Η Αννέτα Παπαθανασίου επρόκειτο να κάνει έτσι κι αλλιώς ένα ντοκιμαντέρ για τον Καρίμ Ασίρ: ο νεαρός Αφγανός, δημοφιλής στην Καμπούλ και στο διαδίκτυο, έμοιαζε αποφασισμένος να χαρίσει στην πόλη του, στη χώρα του, στον κόσμο ολόκληρο, το γέλιο, ως κωμικός ηθοποιός, αναπαριστώντας τον Τσάρλι Τσάπλιν και στήνοντας φαινομενικά χαριτωμένα, σε δεύτερη σκέψη πολιτικά κριτικά, σκετσάκια βγαλμένα από την καθημερινότητα των συμπολιτών του.

Οπως συμβαίνει και στην τέχνη και στη ζωή, ο χρόνος τραβά το δικό του μονοπάτι. Στις 15 Αυγούστου 2021 οι Ταλιμπάν εισέβαλαν στην Καμπούλ κι ανέλαβαν βίαια τη διακυβέρνηση του Αφγανιστάν. Κατά τον αυστηρό ισλαμικό νόμο, η κωμωδία απαγορεύεται, το ίδιο και το γέλιο (ένα διακριτικό χαμόγελο αρκεί, δεν χρειάζεται να υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για να εκφραστεί), αλλά και ο ίδιος ο Καρίμ απειλείται με θάνατο, ως καλλιτέχνης και δη κωμικός. Η Παπαθανασίου και η παραγωγός, Φωτεινή Οικονομοπούλου, απέκτησαν νέο στόχο: να φυγαδεύσουν τον Καρίμ, τη γυναίκα και το μωρό τους από το Αφγανιστάν πρώτα. Κι έπειτα να δουν πώς το γέλιο μπορεί να επιστρέψει στον τόπο του.

Διαβάστε εδώ περισσότερα για την ταινία και τη συνέντευξη του Καρίμ Ασίρ στο Flix: Οταν οι Ταλιμπάν έκλεψαν το γέλιο από το Αφγανιστάν

Υπάρχει μια λέξη που λειτουργεί ως απάντηση σε κάθε φράση που προκύπτει από και για την ταινία: το θάρρος. Ο Καρίμ Ασίρ είχε την τύχη να ενδιαφερθούν γι' αυτόν και την οικογένειά του μια σειρά από Ελληνες δημιουργούς και αξιωματούχους και να έρθει στην Ελλάδα, απ' όπου μπορεί ελεύθερα, τουλάχιστον, να μιλά και να δρα. Οι περισσότεροι συμπατριώτες του δεν έχουν αυτή την τύχη, ωστόσο η ματιά και οι επαφές, τα υλικά που μετέφερε κρυφά σ' ένα στικάκι, οι βιντεοκλήσεις με τους γονείς του, δίνουν μια αυθεντική, πικρή αίσθηση του σκοταδισμού που έφερε στο Αφγανιστάν η κατοχή των Ταλιμπάν.

Μπορεί η ταινία, περιλαμβάνοντας και μπόλικες performances του Ασίρ, να τραβά και λίγο παραπάνω απ' όσο χρειάζεται για να περάσει το μήνυμά της, όμως όταν ο ήρωας μιλά στην κάμερα, με το καθαρό βλέμμα και την οδύνη να ξεσπά σ' ένα δάκρυ ή να σκεπάζεται με μια απόπειρα χαμόγελου, η επικοινωνία με τον θεατή είναι συναρπαστική. Κι η επιμονή τής Παπαθανασίου να εξερευνά αυτόν τον δυστυχισμένο τόπο, μαζί τη διδασκαλία όλων των θρησκειών, της Χριστιανικής φυσικά συμπεριλαμβανομένης, ενάντια στην ατομική ευτυχία, με μια απλή απορία, με ίχνη χιούμορ και χωρίς διδακτισμό, είναι η πιο κυνική και πιο επιδραστική πλευρά του φιλμ. Ενός ντοκιμαντέρ που, περισσότερο απ' ό,τι άλλο, αποτυπώνει την Τέχνη ως εργαλείο εξανθρωπισμού, ως πράξη επαναστατική, ως έναν άθλο που απαιτεί θάρρος: από τον ήρωα κι από τη σκηνοθέτη.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Πέμπτη 21/9, 20:15

Πρεμιέρα, Παρουσία Συντελεστών

Παρασκευή 22/9, 21:15

Αλέξανδρος Σακελλαρίου, κοινωνιολόγος της θρησκείας και
Πέτρος Τατσόπουλος, συγγραφέας: Το γέλιο στις θρησκείες

Σάββατο 23/9, 21:15

Μαρία Χριστίνα Κριθαρά, μουσικός: H μουσική και η σχέση της με το Ισλάμ.

Κυριακή 24/9, 21:15

Χάρης Σώζος ηθοποιός : Θέατρο, Τέχνη, Πολιτισμός. Πόσο απαραίτητα είναι για μια χώρα;

Δευτέρα 25/9, 21:15

Διονύσης Ατζαράκης, stand-up comedian: Το γέλιο και η λυτρωτική σημασία του

Τρίτη 26/9, 21:15

Πέτρος Τατσόπουλος, συγγραφέας: Τα όρια στην θρησκεία. Τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται.

Τετάρτη 27/9, 21:15

Γιάννης Γιαννακόπουλος, φωτογράφος και μέλος ΔΣ των Γιατρών του Κόσμου: Το προσφυγικό και η εμπειρία διάσωσης.

Σε όλες τις προβολές θα παρευρίσκεται και ο Καρίμ Ασίρ, ο βασικός ήρωας της ταινίας, μαζί με την σκηνοθέτιδα Αννέτα Παπαθανασίου.

Συλλεκτικές αφίσες | Oι θεατές του Κινηματογράφου ΔΑΝΑΟΣ, με την αγορά του εισιτηρίου τους συμμετέχουν αυτόματα στον διαγωνισμό για να κερδίσουν μια συλλακτική αφίσα με την υπογραφή του ήρωα της ταινίας Καρίμ Ασίρ. | H αφίσα έχει δημιουργηθεί από τον καλλιτέχνη και κομίστα Kanellos Cob.