
Η ταινία
Η φωτογράφος Μαγκνταλένα Χάουζεν διασχίζει το μεταπολεμικό τοπίο της Ευρώπης στην προσπάθεια να συλλάβει μία εικόνα του ανέμου. Ενα φιλμ για την πολιτική ταυτότητα και τους κρυφούς μηχανισμούς της μνήμης.
Ο σκηνοθέτης
O Γιάννης Καρπούζης γεννήθηκε το 1984 στην Αθήνα. Είναι εικαστικός, σκηνοθέτης και παραγωγός. Εχει λάβει πλήθος διακρίσεων γύρω από την καλλιτεχνική του δράση όπως το βραβείο Descubrimientos της PHotoEspana15. Το βιβλίο του «Ο Χάρτινος Χρόνος Τέλειωσε» κατατάχθηκε στις βραχείες λίστες του ΥΠΠΟΑ και βραβεύτηκε από το περιοδικό «Αναγνώστης». Το 2015 ίδρυσε την Empty Square, καλλιτεχνική εταιρεία παραγωγής οπτικοακουστικών έργων. Το 2020 ολοκλήρωσε το ντοκιμαντέρ «Νίκος Καρούζος: ο δρόμος για το έαρ» και βραβεύτηκε στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Είναι απόφοιτος των Sarajevo Talents (βραβείο Pack & Pitch) και Berlinale Talents. Τα έργα του ασχολούνται με τις πολιτικές ταυτότητες, τις χρονομηχανές και την μελαγχολία.
Εξι ερωτήσεις για το «Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος»:
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Η ανάγκη για την εφεύρεση της Μαγκνταλένα Χάουζεν προέκυψε το 2011 μέσα στη στάσιμη δίνη των μνημονίων από τον κεντρικό ρόλο που έπαιξε η Γερμανία σχετικά με την εκτεταμένη καταστροφή της ελληνικής οικονομίας και τη διάλυση του κοινωνικού μας ιστού. Αναζητούσα τότε ένα χαρακτήρα - μία ηρωίδα από τη Γερμανία που θα ερχόταν σε πλήρη αντίθεση, ηθικά και αισθητικά, με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ενωσης στα χρόνια της κρίσης. Ηθελα να δω μία ηρωίδα με πολιτική ταυτότητα, με οξύ βλέμμα πάνω στην ιστορία και ιδεολογική τοποθέτηση που να γράφεται μέσα στο δραματουργικό της τόξο.
Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Εκτοτε το σενάριο πέρασε πολλές γραφές. Εμπλουτίστηκε και εξελίχτηκε χάρη στις συμβουλές του script consultant Τζον Στίβενς και επηρεάστηκε από την επαφή μου με το έργο του Γερμανού συγγραφέα Μαξ Ζέμπαλντ. Το μοντάζ επίσης ήταν μία εξαιρετικά επίπονη και πολύμηνη διαδικασία αφού η ταινία συναρμολογήθηκε ουσιαστικά καρέ-καρέ με πολλές και αιφνίδιες αισθητικές προκλήσεις. Η μεγάλη μου χαρά αφορά τη συμμετοχή στην ταινία δύο θρυλικών μορφών του ευρωπαϊκού σινεμά, της ηθοποιού Χάνα Σιγκούλα και της συνθέτριας Ελένης Καραΐνδρου αλλά και του διάσημου Γερμανού ηθοποιού Αντρέας Πίτσμαν. Δεν μπορώ να παραλείψω την αφοσίωση και τη γενναιοδωρία του διευθυντή φωτογραφίας Γιώργου Φρέντζου και την αμέριστη πίστη και στήριξη του στο εγχείρημά μας.
Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται σε αναβρασμό την τελευταία περίοδο. Πόσο αφορά αυτό τους/τις σκηνοθέτες της δικής σας γενιάς και ποια βήματα θα θεωρούσατε ως βελτίωση;
Στηρίζω τις κινητοποιήσεις του κλάδου και εκτιμώ από την έκταση που έχει πάρει η πρωτοβουλία «Ορατότης Μηδέν» ότι εμπλέκονται με πλατύ τρόπο όλες οι γενιές και όλες οι ειδικότητες που εργάζονται στον κινηματογράφο. Να πω ωστόσο ότι για πολλούς/ές από εμάς, προτεραιότητα έχουν τα αιτήματα που αφορούν την αύξηση των δαπανών του κράτους για ελληνικές κινηματογραφικές παραγωγές και «δύσκολα έργα». Πώς γίνεται να δίνονται τόσα λίγα χρήματα για ελληνικές ταινίες τη στιγμή που προβλέπονται ασύμμετρα περισσότερα για προγράμματα Cash rebate;
Είναι οι πλατφόρμες και το streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Ποιες άλλες λύσεις θα βλέπατε προκειμένου η μικρού μήκους ταινία να φτάσει σε περισσότερο κόσμο;
Δεν γνωρίζω το θέμα και δεν μπορώ να προσφέρω μία ουσιαστική απάντηση.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για εσάς, αλλά και για το σημερινό κινηματογραφικό τοπίο; Τι προσδοκίες έχετε από τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση;
Το φεστιβάλ Δράμας είναι το ελληνικό κινηματογραφικό φεστιβάλ για ταινίες μικρού μήκους. Αυτό τα λέει όλα. Η σημασία του είναι αυταπόδεικτη. Η κινηματογραφική και η καλλιτεχνική κοινότητα το έχουν καταλάβει αυτό. Το έχουν αγκαλιάσει, το παρακολουθούν και επενδύουν στο φεστιβάλ. Σχετικά με την νέα διεύθυνση έχω να πω μόνο τα καλύτερα. Εχω δει ιδίοις όμμασι τον Γιώργο Αγγελόπουλο μεταξύ άλλων να παραλαμβάνουν ένα διαλυμένο από την κρίση Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και να το ξαναστήνουν στα πόδια του. Γνωρίζοντας αυτήν του την προσφορά δεν θα μπορούσα να ελπίσω για καλύτερο συνεχιστή. Είμαι σίγουρος πως θα τα καταφέρουν εξαιρετικά.
Τι κάνει μία ταινία μικρού μήκους... μεγάλη;
Ορισμένες από τις σημαντικότερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογραφικού μέσου είναι μικρού μήκους: ο «Ανδαλουσιανός Σκύλος», το «Meshes of the Afternoon», το «La Jetée», ένα μεγάλο μέρος των έργων της πρωτοπορίας. Ολα αυτά τα έργα έχουν το κοινό ότι αντιμετωπίζουν την ταινία μικρού μήκους ως μία διακριτή φόρμα με τα δικά της ειδικά εργαλεία και όχι ως αφήγηση μίας μικρότερης ιστορίας. Συχνά η ταινία μικρού μήκους θεωρείται λανθασμένα ως το μικρό βήμα πριν από την απόπειρα για μία μεγάλη παραγωγή. Η ιδιαίτερη αυτή φόρμα δεν είναι όμως απλώς ένα πεδίο για μαθητεία. Για αυτό το σκοπό υπάρχουν εξάλλου οι σπουδαστικές ταινίες με ξεκάθαρη την εκπαιδευτική τους πρόθεση.
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος»:
Δείτε εδώ το τρέιλερ προηγούμενης ταινίας μεγάλου μήκους του Γιάννη Καρπούζη, «Νίκος Καρούζος: ο Δρόμος για το Εαρ»
Μαγκνταλένα Χάουζεν: Παγωμένος Χρόνος | Written/ Directed/ Εdited: Γιάννης Καρπούζης | CAST: Hanna Schygulla, Lina Helfrich, Andreas Pietschmann, David Bruckner, Sandra Sieber, Innes Schiller, Jonas Riemer | DoP: Γιώργος Φρέντζος GSC | Music: Ελένη Καραΐνδρου, Δημήτρης Μυγιάκης – Κώστας Ζουλιάτης | Costumes: Johanna Schraut | Make-up & hair: Carlotta Cécile Whan | Producers: Lejla Aliev – Juli Film (Germany), Empty Square (Greece) | Funded: NRW (North Rhine Westphalia) Kunststiftung, Greek Film Center, Hellenic broadcasting corporation
Φεστιβάλ Δράμας 2025 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ.