Joker του Τοντ Φίλιπς
Στo κλονισμένo από την οικονομική (κι όχι μόνο) κρίση Γκόθαμ Σίτι, ο Αρθουρ Φλεκ είναι ένας κοινωνικά απροσάρμοστος, μοναχικός άντρας που ζει με τη μητέρα του. Εργάζεται περιστασιακά ως κλόουν, αλλά κρυφά ονειρεύεται να γίνει stand up κωμικός. Θέλει να κάνει τον κόσμο να γελά, όπως οι διάσημοι παρουσιαστές των late night τηλεοπτικών εκπομπών. Κανείς όμως δεν τον πιστεύει. Οταν η ασφυκτική πίεση του περιβάλλοντός του κορυφωθεί, η προσωπική του έκρηξή του θα λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις. Ο Τοντ Φίλιπς παίρνει την ιστορία ενός απλού καθημερινού ανθρώπου και ξεδιπλώνει μπροστά στα μάτια μας την κάθοδό προς στην τρέλα και την αναρχία. Εκεί όπου ο (αντι)ήρωας, ειρωνικά, θα βρει το δρόμο για τη σωτηρία του. Χωρίς να αποκόβει τελείως τον εαυτό του από τη μυθολογία του, αυτός ο «Joker» είναι επιτέλους η μεγάλη ευκαιρία του Πρίγκιπα Κλόουν του Γκόθαμ να κερδίσει τη θέση του μπροστά στη σκηνή, όπως πραγματικά του αξίζει. Και το καταφέρνει με ένα τεράστιο κρότο. Γιατί γελά καλύτερα, όποιος γελάει τελευταίος.
Και μην ξεχνάτε: Ψηφίστε τις δικές σας καλύτερες ταινίες του 2019 και μπείτε στην κλήρωση για να κερδίσετε μια Android TV QLED 55", προσφορά της TCL.
Power Points
Το Γκόθαμ του «Joker» παραμένει σκοτεινό και αφιλόξενο, με τον Φιλιπς όμως να κάνει σαφείς αναφορές στην ατμόσφαιρα του σινεμά του Μάρτιν Σκορσέζε ( «Ταξιτζής», «Βασιλιάς για Μια Νύχτα»), στήνοντας έτσι έναν κόσμο γνώριμα κακόφημο, βρώμικο, επιθετικό. Εναν κόσμο επικίνδυνο, όχι μόνο γιατί το έγκλημα και η διαφθορά ελλοχεύουν σε κάθε γωνιά της πόλης κάνοντάς την έτοιμη να εκραγεί με την παραμικρή σπίθα, αλλά κυρίως γιατί επίκεντρο όλων των συνεπειών είναι ο «αόρατος ανθρωπάκος» που παλεύει αδιέξοδα για τη ζωή του. Μέσα σε όλα αυτά, ένας τεράστιος ηθοποιός. Ο Χοακίν Φίνιξ μεγαλουργεί και αποθεώνεται δημιουργώντας τον δικό του Joker από την αρχή, με μια tour-de-force ερμηνεία που δεν σε αφήνει λεπτό χωρίς να σε κάνει να νιώσεις τον τρόμο, την τραγικότητα αλλά και την οργή και την ασχήμια μιας ολόκληρης κοινωνίας, που ευθύνεται για αυτό το τεράστιο κόκκινο «χαμόγελο».
Θα μείνει κλασικό
Γιατί ξέφυγε από την καρικατούρα, το χάρτινο σχήμα και την κόμικ διάσταση του «super villain» των συνηθισμένων κινηματογραφικών μεταφορών. Γιατί ο Τοντ Φίλιπς, πριν ασχοληθεί με τον Joker, προτίμησε να εστιάσει στον Αρθουρ Φλεκ, έναν κοινό άνθρωπο που παλεύει να επιβιώσει μέσα σε μια εχθρική κοινωνία που του συμπεριφέρεται σαν σκουπίδι, βρίσκει τρόπο να του τσακίσει τα όνειρά του και με την πρώτη ευκαιρία, τον κανιβαλίζει. Ο δικός του Joker δεν είναι δημιούργημα ενός ατυχήματος (κάποιος έπεσε σε τοξικά απόβλητα), αλλά ενός κόσμου που μεταχειρίζεται τους ανθρώπους από τις χαμηλές κοινωνικές τάξεις σαν απόβλητα. Γιατί πριν κοιτάξει το ξέσπασμα της βίας, εξετάζει τις συνθήκες που τη δημιουργούν. Κι αυτό είναι ακόμα πιο σοκαριστικό. Γιατί το ταξίδι του Joker μοιάζει σήμερα πιο οικείο, πιο επίκαιρο από ποτέ - μια συμβολική ματιά στην σκοτεινή καρδιά της Αμερικής του Τραμπ (κι όχι μόνο).
