Συνέντευξη

Η Ειρήνη Βιανέλλη ξέρει ότι η σωστή animator δεν μπορεί να πάει κατευθείαν από το Α στο Ω

of 10

Πρόσφατα βραβευμένη στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο, η νεαρή animator συνεργάζεται δεύτερη φορά με το Animasyros και την Εθνική Λυρική Σκηνή ζωντανεύοντας τον κόσμο της Λένας Πλάτωνος και του έργου της «Το Αηδόνι και ο Αυτοκράτορας».

Η Ειρήνη Βιανέλλη ξέρει ότι η σωστή animator δεν μπορεί να πάει κατευθείαν από το Α στο Ω

Η Ειρήνη Βιανέλλη δεν είναι άγνωστη στο χώρο του animation και η σχέση της με το Animasyros και την Εθνική Λυρική Σκηνή κρατάει ήδη εδώ και χρόνια, από την εποχή που εντυπωσιασμένοι μέσα στο Θέατρο Απόλλων της Ερμούπολης παρακολουθούσαμε τη «Νυχτερίδα» του Γιόχαν Στράους.

Η πορεία της στο χώρο του animation είναι μόνο ανοδική: πρόσφατα βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο για το «Icebergs», βασισμένο σε διηγήματα του Ευθύμη Φιλίππου και πρώτα στο Animasyros 11, σήμερα Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου και μετά στη Εθνική Λυρική Σκηνή από τις 17 Οκτωβρίου, παρουσιάζει τη δουλειά της που ντύνει το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα» της Λένας Πλάτωνος.

Στο Flix η νεαρή animator διασχίζει ξανά τη διαδρομή από το animation μέχρι την αιωνιότητα. Μαζί μας χαρίζει πρώτες εικόνες από το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα» και το πρώτο teaser της παράστασης.

Το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα» κάνει την πρεμιέρα του στην Εθνική Λυρική Σκηνή στις 17 Οκτωβρίου. Μέρος του θα κάνει την επίσημη πρώτη του στην έναρξη του Animasyros 11 + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων την Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου.

Biann;elh

Που συναντιούνται η μουσική με το animation; Τι είναι αυτό που ενώνει τις δύο τέχνες κάνοντας το αποτέλεσμα τόσο μοναδικό;

Νομίζω, εκεί που συναντιούνται η μουσική και το animation είναι στο ότι και οι δύο αυτές μορφές (όπως και ο κινηματογράφος) βασίζονται σε συγκεκριμένο χρόνο. Όταν ενώνονται, μοιράζονται αυτό το χρόνο και προκύπτει κάτι καινουριο και συναρπαστικό. Τώρα όταν μπαίνει στην εξίσωση η ζωνανή μουσική γεννιέται κάτι το εξαιρετικά ενδιαφέρον. Το animation είναι μία πολύ χρονοβόρα διαδικασία που κατά κύριο λόγο είναι αδύνατο να συμβεί "live”. Οταν συνδυάζεται με ζωντανή μουσική και ερμηνευτές αποκτά κι εκείνο μία ζωντάνια και μουσική και ερμηνεύετς αντίστοιχα μεταφέρονται σε μαγικούς χώρους.

Ποιο είναι το ειδικό ενδιαφέρον για μια animator στην οπτικοποίηση ενός έργου όπως το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα» της Λένας Πλάτωνος; Τι διαφορετικό είχε από τη «Νυχτερίδα»;

Αρχικά είναι απερίγραπτη τιμή να δουλεύει κανείς έργο της Λένας Πλάτωνος. Το έργο και η μουσική είναι συγκλονιστικά και σε ωθούν να αφήσεις τη φαντασία σου να καλπάσει. Ωστόσο ότι είναι τόσο σπουδαίο το έργο είναι δίκοπο μαχαίρι, καθώς υπάρχει μεγάλη αγωνία να βγει κάτι αντάξιο! Η «Νυχτερίδα» ήταν η πρώτη φορά που δοκιμάζαμε κάτι τέτοιο. Ηταν μόνο ένα 10λεπτο απόσπασμα και το αντιμετωπίσαμε σαν ένα δημιουργικό πείραμα. Το «Αηδόνι» από την άλλη είναι ένα ολοκληρωμένο έργο και είναι η πρώτη φορά που δουλεύω σε κάτι τόσο μεγάλο, γεγονός συναρπαστικό και τρομακτικό συγχρόνως.

Αηδόνι Σχέδια από το animation για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»

Αηδόνι Σχέδια από το animation για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»

Αηδόνι Σχέδια από το animation για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»

Πώς προσεγγίσατε το έργο της Λένας Πλάτωνος, ποιες αναφορές ήρθαν ως έμπνευση, τι ακριβώς αφηγείται το τελικό αποτέλεσμα;

Το προσεγγίσαμε ομαδικά με την πολυτάλαντη σκνοθέτιδα του έργου Κατερίνα Πετσατώδη και με την φανταστική σκηνογράφο Ευαγγελία Θεριανού. Συναντιόμασταν τακτικά και ανταλλάσαμε ιδέες. Ήταν μια πολύ δημιουργική και πρωτόγνωρη διαδικασία καθώς συνήθως δουλεύω αρκετά απομονωμένη. Το παραμύθι διαδραματίζεται στην Κίνα οπότε είχαμε πολλές αναφορές στην κινέζικη τέχνη. Για εμένα το τελικό αποτέλεσμα αφηγείται την σχέση του ανθρώπου με τη φύση και τη δημιουργία.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις ενός animator στη σύγχρονη κινηματογραφική βιομηχανία;

Το animation για τον περισσότερο κόσμο παγκοσμίως συνδέεται με παιδικό κινούμενο σχέδιο. Η πρόκληση είναι να αποδείξει ότι είναι εξίσου κατάλληλο μέσο και για ενήλικες, όπως στις περιπτώσεις των «Isle of Dogs», «Αnomalisa», «Waltz with Bashir» κοκ. Τεράστια βοήθεια σε αυτή την πρόκληση είναι τα φεστιβάλ και ιδιαίτερα το Animasyros που 11 χρόνια τώρα προβάλει εξαιρετικές ταινίες, συμπεριλαμβανομένων των παραπάνω, παράλληλα με τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Αηδόνι Σχέδια από το animation για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»

αηδόνι Σχέδια από το animation για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»

Αηδόνι Σχέδια από το animation για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»

Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το animation;

Από πάντα μου άρεσε να να φτιάχνω πράγματα με τα χέρια μου και είχα μεγάλη αγάπη για τον κινηματογράφο. Το animation συνδύαζε τέλεια και τα δύο. Επίσης μου δίνει τη δυνατότητα να υλοποιήσω μία ταινία μόνη μου, όποτε θέλω χωρίς να είναι ανάγκη να βασιστώ σε τρίτους, πράγμα που ντρέπομαι να ομολογήσω μου ταιριάζει πολύ! Αν και τώρα μετά από τη θετικότατη συνεργασία για το Αηδόνι μπορεί να αλλάξουν οι συνήθειές μου...

Τι είναι αυτό που έχετε μάθει για τη ζωή σας μέσα από την ενασχόληση με το animation;

Υπομονή κι επιμονή! Και ότι δεν μπορείς να πας από το Α κατευθείαν στο Ω.

Βιαννέλη Σκηνές από το «Iceberg» της Ειρήνης Βιανέλλη

Βιαννέλη Σκηνές από το «Iceberg» της Ειρήνης Βιανέλλη

Βιαννέλη Σκηνές από το «Iceberg» της Ειρήνης Βιανέλλη

Η διάκριση του «Icebergs» στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο, τα ταξίδια του στον κόσμο, πόσο βοηθούν τη δική σας πορεία αλλά και την πορεία του ελληνικού animation;

Είναι πολύ πρόσφατες οι διακρίσεις για να καταλάβω κάποιο αντίκτυπο για την ώρα, αλλά αναμφίβολα είναι τεράστια τιμή για εμένα και ακόμα περισσότερο όταν μέσα από τη δουλειά μου εκπροσωπείται το ελληνικό animation.

Πόσο εύκολο είναι να κάνεις animation στην Ελλάδα; Που βρισκόμαστε σε σχέση με το εξωτερικό;

Η αλήθεια είναι ότι δεν είμαι σίγουρη αν ξέρω να απαντήσω. Οντας απομονωμένη animator δεν ξέρω πολλά για το animation στην Ελλάδα, εκτός της δικής μου εμπειρίας... Και η δική μου εμπειρία, το να δουλεύω σε ένα τέτοιο project με την Πλάτωνος και τη Λυρική, είναι κάπως τέλεια! Σίγουρα σε πολλές χώρες του εξωτερικού το animation είναι πολύ πιο διαδεδομένο αλλά για μία χώρα που θα έλεγε κανείς ότι δεν έχει τεράστιες υποδομές στο animation, γίνονται πραγματικά σπουδαία πράγματα.

Τι θα συμβουλεύατε όποιον θα ήθελε να ακολουθήσει την οδό του animation;

Να χαίρεται το κάθε καρέ και θα περάσει τέλεια!

Δείτε εδώ το teaser trailer για το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα»:

Το Αηδόνι του Αυτοκράτορα της Λένας Πλάτωνος Εθνική Λυρική Σκηνή | Σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ & Αγορά Κινουμένων Σχεδίων AnimasyrosΛιμπρέτο Γιώργος Βολουδάκης | Σκηνοθεσία Κατερίνα Πετσατώδη | Animation Ειρήνη Βιανέλλη | Σκηνικό Ευαγγελία Θεριανού | Κοστούμια Αλεξία Θεοδωράκη | Σχεδιασμός ήχου Στέργιος Τσιρλιάγκος | Μουσική προετοιμασία Μιχάλης Παπαπέτρου | Ερμηνεύουν Νίκος Κοτενίδης, Δημήτρης Ναλμπάντης, Γιώργος Ρούπας, Μαριλένα Στριφτόμπολα, Γιάννης Φίλιας, Νίκη Χαζιράκη | Αφήγηση Μαρία Σκουλά

Το «Αηδόνι του Αυτοκράτορα» κάνει την πρεμιέρα του στην Εθνική Λυρική Σκηνή στις 17 Οκτωβρίου. Μέρος του θα κάνει την επίσημη πρώτη του στην έναρξη του Animasyros 11 + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων την Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου.