ΕΚΚ σε σχέση με το ΕΚΟΜΕ και την ενδυνάμωση της Ελληνικής κινηματογραφικής παραγωγής σε όλα τα επίπεδα: εκμετάλλευσης και διανομής, αμοιβών, νέα πλαίσια χρήσης των ταινιών στις ψηφιακές πλατφόρμες προβολής, πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά και την εξωστρέφεια της ελληνικής ταινίας, την εξαγωγή των ελληνικών ταινιών και την παράλληλη ενίσχυση των τηλεοπτικών σειρών σε επίπεδα διεθνών προδιαγραφών.
Αναμόρφωση του πλαισίου θεατρικών και πολιτιστικών επιχορηγήσεων, με κριτήρια αναπτυξιακά προς ενίσχυση της ελληνικής δημιουργίας, εξωστρέφειας και αξιοκρατίας. Θεσμική κατοχύρωση των τακτικών επιχορηγήσεων σε ποσόστωση επί του προϋπολογισμού του ΥΠΠΟΑ.

Πολιτιστική αποκέντρωση
Η συμμετοχή στα αγαθά του Πολιτισμού και η πολιτιστική παραγωγή ήταν όραμα του ΠΑΣΟΚ από τα πρώτα του χρόνια. Θεσμοί όπως τα Δη.Πε.Θε., τα πολιτιστικά φεστιβάλ στην περιφέρεια, οι πολιτιστικές πρωτεύουσες, τα έργα υποδομής στα περιφερειακά μουσεία, έδωσαν το στίγμα ενός Πολιτισμού που οφείλει να είναι κτήμα όλων των Ελλήνων. Συνεχίζουμε το όραμα της Μελίνας και όλων των υπουργών πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ που συνέβαλε όσο καμία κυβέρνηση στη θεσμική ενίσχυση του σύγχρονου Πολιτισμού και προτείνουμε:

Αναμόρφωση του ρόλου των Δη.Πε.Θε. Ενίσχυση σε επίπεδο στελέχωσης, υποδομών, αυτοτέλειας και οικονομικών. Ένα νέο θεσμικό πλαίσιο θα δώσει τη δυνατότητα να μετατραπούν σε πολυδύναμους πολιτιστικούς οργανισμούς της Ελληνικής περιφέρειας.
Ενίσχυση των τοπικών μουσείων, με δομές δικτύωσης, δυνατότητες συνεργειών με τον ιδιωτικό τομέα και ενίσχυση εξωστρέφειας.
Κατοχύρωση του λαϊκού πολιτισμού, της χειροτεχνίας, της λαϊκής και παραδοσιακής δημιουργίας, με κίνητρα στους ντόπιους καλλιτέχνες να δημιουργούν στον τόπο τους.
Αναβάθμιση υποδομών και πιστοποίηση θεατρικών και πολιτιστικών χώρων και θεάτρων της Περιφέρειας.
Ενίσχυση των τοπικών φεστιβάλ.
Σχεδιασμός και υλοποίηση πολιτιστικών διαδρομών που θα συνδέουν την πολιτιστική κληρονομιά, τα τοπικά προϊόντα και ομορφιές της χώρας, τη σύγχρονη δημιουργία και εν γένει κάθε αξιοθέατο ενός τόπου και θα προσελκύουν επισκέπτες σε σταθερότερη βάση.
Δημιουργία δικτύων τοπικής αυτοδιοίκησης-καλλιτεχνών-ντόπιων επαγγελματιών και επιστημόνων για την επίτευξη του ανωτέρω σκοπού.
Δημιουργία φορέων διαχείρισης (DMO) και παρακολούθησης των Πολιτιστικών διαδρομών για έλεγχο και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και της διαχείρισής τους.
Η στήριξη, η ενίσχυση και η προβολή της σύγχρονης δημιουργίας συνδέεται άμεσα με το νομικό πλαίσιο και τους φορείς που θα αναλάβουν αυτόν τον ρόλο. Ένα ζήτημα είναι ότι ανεξάρτητα από το ζήτημα των φορέων το σύστημα των επιχορηγήσεων και των οικονομικών ενισχύσεων στις τέχνες πρέπει να αλλάξει και να υιοθετηθεί μια διαδικασία αξιολόγησης ανάλογη με εκείνην των ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων: οι αρχές της διαφάνειας, του απολογισμού και της αξιολόγησης, της καινοτομίας, όπως επίσης τα αυστηρά και συγκεκριμένα κριτήρια, πρέπει να διασφαλίζουν την αμεροληψία και το κύρος αυτών των πολιτικών.

