
Η Ταινία
Τα ήρεμα νερά του ποταμού Λουδία διαταράσσονται από έναν απρόσμενο επισκέπτη. Ο μικρός Μηνάς μαγεμένος από τον τοπικό θρύλο, αναζητά εμμονικά το μυστηριώδες πλάσμα που σκορπά τον φόβο και τον τρόμο στην μικρή ταβέρνα.
Ο Σκηνοθέτης
Ο Ακης Πολύζος είναι βραβευμένος Ελληνας σκηνοθέτης, γεννημένος και μεγαλωμένος στα Γιαννιτσά. Από το 2006 ζει και εργάζεται στην Αθήνα, στον χώρο του κινηματογράφου και της διαφήμισης. Εχει σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους, τηλεοπτικές διαφημίσεις, σειρές και μουσικά βίντεο. Η πρώτη του ταινία μικρού μήκους, Amendment 10/60, έκανε πρεμιέρα στο LA Shorts και απέσπασε πέντε βραβεία στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, μεταξύ των οποίων και αυτό του Καλύτερου Σκηνοθέτη. Η ταινία επιλέχθηκε επίσης ως Vimeo Staff Pick. Το 2022 σκηνοθετεί μέρος της σειράς «Maestro in Blue» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, η οποία έγινε η πρώτη ελληνική σειρά που προβλήθηκε παγκοσμίως στο Netflix. Το 2025, παρήγαγε την ταινία μικρού μήκους «I’m Glad You’re Dead Now», η οποία επιλέχθηκε για το Επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών και κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα Μικρού Μήκους.
Εξι ερωτήσεις για το «Λουδίας»:
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Ο «Λουδίας» γεννήθηκε από μια εσωτερική ανάγκη επιστροφής. Να γυρίσω στα παιδικά μου χρόνια, στον τόπο που μεγάλωσα, στην ταβέρνα της οικογένειάς μου δίπλα στο ποτάμι. Ηταν ένας μικρός, απομονωμένος κόσμος που όμως μέσα του χωρούσε τα πάντα, το φως, το σκοτάδι, την ασφάλεια και τον φόβο, το πραγματικό και το φανταστικό. Η ιστορία βασίζεται σε προσωπικά βιώματα, σε αφηγήσεις των γονιών μου, σε ένα συνονθύλευμα μνήμης και μύθου. Εκεί, όπου το όριο ανάμεσα στο αληθινό και το φανταστικό είναι πάντα θολό. Οπως ακριβώς ήταν και τότε.
Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Αφήνω στην άκρη τις συνηθισμένες παραγωγικές δυσκολίες. αυτές λίγο πολύ τις περιμένεις σε μια μικρού μήκους. Η αληθινή πρόκληση για μένα ήταν το καστ. Οι περισσότεροι δεν ήταν «επαγγελματίες» ηθοποιοί. Ηταν ντόπιοι, άνθρωποι του χωριού, που ήξεραν καλά τον τόπο αλλά όχι την κάμερα. Ανάμεσά τους κι ο Παύλος, που υποδύεται τον μικρό Μηνά. Χρειάστηκε χρόνος και εμπιστοσύνη για να νιώσουν ασφαλείς και να παραμείνουν αληθινοί. Κι αυτή η αυθεντικότητα και η ειλικρίνεια είναι τελικά που μου έδωσε και τη μεγαλύτερη χαρά.
Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται σε αναβρασμό την τελευταία περίοδο. Πόσο αφορά αυτό τους/τις σκηνοθέτες της δικής σας γενιάς και ποια βήματα θα θεωρούσατε ως βελτίωση;
Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα είναι πάντα σε αναβρασμό. Είμαστε μικρή αγορά, χωρίς εύκολο κέρδος και χωρίς βιομηχανία. Το σινεμά γίνεται από ανθρώπους που το αγαπούν και το υπηρετούν με κόπο. Κάπως τα καταφέρνουμε αλλά κάθε χρόνο γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Από την πολιτεία περιμένω διαφάνεια και αξιοκρατία, από τους σκηνοθέτες, ταινίες που αφορούν, συγκινούν και ταξιδεύουν.
