Μαρτέν Γουτισέτ: Ζωντανεύοντας τον Κιούμπρικ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 02 MAY 2011  /  Γιώργος Κρασσακόπουλος

Το animated βίντεο του, «Stanley Kubrick: A Filmography», κοιτάζει με την ματιά ενός graphic designer τις ταινίες του σπουδαίου σκηνοθέτη, επαναφεροντάς τες στη μνήμη με εμπνευσμένο τρόπο, και δίνοντας νέα πνοή στον ιδιαίτερο σύμπαν τους.

Στην επόμενη ταινία του, ίσως χρησιμοποιήσει και κάμερα...

Με σπουδές illustration & graphic design στο Βέλγιο, προϋπηρεσία στην Ιαπωνία και τόπο διαμονής πλέον την Λιλ της πατρίδας του Γαλλίας, ο Μαρτέν Γουτισέτ έκανε με το πρώτο του animation ιδιαίτερη αίσθηση. Γυρισμένο στον ελεύθερο χρόνο του με χρήση photoshop και του after effects, κατόρθωσε να συλλάβει μέσα σε λίγα μόλις λεπτά κάτι από την iconic αίσθηση των ταινιών του Κιούμπρικ, βοηθούμενο κι από την εξαιρετική πρωτότυπη μουσική που έγραψε ο Ρομέν Τρουιγιέ. Μέσα σε δύο μόλις μέρες απ όταν ανέβηκε στο διαδίκτυο, το είχαν δει περισσότεροι από είκοσι χιλιάδες άνθρωποι. Ανάμεσά τους κι εμείς. Μας άρεσε μάλιστα τόσο ώστε αναζητήσαμε τον Μαρτέν, όχι μόνο για συγχαρητήρια, αλλά και για κάποιες απαντήσεις στις απορίες μας.

Πως προέκυψε το «Stanley Kubrick: A Filmography»; Από μια ευτυχή σύμπτωση. Πριν δυο μήνες δούλευα ακόμη σαν freelancer, αλλά ετοιμαζόμουν να ξεκινήσω μια καινούρια δουλειά και ήθελα να εξασκήσω τις τεχνικές μου στο animation. Την ίδια περίοδο, το Dailymotion ανακοίνωσε έναν διαγωνισμό που ξεκινούσε με αφορμή την έκθεση για τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ στην Γαλλική ταινιοθήκη, και μου φάνηκε ως η τέλεια ευκαιρία να χρησιμοποιήσω τα φιλμ του ως μοτίβο, καθώς εκτιμώ τρομερά το κινηματογραφικό του σύμπαν.

Ποια θα έλεγες ότι είναι η ταινία του που αγαπάς περισσότερο, ή ποια αυτή με την οποία ασχολήθηκες περισσότερο στο video σου; Είναι στ αλήθεια δύσκολο να διαλέξεις, μέσα από μια τέτοια καριέρα, αλλά, θα έλεγα το «2001 Η Οδύσσεια του Διαστήματος». Για μένα είναι το αριστούργημά του, και μαζί μια ταινία τόσο γεμάτη αναγνωρίσιμες εικόνες ώστε ήμουν πολύ αγχωμένος για τον τρόπο που θα την απέδιδα γραφιστικά. Η αλήθεια είναι πως έκανα πολλές εκδοχές πριν καταλήξω στην τελική. Για κάθε φιλμ, αλλά με διαφορά, τις περισσότερες για το «2001». Αφησα χρόνο για να ωριμάσουν μέσα μου οι εικόνες, προτίμησα να κινηθώ με τους ρυθμούς της ταινίας.

Μιλώντας για τις σπουδαίες κι αναγνωρίσιμες εικόνες των ταινιών του Κιούμπρικ, πόσο «τρομακτικό» ήταν να δοκιμάσεις να τις μεταφράσεις γραφιστικά; Πάρα πολύ. Και γι αυτό μου πήρε πολύ περισσότερο χρόνο ο σχεδιασμός, και το design των τίτλων απ ότι το animation. Χρειάστηκα έξι εβδομάδες για να σχεδιάσω τις εικόνες και δύο για να τις κάνω κινούμενες. Στην διάρκεια της πρώτης φάσης, έκανα μια μεγάλη έρευνα, διάβασα βιβλία για την δουλειά και τη ζωή του. Ηταν σημαντικό να χρησιμοποιήσω τις σωστές γραμματοσειρές, να αποδώσω τους συμβολισμούς των χρωμάτων, να σεβαστώ την ξεχωριστή ατμόσφαιρα κάθε ταινίας του.

Είδες ξανά όλες τις ταινίες του; Αλλαξε ο τρόπος που βλέπεις τη δουλειά του μετά από το video αυτό; Μόνο κάποιες από τις πρώτες του που δεν είχα δει, όπως το «The Killer's Kiss» και το «The Killing», όλες οι υπόλοιπες ήταν ήδη παρούσες και πολύ ζωντανές στη σκέψη μου. Νομίζω ότι ακόμη και τώρα δεν έχω κατανοήσει πλήρως, τον τρόπο που λειτουργούσε το μυαλό του Κιούμπρικ. Υπάρχουν τόσες πολλές πλευρές της δουλείας του που μπορείς να εξερευνήσεις, αλλά νομίζω ότι μπόρεσα να τον καταλάβω καλύτερα και να ανακαλύψω ότι μοιράζομαι μαζί του ένα τουλάχιστον κοινό: την μανία να φέρω την δουλειά μου, όσο πιο κοντά στο τέλειο γίνεται.

Η δουλειά σου μοιάζει να έχει μια έντονη κινηματογραφική αίσθηση. Εχεις κάνει poster για ταινίες στο παρελθόν; Ποια είναι κάποια από τα poster που αγαπάς;
Η αλήθεια είναι πως όχι ακόμη, αν και με ενδιαφέρει πολύ. Πολλοί designers δημιουργούν δικές τους αφίσες για διάσημες ταινίες στο internet, ένα ρεύμα που βρίσκω πολύ ενδιαφέρον και που πιθανότατα θα αλλάξει λίγο τον τρόπο που το σινεμά σχεδιάζει τις αφίσες του. Οσο για αφίσες που μου αρέσουν, μάλλον δεν είναι τυχαίο ότι το ασπρόμαυρο πόστερ του «Μπάρι Λίντον» είναι ενα από τα αγαπημένα μου. Οι γονείς μου είχαν το δίσκο με την μουσική της ταινίας, και θυμάμαι από πολύ μικρός να τον χαζεύω. Η απλότητα και αποτελεσματικότητα είναι κάτι που θέλω να βλέπω σε κάθε πόστερ κι όχι μόνο κινηματογραφικό. Βρίσκω ενδιαφέρουσες τις αφίσες καινούριων ταινιών που μιμούνται μια vintage αισθητική, όπως του «Death Proof» ή του «Machette». Κουβαλούν μια νοσταλγική γοητεία που μου αρέσει πολύ.

Ποια θα είναι η συνέχεια; Eχεις σχέδια για κάποιο καινούριο video; Ακόμη όχι, αν και πρέπει να πω ότι η θερμή υποδοχή αυτού του video με κάνει να το σκέφτομαι σοβαρά. Το ίδιο και τον Ρομέν που έγραψε την μουσική κι ο οποίος έχει ήδη κάποιες προτάσεις, εξ αιτίας του video. Και οι δυο πάντως θέλουμε να δουλέψουμε ξανά μαζί και ίσως δοκιμάσουμε ένα ανάλογο concept με κάποιον άλλο σκηνοθέτη.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.