Η σκηνή που δεν θα ξεχάσουμε
Πριν ακόμα κυκλοφορήσει η ταινία στις αίθουσες, μια από τις πρώτες εικόνες που βγήκαν στη δημοσιότητα ήταν και αυτή με τον Joker, σε μια κατάσταση ευφορίας, να κατεβαίνει χορεύοντας τα σκαλοπάτια μίας γειτονιάς του Μπρονξ. Αυτά τα 132 σκαλιά, μία απότομη αναφορική σκάλα που ενώνει τις Λεωφόρους Σέξπιρ και Αντερσον, έγιναν από τότε διάσημα. Ομως αυτή η σκηνή είναι για πάρα πολλούς λόγους σημαντική: είναι συμβολική τόσο της πορείας του ήρωα, όσο και της ίδιας της ταινίας του Φίλιπς. Οσο ο ήρωας ήταν ακόμα «Αρθουρ», ο Φίλιπς τον κινηματογραφούσε να ανεβαίνει αυτή την ανελέητη σκάλα σέρνοντας το κορμί του. Οταν μεταμορφώθηκσε σε «Joker» αγκαλιάζει την κάθοδο προς την παράνοια και την αναρχία, χορεύοντας με μια έκφραση εκστατικής απελευθέρωσης - τόσο από τις ηθικές του αναστολές όσο κι από τα δεσμά της ίδιας της εξουσίας. Και όλο αυτό, μέσα σε μια μόλις σκηνή, δείχνει τόσο μα τόσο λυτρωτικό.
Γράψαμε στο Flix
Το «Joker» είναι μια ιστορία συλλογικής κακοποίησης και εύκολων κατηγοριών, η αποτύπωση μιας πόλης σε αναβρασμό που περιμένει το σπινθήρα που θα θέσει αρχή σε μια ασταμάτητη φωτιά. Για αυτό και το αναπόφευκτο τελικά ξέσπασμα του θανάτου είναι σοκαριστικό, γλαφυρό αλλά και απόλυτα αναμενόμενο. Η βία του «Joker» σοκάρει ακριβώς γιατί είναι φανερό από πού προέρχεται και αυτό κάνει τον αντίκτυπό της ακόμα μεγαλύτερο.Το σκοτεινό Γκόθαμ της ταινίας δεν τοποθετείται κάπου ακριβώς χρονικά αλλά έχει στοιχεία τόσο από την γκανγκστερική υφή του «Serpico» και του «Ταξιτζή» όσο και από τις σύγχρονες αμερικανικές εξεγέρσεις των καταπιεσμένων κοινωνικά ομάδων. Η αφήγηση του «Joker» άλλωστε είναι άχρονη αλλά και διαχρονική, μια συνεχής επισήμανση των εγγενών κοινωνικών αντιφάσεων μιας «πλούσιας» σύγχρονης κοινωνία και όλα τα δομικά μέρη του φιλμ στοιχειοθετούν έναν σκληρό, επιθετικό κόσμο. Διαβάστε ολόκληρη την κριτική εδώ
Και κάτι ακόμη
Ο Πρίγκιπας Κλόουν κατάφερε να φέρει μαζί του ένα «αναρχικό» χάος, όχι μόνο στη Γκόθαμ Σίτι, αλλά και στην Αθήνα. Σύμφωνα με δημοσιεύματα αλλά και προσωπικές καταγγελίες στα κοινωνικά δίκτυα, έφοδοι της Ελληνικής Αστυνομίας έγιναν το Σάββατο 19 Οκτωβρίου στο Village Mall στο Μαρούσι και την Κυριακή 20 Οκτωβρίου στον πολυκινηματογράφο Αελλώ στην Κυψέλη, προκειμένου να διαπιστωθεί αν οι ιδιοκτήτες των κινηματογράφων άφηναν ανηλίκους να παρακολουθήσουν το «Joker» του Τοντ Φίλιπς, ταινία που είναι «κατάλληλη άνω των 18 ετών». Και στις δύο περιπτώσεις, οι καταγγελίες φέρεται να έγιναν από δύο γυναίκες υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού, πράγμα που επιβεβαιώνει ο αρμόδιος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων. Αυτό που ακολούθησε ήταν ένα πραγματικό αλαλούμ, χωρίς μια ξεκάθαρη εικόνα για το τι πραγματικά είχε συμβεί, με τις αντιδράσεις πολιτών να γεμίζουν σωρηδόν τα social media και τις δηλώσεις πολιτικών, τόσο από την πλευρά της κυβέρνησης όσο και τις αντιπολίτευσης, όπου πετούσαν το μπαλάκι των ευθυνών ο ένας στον άλλον. Διαβάστε εδώ αναλυτικά το χρονικό.
Αλλά αυτό δεν εμπόδισε την ταινία να γίνει η εμπορικότερη στο ελληνικό box office, φτάνοντας και ξεπερνώντας το ανέφικτο πια νούμερο των 900.000 εισιτήριων (ξεπερνώντας κατά πολύ το «Aν…» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη που κρατούσε μέχρι σήμερα τον τίτλο με 531.547 εισιτήρια). Ο εμπορικός θρίαμβος του «Joker» δεν περιορίστηκε μόνο στον ελληνικό χώρο φυσικά. Στο παγκόσμιο box office κατάφερε να σπάσει όλα τα ρεκόρ και να γίνει η πρώτη ακατάλληλη ταινία η οποία ξεπέρασε το φράγμα του ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων. Το είπαμε από την αρχή: γελάει καλύτερα, όποιος γελάει τελευταίος.
Διαβάστε ακόμη:
Και μην ξεχνάτε: Ψηφίστε τις δικές σας καλύτερες ταινίες του 2019 και μπείτε στην κλήρωση για να κερδίσετε μια Android TV QLED 55", προσφορά της TCL.