Είναι οι πλατφόρμες και το streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Ποιες άλλες λύσεις θα βλέπατε προκειμένου η μικρού μήκους ταινία να φτάσει σε περισσότερο κόσμο;
Οι πλατφόρμες είναι σίγουρα μια ευκαιρία, το κοινό που μπορείς να αγγίξεις είναι τεράστιο. Αλλά η μικρού μήκους, μέσα στους αλγόριθμους και τον καταιγισμό περιεχομένου, κινδυνεύει να μείνει αόρατη. Πιστεύω πολύ στην αίθουσα και στη συλλογική εμπειρία της θέασης. Φεστιβαλικές προβολές, σχολεία, κοινότητες, συνεργασίες με πολιτιστικούς φορείς, δράσεις όπως το «Η Δράμα Ταξιδεύει». Εκεί νιώθω πως η μικρού μήκους μπορεί πραγματικά να ακουμπήσει το κοινό, να κάνει τη διαφορά. Γιατί το σινεμά δεν είναι μόνο θέαμα· είναι και συνάντηση.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για εσάς, αλλά και για το σημερινό κινηματογραφικό τοπίο; Τι προσδοκίες έχετε από τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση;
Το Φεστιβάλ Δράμας είναι μια τελετουργία για τη μικρού μήκους στην Ελλάδα. Είναι το μέρος όπου συστήνεσαι, δοκιμάζεσαι, γνωρίζεσαι. Περιμένω από τη νέα διεύθυνση να συνεχίσει την εξαιρετική πορεία του φεστιβάλ και να το εξελίξει ακόμα περισσότερο. Εύχομαι να συνεχίσει να είναι η αφορμή που πολλοί από εμάς μπαίνουμε στη διαδικασία να φτιάξουμε μια μικρού μήκους ταινία.
Τι κάνει μία ταινία μικρού μήκους.... μεγάλη;
Η πρόθεση. Η πυκνότητα. Το αφήγημα. Το να καταφέρει να δημιουργήσει μια πλήρη κινηματογραφική εμπειρία μέσα στον λίγο χρόνο που διαθέτει. Να χτίσει έναν κόσμο και να τον εγκαταλείψει την κατάλληλη στιγμή, αφήνοντάς σου κάτι να κουβαλήσεις. Αν στο τέλος, ως θεατής, νιώσεις ότι είδες κάτι ολοκληρωμένο, τότε η διάρκεια δεν έχει καμία σημασία.
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Λουδίας»:
Δείτε εδώ την προηγούμενη ταινία μικρού μήκους του Ακη Πολύζου, «Συνθήκη 10/60»:
Συντελεστές
Παίζουν: Παύλος Καραλής, Παναγιώτης Κρυεμάδι, Ελένη Μολφέτα, Κωνσταντίνος Λιάρος | Σενάριο: Αυρήλιος Καρακώστας | Σκηνοθεσία: Ακης Πολύζος | Παραγωγή: BYRD, Ακης Πολύζος, ΕΚΚΟΜΕΔ | Παραγωγοί: Μυρτώ & Μαντώ Στάθη, Θάνια Δρακοπούλου, Ακης Πολύζος | Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιάννης Γεωργίου | Σκηνογραφία: Κωνσταντίνος Σκουρλέτης | Μοντάζ: Λάμπης Χαραλαμπίδης | Πρωτότυπη μουσική: Alex Sid | Κοστούμια: Εβελίνα Δαρζέντα, Αννα Ζώτου | Ηχοληψία: Λευτέρης Καμπαλώνης | Σχεδιασμός & μίξη ήχου: Μικές Μπίλης, Γιάννης Βαλάσης | Οπτικά εφέ: Γιώργος Παπαϊωάννου, Frameworks | Επεξεργασία εικόνας: Αγγελος Μάντζιος, Metapost | Βοηθός σκηνοθέτις: Ελένη Μολφέτα | Διεύθυνση παραγωγής: Γιώργος Παπαδημητρίου | Οργάνωση παραγωγής: Σταυρούλα Δημητριάδου
Φεστιβάλ Δράμας 2025 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ.