Η ταινία
Μετά από μια χρόνια μάχη με την μανία του πατέρα του να τον μετατρέψει σε παραδοσιακό ανδρικό πρότυπο, μια αποτυχημένη απόπειρα αυτοκτονίας του Μάγκνους θα τον οδηγήσει στο να γίνει σύμβουλος ζωής.
O σκηνοθέτης
Ο Νάσος Γκατζούλης σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες και Δημόσια Διοίκηση στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος πτυχίου MFA for Directing του American Film Institute. Δουλεύει στο Λος Αντζελες ως σκηνοθέτης και μοντέρ σε διαφημιστικά και βιντεο κλιπ. Οι ταινίες του μικρού μήκους έχουν συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ ανά τον κόσμο.
5 ερωτήσεις για το «Toxic Magnus»
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Εγώ και ο διευθυντής φωτογραφίας, ο Γιέσπερ, αποφασίσαμε να γυρίσουμε κάποιο βίντεο/φιλμ ως μέρος ταξιδιού μου στην Κοπεγχάγη χωρίς να γνωρίζουμε αν θα είναι μικρού μήκους, βίντεο κλιπ ή κάτι experimental εικαστικό. Στην αναζήτησή του τι θα είναι αυτό που θέλουμε να γυρίσουμε, αναφέρθηκε ένα άρθρο σύμφωνα με το οποίο ένας πολύ σημαντικός λόγος για τον μεγαλύτερο αριθμό αυτοκτονιών ανδρών έναντι γυναικών σε έρευνα που έγινε σε Σκανδιναβικές χώρες, είναι η πίεση που ασκεί με πάρα πολλούς τρόπους στους άντρες η κουλτούρα του toxic masculinity. Στη συνέχεια της αναζήτησης μας για το τι θελουμε να φτιάξουμε, ο Γιέσπερ κάποια στιγμή μου ανέφερε τον φίλο του Μάγκνους και την ιστορία της ζωής του. Τοτε συνειδητοποίησα ότι πρώτον είχαμε ένα ζωντανό παράδειγμα/απόδειξη της παραπάνω θεωρίας, δεύτερον μια πολύ ενδιαφέρουσα και απρόβλεπτη ιστορία και τρίτον ένιωσα μια προσωπική σύνδεση και ταύτιση με την πορεία αυτού του ατόμου. Κι έτσι αποφάσισα ότι αυτό που θα κάνουμε θα είναι μεν εικαστικό αλλά ντοκιμαντέρ.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Ζω και εργάζομαι εκτός Ελλάδος επομένως δεν θα μπορούσα να μιλήσω με σιγουριά για τα προβλήματα του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα καθότι είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα. Σχετικά με τις δυσκολίες της ταινίας, από την αρχική σύλληψη της ιδέας μέχρι το γύρισμά της μεσολάβησαν μόλις 3 εβδομάδες επομένως δεν υπήρχε χρόνος για προετοιμασία και ταυτόχρονα πέρα από τον ίδιο το Μάγκνους είμασταν ένα συνεργείο τριών ατόμων. Αυτή η συνθήκη έφερε τις αναμενόμενες δυσκολίες και άγχη αλλά έδωσε και χώρο σε δημιουργικότητα και πιο φρέσκιες ιδέες που προέκυπταν από αυτό που είχαμε μπροστά μας εκείνη τη στιγμή. Επίσης ο αυθορμητισμός, η τόλμη και η ειλικρίνεια του Μάγκνους στην ερμηνεία του επέτρεψαν στο πρότζεκτ να πάρει απρόβλεπτες κατευθύνσεις οι οποίες πάντα κρύβουν εκπλήξεις που ως σκηνοθέτης πάντα με ενθουσιάζουν και τις αναζητώ.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Που στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;
Φυσικά, εφόσον προσφέρεται αυτή η διανομή είναι ευκαιρία για επιπλέον προβολή των ταινιών σε ευρύτερο κοινό. Η πραγματικότητα είναι ότι online υπάρχει η δυνατότητα να δει πολύς περισσότερος κόσμος την ταινία σου απ ότι σε σινεμά. Το “αίθουσες ή πλατφόρμες” δεν το θεωρώ ακριβώς δίλημμα για το λόγο που μόλις προανέφερα. Θεωρώ πως μπορούν να συνυπάρξουν. Ο ιδανικός τρόπος για να βιώσει κάποιος ένα κινηματογραφικό έργο είναι προφανώς σε αίθουσα κινηματογράφου αλλά αυτό δε σημαίνει ότι είναι ο μόνος τρόπος που θα πρέπει να προβληθεί μια ταινία εκτός άμα το απαιτεί ο ίδιος ο δημιουργός του έργου.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Το φεστιβάλ Δράμας είναι ένα φεστιβάλ που στηρίζει τους δημιουργούς που θέλουν να εκφραστούν καλλιτεχνικά κι έχουν να πουν κάτι προσωπικό και ειλικρινές και είναι το πρώτο βήμα και ένα από τα πλαίσια μέσα στα οποία διαμορφώνεται η ελληνική κινηματογραφική γεωγραφία, οι αισθητική και συνεπώς ο τρόπος σκέψης των νεότερων ανθρώπων. Για μένα προσωπικά είναι ένα μέρος στο οποίο μπορώ να γνωρίσω άλλους κινηματογραφιστές να περάσουμε καλά και να τα πιούμε.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί…
Εχουμε πάντα ανάγκη από καινούριες ιστορίες με τις οποίες επαναπροσεγγίζουμε τα δικά μας προβλήματα και αν και δε θέλω να ακουστώ πολύ ποιητικός, τι πιο μαγικό και ενωτικό από την αόρατη σύνδεση ανασφαλειών, κόμπλεξ, φόβων και ανακούφισης που μπορεί να διαδραματιστεί μέσα σε μια σκοτεινή αίθουσα.
Toxic Magnus | Σκηνοθεσία Νάσος Γκατζούλης | Σενάριο Νάσος Γκατζούλης, Μάγκνους Γκουντμάνσεν | Φωτογραφία Γιέσπερ Ντούελουντ Χάνσεν | Μοντάζ Νάσος Γκατζούλης | Hχος Νάσος Γκατζούλης | Σχεδιασμός Ηχου Νάσος Γκατζούλης | Μίξη Ηχου Κώστας Φυλακτίδης | Παίζουν Μάγκνους Γκουντμάνσεν
Aπολαύστε μία προηγούμενη δουλειά του Νάσου Γκατζούλη, το «Tim of the Jungle»