Αγαπάμε το Φεστιβάλ Καννών και αγαπάμε και να του γκρινιάζουμε. Η απονομή των βραβείων είναι κάθε χρόνο εκπληκτική πηγή παραπόνων και η φετινή χρονιά δεν αποτελεί εξαίρεση. Παρότι στο «Amour» του Μίκαελ Χάνεκε σύγκλιναν, περισσότερο απ’ ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη ταινία, οι ψήφοι της επιτροπής, των κριτικών και του φεστιβαλικού κοινού για τον Χρυσό Φοίνικα, σε όλες τις υπόλοιπες κατηγορίες τα πράγματα χωρούν τόσο νερό, όσο έπεσε από τους ουρανούς σε όλη τη διάρκεια του φετινού Φεστιβάλ:
Ποιος είσαι εσύ; Η επιλογή των βραβείων εξαρτάται, κάθε χρόνο, από τις συζητήσεις των μελών της Κριτικής Επιτροπής, την προσωπικότητα του καθενός και το δυναμισμό του Προέδρου της. Τα σχόλια τις ημέρες του Φεστιβάλ έδιναν και έπαιρναν: είναι η Νταϊάν Κρούγκερ πολύ ξανθιά για να καταλαβαίνει τι βλέπει; Ο Αλεξάντερ Πέιν πολύ Αμερικάνος; Τι δουλειά έχει ο Ζαν Πολ Γκοτιέ στην Επιτροπή; Ο Νάνι Μορέτι δεν είναι απλώς ένας σκηνοθέτης, είναι μανιώδης σινεφίλ με άποψη, διανομέας και αιθουσάρχης ταυτόχρονα και άνθρωπος πεισματάρης με πυγμή. Μπορεί η υπόλοιπη επιτροπή να έκαμψε τις αντιστάσεις του για τον Μίκαελ Χάνεκε, πόσο όμως οφείλεται σ’ εκείνον η επιλογή του «Reality» για το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής;
Η γαλλική απουσία Το Φεστιβάλ Καννών είναι αναμφισβήτητα το σπουδαιότερο φεστιβάλ στον κόσμο, δεν παύει όμως να είναι μια γαλλική διοργάνωση που κάθε χρόνο παρουσιάζει και τα σημαντικότερα φιλμ της γαλλικής παραγωγής. Ετσι, η ολοκληρωτική απουσία της Γαλλίας από τα φετινά βραβεία, κάτι που έχει να συμβεί από το 2005, προκάλεσε εκνευρισμό. Ειδικά σε μια χρονιά που με συμμετοχές σαν το «Σκουριά και Κόκαλο» του Ζακ Οντιάρ ή το «Holy Motors» του Λεός Καράξ, η σκηνοθεσία και οι ερμηνείες ξεχώρισαν ανεξαρτήτως εθνικότητας.
Μας έλειψαν:
- Η Μαριόν Κοτιγιάρ («Σκουριά και Κόκαλο), η Εμανουέλ Ριβά («Αmour»), η Νικόλ Κίντμαν («The Paperboy») στη Γυναικεία Ερμηνεία.
- Ο Ζαν-Λουί Τρεντινιάν («Amour») στην Ανδρική Ερμηνεία.
- Ο Ρώσος Σεργκέι Λόζνιτσα («In the Fog») από το Βραβείο Σκηνοθεσίας.
Απορήσαμε:
- Με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο «Reality» του Ματέο Γκαρόνε: αγνοήθηκε το μεγάλο αβαντάζ της ταινίας, ο πρωταγωνιστής Ανιέλο Αρένα, ενώ πριμοδοτήθηκε μια από τις πιο αμήχανες και φλύαρες ταινίες του φετινού Φεστιβάλ.
- Με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο «Post Tenebras Lux» του Κάρλος Ρεϊγάδας. Οσο δεν καταλάβαμε την ταινία, δεν καταλάβαμε και γιατί βραβεύτηκε!
Η Επιτροπή μίλησε...
- Νάνι Μορέτι: «Στο φετινό Διαγωνιστικό Τμήμα, οι σκηνοθέτες έμοιαζαν πιο ερωτευμένοι με την αισθητική τους παρά με τους ήρωές τους.»
- Αλεξάντερ Πέιν: «Ναι, δε βραβεύτηκε καμία γαλλική ταινία. Αλλά πρόκειται για ένα φεστιβάλ κινηματογράφου, δε διαλέγουμε χώρες, αλλά ταινίες. Θα ήταν λάθος να γενικευτεί η επιλογή μας.»
Διαβάστε εδώ όλα τα Βραβεία του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.
Tags: Cannes 2012, ΒΡΑΒΕΙΑ