Η διεθνής προβολή του πολιτιστικού αποθέματος και της σύγχρονης δημιουργίας, δηλαδή η αναβάθμιση του ρόλου της πολιτιστικής διπλωματίας, μπορεί να αποφέρει πολλαπλά οφέλη για την χώρα και τους δημιουργούς. Ένα από τα μέσα που πρέπει να αξιοποιηθεί περισσότερο είναι οι μορφωτικές και πολιτιστικές συμφωνίες που μπορούν να ενθαρρύνουν και να πολλαπλασιάσουν τις ανταλλαγές, τις υποτροφίες και την προβολή της σύγχρονης δημιουργίας κάθε χώρας στο κοινό της άλλης.

Η συνεργασία των δημόσιων φορέων με τους ιδιωτικούς πολιτιστικούς φορείς, τα ιδρύματα και τις συλλογικότητες της κοινωνίας των πολιτών, ο ρόλος των οποίων γίνεται όλο και πιο σημαντικός, πρέπει να αναπτυχθεί και να στηριχθεί με τη διαμόρφωση κατάλληλου θεσμικού πλαισίου.

Η πολιτιστική πολιτική σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και η σύνδεσή της με τη βιώσιμη ανάπτυξη είναι συγχρόνως μια πρόκληση και ένα πεδίο πρωτοβουλιών και δράσεων για τις προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις. Σε αυτή την προοπτική έχουν ιδιαίτερη σημασία:

η ένταξη της πολιτιστικής κληρονομιάς στη σύγχρονη ζωή της κοινότητας και η άρθρωσή της με τη σύγχρονη δημιουργία,
η επεξεργασία και εφαρμογή ολοκληρωμένων πολιτιστικών – αναπτυξιακών σχεδίων που θα συνδέουν τον πολιτισμό και τον τουρισμό με την τοπική παραγωγή, την οικονομία και το περιβάλλον
οι συνέργειες φορέων του δημοσίου με φορείς της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τομέα
η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και των επιχειρήσεων σε αυτή την προσπάθεια και η αποδοχή του επιδιωκόμενου αναπτυξιακού αποτελέσματος το οποίο θα θεωρούν δικό τους.

Συγχρόνως, η περαιτέρω ανάπτυξη και μετεξέλιξη του θεσμού των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, η δημιουργία εργαστηρίων τεχνών και η στήριξη δημοτικών εκπαιδευτικών θεσμών (ωδεία, σχολές χορού, κλπ.), αλλά και η ενίσχυση της ερασιτεχνικής δημιουργίας μπορούν να έχουν καθοριστική συμβολή στην βιώσιμη τοπική-περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη.

Παιδεία και Πολιτισμός

Η πολιτική για τον πολιτισμό είναι άμεσα συναρτημένη με την παιδεία και την πολιτιστική λειτουργία όλων των βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος.

Πολιτιστική αποστολή της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι η καλλιέργεια των νέων, η εξοικείωσή τους με την παράδοση και την ιστορία των τεχνών, με τα μνημεία και τα έργα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με τα σύγχρονα έργα και τις γλώσσες κάθε τέχνης. Η ευαισθησία, η κατανόηση και η κριτική αποτίμηση των έργων τέχνης διευρύνει τη φαντασία και αναπτύσσει τις μαθησιακές ικανότητες των νέων ανθρώπων, την προσωπική έκφραση, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.

Έχει αποδειχθεί ότι η τέχνη ενισχύει τη φαντασία η οποία θεωρείται πρωταρχική δημιουργική δύναμη στον αιώνα της 4ης ψηφιακής επανάστασης. Ως εκ τούτου προτείνουμε:

Αναβάθμιση και αύξηση των καλλιτεχνικών σχολείων.
Ενίσχυση της θεατρικής αγωγής ως πρακτική εκπαιδευτική δραστηριότητα στα σχολεία που σκοπό θα έχει να εξοικειώσει τα παιδιά και τους νέους με τις αξίες της συνεργατικότητας, της αποδοχής, της ενσυναίσθησης, της φιλίας, της ομαδικότητας, της γλωσσικής έκφρασης και χειρισμού του λόγου, της ανθρωπιάς.
Αναβάθμιση και κατοχύρωση καλλιτεχνικών πτυχίων στους κλάδους που δεν ισχύει.
Προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά και νέους, εκτός των ωρών του σχολείου, βασισμένα στις τέχνες και την επιστήμη.

