Άποψη

Εμπρός για έναν «Αδικο Κόσμο»

στα 10

Με την προσοχή όλων στραμμένη στις πολιτικές εξελίξεις, η τρίτη Τελετή Απονομής των Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου κύλησε με κομψότητα, συντομία, ζεστασιά και μια δυναμική αίσθηση αναμονής.

Εμπρός για έναν «Αδικο Κόσμο»
Ο Φίλιππος Τσίτος παραλαμβάνει το Βραβείο Σκηνοθεσίας από την Ελευθερία Αρβανιτάκη

Μια μέρα μετά τις εκλογές και στα πηγαδάκια των ανθρώπων του κινηματογράφου που συνομιλούσαν διάσπαρτοι στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών κυριαρχούσαν οι πολιτικές συζητήσεις και όχι οι καλλιτεχνικές – παρότι σ’ αυτήν την περίοδο τα δύο εκ των πραγμάτων ταυτίζονται.

Η 3η Τελετή Απονομής των Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου κύλησε γρήγορα, με απλότητα και κομψότητα, χωρίς στόμφο ή μεγαλόσχημα νούμερα. Ηρεμα. Σαν οι κινηματογραφιστές να ησύχασαν τα τελευταία χρόνια, μετά τη σύσταση των ομιχλιστών και την ίδρυση της Ακαδημίας και, χωρίς ν’ αλλάζουν στόχους ή κατεύθυνση, να σκέφτονται πώς να δράσουν στη συνέχεια. Ή μπορεί, απλώς, να καταβλήθηκαν από τη συνεχή, μοναχική προσπάθεια να τα καταφέρουν καλά, σ’ ένα περιβάλλον γεμάτο εμπόδια και να στέκονται λίγο για να πάρουν μια ανάσα.

Σε κάθε περίπτωση, τόσο από την πλευρά του σόου, όσο και από τα αποτελέσματα των βραβείων, η χθεσινοβραδινή απονομή είχε το κύρος και την απλότητα που ταιριάζουν σ’ αυτές τις μέρες.

Διαβάστε και δείτε εδώ τι έγινε στην 3η Τελετή Απονομή των Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, λεπτό προς λεπτό

Συνοπτικά…

Η Ελλάδα της ναζιστικής κατοχής: εύστοχη και συγκινητική η ιδέα της υπενθύμισης μιας κινηματογραφικής περιόδου σκοτεινής και αποτρεπτικής, με προφανείς αναλογίες με τη σημερινή. Θα χαιρόμασταν να βλέπαμε μικρά αποσπάσματα και από τις πέντε ταινίες που γυρίστηκαν τα χρόνια της κατοχής, αλλά και τα δύο μικρά κλιπάκια ήταν αρκετά για να γίνει αυτόματα η ιστορική αναγωγή.

Περιμένοντας το Αττικόν: το φετινό τιμητικό βραβείο της Ακαδημίας δεν πήγε σε ένα πρόσωπο, αλλά σε πολλά, σε όλα, σε όλους τους θεατές που έχουν αναμνήσεις από τον κινηματογράφο Αττικόν της Σταδίου και περιμένουν με ανυπομονησία να ξανανοίξει (μετά την εμπρηστική πυρκαγιά του Φεβρουαρίου) και να αποδείξει ότι οι στυλοβάτες του ελληνικού πολιτισμού έχουν τη δύναμη να ξαναγεννηθούν μέσα από τις στάχτες τους, κυριολεκτικά.

In memoriam: σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από το θάνατο ανθρώπων καθοριστικών για τον ελληνικό κινηματογράφο (Θόδωρος Αγγελόπουλος, Μιχάλης Κακογιάννης, Παύλος Τάσιος, Λουκία Ρικάκη, Ντίνος Κατσουρίδης), η επιλογή των διοργανωτών να ξεκινήσουν την τελετή μ’ ένα σύντομο μοντάζ από σκηνές των ταινιών τους, χαρούμενες, χορευτικές, αισιόδοξες, χωρίς ανάμεσά τους να ξεχωρίζει κανείς, παρά μόνο το ταλέντο και το στίγμα τους, ήταν παραπάνω από ευπρόσδεκτη.

Οι παρουσιαστές: ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, η Φαίη Ξυλά και η Μαρία Ναυπλιώτου ήταν οι οικοδεσπότες της βραδιάς. Η Βάσω Καβαλιεράτου που επίσης είχε ανακοινωθεί, απουσίασε χωρίς να δοθεί κάποια εξήγηση. Τις πανέμορφες ηθοποιούς είχε ντύσει ο Βασίλης Μπαρμπαρίγος (σχεδιαστής μόδας, αλλά και ενδυματολόγος στη «Στρέλλα» του Πάνου Χ. Κούτρα), με δυο τουαλέτες κομψές, αρχαιοελληνικά λιτές και σε ανοιξιάτικα πορτοκαλί και κόκκινα. Μπορεί οι δύο γυναίκες ηθοποιοί να παρέμειναν διακοσμητικές, αλλά το έκαναν καλά! Ο Χαραλαμπόπουλος, από την άλλη, γλυκός, αυθόρμητος και ταλαντούχος, έχει μάλλον εξαντλήσει την ιδιότητα του παρουσιαστή και θα έπρεπε κάπου εδώ να σταματήσει. Ισως φταίει για την αίσθηση της επανάληψης και το σενάριο της απονομής που παραήταν διαδικαστικό, χωρίς ένα, έστω, δείγμα έμπνευσης ή χαρακτήρα.

