Φεστιβάλ Δράμας 2020: «Goads» της Ιριδας Μπαγλανέα

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 04 AUG  /  Flix Team

Εν αναμονή του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Η ταινία

Η Ηρα θυμήθηκε αυτό το φως. Ηταν εκείνο που προσπαθούσε να τρυπήσει το σκοτάδι, γλιστρώντας ανάμεσα στο παράθυρο και την κουρτίνα. Ηταν σαν κάτι να της ψιθύριζε στο αυτί, βγάζοντας έναν ήχο που δεν είχε ξανακούσει. Ακόμα δε φανταζόταν ότι μία μέρα θα έπρεπε να σταθεί απέναντί του.

Η σκηνοθέτης

Η Ιρις Μπαγλανέα μεγάλωσε στην Κέρκυρα, είναι περφόρμερ και σκηνοθέτης, έχει κερδίσει το βραβείο Grand Prix Europa 2015 με τους AndComany&Co με την περφόρμανς «Orpheus in der Oberwelt». Στη Γερμανία έχει κάνει κυρίως πολιτική όπερα, ως περφόμερ έχει παίξει σε μεγάλα Διεθνή Ευρωπαϊκά Φεστιβάλ και θέατρα, όπως στο HAU Hebbel am Uffer (Βερολίνο), Mousonturm (Φρανκφούρτη), Forum Freis Theater (Ντύσελντορφ), Hippodrome (Ντουαΐ, Γαλλία), Steirischerherbst (Γκρατς,Αυστρία), Belluard Bollwerk International(Φριμπούρ, Ελβετία). Συμμετείχε στην Dokumenta 14 με την εικαστική περφόρμανς ROUND UP της Μαίρης Ζυγούρη μεταξύ της Αθήνας και του Κάσσελ. Εχει συμμετάσχει σε πολλές μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες σε διάφορα πόστα, μπροστά και πίσω από την κάμερα. Αναγνωρίζοντας τις θεραπευτικές ιδιότητες των εικαστικών τεχνών, επέκτεινε τις γνώσεις της στη Δραματοθεραπεία στο Βερολίνο. Εχει εργαστεί με ψυχικά ασθενείς και με ασυνόδευτα παιδιά προσφύγων, ως δραματοθεραπεύτρια. Το «Goads» είναι η πρώτη της ταινία μικρού μήκους ως σκηνοθέτης.

goads 607

4 ερωτήσεις για το «Goads»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία; Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;

Ηταν μία σημαντική ανάμνηση από την παιδική μου ηλικία. Αυτή η στιγμή δημιούργησε ένα συναίσθημα στο παρελθόν το οποίο προσπαθούσε καιρό να βρει το χώρο και το χρόνο να εκφραστεί. Από τότε που ξεκίνησε να γράφεται η ταινία πέρασε καιρός, άλλαξαν τα κίνητρα, άλλαξα κι εγώ. Κι όμως, αυτό το συναίσθημα, το βίωμά του, παραμένει αναλλοίωτο και ήταν αυτό που καθοδηγούσε την πλοκή της ιστορίας αυτής της ταινίας. Πιστεύω πως η ταινία δείχνει μία από αυτές τις στιγμές όπου ένα μικρό μέρος από την παιδική μας ηλικία πεθαίνει για να πάρει τη θέση της η πραγματικότητα της ζωής που έρχεται, που ζούμε σήμερα ως ενήλικοι.

goads 607

Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Το να κάνει κανείς μία ταινία στην Ελλάδα είναι ένας αγώνας. Ενας διαρκής αγώνας, της προσωπικής μου ανάγκης για έκφραση, της ανάγκης εύρεσης χρημάτων, της προετοιμασίας, των γυρισμάτων και της προώθησής της. Είναι μία απαιτητική διαδικασία όπου μπορώ να πω πως κανείς χρειάζεται να αναμετρηθεί πολλές φορές με τον εαυτό του. Εμαθα, μέσα από τις δυσκολίες, να μπορώ να εκφράζομαι με όσα έχω, έμαθα από τους ηθοποιούς, τα δύο παιδιά που περάσαμε σχεδόν 5 μήνες μαζί στο Λιτόχωρο κάνοντας πρόβες, έμαθα από τους συνεργάτες μου, καθώς, αν και σε αντίξοες συνθήκες και με μικρό προϋπολογισμό, καταφέραμε την παραγωγή μίας ταινίας που δεν έχει να ζηλέψει κάτι από αντίστοιχες παραγωγές του εξωτερικού.