Πόροι και χρηματοδοτικά εργαλεία
Η χρηματοδότηση των ολοκληρωμένων σχεδίων πολιτιστικής ανάπτυξης πρέπει να συνδυάζει εθνικούς πόρους με:

Ευρωπαϊκά προγράμματα (π.χ. Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις, Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, πόρους από τους δημοτικούς – περιφερειακούς προϋπολογισμούς)

Χορηγίες (χρειαζόμαστε νέο νόμο περί χορηγίας που να προσελκύει και όχι να διώχνει χορηγούς)
Δυνατότητες χρηματοδότησης από πολίτες ή ομάδες πολιτών (crowdfunding) (ο ισχύων απαρχαιωμένος νόμος περί εράνων πρέπει να επικαιροποιηθεί).
Επίσης είναι αναγκαία η δημιουργία νέων τραπεζικών χρηματοδοτικών εργαλείων προκειμένου να τεθούν στη διάθεση των μικρών και ευέλικτων πολιτιστικών δημιουργικών βιομηχανιών (μόδα, design, οπτικοακουστικά κλπ) που αυξάνουν την απασχόληση και τις εξαγωγές.

Και δύο καινοτομίες:

(α) Πολιτιστική στέγη

Στη χώρα μας υπάρχουν εκατοντάδες εγκαταλελειμμένα κτήρια και πολλά υποβαθμισμένα σημεία στις πόλεις μας. Να δοθούν κίνητρα αλλαγής χρήσεως των παρατημένων κτηρίων σε χώρους πολιτιστικής δημιουργίας. Να δοθούν κίνητρα εύκολης και φτηνής εγκατάστασης επαγγελματιών των δημιουργικών τεχνών σε υποβαθμισμένα σημεία των πόλεων. Έχει αποδειχτεί ότι ο αυτοφυής “εξευγενισμός” (Gentrification) συμβάλλει σημαντικά στην αστική ανάπλαση και παράλληλα με αυτόν τον τρόπο δίνουμε χώρο στους καλλιτέχνες μας να εκφραστούν και να παρουσιάσουν τα έργα τους.

(β) Πολιτιστική Διαχείριση (Management).

Ενίσχυση της Πολιτιστικής διαχείρισης με επιμόρφωση των δυνατοτήτων των καλλιτεχνών στο πολιτιστικό επιχειρείν και ανάδειξη πολιτιστικών διαχειριστών, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων και κριτηρίων επιλογής, που θα δημιουργούν συνθήκες ανάπτυξης και βιωσιμότητας των πολιτιστικών οργανισμών και εταιρειών.


ΚΚΕ

Στο πρόγραμμα του ΚΚΕ, αναφέρεται πολλές φορές η πολιτιστική κληρονομιά και η πολιτιστική ανάπτυξη. Το πιο κοντινό στην όποια έννοια της (σοσιαλιστικής) πολιτιστικής δημιουργίας είναι το παράτω εδάφιο.

Ο Κεντρικός Σχεδιασμός διαμορφώνει όλες τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της σοσιαλιστικής πολιτιστικής δημιουργίας, για τη μαζική αναπαραγωγή και διάδοσή της, με στόχο την καθολική πρόσβαση στην τέχνη και την αισθητική αγωγή, τη δημιουργική διάσωση και ανάπτυξη της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη συμβολή της Τέχνης στη διαμόρφωση κομμουνιστικής συνείδησης και στάσης για την ανάπτυξη της νέας κοινωνίας.


ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ

Στο πολυσέλιδο πρόγραμμα της Ελληνικής Λύσης, με παραπάνω από 20 τομείς στους οποίους απλώνονται οι θέσεις της, ο πολιτισμός δεν έχει δικό του κεφάλαιο και αναφέρεται μόνο αποσπασματικά κάτω από το πλαίσιο του «πολιτιστικού τουρισμού», ενώ μια μικρή αναφορά υπάρχει στην «καλλιτεχνία» στο κομμάτι της εκπαίδευσης. Ολη η υπόλοιπη ρητορική γύρω από την πολιτιστική ταυτότητα των Ελλήνων εξαντλείται στην προστασία της «ελληνικής ταυτότητας».

Ενταξη στο αναλυτικό πρόγραμμα μαθημάτων που θα διερευνούν τις καλλιτεχνικές κλίσεις των μαθητών, με σκοπό τον εντοπισμό ταλέντων στη ζωγραφική, τη γλυπτική, την ποίηση, το τραγούδι, τα μουσικά όργανα κλπ.


