Η ταινία
Σε μια εκδρομή στο ενυδρείο, δύο έφηβα που πηγαίνουν στο ίδιο σχολείο αλλά έρχονται από διαφορετικούς κόσμους θα ανακαλύψουν ότι αυτά που τις ενώνουν είναι περισσότερα από όσα τις χωρίζουν.
Η σκηνοθέτης
Η Φαίδρα Βόκαλη εργάζεται στον κινηματογραφικό τομέα από το 2005 και οι σπουδές της περιλαμβάνουν την θεωρία κινηματογράφου, το μάρκετινγκ και τη μουσική. Έχει διατελέσει Γενική Διευθύντρια της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, υπότροφος του ΙΚΥ και του Artworks και έχει υποστηρίξει περισσότερες από 30 ταινίες μικρού μήκους ως παραγωγός. Η ταινία ENOMENA αποτελεί την πρώτη της σκηνοθετική δουλειά.
5 ερωτήσεις για το «ENOMENA»
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Η ταινία γεννήθηκε σε μια τουριστική επίσκεψη σε ενυδρείο, στην οποία η ομορφιά που αντίκρυζα πίσω από το γυαλί ερχόταν σε ευθεία σύγκρουση με τον θυμό και τη συμπόνια που ένιωθα για την απομάκρυνση των ζώων από το φυσικό τους περιβάλλον. Αυτό το συναίσθημα συνέπεσε με διαχρονικές μου σκέψεις για την επιθυμία του ανθρώπου για εγγύτητα προς την ομορφιά ή τη φύση, που δεν εκδηλώνεται φυσικά μόνο μέσα από τη δημιουργία ενυδρείων ή ζωολογικών κήπων, αλλά επεκτείνεται σε ένα ολόκληρο σύστημα σκέψης στο οποίο η οικειότητα, η ζεστασιά, και στο τέλος της ημέρας η ευτυχία ταυτίζονται με το έχειν. Η σύγχρονη συνθήκη επιβάλλει την κατοχή, είτε μέσα από την εξαγορά είτε μέσα από την κατάκτηση, προκειμένου να θεωρηθεί η εκάστοτε “σχέση” επιτυχημένη.Την ίδια στιγμή, η ανάγκη μου ήταν να μιλήσω στο queer παιδί μέσα μου, να μου δείξω την ταινία που θα ήθελα να είχε περάσει από τα μάτια μου όταν ακόμη πήγαινα γυμνάσιο και η συνθήκη του "φυσιολογικού" ήταν ήδη καλά εγκατεστημένη στην καθημερινότητά μου ως τρόπος σκέψης αλλά και ως βίωμα. Η συνάντηση δύο νεαρών κοριτσιών, τα οποία ακόμη δεν έχουν γνωρίσει τη βία της κοινωνίας σε όλη της την έκταση - αλλά έχουν πάρει μια καλή ιδέα αυτής - μέσα σε ένα ενυδρείο, μου έδωσε ένα πλαίσιο για να επεξεργαστώ τα παραπάνω.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Το να ασχολείσαι βιοποριστικά με οποιαδήποτε μορφή τέχνης στην Ελλάδα (αλλά και τον κόσμο) σήμερα, εάν δεν διαθέτεις το υλικό και σχεσιακό σύστημα υποστήριξης που είναι απαραίτητο για την επιβίωσή σου, είναι υποθέτω ένα άλμα πίστης και μια καθημερινή δήλωση αγάπης στην δύναμη της έκφρασης και της συγκίνησης που μπορεί να κάνει την ζωή υποφερτή. Δυσκολευτήκαμε με τα χρήματα, όπως δυσκολευόμαστε τα περισσότερα από εμάς, αν και ήμασταν ιδιαίτερα τυχεροί που φίλοι, συνεργάτες και το ΕΚΚ πίστεψαν στην ταινία μας και συνεισέφεραν σε αυτήν με τρόπους που μας επέτρεψαν να την ολοκληρώσουμε αξιοπρεπώς. Εξεπλάγην - όπως πάντα εκπλήσσομαι - με την θέρμη των ανθρώπων που πλαισιώνουν μια ταινία τη στιγμή που γεννιέται και δίνουν ό,τι καλύτερο έχουν για να έρθει στη ζωή. Με συγκινεί βαθιά να είμαι μάρτυρας σε κάτι τέτοιο.
Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Που στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;
Δεν το βλέπω ως δίλημμα. Το streaming είναι εδώ για να μείνει και φυσικά αποτελεί μια ευκαιρία για τις ταινίες μας. Η μικρού μήκους είναι ένα φορμά το οποίο όχι μόνο δεν πεθαίνει αλλά διαρκώς επανεφευρίσκει τον εαυτό του. Έχει έρθει η στιγμή να βρούμε τους τρόπους με τους οποίους όλη αυτή η εργασία και η παραγωγή έργου θα έχει ανταμοιβή και ευρεία πρόσβαση στο κοινό.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;
Το Φεστιβάλ Δράμας είναι ο κοινός μας τόπος, μια διαγενεακή αφετηρία ανθρώπων που αγαπάμε το σινεμά και πιστεύουμε ακόμη στην μεταμορφωτική του δύναμη. Το δημιουργικό δυναμικό που υπάρχει στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι μεγάλο, διευρύνεται διαρκώς και οφείλουμε να βρούμε τους τρόπους να το υποστηρίξουμε - πρωτίστως πρακτικά.
Ο,τι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί…
Ο πλανήτης είναι σε πόλεμο και όλες οι μορφές ζωής βρισκόμαστε υπό καθεστώς απειλής. Εάν επιβιώσουμε, θα επιβιώσει και το σινεμά, ως μια όμορφη ζωτική δύναμη αλλαγής.
ΕΝΟΜΕΝΑ - Συντελεστές
παίζουν μαργαρίτα τάση φρόσω παπαδοπούλου φλομαρία παπαδάκη | παραγωγός: ορέστης πλακιάς | βοηθός παραγωγού μανόλης κριτσωτάκης | δ/ντες παραγωγής ευθύμης μιχελουδάκης αλέξανδρος βαρβέρης | συμπαραγωγοί θεοδώρα βαλεντή ασημίνα ντρέκη | executive producer στέλιος κοτιώνης | βοηθός σκηνοθέτρια φαίδρα τσολίνα | βοηθός κάμερας. focus puller ασημίνα διονυσοπούλου | δ/ντρια φωτογραφίας φίλη ολσέφσκι | δημιουργικός σύμβουλος ανδρέας βακαλιός | καλλιτεχνική δ/ντρια άννα βόκαλη | σκηνογράφος.ενδυματολόγος αλεξάνδρα ολυμπία περιστεράκη | βοηθός art αμαλία ζαχαροπούλου | ηχολήπτης .sound designer χρήστος σακελλαρίου | sound mixer στέλιος κουπετώρης studio.final mix.deliverables authorwave | κολορίστες φίλη ολσέφσκι & tripodi studio | designer κορίνα γαλλίκα | τραγούδι τίτλων τέλους testera | μουσική nalyssa green | μοντέρ στάμος δημητρόπουλος | σεναριογράφος, σκηνοθέτρια, παραγωγός φαίδρα βόκαλη