Η ταινία σας θα κάνει πρεμιέρα εν μέσω μιας πρωτόγνωρης συνθήκης για τον κόσμο του σινεμά αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την κατάσταση αυτή τη στιγμή αλλά και το μέλλον του σινεμά και πώς θα μπορούσε κανείς να διαβάσει την ταινία σας υπό το πρίσμα της υγειονομικής κρίσης;

Σίγουρα η σημερινή κατάσταση δεν έχει σχέση με την κατάσταση όπου βρισκόμασταν όταν γυριζόταν η ταινία. Και δεν τίθεται θέμα για το ότι η κρίση που ήρθε μέσω του Covid-19 θα αλλάξει και τον κλάδο του κινηματογράφου, όπως και όλο τον πλανήτη. Πολύ πιθανόν σε λίγο καιρό οι ταινίες να πραγματεύονται τις καταστάσεις που ζήσαμε κατά τη διάρκεια της καραντίνας, πού είμαστε, τι κάνουμε, ποιος είναι ο σκοπός μας, γιατί με περιορίζουν, κατά ποσό είναι αλήθεια ή ψέματα αυτά που συμβαίνουν γύρω μου... Η ταινία αυτή, έχει άμεση σχέση με τις αλλαγές που βλέπουμε γύρω μας. Αναφέρομαι στις αλλαγές της ίδιας μας της ψυχοσύνθεσης. Κάτι αλλάζει τη στιγμή που συνειδητοποιεί κανείς και τότε φεύγει η «παιδικότητα» με την οποία αντιμετωπίζαμε τους γύρω μας, την υγιεινή μας, τους πιθανούς κινδύνους, το θάνατο. Κατά μία έννοια, η Ηρα, η πρωταγωνίστρια της ταινίας, έχει να αντιμετωπίσει μία αλλαγή στην ίδια της την ψυχοσύνθεση, στον τρόπο που αντιμετωπίζει τον εξωτερικό κόσμο και το φόβο μπροστά στο θάνατο. Καμια φορά η ίδια η συνειδητοποίηση αρκεί για να έρθει η λύτρωση.

goads 607

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι περιμένετε από τη νέα διεύθυνσή του και τι έχετε να προτείνετε για τη βελτίωσή του;

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς και σοβαρούς θεσμούς που υπάρχουν στην Ελλάδα στον συγκεκριμένο τομέα. Δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για Ελληνες και ξένους σκηνοθέτες, παραγωγούς, ηθοποιούς, κλπ για την ύπαρξη μίας σύγκλισης από διαφορετικές κουλτούρες με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων μέσα από τις ταινίες και την προώθηση του πολιτισμού. Είναι εύκολο για κάποιον να κάνει κριτική, αλλά αυτό που θα περίμενα από την τωρινή διοίκηση θα ήταν να συνεχιστεί το έργο των ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί κατά καιρούς με το Φεστιβάλ και την επιβίωσή του για πολύ καιρό ακόμη. Η ίδια η ύπαρξη του Φεστιβάλ δίνει την ευκαιρία σε πολλούς σκηνοθέτες να εκφραστούν και να δείξουν την ταινία τους στο κοινό, της Δράμας, της Θεσσαλονίκης, της Αθήνας, της Ευρώπης, της Αμερικής και όλου του κόσμου. Αυτό είναι κάτι ανεκτίμητο.

«Goads» Σκηνοθεσία, Σενάριο: Ιρις Μπαγλανέα | Φωτογραφία: Ολυμπία Μυτιληναίου GSC | Μοντάζ: Μυρτώ Καρρά | Μουσική: Ελενα Κακαλιάγκου | Ηχος, Σχεδιασμός Ηχου: Παναγιώτης Παπαγιαννόπουλος | Μιξάζ: Χρήστος Σακελλαρίου | Production Designer: Εύα Γουλάκου | Ηθοποιοί: Χρήστος Πασσαλής, Ματίνα Καρτσιούνα, Αθανασία Καλλιμάνη, Κριστιάνα Νίκα | Βοηθός Σκηνοθέτη: Χριστίνα Λεκκάκη | Διεύθυνση Παραγωγής: Ιωάννα Πετειναράκη | Make up, Special FX: Ιωάννα Λυγίζου | Focus Puller: Βαγγέλης Κασαπάκης | Β' Βοηθός Κάμερας DIT: Δημήτρης Μανουσιάκης | Ηλεκτρολόγος: Θανάσης Κυρίτσης | Μακενίστας: Γιώργος Λαμπρόπουλος | Σκριπτ: Μανώλης Μαυρής | Σύμβουλος Σεναρίου: Σύνη Παππά | Σύμβουλος Μοντάζ: Θοδωρής Αρμάος | Βοηθός Διευθυντή Παραγωγής: Μιχάλης Βραχλιώτης | Βοηθός Production Designer: Ιωάννα Παπαδόγιαννη | Βοηθός Μοντάζ: Ελενα Δεμέστιχα | Βοηθός Ηχολήπτη: Δήμητρα Ξερούτσικου | Φροντιστές: Κωνσταντίνος Παλάσχας & Αστέριος Βαμβακάς | Visual Effects: Κωνσταντίνος Καρύδας | Post Production: Authorwave - Πάνος Μπίσδας | Post Production Supervisor: Λίζα Χρυσοχόου | Color Correction: Γρηγόρης Αρβανίτης | Color Correction Assistant: Μαρία Τζωρτζάτου | Technical Supervisor: Παναγιώτης Καραχάλιος | Σχεδιασμός Αφίσας: Νατάσα Ευσταθιάδη | Παραγωγή: Wholewave | Παραγωγοί: Μάρια Ρεπούση & Ιρις Μπαγλανέα | Συμπαραγωγή: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου | Διανομή, Πωλήσεις: Zen Movie

goads 607

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.