ΜΕΡΑ 25

Στις θέσεις του ΜΕΡΑ25 για τον πολιτισμό που χρονολογούνται ωστόσο από το 2019, αναφέρεται ο διαχωρισμός ανάμεσα σε «επίσημο» και «ερασιτεχνικό» πολιτισμό, η ίδρυση ανώτατων σχολών παραστατικών τεχνών αλλά και τη λειτουργία ενόως Ταμείου Πολιτιστικής Αλληλεγγύης Δημιουργών και Διαβουλευτικού Συμβουλίου Κληρωτών και Εκλεγμένων Πολιτών Πολιτισμού.

Το ΜέΡΑ25 εστιάζει όχι μόνο στον «επίσημο» πολιτισμό (ποιοτική μουσική, εικαστικές τέχνες, θέατρο, όπερα, χορός, κινηματογράφος), ο οποίος βέβαια πρέπει να στηριχθεί, αλλά και σε πολιτιστικά έργα «ερασιτεχνών» καλλιτεχνών και κοινωνικών κινημάτων που συνήθως παραβλέπονται και υποτιμούνται.

Κόντρα στην κατεστημένη άποψη ότι ο πολιτισμός είναι «βιομηχανία», το ΜέΡΑ25 θεωρεί ότι το πολιτιστικό έργο δεν μπορεί να ιδωθεί μέσα από το πρίσμα της αγοράς εργασίας ή εμπορευμάτων. Κόντρα στα στερεότυπα, η πολιτιστική παραγωγή, όπως και η επιστήμη, δεν μπορεί να γίνει δημοκρατικά: για να υπηρετεί την δημοκρατία ο καλλιτέχνης, ο μουσικός, ο συγγραφέας πρέπει να λειτουργεί ανεξέλεγκτα, ως άτομο, ως αδέσμευτος δημιουργός. Κόντρα στον πολιτιστικό εθνικισμό, ο ελληνικός πολιτισμός δεν ανήκει στους έλληνες, καθώς κάθε πολιτισμικό αγαθό είναι οικουμενικό: Ο ευρωπαϊκός διεθνισμός (που αποτελεί μέρος του τρίπτυχου του ΜέΡΑ25) βρίσκει την αποθέωσή του στον πολιτισμό.

Ζούμε σε εποχές που η γενικευμένη, συστημική κρίση εξαφάνισε τις δυνατότητες των πολιτιστικών δημιουργών να επιβιώνουν από το έργο τους. Η τέχνη, ο πολιτισμός, τα μουσεία ακόμα, ιδιωτικοποιούνται. Πλούσιοι συλλέκτες αγοράζουν τα πάντα και τα κλειδώνουν σε τεράστιες αποθήκες. Οι μουσικοί βλέπουν τα νέα μεγαθήρια που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο να τους πετάνε μερικά ψίχουλα κάθε φορά που κάποιος «χρήστης» ακούει το τραγούδι τους ή βλέπει το έργο τους. Τα κράτη περικόπτουν τις χορηγίες και στρέφονται στην γενναιοδωρία των ιδιωτών. Σε όλη την Ευρώπη, κι όχι μόνο, η τέχνη, η μουσική, ο πολιτισμός, τόσο του παρελθόντος όσο και ο σύγχρονος, κινδυνεύουν.

Το ΜέΡΑ25, υπό αυτές τις ασφυκτικές συνθήκες, πιστεύει στην ενίσχυση των δημόσιων πόρων για την διασφάλιση «χώρου» δημιουργίας έργων πολιτισμού αλλά και στην απεμπλοκή των κομμάτων και των οργανωμένων συμφερόντων από τον χώρο του πολιτισμού. Οι δημιουργοί δεν μπορούν ούτε να δημιουργούν δωρεάν ούτε και να άγονται και να φέρονται είτε από τους, ως επί το πλείστον, απολίτιστους ολιγάρχες είτε από τους επιτήδειους του «χώρου».

Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει το ΔΙΑΣΚΕΠ (ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΛΗΡΩΤΩΝ & ΕΚΛΕΓΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ) ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Το ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ θα χαράσσει την πολιτική για τον πολιτισμό (όπως το ΕΣΜΕ την πολιτική για την παιδεία)

Για να εξασφαλιστεί η ακηδεμόνευτη λειτουργία του ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, τα μέλη του θα αποτελούνται (στο μοντέλο του ΕΣΜΕ) από 90 πολίτες εκ των οποίων: 30 θα επιλέγονται μετά από κλήρωση μεταξύ των καταξιωμένων δημιουργών, 30 θα επιλέγονται με κλήρωση από τον συνολικό πληθυσμό της χώρας, ενώ οι υπόλοιποι 30 θα ορίζονται από τα κοινοβουλευτικά κόμματα ανάλογα με την εκλογική τους δύναμη (όλοι με κυλιόμενες διετείς θητείες). Οι 90 θα εκλέγουν το 9μελές Προεδρείο του ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ αποτελούμενο από 3 μέλη της κάθε μίας των τριών ομάδων.