Κατερίνα Ευαγγελάκου: η Πρόεδρος της Ακαδημίας κέρδισε τις εντυπώσεις με μια μαχητική και ταυτόχρονα διακριτική ομιλία, επισημαίνοντας τα αυτονόητα: «Η πολιτεία έχει ευθύνη να στηρίξει τον κινηματογράφο και να δικαιολογήσει τα χρήματα που δίνουν γι' αυτόν το λόγο οι πολίτες με τη φορολογία που τους επιβάλλεται! Δεν κλέψαμε, δε φάγαμε, δε βγάλαμε έξω λεφτά. Ταινίες βγάλαμε έξω και κάναμε μεγάλες επιτυχίες!»

adikosΦίλιππος Τσίτος και Αλεξάνδρα Μπουσίου

Ο «Αδικος Κόσμος» του Φίλιππου Τσίτου: ανακηρύχθηκε ως καλύτερη μεγάλου μήκους ταινία της φετινής απονομής και αποτελεί την πρόταση της Ακαδημίας προς το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού για την υποβολή ελληνικής ταινίας στα Οσκαρ. Ο «Αδικος Κόσμος» απέσπασε συνολικά τέσσερα βραβεία, Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσία για τον Φίλιππο Τσίτο, Α’ Ανδρικού Ρόλου για τον Αντώνη Καφετζόπουλο και Β’ Ανδρικού για τον Χρήστο Στέργιογλου.

kikaμας αρέσει η Κίκα Γεωργίου!

Τα βραβεία με μια ματιά: Τρία βραβεία για την «Πόλη των Παιδιών» του Γιώργου Γκικαπέππα. Ειδικών εφέ στους αδελφούς Αλαχούζου, Α’ Γυναικείου Ρόλου στη φετινή αποκάλυψη, την πανέμορφη και ταλαντούχα Κίκα Γεωργίου και σεναρίου για τον Γκικαπέππα. Τρία βραβεία και για το «Τανγκό των Χριστουγέννων», ενδυματολογίας και σκηνογραφίας στον Γιώργο Γεωργίου και μουσικής στον Γιάννο Αιόλου, σημεία αναγνώρισης του ποιοτικού χαρακτήρα της ταινίας. Το «Γάλα» του Γιώργου Σιούγα, με 11 υποψηφιότητες, κέρδισε μόνο το βραβείο μακιγιάζ για τη δουλειά της Κατερίνας Βαρθαλίτου. Το «Man at Sea» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη τιμήθηκε για τη φωτογραφία του Αγγελου Βισκαδουράκη και του Γιώργου Αργυροηλιόπουλου. Ο «Παράδεισος» απέσπασε δύο βραβεία, Ηχου και Β’ Γυναικείου Ρόλου για την Ολια Λαζαρίδου και το «Wasted Youth» των Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και Γιαν Φόγκελ βραβεύτηκε για το Μοντάζ του Γιάννη Χαλκιαδάκη. Καλύτερη μικρού μήκους αναδείχθηκε η ταινία «Ο Μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ» της Ρηνιώς Δραγασάκη, καλύτερο ντοκιμαντέρ η «Πρώτη Υλη» του Χρήστου Καρακέπελη και το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη απέσπασε o Ηλίας Δημητρίου για το «Fish n’ Chips» που βγαίνει αυτήν την Πέμπτη στους κινηματογράφους. Το μοναδικό βραβείο που προκάλεσε σχόλια ήταν αυτό του Σεναρίου, στο οποίο διαγωνίζονταν οι «Αλπεις» με το βραβευμένο στο Φεστιβάλ Βενετίας σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου, αλλά το σώμα της Ακαδημίας δεν το προτίμησε.

Οι επισκέπτες: κρατώντας την παράδοση που θέλει στην τελετή της Ακαδημίας τα βραβεία να απονέμουν αντισυμβατικοί «επισκέπτες» στα κινηματογραφικά πράγματα, το βραβείο καλύτερης εμφάνισης πηγαίνει αναμφισβήτητα στη Ζυράννα Ζατέλη, τη μαγική συγγραφέα – ξωτικό, που παρότι ερημίτισσα έπαιξε το κοινό στα λεπτά ακροδάχτυλά της, με εκπληκτική σκηνική παρουσία και ντύσιμο που θα ζήλευε κι ο καλύτερος hipster.

zyranaγια του λόγου το αληθές...

Οι απουσίες: ο Παναγιώτης Φαφούτης, σκηνοθέτης του «Παράδεισου», έλειψε από την απονομή, μια και βρίσκεται αυτές τις μέρες στο Σαν Φρανσίσκο για το εκεί Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου. Ομοίως και η Ολια Λαζαρίδου, που τιμήθηκε με το Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία, η οποία ήταν σε θεατρική πρόβα. Παράσταση είχε κι ο Χρήστος Στέργιογλου και δεν παρέλαβε το Β’ Ανδρικό για τον «Αδικο Κόσμο». Ο Γιάννης Χαλκιαδάκης επίσης δεν ήταν παρών για να παραλάβει το Βραβείο Μοντάζ για το «Wasted Youth», εκείνος ως αντιρρησίας συνείδησης. Απόντες ήταν, φυσικά και όλοι οι σχετιζόμενοι πολιτικοί, οι οποίοι ούτως ή άλλως δε θα ήξεραν τέτοια μέρα με ποια ιδιότητα να έρθουν.

Δείτε εδώ τους υποψηφίους των φετινών βραβείων να συστήνονται στην κάμερα του Flix