H ταινία
Η ανάμνηση της τελευταίας φοράς που ήταν μαζί εισβάλλει στην ζωή της με την μορφή ακατανίκητων ονείρων. Η φαντασία της μπερδεύεται με την ανάμνηση δημιουργώντας μία καινούργια.
Η σκηνοθέτης
Η Μαρία Eλενα Μητροδήμα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1994. Σπούδασε Ψυχολογία στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σκηνοθεσία στο Metropolitan Collage και πήρε το μεταπτυχιακό της στην σκηνοθεσία από το Met Film School of London. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα ως βοηθός σκηνοθέτη σε τηλεόραση και κινηματογράφο, κυνηγώντας παράλληλα τα δικά της πρότζεκτ.
5 ερωτήσεις για το «Εάν σου πω τις Aναμνήσεις μου»
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Η ιδέα γεννήθηκε λόγω της πολυπλοκότητας της μνήμης μας. Η ανάσυρση μίας ανάμνησης μπορεί να επηρεαστεί από πάρα πολλούς παράγοντες, το πέρας του χρόνου, την φαντασία, την αποτυχία της ίδιας της ανάσυρσης, καθώς και το «τώρα» του υποκειμένου που προσπαθεί να θυμηθεί. Ολοι αυτοί οι παράγοντες και πολλοί ακόμα, δυνητικά απαντούν στο ερώτημα του «γιατί ξεχνάμε», πόσο μπορούμε λοιπόν να εμπιστευτούμε τις αναμνήσεις μας και τι σημαίνει αυτό για εμάς; Η ταινία είναι μία μικρού μήκους για την μνήμη που τυχαίνει να είναι και μία ερωτική ιστορία. Το τελευταίο ραντεβού δύο ανθρώπων. Πόσο μπορεί η τελευταία στιγμή μεταξύ δύο ανθρώπων να επηρεαστεί από την λειτουργία της μνήμης. Ισως η πράξη του να προσπαθούμε να θυμηθούμε να είναι πιο σημαντική από το περιεχόμενο των ίδιων των αναμνήσεων.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλαδα είναι το οικονομικό. Πέρα από το απατηλό όνειρο του βιοπορισμού υπάρχει και το πρακτικό πρόβλημα του «κάνω ταινίες». Οι ταινίες για να υλοποιηθούν χρειάζονται λεφτα και χρόνο. Στις περισσότερες παραγωγές δεν υπάρχει ούτε το ένα ούτε το άλλο, οι πόροι είναι ελάχιστοι και η καλή θέληση μερικές φορές δεν αρκεί. Το οικονομικό έλλειμμα που υπάρχει στο κινηματογραφικό τοπίο είναι ωστόσο ευρέως γνωστό, αυτό που με εξέπληξε είναι η εμπιστοσύνη των συναδελφών μου στην ταινία. Η ταινία μας λοιπόν υπάρχει επείδη υπήρξαν άνρωποι που την αγκάλιασαν και την υποστήριξαν.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Πού στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;
Σίγουρα η εμπειρία θέασης μίας ταινίας στο σινεμά είναι διαφορετική. Ωστόσο δεν είναι απαραίτητο ότι η υπάρξη της ταινίας στο σινεμά αναιρεί την ύπαρξή της σε μία πλατφόρμα. Το σημαντικό για μία ταινία μικρού μήκους σε τελική ανάλυση είναι οι άνθρωποι να μπορέσουν να την δούνε. Μέχρι τώρα τα φεστιβάλ ήταν μονόδρομος για τις μικρού μήκους, πλέον αυτό αρχίζει ν' αλλάζει. Πολλές πλατφόρμες συγκαταλέγουν ταινίες μικρού μήκους στον κατάλογό τους υποστηρίζοντας έτσι πολλούς νέους δημιουργούς. Η αίθουσα του σινεμά θα είναι πάντα η ιδανική συνθήκη θέασης μίας ταινίας αλλά δεν συμφωνώ και με την δαιμονοποίηση της πλατφόρμας. Η πλατφόρμα έχει έρθει για να μείνει, το πραγματικό ερώτημα είναι πόσο μπορεί να επιβιώσει η αίθουσα.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Για εμένα, ως νέα σκηνοθέτη, σημαίνει την αρχή. Ταυτόχρονα μία ευκαιρία να συνομιλήσεις με άλλους δημιουργούς, μία ευκαιρία να δεις ταινίες. Οι ελληνικές μικρού μήκους τα τελευταία χρόνια κερδίζουν θέσεις σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ, κάτι που σημαίνει ότι ο κινηματογράφος στην Ελλάδα έχει φωνή και μέλλον, το πέρασμα όμως των δημιουργών από τις μικρούς στις μεγάλου μήκους ταινίες χρειάζεται υποστήριξη.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί...
...γιατί δεν υπάρχει άλλη επιλογή...
Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Εάν σου πω τις Aναμνήσεις μου»:
Εάν σου πω τις Aναμνήσεις μου | Παίζουν: Σοφία Κόκκαλη Χάρης Φραγκούλης | Σενάριο-Σκηνοθεσία: Μαρία Ελενα Μητροδήμα Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Φρέντζος GSC | Production designer: Λία Αντωνέλλη | Costume Designer: Χριστίνα Λαρδίκου | Featuring "Horse dark as night" by Cyanna Mercury | Βοηθός σκηνοθέτη: Γαλαξίας Σπανός | Editor: Αλέξης Κουάντας | Sound Design: Στέλιος Κουπετόρης | Sound Mix: Ηλίας Φλάμμος | Image lab Metapost - Colorist: Αγγελος Μάντζιος | Poster : Βαγγέλης Ανανίδης/ Production Manager: Στέφανος Γκέκας | Production: Μαρία Eλενα Μητροδήμα, Στέφανος Γκέκας, Γιώργος Φρέντζος