Το ΕΣΠ θα έχει δικό του προϋπολογισμό, ανεξάρτητο από εκείνο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των αρχαιολογικών μουσείων, και θα αποφασίζει για την διάθεση των δημόσιων πόρων σε έργα πολιτισμού.

Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει, επίσης, το ΤΑΜΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ (ΤαΠΑΔ)

Οι δημιουργοί θα έχουν την δυνατότητα να προωθούν τους φόρους που καταβάλουν στο κράτος ως χορηγία σε δημιουργούς άλλου τομέα. Π.χ. μία ή ένας μουσικός θα μπορεί, εφόσον το θελήσει, να ζητήσει την μετατροπή του φόρου εισοδήματός του, υπό την μορφή χορηγίας, σε μια, π.χ., θεατρική ομάδα ή έναν κινηματογραφικό σκηνοθέτη (εφόσον οι χορηγούμενοι, με αυτό τον τρόπο, δεν είχαν εισοδήματα το προηγούμενο φορολογικό έτος)

Το ΤαΠΑΔ θα διοικείται από δημιουργούς, αμισθί, που αναλαμβάνουν την διαχείριση των χορηγιών αυτών χωρίς την ανάμειξη του κράτους

Το ΜέΡΑ25 θα ιδρύσει ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ στο εξωτερικό καθώς και την εξασφάλιση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα μέσω οικονομιών κλίμακας και παροχής υπηρεσιών one-stop-shop σε ξένους παραγωγούς

Το ΜέΡΑ25 θα προστατεύσει την εγχώρια πολιτιστική και καλλιτεχνική παραγωγή εισάγοντας ποσοστώσεις εγχώριου περιεχομένου στα ΜΜΕ όχι μόνο με ποσοτικά αλλά και με ποιοτικά κριτήρια (τα οποία θα προσδιορίσει το ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – βλ. πιο πάνω). Ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί θα καταβάλουν ειδικό φόρο εάν δεν μεταδίδουν συγκεκριμένες ποσότητες/ποιότητες ελληνικών έργων μουσικής, κινηματογράφου, σίριαλ, ντοκιμαντέρ κλπ.

Το ΜέΡΑ25 θα εισάγει ειδικό φόρο 2% επί της τιμής πώλησης smartphones, tablets, υπολογιστών ως αντιστάθμισμα της τερατώδους πειρατείας που γίνεται μέσω Διαδικτύου στα πολιτιστικά προϊόντα μουσικής και εικόνας.

Το ΜέΡΑ25 θα επαναφέρει την ενιαία τιμή βιβλίου (στα γερμανικά πρότυπα) ώστε να αναπνεύσουν όσα μικρά, ποιοτικά βιβλιοπωλεία παραμένουν εν ζωή ενώ θα επαναφέρει τον ΦΠΑ στο 6% την παραγωγή βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις χορού, όπερα και ποιοτικές μουσικές συναυλίες (που θα κρίνει το ΕΣΠ – βλ. πιο πάνω).

Το ΜέΡΑ25 θα ιδρύσει καλλιτεχνικά και μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη την επικράτεια ενώ θα θεσμοθετήσει Ανώτατες Σχολές Μουσικών Σπουδών – Ωδείων και Ακαδημίες Παραστατικών Τεχνών (Θεάτρου-Κινηματογράφου-Χορού), ως ΑΕΙ, με στόχο την ταυτόχρονη εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων στις παραστατικές τέχνες, από τον ηθοποιό, τον μουσικό και τον σκηνοθέτη μέχρι τον τεχνικό που θα εκπαιδευτεί στην υποστήριξη των παραστάσεων-έργων αλλά και στην παραγωγή εμπορικών υπο-προϊόντων.


και ακόμη

ΠΛΕΥΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

Μόνο μια μικρή γενική αναφορά στη διακήρυξη του κόμματος με επικεφαλής την Ζωή Κωνσταντοπούλου:

Για την επαναφορά του Πολιτισμού στο επίκεντρο της κοινωνικής και πολιτικής δραστηριότητας αλλά και της Παιδείας, με την ενίσχυση της ανεξάρτητης πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, μακριά από τις αυλές της εξουσίας.

Για την ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την επιστροφή των κλεμμένων αρχαιολογικών θησαυρών την πατρίδας μας.